Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 00:54

Ik zal voorop stellen dat ik geen Parelli-deskundige ben. Ik ben bekend met de (oude) level 1 dingen en heb de beste man ook 1 keer live mogen aanschouwen maar dat is alles.
Nu kwam ik ergens de volgende video tegen en dan aan toch ook mijn haren een beetje rijzen. Wat nou zo zacht als mogelijk, ze let amper op een gaat gewoon door. Daar komt bij dat ze enorm veel doet aan de kant waar het paard een oog mist en haar dus niet kan zien.

Is er iemand met een nuttige verklaring voor wat ze hier doet of draait Linda Parelli echt gewoon door?

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:59

Wat een bizar filmpje.. Vind dat er niks duidelijk gemaakt wordt/dat er niets geleerd wordt aan het paard.

Edit; ik ben echt niet van dat paarden met fluwelen handschoenen aangepakt moeten worden, maar er zit hier zo geen logica in.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:02

Wat een afschuwelijk filmpje, ik word er gewoon onpasselijk van.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:03

Je zal als paard maar zo'n idioot aan je hoofd hebben hangen... Ik vind dit niet normaal, dier krijgt zo veel verschillende signalen waarbij t geen idee lijkt te hebben wat er van m verwacht wordt. Gerum t ding

Wel een machtig braaf dier!

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:04

Nut of niet....ik vind het geen stijl......eerder zielig voor het dier....dat gezwiep met dat rouw......die halen die ze maken komen dubbel zo hard aan op het hoofd/neus.

Lunaeekie

Ik zag laatst ook al zo'n filmpje op bokt. Vind het echt heeel raar hoor. Ze geeft allemaal dubbele signalen, wat voor het paard niet te snappen is, en wordt dan ook nog bestraft

loriene

Ik vind het ook een smakeloze vertoning,heb het filmpje niet eens uitgekeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:05

Tja, ben geen parelli expert maar zie hier vooral een paard dat totaal niet let op de mens maar alleen maar oog heeft voor alles om hem heen en Linda die alles uit de kast haalt om de aandacht op te eisen. Of dit de goede methode is om dat wel voor elkaar te krijgen zou ik overgens niet weten. Maar doordraaien zie ik totaal niet, sterker nog ze heeft volgens mij geen andere keus want zodra zij 2 seconden niks doet heeft hij al iets anders gevonden om naar te kijken ipv naar haar.

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:06

Bah bah bah %) #)

Geen expert op dit gebied... meer een leek, maar,

Kan het filmpje niet eens uitkijken,, wordt er misselijk van!!! :x :x :x

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:07

Best sneu ook dat dat paard aan de linkerkant geen oog heeft, ziet niet eens wat er gebeurd..
Raar filmpje :(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:07

ik zal het allemaal wel niet snappen, maar wat een nutteloos gedoe dit... :(
paard is idd totaal niet op haar gefocust, maar de manier waarop ze dat probeerd gaat mij een beetje te ver, ook omdat het paard het gewoonweg niet lijkt te snappen...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:08

Jeetje, wat probeert ze hier nou mee te bereiken dan? Dat het paard haar netjes volgt e.d.? Ben echt een leek wat betreft parelli, maar dit ziet er niet uit. Dat kan toch ook wel anders?

tamary

Klopt. Paard let niet op de mens aan het andere eind van het touwtje. Dat is gevaarlijk voor de mens (en omgeving) en helemaal bij een paard met 1 missend oog. Mens niet belangrijk = mens plat bij schrikreactie.

ellehcir

Ik heb het filmpje weggeklikt! Belachelijk!

