wel of geen horsemanship ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Spruitje56

wel of geen horsemanship ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 15:39

hey

ik zat wat te lezen her en der op topic's hier!
nou lees ik dat veel mensen horsemanship 'zweverig' noemen,
dat het zegmaar niet bepaald goed is voor het paard
mijn vraag : stel je hebt een super mooi paard gekocht!
maar heeft een groot probleem met zadel of hoofdstel ,is dat door dit
te verhelpen? of werkt het juist tegen?
branddd loss!!
gr hackny

Silence

Re: wel of geen horsemanship ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:47

Dat is er zeker mee te verhelpen, maar het ligt geheel aan het feit hoe je het aanpakt en op welke manier je te werk gaat.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 15:50

Silence schreef:
Dat is er zeker mee te verhelpen, maar het ligt geheel aan het feit hoe je het aanpakt en op welke manier je te werk gaat.

oke stel je doet het stapje voor stapje is et dan nog mogelijk?
bedankt voor je reactie
graag meer bokkers

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:54

Ieder probleem moet je stapje voor stapje aanpakken ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:55

De je problemen als uitdagingen te benaderen, kun je alles oplossen!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:57

Horsemanship werkt heel goed. De mensen die het zweverig noemen, weten volgens mij niet goed waar ze het over hebben. Maar horsemanship is niet iets dat je op een enkele weken of maanden onder de knie hebt. Voordat je daadwerkelijk met grote problemen kan omgaan heb je toch enkele jaren ervaring nodig. In het begin is het het beste om met een paard zonder problemen aan de slag te gaan en daarvan te leren. Om zomaar enkele horsemanship technieken toe te passen zonder te weten hoe het paard erdoor geholpen wordt, en wat de bedoeling is, waarvoor hij uitgedacht is, is sterk af te raden. Het longeren (gedachteloos rondjes laten lopen van een paard) is een goed voorbeeld van een techniek die is onttrokken aan iets dat in oorsprong goed was om het paard iets aan te leren. Nu is het verworden tot een techniek om de hevigheid eraf te lopen of als straf.

Als je echt grote problemen hebt en je moet nog beginnen raad ik je aan om iemand te zoeken die je wil helpen om te starten met dit en het probleem mee te verhelpen. Want als je het verkeerde doet op het verkeerde moment kunnen de gevolgen erger zijn dan de problemen die je nu hebt.

Maar ik zou wel zeggen, horsemanship is voor alles met paarden goed, dus begin al maar vast met je te verdiepen.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 16:01

jensvl schreef:
Horsemanship werkt heel goed. De mensen die het zweverig noemen, weten volgens mij niet goed waar ze het over hebben. Maar horsemanship is niet iets dat je op een enkele weken of maanden onder de knie hebt. Voordat je daadwerkelijk met grote problemen kan omgaan heb je toch enkele jaren ervaring nodig. In het begin is het het beste om met een paard zonder problemen aan de slag te gaan en daarvan te leren. Om zomaar enkele horsemanship technieken toe te passen zonder te weten hoe het paard erdoor geholpen wordt, en wat de bedoeling is, waarvoor hij uitgedacht is, is sterk af te raden. Het longeren (gedachteloos rondjes laten lopen van een paard) is een goed voorbeeld van een techniek die is onttrokken aan iets dat in oorsprong goed was om het paard iets aan te leren. Nu is het verworden tot een techniek om de hevigheid eraf te lopen of als straf.

Als je echt grote problemen hebt en je moet nog beginnen raad ik je aan om iemand te zoeken die je wil helpen om te starten met dit en het probleem mee te verhelpen. Want als je het verkeerde doet op het verkeerde moment kunnen de gevolgen erger zijn dan de problemen die je nu hebt.

