Ik wil respect/

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponytjuh76

Ik wil respect/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 18:14

Hallo,

Ik rijd op een heeldominante merrie, die Z-dressuur loopt. Nou is ze tot voor ik haar begon te rijden ook op zo'n manier behandeld, waarbij je geen band met je beestje opbouwt. Het is komen en gaan. Ze poetste hem amper, zadelde haar op, reed met 5 cm lange sporen, een zweep en de teugels zo kort en zo strak als ze konden. Een beetje neiging naar rollkür. Zodra ze klaar was was ze kletsnat, maar ze gooiden gewoon de deken erop en ze vertrokken weer. Zo is het een paar maanden gegaan.

Ik verzorgde het paard wat erlangs stond, maar die is nu te oud om te berijden ivm spierpijn. Hier doe ik nu vrijheidsdressuur mee.

Laat nu ook die vrouw langs mij gestopt te zijn!

Nu heb ik een belletje gekregen dat ik haar mag berijden en dit gaat héél erg goed. Alleen wil ik ook een band met haar hebben!

Ze is erg dominant en als ik haar bijv. slobber geef dan word ze een beetje agressief. Ze probeert te bijten, ze loopt me omver, ze duwt en ze loopt achter me heen en weer met haar oren in haar nek.

Ook met bijv., opstappen loopt ze heen en weer, naar voren, naar achteren enz.. Vroeger sloegen ze haar dan een keer en schreeuwden ze haar naam een keer flink hard en dan was ze even rustig. Maar het probleem los je daar niet mee op !

Ik wil wat meer respect van haar en ik vraag me af hoe ik diit het beste kan doen.. Misschien een join up of een andere manier.. Ze is in ieder geval érg dominant..

Ik hoop niet dat ik nu al iets verkeerd heb gedaan ofzo want ik probeer het echt helemaal goed te doen..

Alvast héél erg bedankt !

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:21

Dit beestje is niet dominant, maar zeer onbegrepen.
Ga door met het geduld en liefde die je nu aan haar geeft en ze zal al een heel stuk kalmeren.
Ik zou geen Join up doen, dat is echt als er nood aan de man is.
Verdiep je eens in een andere vorm van NH, die van Parelli of Emiel Voest en ga spelletjes spelen.
Opstapspelletjes, voerspelletjes (klik hier eens :D ) , enz.

ponytjuh76

Re: Ik wil respect/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 18:24

Echt héél erg bedankt !

Hier heb ik echt héél erg veel aan.. Ik beschouwde dat gedrag natuurlijk als dominant, maar nu je het zo uitlegt, begrijp ik het (en haar) helemaal !

Nogmaals héééééél erg bedankt ! :D

iemand nog tips..? Ze zijn natuurlijk altijd nog welkom.. ;p

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:25

Laatst bijgewerkt door Puchje op 30-11-11 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:27

Het allereerste wat in mij op komt is; rust. Zorg dat je bewust met je aandacht bij het paard bent, en je zelf gewoon erg rustig bent. En dan bedoel ik echt engelengedult. Ik snap heel goed dat dit paard eigenlijk een deuk heeft opgelopen in haar vertrouwen in de mens. Als je zo ruw als een ding wordt behandeld, wat zou jij doen?! Het is aan jou om haar te laten zien dat haar reacties ongegrond zijn; ze krijgt haar eten, je stapt rustig op, je doet haar geen pijn enz. Wees consequent en geef haar wat tijd. Ik zou geen join up gaan doen met haar, check hier maar eerst eens wat topics over ;) Maar wat ik wél zou doen, is iets wat ze normaal niet doet of gedaan heeft. Zoek iets buiten haar referentiekader wat je haar laat zien. Dat wil vaak ook goed helpen een band op te bouwen. Zoals buiten wandelen als ze altijd alleen maar in de bak word gereden. Of grondwerk (altijd goed natuurlijk), clickertraining, verzin het maar ;) En op den duur les met haar nemen van iemand die je hierbij kan helpen. Gewoon een fijn iemand waarmee het klikt.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:29

