Knoophalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_sylly_

Knoophalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 17:59

Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan een Knoophalster
En waarom moet je er eigenlijk een hebben volgens velen?
En als ik hem van velen niet hebben wat heeft een Knoophalster wel wat een normaal halster niet heeft?

Lara

Re: Knoophalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:04

_sylly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:15

Die sites zijn wel allemaal goed en aardig maar ik heb liever dat iemand uit ervaring spreekt. dan weet ik het namelijk echt enz.
Want ik ken namelijk een paardje dat heel vervelend kan zijn. (nee ik wil hem niet gebruiken om haar minder verveled te krijgen)
Alleen zoals er op die site staat is dat hij aan beide kanten druk geeft. Maar kan dit dan ook Gé ruikt worden bij dwarse paarden (die ook dwars zijn met het aan de teugel rijden, mooie overgangen enz.)
Of zit ik er nu helemaal naast met mijn gedachtes?

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:16

touwhalsteris wat strenger dan een gewoon halster, doordat het touw smaller is dan een gewoon halster voelt het paard dingens sneller,
ik vind niet dat je perse een touwhalster nodig hebt... het is meer voor als je grondwerk wil doen met je paard, of bijv. bitloos rijden ofzo, maar zou er niet aan beginnen als je niet weet wat je er mee moet.. gewoon poetsen en je paard uit de wie halen kan gewoon met een normaal halster.

antwoord op 2e vraag :P ik zou niet zomaar een touwhalster gaan gebruiken omdat je pony vervelend is. als je aan het rijden bent moet je niet constant druk hebben, het is dus niet zoals rijden met een hoofdstel... en je gangen van draf naar stap en aan de teugel rijden kan je met een touwhalster niet voor elkaar krijgen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:35

Touwhalsters zijn niet gemaakt voor aan de teugel rijden dus beter van niet :n
Rijden met een touwhalster gaat om rijden op de lichtste druk en de bedoeling is zo min mogelijk contact houden met de paard.

Verder zou ik niet voor een touwhalster kiezen omdat een paard dwars is, hetzelfde dat ik er geen zwaarder bit/hulpteugel zou gebruiken als het paard dwars is. Wel is een touwhalster heel geschikt voor grondwerk waarmee je de band met je paard kan verbeteren door de natuurlijke leiderschap te nemen en zo zal het paard onderdanig worden en gehoorzamer gedragen :)

_sylly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:46

ik zei niet dat ik hem alleen zou gebruiken om mijn pony dan hopelijk minder dwars te maken. leer lezen -.-''

@laraax
dus als mijn pony dwars is mag ik niet even een hulpteugeltje gebruiken of als zij vroeger 13 jaar lang als fok merrie is gebruikt en nu de sport in gaat en dat nog lastig vind en dus dwars word(ik rijd nu geen wedstrijden omdat ze iets met de rug heeft. nee dat komt door het zadel en niet door het rijden)of voor 1 lesje een ander bit gebruiken dat meer werking heeft?

maar ik zie al dat jullie allemaal voor bitloos enz. en allemaal van die horsemenship meisjes zijn......

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:51

hahahahahahhaha wat een giller... sorry hoor maar ik rijd ook gewoon met bit !
en dat vind ik ook helemaal niet verkeert. ik ben net een jaartje bezig met een touwhalster... en rijd er alleen soms buiten mee en bij mijn jonge pony gebruik ik hem soms met longeren enzo... werkt echt heel goed, maar train dressuur en springen gewoon met bit hoor !

en tuurlijk kan je eens wat uitproberen... doe ik ook... beetje jammer van je andwoord.. je vraagt om de mening van een ander en ik geef mijn mening dat het niet werkt als je je pony wil leren nette overgangen te maken ...
Laatst bijgewerkt door mariska1408 op 04-06-12 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:53

Touwhalster is ook voor horsemanship. Logisch dat er dan NH mensen reageren. Maarja, ik als ´horsemanship meisje´ zal mijn mening maar niet geven

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:54

Ik zeg niet dat je dat dan niet mag gebruiken, ik ben zelf meer van het oplossen, als je er hulpteugels e.d. voor nodig hebt word imo niemand beter van ;) Maar dat is een hele andere discussie :)
Ik rij ook vaak genoeg met bit hoor :j ben echt niet anti bit, alleen ik denk dat jij een touwhalster voor de verkeerde redenen wilt gebruiken en denk dat je dan beter een fijne instructeur kan zoeken die je daar bij kan begeleiden waar je gewoon met bit mee kan rijden, als je de sport in wilt kun je alleen in de lage klasses bitloos starten en volgens mij dan ook weer niet met touwhalster. Wat je wel zou kunnen problemen is een ander type bitlooshoofdstel die daar wel voor gemaakt is. Via barefoot kun je verschillende modellen voor 1 of meer weken testen :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:55

liekec schreef:
Touwhalster is ook voor horsemanship. Logisch dat er dan NH mensen reageren. Maarja, ik als ´horsemanship meisje´ zal mijn mening maar niet geven

Helemaal logisch want het is ook [NA] naturals hierzo ;) Maargoed dan is het natuurlijk heel raar als er NH mensen reageren bij de Naturals :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:07

jij bent sylke!!
ik weet het nu gewoon zeker!
en ik heb je een mail gestuurd

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:48

mariska1408 schreef:
en je gangen van draf naar stap en aan de teugel rijden kan je met een touwhalster niet voor elkaar krijgen.