Maar ik zou wel zeggen, horsemanship is voor alles met paarden goed, dus begin al maar vast met je te verdiepen.

wt is dit mooi verwoord bedankt! hier kan ik iets mee naast ook de andere reactie's bokkers!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:25

Het kan maar zoals alles moet je het wel goed toepassen en zelf blijven nadenken. Klakkeloos dingen overnemen van boekjes end dat werkt niet.
Gezond verstand en inzicht in paarden(waarom ze dingen doen en hoe ze dingen uiten bv) kom je al een heel eind.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 22:01

Tigra_ schreef:
Het kan maar zoals alles moet je het wel goed toepassen en zelf blijven nadenken. Klakkeloos dingen overnemen van boekjes end dat werkt niet.
Gezond verstand en inzicht in paarden(waarom ze dingen doen en hoe ze dingen uiten bv) kom je al een heel eind.

ja inderdaad, mensen die een paar boeken hebben gelezen zeggen al snel : wacht , los het zo op!
dat gaat meestal verkeerd, er was eens een vrouw op onze manege
en daar hoorde ik van, via een vriendin, dat ze en soort horsemenship persoon is!
gaat ze naast een paard staan ( aan de zijkant van het achterwerk) doet ze via die kant beide beschermens af, links
en rechts via een kant!!! ik dacht : WT....f , zei evenlater tegen mijn vriendin ; dat kon echt niet wat zij deed
hij kon wel slaan!! maarja ik ga haar daarniet op aan spreken, ook stond

er eens een paard te trappen tegen de staldeur, eigenaar zei al : hee hee hee kappen
dat was al duidelijk voor het paard, gaat ze naar de stal en keihard schreeuwen tegen hem
!!

maar ok, weer effe ontopic , mensen denken snel : ik kan horsemenship!

bedankt voor je reactie

graag meer!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:57

Hier idd ook weer een voorbeeld. Mits goede voorbereiding, is het niet gevaarlijk om langs 1 kant zowel linkse als rechtse beschermers los te doen of vast te maken, maar doe je dat zonder voorbereiding, is het heel gevaarlijk.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:42

jensvl schreef:
Hier idd ook weer een voorbeeld. Mits goede voorbereiding, is het niet gevaarlijk om langs 1 kant zowel linkse als rechtse beschermers los te doen of vast te maken, maar doe je dat zonder voorbereiding, is het heel gevaarlijk.

ze deed het dus zonder voorberijding

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:05

Dat is dan zeer gevaarlijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:01

hackny schreef:
jensvl schreef:

ze deed het dus zonder voorberijding

Het ligt natuurlijk ook geheel aan het type paard dat je hebt. Ik ben ook bij sommige paarden veel makkelijker met bepaalde zaken die ik bij een ander paard niet op die manier zou doen. Een paard dat toch al wat gevoelig is ben je toch anders mee in de omgang dan een paard wat eigenlijk alles best vindt en niet zo gek opkijkt van bepaalde zaken. Ik ga ook gerust onder me paard zitten als ik de spoortjes moet zoeken in der laag met sokken om ze af te knippen. Gevaarlijk? Misschien maar ik ken mijn paard wel en weet ook wel dat ze daar niet van op kijkt dat doe ik gewoon, ga ik ook niet aan voorbereiden. Weer een ander paard zou ik het nooit zo doen omdat die toch wat sneller afgeleid is door dingen van buiten en dan nog snel geneigd is om te gaan lopen of draaien dan is natuurlijk een stuk gevaarlijker.
Het is een combinatie van allerlei dingen en soms is het hoe makkelijker jij bent en hoe minder de persoon zich druk maakt om wat er kan gebeuren, ervaart het paard het ook veel meer als iets normaals want jij maakt er geen probleem van als leider/baas van je paard dus waarom zou het paard zich dan druk moeten maken?
Sommige dingen zijn simpelere en moet je ook niet teveel over nadenken. Maar ook dat is weer een stukje inzicht in paarden, weten wat je kan bij welk paard.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:00

het is zeker op te lossen. maar ga ook investeren in een goed passend zadel en vandaar uit met hulp van ervaren iemand het probleem oplossen. ik zelf heb mijn paard geleerd dat ik heb van alle kanten op elke manier moet kunnen aanraken en dat hij dan gewoon moet blijven staan. ik doe/ kan dus ook beenbeschermers aan doen via 1 kant, eronder door kruipen etc. geduld en tijd en dan heb je kans dat het over gaat

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:05

Het is een verrijking voor jezelf, jouw leven en dat kun je dan op een hele mooie manier delen met het paard. Dieren leven al in het Nu, en voelen alleen de emotie van het moment, en reageren daarop. Het is mooi om dingen los te laten en compleet te richten op een verbinding.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:24

@jensvl, Ik ben iemand die niet zo'n hoge pet op heeft van alle horsemanshippers en ja ik vind als die clinics nogal zweverig en vooral rete-commercieel.

