Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
FahyaFemke schreef:veel op je zit rijden. en ik combineer altijd eerst het bithoofdstel samen met het bitloze hoofdstel. hulpen samen doorgeven, en dan op enkel - dus bitloos.
ik rijd paarden bitloos in - en doe het dan op dezelfde manier naar bitrijden. beide hoofdstellen aan eigenlijk, bitloos kennen ze dan, ik ga de hulpen samen doorgeven dus bit en bitloos.. en dan laat ik de bitloze teugels losser en probeer het alleen op bit.
stapje voor stapje. sommige paarden pakken het zo op, sommigen doen er langer over en is het belangrijk dat je ze niet in 1 keer in het diepe gooit met zomaar plots een bitloos hoofdstel in.
btw: je bent gierig naar nieuws, dus nieuwsgierig
TurdusMerula schreef:Overigens ben ik al veel meer van dit soort topics van je tegengekomen, over nh en grondwerk en bitloos rijden.
Laat je toch eens goed helpen!
Spirithorses zit volgens mij dicht bij je in de buurt. Zonder direct enorm reclame te willen maken wil ik je toch aanraden daar eens een kijkje te nemen. Zo organiseren zij dagcursussen waarin een heleboel van jouw vragen naar voren komen.
xTesske schreef:TurdusMerula schreef:Overigens ben ik al veel meer van dit soort topics van je tegengekomen, over nh en grondwerk en bitloos rijden.
Laat je toch eens goed helpen!
Spirithorses zit volgens mij dicht bij je in de buurt. Zonder direct enorm reclame te willen maken wil ik je toch aanraden daar eens een kijkje te nemen. Zo organiseren zij dagcursussen waarin een heleboel van jouw vragen naar voren komen.
Ik heb inderdaat ook al vrij veel geinformeerd naar mensen die daar les in geven.
Maar ik wil graag les op locatie (op mijn manege is er weinig gelegenheid voor om
echt fijn les van iemand te krijgen in die richting, er zijn namelijk veel sirieuse dressuur ruiters en
die staan niet te wachten op iemand die met haar pony les krijgt in die richting en
dan de bak bezet want je mag niet echt los in de bak met je pony) en een trailer
heb ik niet dus dat word heel lastig.
Weet niemand toevallig een stal of particulier die op het bitloze gericht is in de buurt van melick waar ik
met het paar naartoe kan te voet?
TurdusMerula schreef:Prima manier.
Als is mijn ervaring dat er amper paarden zijn die moeite hebben met de overstap naar bitloos rijden.
De baasjes hebben het daar soms moeilijker mee.
FahyaFemke schreef:TurdusMerula schreef:Prima manier.
Als is mijn ervaring dat er amper paarden zijn die moeite hebben met de overstap naar bitloos rijden.
precies. belangrijk is voor de ruiter zonder bit, net zo consequent te zijn als met bit.
als je met bit ook niet consequent bent (dus hard/lang moeten trekken aan de teugels om eens stil te kunnen staan) begin dan niet aan bitloos want het paard is ook niet gek dus dan wordt het een krachtspelletje. 1 x raden wie er dan wint
FahyaFemke schreef:TurdusMerula schreef:Prima manier.
precies. belangrijk is voor de ruiter zonder bit, net zo consequent te zijn als met bit.
als je met bit ook niet consequent bent (dus hard/lang moeten trekken aan de teugels om eens stil te kunnen staan) begin dan niet aan bitloos want het paard is ook niet gek dus dan wordt het een krachtspelletje. 1 x raden wie er dan wint
TurdusMerula schreef:FahyaFemke schreef:
Dan zou ik dus juist bitloos gaan rijden... Ik wil niet weten hoe hangen aan de teugels in de mond voelt.![]()
Ik ben sowieso pro-bitloos maar in zo een situaties helemaal...
Al zou er zo ook al een lampje moeten gaan branden als je met je zo met je teugels moet rommelen om halt te houden...
Daarbij denk ik dat je dan sowieso basis mist; het rijden met gevoel; het begint met je eigen houding.
En tsja, consequent moet je altijd zijn natuurlijk.