Beginnen met Parelli = stoppen met rijden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

Beginnen met Parelli = stoppen met rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 17:56

Dit vraag ik me nou al een tijdje af.
Zijn jullie ook allemaal gestopt met rijden toen jullie met parelli begonnen?

Zo ja, hoe lang en met welke reden?
En wat deden jullie om je paard toch beweging te geven?

Groetjes!

Caira

Re: Beginnen met Parelli = stoppen met rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:14

waarom zou je stoppen met rijden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:15

Eh.. Nee? :')
Al moet ik zeggen dat ik vrijwel niet rijd, vind grondwerken veel leuker.. Maar dat komt niet door parelli hoor.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:38

Caira schreef:
waarom zou je stoppen met rijden?

Dat zegt linda zelf in een filmpje wat ik gezien had, geloof 7 games dvd.
En hoor het wel vaker.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:56

Ligt eraan of het rijden goed gaat of niet.
Als je ernstige problemen hebt met rijden, zou ik stoppen en later opnieuw opbouwen (met een betere basis).

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:58

Ik rijd alleen een beetje minder, maar stoppen ? nee... daar is het niet leuk voor

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:23

Nou ik wil dus eigenlijk ook niet stoppen:p want hou van me bosritjes.
Maar soms moet ik toch aan het bit zitten om haar te stoppen als ze ergens van schrikt. In de bak ook in de galop of met sturen als ze niet op me stem kalmeert of reageert.

Vroeg me af of het dan niet raar is, vandaar.
Heb verder geen problemen met rijden doet gewoon wat ik vraag. Soms alleen een beetje dood in de mond en daarom wil ik dus ook eerst een goede bitloze basis hebben. Zodat ze later ook met bit goed te stoppen is zonder dat ik haar pijn doe met het bit.
Bedankt!

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:24

Nou bit of geen bit, je zou der moeten stoppen met je houding, niet door in der mond te rukken :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:26

Parelli = duidelijkheid. Je kunt de fases ook meenemen onder het zadel :) Parelli keurt het rijden met bit ook niet per se af.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:02

iza_viv schreef:
Nou bit of geen bit, je zou der moeten stoppen met je houding, niet door in der mond te rukken :+

Jezus wie zegt dat ik dat doe? Maar zonder contact met de mond stopt ze niet want dat snapt ze nog niet

Ahaa!!!! De reden dat ik met parelli begin ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:07

Grondwerk is vooral om JOU te leren duidelijk zijn, paard lezen, fases toepassen etc etc. Daarnaast leer je bijv. hoe je je paard kan kalmeren en motiveren. Natuurlijk kan je dit doorvoeren in het zadel, maar dat is de volgende stap (als jij jezelf de technieken eigen hebt gemaakt).

Als je met rijden niet enorme conflicten hebt, zou ik gewoon bijven rijden. Je merkt dan vanzelf dat je gaat letten hoe je je hulpen geeft of dat je ineens merkt dat paard met grondwerk enorm kalm en ontspannen is, maar met rijden (nog) niet. Je gaat dan vanzelf verder zoeken naar rijtechnieken en deze toepassen.
Of je merkt dat het rijden op je oude manier op dat moment je vooruitgang tegen houdt. Dan kan je alsnog besluiten om je even volledig te focussen op grondwerk.

Toen ik begon, heb ik drie maanden niet gereden. Bij dat paard een goed besluit. Paard stond gewoon in de wei, dus dat was verder geen probleem.
Als ik nu begin met een nieuw paard, is het volledig paardafhankelijk. Sommige paarden zit ik op dag 1 of 2 al op, bij sommige paarden is het verstandiger om eerst de grondwerk-basis steviger te krijgen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:57

Thanks voor je heldere uitleg:D! Heb ik zeker wat aan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:01

_RMHorse_ schreef:
iza_viv schreef:

Jezus wie zegt dat ik dat doe? Maar zonder contact met de mond stopt ze niet want dat snapt ze nog niet

Ahaa!!!! De reden dat ik met parelli begin ;)

En wat jij nu roept is ook de reden waarom er gezegd wordt dat je in het begin er nog maar beter niet op kunt stappen. Je gaat je paard opnieuw beleren, dus als jij heel veel moeite doet om iets nieuws aan te leren maar toch iedere keer naar het oude moet grijpen omdat ze het anders niet snapt, ben je dan eerlijk en duidelijk voor je paard?
Als jij probeert je paard licht te krijgen in de mond, dat hij op de minste beweging van je teugel, zelfs het gewicht van de teugel gaat reageren, zou het helpen en eerlijk zijn als je een keer heel hard in moet komen, puur uit veiligheidsoverwegingen?

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 09:13

Cassidy schreef:
En wat jij nu roept is ook de reden waarom er gezegd wordt dat je in het begin er nog maar beter niet op kunt stappen. Je gaat je paard opnieuw beleren, dus als jij heel veel moeite doet om iets nieuws aan te leren maar toch iedere keer naar het oude moet grijpen omdat ze het anders niet snapt, ben je dan eerlijk en duidelijk voor je paard?
Als jij probeert je paard licht te krijgen in de mond, dat hij op de minste beweging van je teugel, zelfs het gewicht van de teugel gaat reageren, zou het helpen en eerlijk zijn als je een keer heel hard in moet komen, puur uit veiligheidsoverwegingen?