Horsemanship is niets anders dan de energie van je paard oppikken, op de juiste manier interpreteren en jouw gedrag zo aanpassen dat het paard je accepteerd als de kalme en assertieve leider waarbij het paard zich veilig en geborgen voelt. Dan zal het paard zijn nieuwe mens-leider volgen en gehoorzamen.
Sommige mensen zijn maar heel moeizaam in staat om de energie van hun paard op te pikken, die verwarren angst met dominantie en of onzekerheid. Een paard kan nu eenmaal niet praten dus het is zo belangrijk een paard te kunnen lezen aan zijn gedragingen en die moet je op de juiste manier interpreteren. Pas dan kun je met een atieplan komen waarbij je jouw energie kunt aanpassen aan wat het paard nodig heeft.
Niet iedereen heeft die gave om juist te interpreteren. Nier iedereen is in staat de juiste energie op het paard te projecteren, dat doe je nl. dmv lichaamstaal en daardoor moet je een goede beheersing van je eigen lijf hebben. Mensen met een grove onhandige motoriek kunnen nooit met hoogst sensibele paarden werken.

Horsemanship is bedacht voor mensen met paarden die eigenlijk maar heel weinig gevoel hebben voor de omgang met paarden. As je een probleem hebt met een paard en je twijfelt over de aanpak dan ga je naar je instructeur om je te helpen, en desnoods laat je je dagelijks begeleiden. Omgaan met paarden leer je niet via boeken, video's, YT of op een van die zeldzame en perperdure openbare lessen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:35

hackny schreef:

Het volgende:

a. Je koopt een mooi paard waarvan bekend is dat het een probleem heeft met een zadel/hoofdstel en je weet niet hoe je zo'n probleem aan moet pakken, dan ben je gewoon dom. Want: bezint eer ge begint!
b. Je koopt een paard waarvan niet bekend is dat het een hoofdstel/zadelprobleem heeft. dat kan twee dingen betekenen: 1. Dan heb je waarschijnlijk het dier niet goed getest/onderzocht bij aankoop of het geschikt is voor je doel, wat inhoud dat je als koper niet hebt voldaan aan je onderzoeksplicht. Geen slimme zet. Als je een RIJpaard koopt en jij kan het geen hoofdstel of zadel op doen, dan is dat niet het juiste paard voor jouw/jouw doel.
2. Je koopt een onbeleerd paard, en krijgt het vervolgens geen hoofdstel in-zadel op. Dan is de oorzaak waarschijnlijk dat je geen ervaring hebt met het opleiden/beleren van jonge paarden en dan is het niet heel slim een onbeleerd paard te kopen. Wederom: ook geen slimme zet

Wat goed is voor een paard zijn mensen die een realistisch beeld hebben van hun eigen kennis en kunde en die hun 'gezond verstand' gebruiken en een paard uitzoeken dat past bij hun kennis en kunde. Wil je je kennis en kunde vergroten zodat je een paard kunt rijden met meer potentie/talent, maar met een gecompliceerder karakter? Of vind je het een uitdaging om (probleem)paarden te corrigeren/heropvoeden, dan is het handig dat je voor aanschaf van zo'n dier eerst eens flink in je kennis en kunde gaat investeren door veel en goede instructie/prive/lessen, bestuderen van heel veel theorie en vooral veel je licht op gaan steken bij mensen die heel goed zijn in paarden trainen/corrigeren/opleiden.

Dat voorkomt een hoop leed, een hoop ongelukken en het scheelt een hoop geld. :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:46

Abacab schreef:
@jensvl, Ik ben iemand die niet zo'n hoge pet op heeft van alle horsemanshippers en ja ik vind als die clinics nogal zweverig en vooral rete-commercieel.

Horsemanship is niets anders dan de energie van je paard oppikken, op de juiste manier interpreteren en jouw gedrag zo aanpassen dat het paard je accepteerd als de kalme en assertieve leider waarbij het paard zich veilig en geborgen voelt. Dan zal het paard zijn nieuwe mens-leider volgen en gehoorzamen.
Sommige mensen zijn maar heel moeizaam in staat om de energie van hun paard op te pikken, die verwarren angst met dominantie en of onzekerheid. Een paard kan nu eenmaal niet praten dus het is zo belangrijk een paard te kunnen lezen aan zijn gedragingen en die moet je op de juiste manier interpreteren. Pas dan kun je met een atieplan komen waarbij je jouw energie kunt aanpassen aan wat het paard nodig heeft.
Niet iedereen heeft die gave om juist te interpreteren. Nier iedereen is in staat de juiste energie op het paard te projecteren, dat doe je nl. dmv lichaamstaal en daardoor moet je een goede beheersing van je eigen lijf hebben. Mensen met een grove onhandige motoriek kunnen nooit met hoogst sensibele paarden werken.

