Het wordt vast een lang verhaal dus ik hoop dat jullie het willen lezen.
Ik ben al een tijdje met parelli bezig, heb de dvd's en de spullen.
Nu liep ik een beetje vast het lukte niet echt meer en ik dacht ik begin van de winter gewoon weer lekker in de winter ben ik namelijk een stuk gemotiveerder om parelli te doen (lekker met je handschoenen aan en je muts op geen idee waarom haha)
Toen kwam ik op marktplaats iemand tegen die dressuur les geeft en ook in nh. Het was 12.50 voor een uur dus ik dacht laat ik dat eens proberen.
Zo gezegt zo gedaan en gister om 8 uur savonds begonnen we.
Ik had er al een ietwat vreemd gevoel bij omdat ze niet gemotiveert klonk aan de telefoon tijdens het maken van de afspraak en toen ik haar mailde voor het adres kreeg ik geen reactie terug. Ik smste haar toen en ze zei dat de computer stuk was en ze geen beltegoed meer had. Wel raar gezien ik denk dat je altijd bereikbaar moet zijn als je les geeft voor nieuwe klanten!
Nouja kan gebeuren en ze was er dus toch.
Toen begon het, ze deed de dingen anders dan ik deed achteruit met het touw begon gelijk in fase 2/3 daar schrok ik van. Naar je toe halen deed ze met haar hand snel open en dicht knijpen (beetje lastig uit te leggen) ik vertelde haar dat ze het misschien niet snapt zo.
De volgende oefening, mijn paard loopt vaak over je heen ze wil graag bij je staan het is niet kwaad bedoelt maar mag uiteraard niet. Ik moest rondjes lopen en als zei halt zei heel hard halt roepen en als ze niet stil stond of te ver bij je kwam een por geven in haar borst. Ik vond dat best hard ik doe altijd veel milder en liever met haar. Maar misschien wel te lief dat ze daarom door je heen loopt.
En ik heb juist geleert niet te schreeuwen tegen je paard dan denkt ie juist dat ik een roofdier ben!
Al schreeuwde ik niet echt het was meer gewoon HO of HALT! Maar toch.
Daarna begon ze dat ik haar moest wegjagen, omdat ze tijdens het longeren vaak naar je toe komt. Maar ook daarin heb ik van parelli geleert dat je je paard nooit mag wegjagen toch? Aaien en opnieuw wegsturen. Van haar moest ik haar opjagen een tijd en dan met de rug naar je toe en dan moet ze komen. Ik kreeg gelijk allemaal rampscenario's in me hoofd, nee dat is join-up! Dat wil ik niet! Uiteindelijk heb ik het zo gedaan: laten galopperen zodra ze naar binnen kwam stil blijven staan en nee roepen van dat mag niet. Dan ging ze braaf verder en uiteindelijk kwam ze ook braaf naar me toe toen ik met me rug naar haar stond. Dit heeft niet lang geduurt ik was er snel klaar mee en was bang me paard te verpesten als dit een echte join-up zou zijn.
Maar ook leer je van parelli dat je blijft staan terwijl je paard om je heen loopt en niet meedraait. En dat het haar verantwoordelijkheid is om door te lopen, nu moest ze juist komen als ik haar mijn rug toekeerde?
Ze had ook wel goeie dingen misschien ben ik ook wel te mild ik heb vaak zoiets van ach geeft niet dat je tegen me aan schuurt, geeft niet dat je altijd zo dicht bij me staat, misschien ben ik wel te lief.
Maar ook op het einde ze ze je kan haar ook best vastzetten aan je touwhalster hoor, omdat ik die af deed en haar halster om deed. Nou en ik weet juist dat dat absoluut niet mag! Een touwhalster breekt niet als je paard in paniek raakt! En het kan haar lelijk verwonden als ze zich probeert los te trekken. Dat had ze dan van eddy modde geleert zodat een paard niet zo draait en trekt, ze wou terug naar het land maar ze kreeg nog eten. Ik zeg gewoon nee niet doen of rustig Fon of ik aai haar.
Ook vroeg ze gelijk aan het begin of ik snoepjes bij me had maar parelli doe je toch niet met snoepjes? Of zijn er meer mensen die dat doen? Dan raakt ze helemaal gefocussed op die snoepjes en kruipt ze helemaal in je naad en gaat ze opdringerig doen.
Al met al weet ik niet goed wat ik hier van moet vinden, ze had denk ik wel een punt dat me paard door me heen loopt. Ik heb dat nooit erg gevonden en vond het wel best als ze dat weer deed, het kwam over alsof ze gewoon wou knuffelen!
Ook nog iets, ze sprak veel woorden in het engels, back, goodgirl, come on, etc. Maar helaas mijn paard was op school niet zo goed in engels dus snapte er geen bal van

Wat vinden jullie? Mijn gevoel zegt aan de ene kant stoppen maar aan de andere kant legde ze sommigen dingen wel weer goed uit. Maar dat kan iemand anders ook denk ik. En met de fases bijvoorbeeld ook dat deed ze erg raar, helemaal geen opbouw maar gewoon een beetje porren?
Ik kom pas net om de hoek kijken en ook me paardje heb ik pas een jaar dus ik kan ook niet goed oordelen hoe het is om les te krijgen waar je op let. Ze was ook geen officiele parelliinstructeur wel orun 4 dressuur?
Maar ik vind ook dat ik al veel heb bereikt ik kan er zo op zonder zadel en galoppeer met een halster door het land, ze is pas 5 maar zo een schat! Ik kan zo veel al met haar.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
Petje af als je het allemaal hebt gelezen!
Ook petje af voor mij want ik heb dit geheel op me iphone getypt

Groetjes