ik heb een hele stevige fjord en ik wil wat moeilijkere oefenignen met haar gaan doen zoals dat ze haar hals gaat buigen. weet ff niet meer hoe dat heet. maar ik rij bitloos en met een touwhalster dus hoe moet ik dat doen? zijn daar goede oefeningen voor?
Met of zonder bit maakt niet uit, het nagevelijke komt van achteren. Je houd contact met de teugels en rijd je paard van achter naar voren. Actief rijden. Mijne ene pony (ijslanderxfjord) die is al wat ouder, maar die heeft het ook nooit gedaan, maar de andere gaat heel gemakkelijk rond. Het verschilt per paard of die makkelijk gaat of niet denk ik.
Dat is toch niet anders dan met bit, je wilt ontspanning, dat behaal je imo niet door speciale trucjes uit te halen maar door je paard naar ontspanning toe te rijden, voltes, overgangen.
o maar ik had gehoord dat je je paard iets het hoofd kan laten buigen ofzo en dat de galop dan beter gaat
capopjekop
Geplaatst: 01-02-12 14:41
Bedoel je niet gewoon stelling dan? Ik vind een touwhalster niet zo geschikt om dressuurmatig mee te rijden. Dan kun je beter een sidepull of een gekruist hoofdstel nemen.
NikkivanOlst
Geplaatst: 01-02-12 14:41
dat is een kwestie van over de rug rijden, goed met zit opvangen en van voor heel licht opvangen Kan heel goed met een touwhalster, ik kreeg het ook met een neckrope voor elkaar
Goede aanrader: Neem les van iemand die ervaring heeft met bitloos rijden
Het is gewoon precies hetzelfde principe als met bit, alleen nu kun je niet in zn mond plukken en ben je gedwongen het met je zit te doen, zoals het ook gewoon hoort
ik krijg thuis les van mijn pleegvader maar ik weet niet of ik iemand anders in kan huren aangezien het niet echt nodig is maar omdat ik het gewoon wil leren
Ik denk dat je inderdaad het beste er iemand bij haalt voor les. Parelli-les, of rijles. Diegene kan je in het echt helpen en da's altijd handiger, want directer.
In je profiel schrijf je dat je fjord heel dik is, nu wel 100 kilo afgevallen. En dat ze niet erg lenig is, dan kun je misschien beter beginnen met gymnastiseren vanaf de grond. Je kunt je aanmelden op het nhforum.nl daar kunnen ze je ook erg goed verder helpen met het gymnastiseren.