Sidepull, teugels op neusriem naaien? Hoe namaken? [FOTO]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Sidepull, teugels op neusriem naaien? Hoe namaken? [FOTO]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 16:25

Ik heb zelf al een cross rope bridle (gebruiken als touwhalster en sidepull) en een bloemhack. Nu heb ik vandaag een oud hoofdstelletje omgetoverd tot een sidepull (bakstukken voor de neusriem geplaatst met ringetje eronder voor de teugelbevestiging) en dat is hartstikke leuk! Dus wil ik er nog twee maken. Waarvan één van een gecombineerde neusriem met de teugels aan die ringetjes zelf.

Degene waar ik dit topic over maak, ben ik nog nooit ergens anders tegen gekomen. Het gaat over de sidepull in dit filmpje, vanaf 2.45, op het eind, is ie te zien!

De teugels lopen hier gewoon recht vanaf de neusriem door lijkt wel. Alleen is het niet goed te zien..

Nu heb ik gehoord dat mijn moeder ook een soort leer naai machine heeft, zou het sterk genoeg zijn om teugels op een platte neusriem te naaien? :=

Zo niet, hebben jullie nog andere ideeën om dit hoofdstel na te maken? Het lijkt me sowieso alleen mogelijk met een platte neusriem. Maar zo te zien bestaat dit hoofdstel maar uit één stuk en heeft het niet eens gespjes.

Nu weet ik écht niet hoe ik dit kan maken, dus alle ideeen zijn welkom! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Geryon op 24-01-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sentido

Re: Sidepull, teugels op neusriem naaien? Anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:30

Ik lees even mee, hoofdstel ziet er mooi uit :j

Het lijkt wel alsof het gewoon aan elkaar genaaide reepjes leer zijn trouwens..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 16:40

Ik heb een betere foto gevonden!!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Geryon op 24-01-13 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:43

Dat is toch bitloos ? Misschien hebben ze in dat land zulke hoofdstellen ?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 16:43

Ja bitloos. Ik heb gelezen dat ze hem helemaal heeft laten maken..

Pienie_

Re: Sidepull, teugels op neusriem naaien? Hoe namaken? [FOTO]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:50

Oow

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:31

Wil je dit heel graag?

Genoeg mooie sidepulls anders. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:03

Ja ik wil dit heel graag! :P

Lijkt me heel fijn rijden. De meeste sidepulls die ik heb gezien vind ik een beetje raar, wat betreft de plaats van de ringetjes en teugels enz.

Enige die ik tot nu toe heb gezien en mij 'goed' lijkt is de Barefoot Contour Bridle. Maar ik moet mezelf nog even overhalen die te kopen :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:08

Je kunt dit ongetwijfeld (laten) maken. :)

Maar wat betreft sidepulls: er zijn echt verschillende modellen. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:08

Ik zie er met een leren neusriem niet zo veel eigenlijk hoor.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:11

Dit lijkt me wel goed zelf te maken met een hoge platte (jacht)neusriem en een set teugels. Met wat handigheid, een priem, pektouw en een vlechtnaald kom je een heel eind.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:12

Ik dacht dat je bedoelde dat je sommige sidepulls niet stabiel genoeg vind liggen of de bakstukken te dicht op de ogen vind zitten. En ik wilde zeggen dat er altijd wel iets te vinden moet zijn dat past. :)

Als je een sidepull zoekt, kijk dan ook bij de online western webshops, daar vind je die vaak. :)
http://www.spirithorseswebwinkel.nl/ind ... catId=2439
Hierboven al vier verschillende modellen met leren neusriem. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:14

Priem, pektouw :o?

Duidelijk geen werkje voor mijzelf haha! Dan zou ik het moeten laten maken, of door iemand van mijn familie.

Maar het is niet zomaar dat de teugels aan de neusriem bevestigt kunnen worden. Bij dit hoofdstel lijkt het juist alsof de neusriem door loopt in de teugels. En dan heb je niet twee punten waar je aan 'trekt', maar de hele neus.

Heel jammer dat er nergens goeie foto's staan van hoe het hoofdstel echt in elkaar zit..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:18

TurdusMerula schreef:
Ik dacht dat je bedoelde dat je sommige sidepulls niet stabiel genoeg vind liggen of de bakstukken te dicht op de ogen vind zitten. En ik wilde zeggen dat er altijd wel iets te vinden moet zijn dat past. :)

Als je een sidepull zoekt, kijk dan ook bij de online western webshops, daar vind je die vaak. :)
http://www.spirithorseswebwinkel.nl/ind ... catId=2439
Hierboven al vier verschillende modellen met leren neusriem. :)

Bedankt voor de site. Ken ze wel al, maar over juist deze hoofdstellen twijfel ik een beetje. Ik kan alleen niet uitleggen waarom. Het lijkt mij geen fijne rechts verbinding en ook wat onstabiel. De neusriem is ook wat laag, maar als je het hoger doet, komt dat rondje bij de oog in de buurt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:20

Ik rijd altijd met sidepull en ken veel meer mensen die dat doen. :)
Niet toevallig iemand in de buurt van wie je eentje kan lenen om te testen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:22

Geryon schreef:
Maar het is niet zomaar dat de teugels aan de neusriem bevestigt kunnen worden. Bij dit hoofdstel lijkt het juist alsof de neusriem door loopt in de teugels. En dan heb je niet twee punten waar je aan 'trekt', maar de hele neus.