Ingrid_92

Ik zag het filmpje eerder deze week ook en dacht: wat een idioot gedoe. Arm beest. Je ziet het paard gewoon denken: "mens, wat wil je nu?"
Ik wist toen nog niet dat het Parelli zelf was? Als dat het geval is, vind ik het helemaal van de zotte :S

Als wij niet eens snappen wat ze hier wil bereiken, hoe kan het paard het dan snappen? Kan hier echt boos om worden :(
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 19-01-13 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:09

Nou, als dit dan natural horsemanship is, en paardvriendelijk, laat dit dan maar. Wat is de bedoeling hier?Moet het paard nu stilstaan, naar achteren of zijwaarts? Ja, hoe met het paard het weten. Inderdaad, een machtig braaf dier.
Geef mij dan maar "Paard, volg mij" van Gawani Pony Boy.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:09

tamary schreef:
Klopt. Paard let niet op de mens aan het andere eind van het touwtje. Dat is gevaarlijk voor de mens (en omgeving) en helemaal bij een paard met 1 missend oog. Mens niet belangrijk = mens plat bij schrikreactie.

Helemaal mee eens. dit paard lijkt de mens nu niet te zien als iets waar je op moet letten, iets dat belangrijk genoeg is om aandacht voor te reserveren. Eigenlijk vindt ik dat ze het heel netjes doet...

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:10

:= :r

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:11

Ik heb echt geen idee wat ze nou van het paard wil en het paard lijkt haar (begrijpelijk) ook totaal niet te snappen. Ik vind het maar raar dat constante gejengel aan dat touw.

aisie

Ik zie hier het nut echt niet van in. Paard snapt er niks van, ik ook niet overigens. Zo moet het in mijn ogen dus duidelijk niet.

Anoniem

Ik zie Linda met een paard dat totaal geen respect heeft voor haar persoonlijke ruimte en ook niet voor die kerel... en tijdens het uitoefenen van de games heeft het paard gewoon continue fase 4 nodig omdat het anders niet reageert... na enige tijd valt bij het paard het kwartje en aan het einde zie je hem de klik maken en reageren op fase 1 en 2. Niks wilds maar voor iemand die geen parelli kent erg invasief om te zien.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:12

troi schreef:
Tja, ben geen parelli expert maar zie hier vooral een paard dat totaal niet let op de mens maar alleen maar oog heeft voor alles om hem heen en Linda die alles uit de kast haalt om de aandacht op te eisen. Of dit de goede methode is om dat wel voor elkaar te krijgen zou ik overgens niet weten. Maar doordraaien zie ik totaal niet, sterker nog ze heeft volgens mij geen andere keus want zodra zij 2 seconden niks doet heeft hij al iets anders gevonden om naar te kijken ipv naar haar.

Weet je wat ik zie?! Een paard wat aan 1 kant niet op let. Het paard mist zo te zien een oog...!
Ze gaat er niet zachtzinnig mee om, houd er totaal geen rekening mee dat hij belemmerd is aan die kant. Vind het niet fijn om naar te kijken en snap ook totaal het doel niet :n

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:13

ik ben onbekend met parelli, maar vraag me af, of ze dit nou bedoelen met hoe je een paard kopschuw maakt?
kan iemand mij verduidelijken wat het nu is om zo aan het hoofd van het paard te trekken, sjorren en slaan?
en waarom het paard daarna in eens klappen op zijn kont krijgt met het touw en wel moet lopen?
het is me echt een raadsel?!? %)

kaars1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:13

Ben niet bekend met de parelli maar heb vroeger wel de emiel voest gedaan maar dit ben ik nog niet tegen gekomen en moet ik ook niet tegen komen.
Ik dacht dat het de bedoeling is om met zo min mogelijk zo veel mogelijk te bereiken. maar hier snap ik de logica niet

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:15

sorry maar ik vindt dit echt gewoon MISHANDELING!!
ik ben ook echt niet flauw met mn paard... HO is HO en terug is terug!
ik hoef maar te wijzen en mn paard zet stap terug
ik ga niet als een debiel lopen zwaaien met een touw vastgeklikt aan halster...
hoe krijg je je paard kopschuw!!!

edit: 1e x heb ik maar een paar seconden van het filmpje gezien en toen kwam ik met bovenstaande beredenering
na verschillende berichten te hebben gelezen heb ik een x goed het filmpje bekeken en snap de situatie...
maar dat maakt het nog steeds niet dat ik het een prettig gezicht vindt, tis gelukkig ieder zn methode ;)
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 19-01-13 01:27, in het totaal 1 keer bewerkt