Horsemanship is bedacht voor mensen met paarden die eigenlijk maar heel weinig gevoel hebben voor de omgang met paarden. As je een probleem hebt met een paard en je twijfelt over de aanpak dan ga je naar je instructeur om je te helpen, en desnoods laat je je dagelijks begeleiden. Omgaan met paarden leer je niet via boeken, video's, YT of op een van die zeldzame en perperdure openbare lessen

Zoals alle trainers zijn de trainers van natural horsemanship heel commercieel. Ik ben er bovendien op tegen om je paard naar een trainer te sturen, want daar leer je zelf niets van (of je moest een trainer hebben die je bij de opleiding betrekt) en bovendien dacht ik al duidelijk gemaakt te hebben dat het niet slim is om klakkeloos iets uit een boekje of zo te kopiëren. Je hebt namelijk volledig gelijk als je zegt dat je van een boekje niets leert. Je leert wel door te oefenen en eventueel hulp te zoeken in boeken. Ik ben van nul begonnen met een boek (van nul is veel gezegd, de basis van de manege kende ik al wel, maar ik voelde me daar niet goed bij). Ik heb de dingen overwogen, de gedachtegang gevolgd, geprobeerd, een ander boek gekocht ook gelezen, en ga zo maar door. Ik ben erin geslaagd om op 6 jaar tijd heel succesvol paarden te trainen. Maar de truc is je eigen hersenen ook nog te laten werken. Ik heb nooit klakkeloos iets gekopieerd. Ik behandel bovendien elk paard zoals het is, een uniek individu. Dus ik ga niet een techniek voor een probleem op alle paarden toepassen. Bij elke situatie moet je even denken (tot je het gevoel ervoor krijgt) wat je het beste doet. Dus ik vind nh niet slecht. Natuurlijk als je klakkeloos 1 methode op alles toepast, ga je niet ver geraken, maar dat geld voor alles. Dus om het zweverig te noemen vind ik wat bevooroordeeld.
Of bedoel je iets anders met zweverig? Dan hoor ik het graag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:57

Abacab schreef:

Dat vind ik nou eens mooi omschreven: een interactie van de energie van het (individuele) paard en die van jezelf. Het leuke is dat je dat zowel op de grond als in het zadel kunt toepassen, ik leer van mijn instructrice om overgangen, halthouden en later ook tempowisselingen te rijden op mijn ademhaling/energie. En dat is heus geen zweverig type, mijn lesjuf heeft de opleiding in Deurne gedaan toen het daar nog wat voorstelde.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 22:19

jasmijn78 schreef:
hackny schreef:

Het volgende:

a. Je koopt een mooi paard waarvan bekend is dat het een probleem heeft met een zadel/hoofdstel en je weet niet hoe je zo'n probleem aan moet pakken, dan ben je gewoon dom. Want: bezint eer ge begint!
b. Je koopt een paard waarvan niet bekend is dat het een hoofdstel/zadelprobleem heeft. dat kan twee dingen betekenen: 1. Dan heb je waarschijnlijk het dier niet goed getest/onderzocht bij aankoop of het geschikt is voor je doel, wat inhoud dat je als koper niet hebt voldaan aan je onderzoeksplicht. Geen slimme zet. Als je een RIJpaard koopt en jij kan het geen hoofdstel of zadel op doen, dan is dat niet het juiste paard voor jouw/jouw doel.
2. Je koopt een onbeleerd paard, en krijgt het vervolgens geen hoofdstel in-zadel op. Dan is de oorzaak waarschijnlijk dat je geen ervaring hebt met het opleiden/beleren van jonge paarden en dan is het niet heel slim een onbeleerd paard te kopen. Wederom: ook geen slimme zet

Wat goed is voor een paard zijn mensen die een realistisch beeld hebben van hun eigen kennis en kunde en die hun 'gezond verstand' gebruiken en een paard uitzoeken dat past bij hun kennis en kunde. Wil je je kennis en kunde vergroten zodat je een paard kunt rijden met meer potentie/talent, maar met een gecompliceerder karakter? Of vind je het een uitdaging om (probleem)paarden te corrigeren/heropvoeden, dan is het handig dat je voor aanschaf van zo'n dier eerst eens flink in je kennis en kunde gaat investeren door veel en goede instructie/prive/lessen, bestuderen van heel veel theorie en vooral veel je licht op gaan steken bij mensen die heel goed zijn in paarden trainen/corrigeren/opleiden.