Is dat niet juist een nadeel? Dat er eigenlijk constant druk op de gehele neus is?
Weet het niet hoor, heb er zelf nooit mee gereden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:23

De neus en teugels 1 geheel denk ik niet. Een huid is pakweg 2.20 lang en dat red je niet over de neus heen en dan ook nog teugels van voldoende lengte aan iedere kant. Op zich maakt het qua drukverdeling ook niet uit zolang de teugels maar correct aan de neusriem bevestigd worden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:29

TurdusMerula schreef:
Ik rijd altijd met sidepull en ken veel meer mensen die dat doen. :)
Niet toevallig iemand in de buurt van wie je eentje kan lenen om te testen?

Ik heb zelf ook al een bloemhack die ik als sidepull gebruik en heb dus ook een hoofdstel met ringetje, voor sidepull. Maar ik wil dit juist ook uitproberen :P

Gini schreef:
Geryon schreef:

Is dat niet juist een nadeel? Dat er eigenlijk constant druk op de gehele neus is?
Weet het niet hoor, heb er zelf nooit mee gereden. :+

Haha ik weet het ook niet :+ Maar ik denk dat het juist voor een fijnere aanleuning zorgt. Naja kom ik wel achter als ik het gebruik haha!

Juliette86 schreef:
De neus en teugels 1 geheel denk ik niet. Een huid is pakweg 2.20 lang en dat red je niet over de neus heen en dan ook nog teugels van voldoende lengte aan iedere kant. Op zich maakt het qua drukverdeling ook niet uit zolang de teugels maar correct aan de neusriem bevestigd worden.

Hmm, het lijkt wel hetzelfde stuk leer te zijn! In ieder geval in elkaar over te gaan. Dat lijkt me wel echt anders dan aan twee kanten gewoon teugels op een neusriem bevestigen.. Misschien niet heel anders, maar wel iets :P

Als iemand dit hoofdstel trouwens denkt na te kunnen maken, zou ik graag een PBtje willen!! :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:35

Als je bij 2.44 kijkt, zie je een wit plekje, misschien is dat het uiteinde van waar de teugels eraan zijn genaaid? Maar dat is niet op de foto.. En net boven de riem is op de foto ook zo'n streepje, maar dat is toch wel een geheel?

edit! stukje op bokt gevonden:

Haar hoofdstel was heel simpel van webband waar ze ook teugels van maken (het stoffen materiaal waar springteugels of ook wel slofteugels van gemaakt worden), het was een halstermodel waarvan de teugels gewoon doorliepen vanaf de neusriem naar de hals, zonder aansnoersysteem oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:53

Ah kijk dat verduidelijkt een hoop :) . Met webband zit niet niet aan een limiet van de lengte van een koeienhuid en kan je dus helemaal rond met teugel, neus teugel.

Ook van leer kan de de neus naar de teugel wel uit 1 geheel gemaakt worden maar dan krijg je een beetje het idee van een crosrope met een kort stukje 'teugel' met een ringetje aan het einde, waar je vervolgens je echte teugel aan maakt.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:15

Wat een aparte, maar volgens mij vrij simpel te maken sidepull. Had het nog nooit gezien.
Ik kan het wel maken, eventueel nog met versieringen (tooling, braiding, oid) erop.
Zie onderschrift.
Mail maar voor meer informatie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 22:28

Beide PB!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:39

Het lijkt wel Beta Biothane ofzo.

Als je zelf de maten goed doorgeeft van omtrek rond de neus, rondom de oren en de lengte van de teugels, denk ik dat je dit voor een paar tientjes door Goedhard (Marylot) kunt laten maken in de kleur die je maar wilt.

Ziet er vrij simpel uit, dat knallen zij zo in elkaar lijkt mij :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:55

Thanks pmarena. Zal ze eens een mailtje sturen :D

Een hoop mensen hebben me al aangeboden het hoofdstel te maken, top! Vind het alleen erg duur! := Een paar tientjes zou fijner zijn _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:13

Ik ben ook geen Marylot-kenner verder hoor, wie weet valt het tegen qua prijs maar het is het proberen waard lijkt mij :)

Is meer materiaal dan werk....alleen de neusriem hoeft maar 1 gespje te hebben en de rest zit allemaal aan elkaar vastgestikt dus nauwelijks werk / kosten aan hardware of gaatjes maken... maar ik weet natuurlijk ook niet hoe ze hun prijzen berekenen verder :P