Ik wil bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxjuu

Ik wil bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:46

Hallo,

Ik wil graag bitloos gaan rijden op mijn pony. Mijn pony is 27 jaar oud dus ik gebruik haar alleen voor lekkere rustige buitenritjes wat
ze nog prima aankan.
Ik heb ook een boomloos zadel en dat vind ik ontzettend fijn zitten.
Ik weet alleen niet wat het beste hoofdstel zal zijn? Het is een fjord en ze is vroeger hard doorgereden in de mond maar nu gaat het beter.
Ik hoop iets goeds te kunnen vinden!
Voor fotos mocht iemand die nodig hebben staan op profiel!

Ik heb al gevraagd of harry's horse bitloos goed maar daar kreeg ik neit veel positieve reacties op..

Alvast bedankt!

Groetjes

Roxjuu

Re: Ik wil bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:40

En het liefst ook geen hoofdstellen van honderden euros :$

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:42

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:42

Evt een sidepull? ben zelf ook niet zo van dingen met release, omdat je dan altijd kans heb dat de release niet goed is of stug word...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:55

Ik zou dan gewoon voor een sidepull gaan.
Wel eerst in de bak mee oefenen, daar moet het perfect gaan voor je naar buiten gaat.
De eerste keren buiten kun je het best met een combinatie van bit en bitloos rijden, dus 2 hoofdstellen over elkaar dan. Veel plezier! :)

Valerievries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:15

Euhm, touwhalsters werken ook vaak wel goed, heb er zelf geen ervaring mee, maar wil er binnenkort ook mee beginnen voor mijn verzorgpony(new forest 1, 47m, weet haar maat niet precies, denken jullie dat het cob is?)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:36

Je kan van alles uit proberen er is heel veel keuze in het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Ik rij hier zelf met touwhalster, cross-rope-bridle , montyroberts halster, emiel voest hoofdstel, antilope hoofdstel, side pull.
Ik merk zelf geen verschil of ik er nu wel of geen bit in heb hangen.
In jou geval zou ik als ik buiten ging rijden de side pull nemen dat zit net allemaal wat steviger en je heb er net wat meer mee te vertellen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:48

Touwhalster zou ik niet pakken, kun je niet lekker mee sturen en remmen en kan scherp inwerken. Dan moet je al wat neckreining kunnen en op je zit rijden.

Ik zou gaan voor een side pull ofzo. Een keelgekruist vind ik zo ingewikkeld, druk word ook raar verdeeld :) Of miss een kaptoom?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:50

Sidepull. :j Ik heb zelf een Marylot, maar die zijn aardig duur. Er zijn wel een aantal webshops waar je het zelfde idee kan kopen. Bijvoorbeeld bij www.nickyskeet.nl

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:52

Ik zou ook voor een sidepull gaan, en op bijvoorbeeld www.diereninpastel.nl kun je een sidepullneusband kopen, helemaal niet duur en in je eigen kleurtjes gekozen :) Kun je zo aan je kop/bakstuk vastmaken.

Roxjuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 21:53

Ik heb gekeken naar de barefoot Cedar, kost wel wat tientjes maar lijkt me echt super fijn (:
bedankt voor de tips!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:19

Ik rijd met een Emiel Voest freestyle hoofdstel. Mijn (bijrijd)paard loopt er heel goed op. Zij is veel meer ontspannen dan met bit. Het hoofdstel heeft een goede release en zet alleen op de neus druk. Je kunt er ook prima mee stelling vragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:25

Slofje schreef:
Ik zou ook voor een sidepull gaan, en op bijvoorbeeld http://www.diereninpastel.nl kun je een sidepullneusband kopen, helemaal niet duur en in je eigen kleurtjes gekozen :) Kun je zo aan je kop/bakstuk vastmaken.