tjah is het echt dominatie of onzekerheid? die twee zijn makkelijk met elkaar te verwarren (mijn verzorghaffie valt terug op dominant gedrag als ze ergens niet zeker van is vandaar)
met het eten geven de voerbak opeisen, dus eten erin doen en dan je arm erover heen leggen of ervoor gaan staan, laat je niet wegjagen maar jaag haar steeds terug totdat jij vind dat ze mag eten. als ze je wilt bijten, tik geven met de voerschep, een dominanter paard laat zich ook niet bijten en valt aan.
Met opstappen stil laten staan, leer haar aan de hand te stoppen als jij stil staat of op een comando, heeft bij mij enorm goed gewerkt! als jij je voet in de beugel zet moet ze ook gewoon luisteren naar het comando.
En wees niet te lief en terughoudend in je houding, rechtop borst vooruit en stap maar haar ruimte is als ze vervelend doet.
Zo dat zijn mijn tips wel weer een beetje ;) maar vooral doen wat goed voelt!

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 18:34

Jullie helpen me echt.. Bedankt !

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:21

ponytjuh76 schreef:
Hallo,

Ik rijd op een heeldominante merrie, die Z-dressuur loopt. Nou is ze tot voor ik haar begon te rijden ook op zo'n manier behandeld, waarbij je geen band met je beestje opbouwt. Het is komen en gaan. Ze poetste hem amper, zadelde haar op, reed met 5 cm lange sporen, een zweep en de teugels zo kort en zo strak als ze konden. Een beetje neiging naar rollkür. Zodra ze klaar was was ze kletsnat, maar ze gooiden gewoon de deken erop en ze vertrokken weer. Zo is het een paar maanden gegaan.

Ik verzorgde het paard wat erlangs stond, maar die is nu te oud om te berijden ivm spierpijn. Hier doe ik nu vrijheidsdressuur mee.

Laat nu ook die vrouw langs mij gestopt te zijn!

Nu heb ik een belletje gekregen dat ik haar mag berijden en dit gaat héél erg goed. Alleen wil ik ook een band met haar hebben!

Ze is erg dominant en als ik haar bijv. slobber geef dan word ze een beetje agressief. Ze probeert te bijten, ze loopt me omver, ze duwt en ze loopt achter me heen en weer met haar oren in haar nek.

Ook met bijv., opstappen loopt ze heen en weer, naar voren, naar achteren enz.. Vroeger sloegen ze haar dan een keer en schreeuwden ze haar naam een keer flink hard en dan was ze even rustig. Maar het probleem los je daar niet mee op !

Ik wil wat meer respect van haar en ik vraag me af hoe ik diit het beste kan doen.. Misschien een join up of een andere manier.. Ze is in ieder geval érg dominant..

Ik hoop niet dat ik nu al iets verkeerd heb gedaan ofzo want ik probeer het echt helemaal goed te doen..

Alvast héél erg bedankt !

Hoi Kim,
Jive en dominant??? Ik weet ook niet over wie je het hebt in je verhaal maar ik rijd nooit met sporen of teugels zo kort dat het op rollkur lijkt, en de eigenaresse van jive ook niet. En wie is er gestopt en waarmee? Ik berijd haar namelijk nog steeds. Verder poets ik haar altijd netjes en word ze ook regelmatig lekker gewassen en getoilleteerd. En wie slaat haar of schreeuwt tegen haar? Je hebt gister 1 keer op haar gereden? Overigens heeft ze mij nog nooit gebeten, of hiermee gedreigd als ik haar iets te eten geef dus dat klinkt ook allemaal erg apart. Niet netjes en slim van je om dit zo op internet te zetten!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:46

:') Dat geeft al weer een heel ander beeld van het verhaal.
Gelukkig dat het dan nog allemaal wel meevalt met het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:53

Had wel al zoiets verwacht ja... Niet zo slim TS! Zou als eigenaar zacht uitgedrukt ook niet zo blij zijn als ik zoiets zou lezen!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:56