Jaa daar heb je gelijk in. Maar zoals het gister ging, geen andere paarden in de bak, ze was relaxed heb ik de hele tijd met een losse teugel kunnen rijden, zelfs in de galop op de volte. Een beetje naar achter en ze stopt. Dat soort dingen kent ze gelukkig al.
Het is meer vanwege de buitenritten, maar die laat ik even voor wat het is.

Ben ook het rijden nu aan het afbouwen, kan moeilijk in 1 x stoppen. En kan in mei pas beginnen want heb geen creditcard dus kan de pakketten nog niet bestellen....:(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:24

Waarom niet het bos in met dubbele teugels? Eentje bitloos de andere nog aan het bit. Pak je het bit er pas bij als het 'nodig' is, je zult zien dat dat reuze meevalt. Heel veel paarden snappen wel dat druk op de neus ook stoppen is, aangezien ze een stalhalster ook kennen en daar reageren ze ook zo op.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:08

Heey das een slimme! Nog nooit over nagedacht! Ga ik eens proberen!

Of 2 teugels aan het bit en 2 teugels aan de neus, kan ook

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:23

Ja, 2 teugels aan het bit en 2 teugels aan de neus heeft extra nut. :)) 8)7

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:28

Ik ben toen ik begon met parelli niet gestopt met rijden. Ik heb parelli ook altijd alleen op de grond gebruikt, en nooit de manier van rijden. Ben ermee begonnen omdat ik destijd mijn paard alleen wilde kunnen laden. u gebruik ik het niet heel direct, maar zit eraan te denken om het wel weer op te pakken met mijn nieuwe paard. Maar ook dan alleen op de grond (het spelen is gewoon erg leuk om te doen met je paard), en niet het rijden. Wil je wel op de parelli manier gaan rijden? Dan is het natuurlijk niet handig om de 2 te moeten mixen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:09

Captain schreef:
Ja, 2 teugels aan het bit en 2 teugels aan de neus heeft extra nut. :)) 8)7

Ik bedoel de ene aan het bit en de andere aan een eventueel halster, zodat je op halster (of bitlooshoofdstel) kunt rijden en het bit er bij kunt pakken.

Hoor dit wel vaker

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:23

Ja, dat snap ik. :+
Maar om dan 2 teugels aan halster te doen en 2 aan bit is nogal overbodig als het ook gewoon met 1 aan halster en 1 aan bit kan. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:20

Ik ben ook niet gestopt met rijden, toen ik begon met Parelli reed ik mijn paard nog niet :D
Toen mijn paard was ingereden heb ik parelli wat op een zijspoor gezet en ben ik vooral gaan rijden en andere dingen doen.
Nu pak ik met het rijden wel veel parelli dingen mee, maar bijvoorbeeld het freestyle rijden heb ik wel degelijk met bit gedaan. Alleen zonder contact op het bit. Dus geen parelli tot op de letter, maar wel degelijk alles meegenomen (met behulp van mijn lesgever).

Punt is natuurlijk wel dat als het rijden niet goed gaat, en je je teugels gebruikt om te remmen, het geen barst uit maakt of je nu met een halster rijdt of met bit. Er is dan gewoon iets mis. En dat moet je eerst oplossen.

En waarom zou je niet kunnen stoppen met rijden?

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:42

Dacht dat iedereen wel zo'n beetje met teugels remde? Al is dat hard of zacht.
Kan jij dan bij iedere ruiter hethoofdstel afdoen en ze zeggen dat ze nu een rondje moeten draven en dan remmen? Denk dat heeeel veel mensen dat niet kunnen.
Dan is er dus met heeeeel veel mensen iets mis. En wordt op heeeel veel manege's iets verkeerds aangeleerd ;)

Ik begin met parelli juist omdat ik dat wil leren, en niet genoeg ervaring heb om het haar zelf op een goede manier te leren. Dus ja ook ik sluit mijn handen voor een ophouding;) wie niet?
Is daar wat mis mee?

En stoppen met rijden verhaal: omdat ik het erg leuk vind? Maar stond al eerder dat ik aan het afbouwen ben, eerst lezen dus.

Wat een rotreacties zitten er tussen zeg... Zucht bokt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:42

Ik zie nergens rotreacties...?
Alleen reacties die niet op jouw mening aansluiten..

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:45

_RMHorse_ schreef:
Dacht dat iedereen wel zo'n beetje met teugels remde? Al is dat hard of zacht.
Kan jij dan bij iedere ruiter hethoofdstel afdoen en ze zeggen dat ze nu een rondje moeten draven en dan remmen? Denk dat heeeel veel mensen dat niet kunnen.
Dan is er dus met heeeeel veel mensen iets mis. En wordt op heeeel veel manege's iets verkeerds aangeleerd ;)

Ik begin met parelli juist omdat ik dat wil leren, en niet genoeg ervaring heb om het haar zelf op een goede manier te leren. Dus ja ook ik sluit mijn handen voor een ophouding;) wie niet?
Is daar wat mis mee?

En stoppen met rijden verhaal: omdat ik het erg leuk vind? Maar stond al eerder dat ik aan het afbouwen ben, eerst lezen dus.

Wat een rotreacties zitten er tussen zeg... Zucht bokt

ik probeer sinds kort ook zonder teugels te rijden. bij mijn verzorgpaard helpt het langzamer lichtrijden, en hoooo zeggen op een lage toon

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:45

Wij moesten anders regelmatig een knoop in de teugels doen, in galop over de hoefslag (om de beurt), teugels los en op je zit je paard op een volte zetten en terugbrengen naar stap.