Hier ben ik het niet mee eens. Correct aan de teugel rijden komt uit de achterhand en kan zelfs zonder hoofdstel/halster of iets op het hoofd bereikt worden.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:54

haha dat is wel waar... maar met een touwhalster zal altijd anders rijden als je een hoofdstel gewend bent ..
tenminste, ik vind het wel dat ik meer moeite heb met rijden als ik een touwhalster gebruik omdat mijn pony beleerd is met een hoofdstel :P

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:24

Ik rijd normaal op mijn verzorgpaard met een bitloos hoofdstel. (gewoon met zadel)
Maar als ik zonder zadel ga dan gebruik ik een touwhalster. Daar reageert ze super op!!
Alleen je moet niet de hele tijd druk uitoefenen op je teugels want dan voelt ze je hulpen niet meer! ;)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:30

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:18

Aangezien mijn paard TOTAAL niet op teugelhulpen reageert wanneer ik met touwhalster rijd (omdat de teugels onderaan zijn bevestigd snapt hij gewoon niet welke kant welke is, of dat hij moet stoppen :') ) rijd ik er eigenlijk alleen mee als ik goed aan mijn zit/gewichts/beenhulpen wil werken :) Voor het verdere rijden gebruik ik het liefst een bitloos hoofdstel (kaakgekruist). :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:25

Laraax schreef:
Touwhalsters zijn niet gemaakt voor aan de teugel rijden dus beter van niet :n
Rijden met een touwhalster gaat om rijden op de lichtste druk en de bedoeling is zo min mogelijk contact houden met de paard.

Verder zou ik niet voor een touwhalster kiezen omdat een paard dwars is, hetzelfde dat ik er geen zwaarder bit/hulpteugel zou gebruiken als het paard dwars is. Wel is een touwhalster heel geschikt voor grondwerk waarmee je de band met je paard kan verbeteren door de natuurlijke leiderschap te nemen en zo zal het paard onderdanig worden en gehoorzamer gedragen :)

Voor mij is aan de teugel rijden, nagefelijk rijden, als je t goed doet doet je paard dit uit zichzelf en heb je de teugels niet nodig! heb al gezien dat er op een neckrope een super dressuurpaardje gereden werd.

voorbeeldje:
http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TWgEU

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:40

AlexandraM, ben het met je eens! :j Nageeflijkheid komt niet alleen vanuit het hoofd, maar vanuit het hele lichaam :) Het heeft gewoon veel meer zin je paard van achter naar voor te rijden en dus eerst de achterhand buigzaam te maken, en dan kan je ook op een touwhalster (of inderdaad in gehele vrijheid) geweldig dressuren! :)

azharilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:50

ik ben niet anti bit als je er goed mee om kunt gaan.. maar ik vind dat "horsemanship meisjes"wel een beetje slecht is om te zeggen.. er is geen betere manier om contact te maken met je paard of pony dan deze manier. mijn pony rende altijd weg en was heel schrikkerig sinds ik een join up heb gedaan en bitloos ben gaan rijden is hij veel makkelijker in de omgang! ook heb ik het bereikt om met een neckrope te gaan rijden en nog steeds maakt hij mooie overgangen door alleen mijn stem te gebruiken.

(verder geen kritiek ofzo maar wou gewoon mijn mening erover geven)

:)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 07:51

@ hierboven

het topic liigt al lang stil , ik tem even

Joyful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:52

Nou je kunt er niet beter mee rijden. maar je kunt er wel goed bijvoorbeeld vrijheidsdressuur meedoen en je kunt bitloos rijden. Wat een hele trent is volgens vele. En voor leuke foto's. Je kunt er namelijk kraaltjes ofzo aanhangen :) maar het is meer voor de sier,maar ja. Het is toch heel leuk voor de foto's?

azharilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:11

hoi nee ik rij er ook niet mee, ik rij compleet zonder tuig. meestal alleen met een neckrope en ik heb een bitlooshoofdstel

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:36

Ik zelf heb een beetje te veel touwhalsters :D
Zelf vind ik ze erg leuk omdat er vele verschillende kleuren zijn. En je kan ook op een aantal site's leuke kopen :o

Bij grondwerk, wandelingen, spelen, enz. Gebruik ik vaak een touwhalster.
Een touwhalster is erg licht kwa gewicht en stoort niet. Omdat een gewoon halster zwaarder is moet je ook meer druk zetten wil je paard een andere druk voelen.
Bij een touwhalster hoef je maar een kleine reactie te geven en je paard reageert.
ook heb ik het idee dat mijn paard sneller en makkelijker luistert en meer op mijn vertrouwd.
Zodra ik namelijk met een touwhalster aan kom weet ze dat er iets leuks en afwisselend gaat komen.
Als ik bijv ga rijden heb ik een gewoon halster om omdat ik tijdens poetsen/opzadelen het geen prettig idee vind om een touwhalster bij het vast zetten te gebruiken.
Word ook streng af geraden omdat het touw van een touwhalster niet breekt.

Mocht je er zelf 1 willen testen... je kan voor 2 euro (minder zelfs) touw bij de action kopen en zelf knopen.
Kan je zelf kijken of je het iets vind.
En mocht je een maat full nodig hebben? Ik heb er ook een paar die je voor een paar euro over kan kopen ;)
Zijn zo goed als nieuw.

mocht je nog meer willen weten kan dat altijd :D

Afbeelding

mosyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:47

een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Hiermee wil ik zeggen dat als je een gewone musketon haak aan je touwhalster vast maakt, de musketon echt wel kapot gaat als het paard hard trekt.
Je moet er dus geen touw aan vast knopen en dan vast zetten.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:41

ik gebruik een touwhalster gewoon als mooigheid voor op de foto. :)