Jij bent ook niet vies van een beetje commercie he :D

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:27

Ik heb een F.R.A. hoofdstel, de Dietsji in het zwart/roze! is een kingekruiste! Voor mijn verzorgpaard werkt het prima, we rijden er ook gewoon mee buiten!! ( Ze heeft problemen met haar mond, dus we willen haar geen bit meer indoen! ) kost 59,95!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:33

hestejente schreef:
Slofje schreef:
Ik zou ook voor een sidepull gaan, en op bijvoorbeeld http://www.diereninpastel.nl kun je een sidepullneusband kopen, helemaal niet duur en in je eigen kleurtjes gekozen :) Kun je zo aan je kop/bakstuk vastmaken.

Jij bent ook niet vies van een beetje commercie he :D

Ik prijs graag dingen aan waar ik zelf veel plezier van heb :D
Zijn 2 dingen die ik vaak aanraad; diereninpastel en barefoot :P beiden omdat er superservice en ontzettend fijne en leuke spullen word aangeboden. :o

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:36

ik rij zelf met een barefoot Amber sidepull, heerlijk ding om mee te rijden. en ook met een touwhalster maar dat is ze al jaren zo gewent , mijn paard reageert trouwens op het touwhalster nog beter dan met de sidepull

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:36

Maar diereninpastel is toch je eigen site Slofje?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:38

een pony van 27......en die ga je lastigvallen met een boomloos zadel....lekker voor dr rug.....en dan ooknog bitloos.....weer wat nieuws na al die jaren....ik zou het niet doen!!!!!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:39

papagroom schreef:
een pony van 27......en die ga je lastigvallen met een boomloos zadel....lekker voor dr rug.....en dan ooknog bitloos.....weer wat nieuws na al die jaren....ik zou het niet doen!!!!!

Oh god , kom jij ook weer even langs ......

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:41

Papagroom was mij voor. Ik zat zoiets te tikken en kan nu mijn bericht nog aanpassen. Voor zo'n bejaard besje is boomloos funest voor de rug.
MaritAriel, het is god niet, het is PapaGroom :+

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:43

Nou dat slaat nergens op vind ik, papagroom... Alsof bitloos slecht voor een paardenlijf is. Ze worden er juist heel relaxt van!
Over boomloze zadels kan ik niets zinnigs zeggen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:44

@hestejente, nee joh! Site is van ene Miranda, die maakt al die spulletjes :o Als je op die site kijkt.. Thom staat er zelf ook 2 keer op :)

overigens, @papagroom..

Boomloos is absoluut niet per definitie slecht.
Er zijn heel wat prutmerken in de boomlooswereld, en met elke negatieve ervaring over "een" boomloos merk,
word gelijk gezegd dat het hele boomloos oliebol is. Heel erg vaak zijn mensen supertevreden met hun boomloze zadel,
en er zitten ook nu en dan mindere gevallen bij.
Maarre.. Boomzadels? Daar zie ik toch duizenden klachten en vreselijke problemen voorbijkomen,
daartegen weegt boomloos niet op.
Als je een goed boomloos zadel hebt, denk aan Startrekk, Barefoot, zitten die toch echt wel evengoed als een goed passend boomzadel.

En bitloos.. Zo groot is dat helemaal niet. Een paard die gewoon netjes wijken voor druk heeft geleerd,
zou evengoed overweg moeten kunnen met een bit als met een bitloze optoming. -hierbij wel uitgaand van een paard dat niet freakt van druk op de neus oid-

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:45

In_Black schreef:
Papagroom was mij voor. Ik zat zoiets te tikken en kan nu mijn bericht nog aanpassen. Voor zo'n bejaard besje is boomloos funest voor de rug.
MaritAriel, het is god niet, het is PapaGroom :+

ik ga er maar van uit dat de mensen met dit soort meningen geen ervaring er mee hebben :+

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:46

Ja, heel erg vaak zijn de mensen wel tevreden over de boomloze zadels maar de paarderuggen heel wat minder. Een boom zit in het zadel om de druk te verdelen en zeker bij zo'n oudje is dat erg belangrijk;

Tuurlijk Ariel............ dat zijn de mensen die niks afweten van paarden heh?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:48

een boomloos zadel heeft op een paarden rug vrijwelhet zelfde effect alszonder zadel....geloofme daaris het oude bedecht niet blijmee