Wat Bizzybijtje zegt dus, en ik zou ook niet zo blij zijn als iemand zomaar een join up met mijn paard ging doen.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:56

Is inderdaad niks mis met dit paard, het enigste probleem dat ze heeft is dat ze niet stilstaat met het opstappen. ( dan gaan we haar natuurlijk niet afslaan en schoppen.. ) ik ben ook niet de eigenaresse van dit paard. Ik rijd en verzorg haar sinds juni dit jaar en kwam dit topic toevallig tegen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:59

Maar wordt de TS dan nu de 2e bijrijder of zo van het paard.
Tenminste, dat lijkt wel zo uit de openingspost?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:03

Ja dat was volgens mij wel de bedoeling omdat ik nog maar 2 dagen in de week kan (ivm andere baan) en het zou fijner zijn als ze vaker beweging en aandacht krijgt natuurlijk. Maar ik weet nu ook niet zo goed wat ik hier mee moet!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:05

Ja, dat kan ik me voorstellen.
Het gaat volgens mij wel over jou, 'de vrouw met de sporen, die niet poetst etc ' :')

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:07

Ik denk dat als ik eigenaar van dit paard zou zijn. Ik het fijn zou vinden dat de 15 jarige bijrijder naar mij toe zou komen inplaats van het op internet over een join up hebben. Zo zie je maar weer, let op wat je op internet zet!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:10

@princesmax: Misschien op zoek gaan naar een iets volwassener persoon met verstand van zaken?
@ TS: niet zo netjes om anderen hier zwart te maken. Na 1 keertje rijden lijkt het me lastig om een paard te kunnen doorgronden. Als je serieus van plan bent om dit paard te gaan rijden, overleg dan eerst goed met de eigenaresse en de andere bijrijdster, zij kunnen je vertellen over het karakter van de merrie en hoe je haar het beste kan benaderen. Ga alsjeblieft niet met een join up oid klooien.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:11

Jullie hebben samen even wat uit te praten denk ik. Ts ziet het iets anders dan de "sporen vrouw" zo zie je maar hoe voorzichtig je moet zijn met het internet. :j Maar aan de andere kant is het misschien nu wel bespreekbaar. Hoop dat jullie samen met de "dominante merrie" eruit komen.

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:12

Wat je hier mee moet? Vertellen aan de eigenaar bedoel je? Lastige situatie, zou het toch niet fijn vinden om zulke verhalen van jezelf op internet lezen. Helemaal als de info niet klopt. Vervelende situatie!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:14

Nou ja, ik denk dat de TS wel schrikt als ze dit topic weer ziet :')

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:16

mika11 schreef:
Nou ja, ik denk dat de TS wel schrikt als ze dit topic weer ziet :')

idd dat denk ik ook. Die heeft heel wat uit te leggen straks.
Zat toch wel met n bek vol tanden toen ik de reactie van princesmax las.

Ze zal iig wel snel leren dat ze niet zomaar verhaaltjes moet gaan plaatsen op internet, want dan ben je er zo bij.

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:17

Dat denk ik ook! :Y) O:)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:23

@saskiaka Ik heb daar vrij weinig over te zeggen want ik ben ook maar haar bijrijdster :)

Maar ik denk dat ik het hier bij laat, heb geen zin in al dat gedoe. Hoop alleen dat ze er iets van geleerd heeft, is echt niet netjes om dit op internet te zetten als er niks van klopt.
@mika11 tja heb alleen maar van die stompe knobspoortjes maar die trek ik nooit meer aan :') heb ze wel 1x uitgeleend aan een bepaald iemand :(:)

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:25

Sporen van 5 cm is ook bizar groot, of ligt dat aan mij? O:)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:29

geen idee, ben nog nooit een sporenmens geweest, dus weet niet welke er allemaal zijn, en hoelang enz.
Ik heb haar een pbtje gestuurd en ik hoop dat we er zo uitkomen. Ik ga nu naar bed, als ik tenminste kan slapen, was ineens klaarwakker toen ik dit topic zag.