Hackemore-touwhalster, voor de hoge dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Hackemore-touwhalster, voor de hoge dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 18:50

Hallo allemaal, ik ben al een tijdje bezig met het kaptoom-touwhalster, wij zijn nu bezig met bitloos rechtrichten en mijn lesgever heeft nu samengewerkt met Bent Branderup, hij heeft nu een Hackemore-touwhalster ontworpen voor de hogere dressuuroefeningen zoals Capriool,... Persoonlijk vind ik het ongelooflijk om te zien omdat bitloos de hogere dressuuroefeningen bereiken toch niet zo gemakkelijk blijkt te zijn. Ik wou gewoon even weten hoe jullie hier tegenover staan. Normaal gezien zijn de enige foto's die je er van kunt vinden op paardencoachnatuurlijk.be omdat deze man het halster zelf heeft ontworpen, het traditionele touwhalster heeft aangepast en het kaptoom-touwhalster heeft ontworpen. Dus nu zou ik graag eens weten hoe jullie tegenover dit idee staan, of het mogelijk is om olympisch niveau bitloos te doen met dit speciale halster. Ik denk van wel omdat ik nu oefeningen zoals Levade zie gedaan worden met dit halster. Misschien hebben enkele van jullie met dit halster ervaring? Zelf heb ik het nog niet gebruikt omdat ik nog niet zo ver sta.

Air

Re: Hackemore-touwhalster, voor de hoge dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:55

Heb je een foto? Klinkt mij nou niet bepaald vriendelijk in de oren :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:59

ik ben ook erg benieuwd naar een foto!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:59

(nog) geen ervaring met dit touwhalster. Kan me er ook niet zo goed een beeld bij maken. Heb je (een link naar) een foto/plaatje?

Verder denk ik dat het zeker mogelijks om bitloos de hoge school oefeningen te doen. Met een bit kun je hulpen verfijnen als je alles op een bit geleerd hebt.
Heb je alles zonder bit geleerd dan zal een bit niet ineens gaan helpen, juist tegen wss.

Het is gewoon een questie van andere hulpen aanleren. Een paard kun je alles leren. Hij kan bij wijze van gaan stijgeren als jij een scheet laat. Als dat kan, kan kan ook alles zonder bit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:05

En toch ben ik weer overgestapt op bit, ik miste net de aansluiting voor de zijgangen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:12

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:17

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:18

O, echt een 'gewone' hack dus maar dan met touw... Zie het nut niet zo in van touw ipv leer in dit geval maarja.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:24

Ik heb er afgelopen weekend een paar paarden gezien bij een clinic van Bent Branderup met zo'n optoming.
Ik heb er geen ervaring in maar het ziet er wel goed uit en het kan denk ik een grote uitkomst zijn voor paarden die geen bit accepteren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:27

Tja als je moet kiezen tussen zo'n mega scharenbit en dit, dan liever dit. Maar ik vraag me af of het werkelijk nodig is voor dit soort dressuur. Aangezien ze vaak met doorhangende teugels rijden vraag ik me af wat dan de functie nog is van zo'n hack danwel scharenbit :?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:29

Ik vind het een marteltuig, zo'n scharen aan zo'n dunne touwtjes.. hoe moet dat voelen als je er druk op zet? Doe dan maar gewoon een goed lederen hoofdstel..

ps: zelf al jaaaren bitloos, maar dit valt voor mij onder hetzelfde type dwang als een bit..

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:33

Touwhalsters zijn wat slapper dus het moet heel goed aangepast zijn op je paard wil je geen problemen krijgen. De drukpunten moeten wel goed op hun plaats blijven anders is de functie van zo'n halster en de werking hiervan gelijk aan nul en kun je net zo goed een gewoon halster nemen. Touwhalsters schuiven heel snel als ze te los zitten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:36

Hij schijnt de gewone kaptoom te scherp te vinden (met ijzer in de neusriem), al vind ik zelf een touwhalster veel scherper (vooral op de zenuwen over het hele hoofd, met die knoopjes..).