Dat voorkomt een hoop leed, een hoop ongelukken en het scheelt een hoop geld. :D

oke dat is jou ingeving

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:31

Ik denk niet alleen een ingeving... Als ik dit lees denk ik dat Jasmijn iemand is met een nuchter boerenverstand... zoek een paard dat bij je past! Jij blij, paard blij, geen truuken meer nodig. Sommige mensen (waaronder ikzelf) zijn gewoon niet geschikt voor erg gecompliceerde paarden. En anderen weer wel. Niks moeilijks aan!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:39

Het probleem is dat men kan overdrijven met horsemanship en het dier daardoor schrikachtig maakt, zo'n geval ken ik.

Je kan het dier helemaal ermee hersenspoelen, helaas ik ken ook zo'n geval. Door zo'n snotneus die het uit de boeken heeft.

Maar goed, moeten ze zelf weten................

Het zit m in een goede opvoeding en dat ie ook sociaal mag en kan opgroeien/samen zijn met de soortgenoten, dan heb je er een leuk makkelijk dier aan.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-08-12 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:41

Paard rijden leer je voornamelijk door te doen en te voelen. Theorie is ondersteunend maar vervangt nooit de echte vlieguren op een paardenrug onder deskundige begeleiding. Een deskundige trainer praat je niet naar de mond maar heeft een eigen mening en visie die hij of zij met je zal willen delen en ook over willen discussieren maar je moet wel luisteren wat ze zeggen en niet overtuigd zijn van je eigen gelijk.

Koop geen wortelstok, stuk tyleenslang werkt even goed. Het gaat erom dat je weet wanneer en waarvoor je hem moet gebruiken.
voor reparatie van kapotte waterleiding

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:27

Loe_Loe schreef:
zoek een paard dat bij je past! Jij blij, paard blij, geen truuken meer nodig. Sommige mensen (waaronder ikzelf) zijn gewoon niet geschikt voor erg gecompliceerde paarden. En anderen weer wel. Niks moeilijks aan!

Precies! Als je oorzaak en gevolg bij een paard (nog) niet kan onderscheiden dan moet je niet aan een paard, en al helemaal niet aan een probleem-paard, beginnen. Alleen in de Penny leven het beginnende paardenmeisje en het arme getraumatiseerde mishandelde paard na heel lang borstelen, fluisteren en koekjes geven nog lang en gelukkig en winnen de ze eerste prijs op de club waar iedereen het paard en het meisje al afgeschreven hadden :+ ;) :D

Een echt paardenmens zal in eerste instantie vragen: Waarom koop je in vredesnaam een paard met hoofdstel of zadelprobleem? en helemaal als je ook nog hulp nodig hebt van buitenaf om dat probleem te gaan oplossen?

Ik moet wel lachen om hoe sommigen hier reageren. Blijkbaar hebben een hoop amper de vraag van de TS gelezen, maar is het woord 'horsemanship' in de openingspost al genoeg om hun eigen wollige, poëtische of vergezochte visie hierop hier neer te zetten.

De vraag: ik heb een paard gekocht met een hoofdstelprobleem. Ik weet niet hoe ik het moet oplossen, zal ik een horsmanship-iemand er bij gaan vragen? Antwoord: Nou, dan moet je vooral geen clinics volgen en verdiepen in theorie is zinloos. Want je moet vlieguren maken. Oh en koop gewoon een goed zadel! Zie gewoon het probleem als een uitdaging, komt alles goed. Oh ja, en doe vooral ook stapje voor stapje en een thyleenslang volstaat prima zolang je maar weet hoe je hem moet gebruiken. Maar pas op! Je kan je paard ook hersenspoelen, en dan gaat ie schrikken. En dan moet natuurlijk niet... Gewoon je paard als individu behandelen en de juiste energie oppikken. Dan is het zo over! :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:29

NH is niet per se zweverig (klaus ferdinand hempfling wel, die heeft een heel boek nodig om de circling game uit te leggen :+ )