Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jensvl schreef:Horsemanship werkt heel goed. De mensen die het zweverig noemen, weten volgens mij niet goed waar ze het over hebben. Maar horsemanship is niet iets dat je op een enkele weken of maanden onder de knie hebt. Voordat je daadwerkelijk met grote problemen kan omgaan heb je toch enkele jaren ervaring nodig. In het begin is het het beste om met een paard zonder problemen aan de slag te gaan en daarvan te leren. Om zomaar enkele horsemanship technieken toe te passen zonder te weten hoe het paard erdoor geholpen wordt, en wat de bedoeling is, waarvoor hij uitgedacht is, is sterk af te raden. Het longeren (gedachteloos rondjes laten lopen van een paard) is een goed voorbeeld van een techniek die is onttrokken aan iets dat in oorsprong goed was om het paard iets aan te leren. Nu is het verworden tot een techniek om de hevigheid eraf te lopen of als straf.
Als je echt grote problemen hebt en je moet nog beginnen raad ik je aan om iemand te zoeken die je wil helpen om te starten met dit en het probleem mee te verhelpen. Want als je het verkeerde doet op het verkeerde moment kunnen de gevolgen erger zijn dan de problemen die je nu hebt.
Maar ik zou wel zeggen, horsemanship is voor alles met paarden goed, dus begin al maar vast met je te verdiepen.
Tigra_ schreef:Het kan maar zoals alles moet je het wel goed toepassen en zelf blijven nadenken. Klakkeloos dingen overnemen van boekjes end dat werkt niet.
Gezond verstand en inzicht in paarden(waarom ze dingen doen en hoe ze dingen uiten bv) kom je al een heel eind.
hackny schreef:jensvl schreef:Hier idd ook weer een voorbeeld. Mits goede voorbereiding, is het niet gevaarlijk om langs 1 kant zowel linkse als rechtse beschermers los te doen of vast te maken, maar doe je dat zonder voorbereiding, is het heel gevaarlijk.
ze deed het dus zonder voorberijding
hackny schreef:nou lees ik dat veel mensen horsemanship 'zweverig' noemen,
dat het zegmaar niet bepaald goed is voor het paard
mijn vraag : stel je hebt een super mooi paard gekocht!
maar heeft een groot probleem met zadel of hoofdstel ,is dat door dit
te verhelpen? of werkt het juist tegen?
Abacab schreef:@jensvl, Ik ben iemand die niet zo'n hoge pet op heeft van alle horsemanshippers en ja ik vind als die clinics nogal zweverig en vooral rete-commercieel.
Horsemanship is niets anders dan de energie van je paard oppikken, op de juiste manier interpreteren en jouw gedrag zo aanpassen dat het paard je accepteerd als de kalme en assertieve leider waarbij het paard zich veilig en geborgen voelt. Dan zal het paard zijn nieuwe mens-leider volgen en gehoorzamen.
Sommige mensen zijn maar heel moeizaam in staat om de energie van hun paard op te pikken, die verwarren angst met dominantie en of onzekerheid. Een paard kan nu eenmaal niet praten dus het is zo belangrijk een paard te kunnen lezen aan zijn gedragingen en die moet je op de juiste manier interpreteren. Pas dan kun je met een atieplan komen waarbij je jouw energie kunt aanpassen aan wat het paard nodig heeft.
Niet iedereen heeft die gave om juist te interpreteren. Nier iedereen is in staat de juiste energie op het paard te projecteren, dat doe je nl. dmv lichaamstaal en daardoor moet je een goede beheersing van je eigen lijf hebben. Mensen met een grove onhandige motoriek kunnen nooit met hoogst sensibele paarden werken.
Horsemanship is bedacht voor mensen met paarden die eigenlijk maar heel weinig gevoel hebben voor de omgang met paarden. As je een probleem hebt met een paard en je twijfelt over de aanpak dan ga je naar je instructeur om je te helpen, en desnoods laat je je dagelijks begeleiden. Omgaan met paarden leer je niet via boeken, video's, YT of op een van die zeldzame en perperdure openbare lessen
Abacab schreef:@jensvl, Ik ben iemand die niet zo'n hoge pet op heeft van alle horsemanshippers en ja ik vind als die clinics nogal zweverig en vooral rete-commercieel.