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:36

Ik zie toch wel een verschil tussen een leren hack en een touwhack als ze allebei exact op dezelfde plaats liggen: het oppervlak van het touw is veel kleiner dan het leer. Dat komt er op neer dat de inwerking een stuk scherper is. Als er correct mee wordt gereden zal het in de praktijk niet zoveel uitmaken, je geeft namelijk hele duidelijke hulpen. Maar op het moment dat er te veel wordt ingewerkt zal het paard het verschil denk ik wel voelen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:37

spaanse en portugeese paarden worden vaak zonder veel druk van voor gereden(vaak een los teugeltje)
Bandida schreef:
Ik vind het een marteltuig, zo'n scharen aan zo'n dunne touwtjes.. hoe moet dat voelen als je er druk op zet? Doe dan maar gewoon een goed lederen hoofdstel..

ps: zelf al jaaaren bitloos, maar dit valt voor mij onder hetzelfde type dwang als een bit..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:38

Er zit wel leer op de neusriem, verder niet.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:41

internationaal ben je verplicht om met stang en strens te starten, nationaal niet. ik vindt het er niet vriendelijk uit zien maarja dat is mijn mening

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:27

keona schreef:
spaanse en portugeese paarden worden vaak zonder veel druk van voor gereden(vaak een los teugeltje)
Bandida schreef:

Daar ben ik me van bewust. Maar dat is geen excuus voor dit soort onvriendelijk knutselwerk vind ik.
Mijn paarden zouden alle twee gelijk met hun kont op de grond gaan zitten als ik daar eens aan trok. En beiden zouden daarna behoorlijk boos zijn. Die zijn een lederen bitloos hoofdstel gewoon, ook met een los teugeltje.
Ik begrijp niet goed waarom het 1. absoluut een touwhalster moet zijn, dat dient daar gewoon niet voor, en 2. dan ook nog in combinatie met zo'n hefboom op de teugelwerking..
Wie het nut kan uitleggen.. graag. Ik zie maar één, en dat is scherper kunnen inwerken op het moment dat je toch eens doorkomt op de teugel.
Tja, dat valt dan voor mij onder nodeloos gedoe met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:31

Dit is waarschijnlijk speciaal voor ruiters die niks voelen of een onuitgewerkt autoriteitsprobleem hebben, want een beetje paard heeft dit niet nodig om de boodschap te begrijpen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:13

Lovely schreef:
Dit is waarschijnlijk speciaal voor ruiters die niks voelen of een onuitgewerkt autoriteitsprobleem hebben, want een beetje paard heeft dit niet nodig om de boodschap te begrijpen.

Maar wat mij betreft is dat exact het zelfde als de stang (en trens..)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:14

ZusJacobs schreef:
Lovely schreef:

Met dat verschil dat de stang en trens combinatie al sinds mensenheugenis bestaat en deze touwhalster-met-scharen toestand is verzonnen binnen het bitloze, 'paardvriendelijke' concept dat de laatste tijd in zwang is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:22

Lovely schreef:
ZusJacobs schreef:

Met dat verschil dat de stang en trens combinatie al sinds mensenheugenis bestaat en deze touwhalster-met-scharen toestand is verzonnen binnen het bitloze, 'paardvriendelijke' concept dat de laatste tijd in zwang is.

Maar verder? Maakt dat iets uit in het gebruik? Tis niks nieuws dat er scherp bitloos harnachement gebruikt wordt. Het is alleen zo zonde dat er na al die tijd nog steeds gebruik van gemaakt wordt, helemaal in de topsport.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:53

Lovely schreef:

Bitloos is paardvriendelijk.. of ja.. dat zou het moeten zijn. Maar blijkbaar willen bepaalde mensen én wat 'bitloos doen' én 'hogere dressuur' en zijn ze te beperkt in hun denken om de klassieke weg naar die dressuur los te laten en over te gaan op een radicaal andere trainingsmethode. Ik zie hier alleen maar on-kennis en onkunde in. Ik heb werkelijk nog meer begrip voor iemand die hetzelfde doet op stang en trens, daar kan je nog eerlijk over twijfelen of die eigenlijk wel beter weet. Van iemand -en ik weet over wie het gaat in dit geval- met de reputatie dat hij wél beter weet is dit alleen maar zwaar teleurstellend om vast te stellen dat het dus blijkbaar een hol vat is wat echte kennis over bitloos en trainen betreft.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:07

Excuseer maar jullie beoordelen en veroordelen voor dat jullie er eigenlijk nog maar iets van weten. Dit is GEEN onkunde, dit is zeker paardvriendelijk. Als het onkunde was zou Bent Branderup, een grootmeester in de dressuur het niet zomaar even toelaten en het op zijn eigen paarden toepassen. Het hackemore touwhalster is niet even verzonnen maar heeft een lange weg afgelegd om hoge dressuuroefeningen te kunnen doen zonder het bit erbij te betrekken. Jossy Reynvoet is opgeleid in de Klassieke Rijkunst maar heeft heel wat gezien en is daarom overgestapt op bitloos, hij houdt van dit paard (Deciado genaamd) en Deciado is opgeleid in Spanje en heeft daar een afschuwelijk leven geleid. Het hackemore touwhalster doet het paard in kwestie géén pijn. Dit touwhalster is niet de klassieke uitgave maar omgevormd. Mijn merrie rijdt met zo'n touwhalster en ik moet zeggen dat ik er heel tevreden over ben. Deciado is een heel gelukkig paard. En Jossy Reynvoet geeft ook cursussen waarin hij uitlegt hoe het halster in kwestie werkt, hij heeft les gehad van Bent Branderup en ik weet van hem toch wel vrijwel zeker dat je erop kunt vertrouwen dat hij zijn paarden niet onnodig gaat kwellen. Het touwhalster is niet onnodig scherp en er wordt ook niet zomaar even aan de teugels getrokken als hij daar zin in heeft. Jossy Reynvoet rijdt grotendeels op zit, en dit halster is gemaakt voor mensen die dat ook daadwerkelijk kunnen en het is een voorwerp dat hem helpt om zijn paarden recht gericht te krijgen. En mag ik erbij vertellen dat Jossy Reynvoet al jaren GEEN competitie meer rijdt, dus hij is ook niet het type ruiter dat alles uit zijn paard haalt om alleen de eerste prijs te krijgen. Hij is niet perfect, maar hij doet zijn best om het beste voor zijn paarden te hebben. En dat doet iedereen op zijn eigen manier, de een doet dat met Parelli (schrijft ik het zo juist?) en de ander doet dat op deze manier. Ik ben heel tevreden van deze man en zijn werkwijze en zijn paarden behoren tot de gelukkigste paarden die ik ken. Als de mensen die hier met bit rijden een zwaar bit mogen gebruiken voor de verfijning, waarom mag hij dit dan niet gebruiken voor de verfijning? En mag ik erbij vermelden dat dit halster bij de neusriem is verstevigd met een zwart touw zodat de knoopjes daar minder inwerking hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:19

Wat voegen die scharen van de hack toe aan het touwhalster?

De scharen hebben een hefboomwerking; dwz met een kleine kracht kun je een grote kracht uitoefenen op het paard.

Als die grote krachten niet nodig waren, had je die hele hefboom en dus die hack ook niet nodig en kan dressuur dus gereden worden zonder hefboom.

Of heb je per se grote krachten nodig om je paard die hogere dressuur aan te leren? 'verfijning' is onzin, want dat is slechts verfijning aan de kant van de ruiter; die kan met één pink dmv de hefboom enorme krachten uitoefenen op het paard.

Hefbomen in optomingen zijn er niet voor het paard maar voor de mens, zodat het amper zichtbaar is als je een enorme druk wil uitoefenen op het paard.

De hefboomwerking geldt voor scharenbitten maar ook voor de bitloze hackamore!

Afbeelding