Horsemanship is niets anders dan de energie van je paard oppikken, op de juiste manier interpreteren en jouw gedrag zo aanpassen dat het paard je accepteerd als de kalme en assertieve leider waarbij het paard zich veilig en geborgen voelt. Dan zal het paard zijn nieuwe mens-leider volgen en gehoorzamen.
Sommige mensen zijn maar heel moeizaam in staat om de energie van hun paard op te pikken, die verwarren angst met dominantie en of onzekerheid. Een paard kan nu eenmaal niet praten dus het is zo belangrijk een paard te kunnen lezen aan zijn gedragingen en die moet je op de juiste manier interpreteren. Pas dan kun je met een atieplan komen waarbij je jouw energie kunt aanpassen aan wat het paard nodig heeft.
Niet iedereen heeft die gave om juist te interpreteren. Nier iedereen is in staat de juiste energie op het paard te projecteren, dat doe je nl. dmv lichaamstaal en daardoor moet je een goede beheersing van je eigen lijf hebben. Mensen met een grove onhandige motoriek kunnen nooit met hoogst sensibele paarden werken.
jasmijn78 schreef:hackny schreef:nou lees ik dat veel mensen horsemanship 'zweverig' noemen,
dat het zegmaar niet bepaald goed is voor het paard
mijn vraag : stel je hebt een super mooi paard gekocht!
maar heeft een groot probleem met zadel of hoofdstel ,is dat door dit
te verhelpen? of werkt het juist tegen?
Het volgende:
a. Je koopt een mooi paard waarvan bekend is dat het een probleem heeft met een zadel/hoofdstel en je weet niet hoe je zo'n probleem aan moet pakken, dan ben je gewoon dom. Want: bezint eer ge begint!
b. Je koopt een paard waarvan niet bekend is dat het een hoofdstel/zadelprobleem heeft. dat kan twee dingen betekenen: 1. Dan heb je waarschijnlijk het dier niet goed getest/onderzocht bij aankoop of het geschikt is voor je doel, wat inhoud dat je als koper niet hebt voldaan aan je onderzoeksplicht. Geen slimme zet. Als je een RIJpaard koopt en jij kan het geen hoofdstel of zadel op doen, dan is dat niet het juiste paard voor jouw/jouw doel.
2. Je koopt een onbeleerd paard, en krijgt het vervolgens geen hoofdstel in-zadel op. Dan is de oorzaak waarschijnlijk dat je geen ervaring hebt met het opleiden/beleren van jonge paarden en dan is het niet heel slim een onbeleerd paard te kopen. Wederom: ook geen slimme zet
Wat goed is voor een paard zijn mensen die een realistisch beeld hebben van hun eigen kennis en kunde en die hun 'gezond verstand' gebruiken en een paard uitzoeken dat past bij hun kennis en kunde. Wil je je kennis en kunde vergroten zodat je een paard kunt rijden met meer potentie/talent, maar met een gecompliceerder karakter? Of vind je het een uitdaging om (probleem)paarden te corrigeren/heropvoeden, dan is het handig dat je voor aanschaf van zo'n dier eerst eens flink in je kennis en kunde gaat investeren door veel en goede instructie/prive/lessen, bestuderen van heel veel theorie en vooral veel je licht op gaan steken bij mensen die heel goed zijn in paarden trainen/corrigeren/opleiden.
Dat voorkomt een hoop leed, een hoop ongelukken en het scheelt een hoop geld.
Loe_Loe schreef:zoek een paard dat bij je past! Jij blij, paard blij, geen truuken meer nodig. Sommige mensen (waaronder ikzelf) zijn gewoon niet geschikt voor erg gecompliceerde paarden. En anderen weer wel. Niks moeilijks aan!