Beginnen met NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pieceofpie

Beginnen met NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:47

Beste mensen,

Ik ben eigenlijk altijd al geinteresseerd geweest in NH, heb met mijn vorige paard wel eens lessen gehad ook, en reed voornamelijk bitloos. Nu ben ik de laatste tijd steeds meer geinteresseerd geraakt, en wil ik er zo veel mogelijk over weten eigenlijk.. Vooral de manier waarop Klaus Hempfling met zijn paarden omgaat vind ik echt ontzettend bijzonder en mooi om te zien. Het lijkt me prachtig om zo'n band met een paard op te kunnen bouwen.

Nu heb ik op dit moment geen paard, maar sta wel weer op het punt een paard aan te schaffen.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk, hoe kan ik het beste beginnen met NH, zijn er tips, misschien boeken die jullie aanraden of andere manieren om mij hier dieper in te verdiepen voordat ik weer een paard aanschaf?

Groetjes!

Caira

Re: Beginnen met NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:05

waar woon je?

pieceofpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:18

omg. alkmaar

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:23

dan kom je gewoon eens langs, je kunt in mijn profiel zien wat mijn paarden en ik kunnen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:44

Ik zou je het boek van Parelli willen adviseren: Natural Horse-Man-Ship
Is recentelijk naar het Nederlands vertaald en via bol.com verkrijgbaar.
Verder is er een topic met heel veel links naar filmpjes op Youtube.
Kijk daar eens naar?

[NH] Boeken???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:21

'Probleem' is dat er zoveel stromingen en methodes en ideeen zijn, allemaal zo verschillend vaak. Parelli is bijvoorbeeld iets compleet anders dan Hempfling- ik vind het er zelfs redelijk tegenover staan. Het voordeel van Parelli is dat het een hapklaar stappenplan is, terwijl Hempfling dat niet heeft en niet zo duidelijk uitlegt wat hij nou precies doet, en hoe jij datzelfde kan leren.

Aan de andere kant kan je het ook juist zien als een voordeel, de verschillende opvattingen en methodes- probeer over alles wat te leren, te bekijken (zowel op internet als 'live' bij mensen die volgens die methode werken of nog beter, bij de 'meesters' zelf), te lezen, te horen, etcetera. Je hoeft natuurlijk niet volgens 1 vaste methode te werken, vind ik zelf. Ik probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de verschillende opvattingen, na te denken over wat mensen vinden en waarom, maar hoef het daar niet altijd mee eens te zijn. Iedere 'methode' of 'goeroe' heeft wel iets moois wat je kan meenemen, en vaak ook wel punten waarvan je denkt 'tja', en het mooie is dat je die gewoon links kan laten liggen :D

Het zou leuk zijn als je eens bij mensen kan langsgaan om te kijken hoe zij met hun paarden werken. Mensen van bokt, of daarbuiten. Petra Vlasblom van http://www.2moons.nl heeft in ieder geval een opleiding gevolgd bij Hempfling, dus dat is misschien jouw straatje. Verder kwam ik toevallig op dit profiel terecht, en zij woont in Alkmaar en doet gedragstherapie, misschien kan je kijken of zij lessen geeft zonder paard?
memberlist.php?mode=viewprofile&u=43670

Ik vind zelf overigens Hempfling ontzettend inspirerend, maar ook Mark Rashid of Andrew McLean. Je zult merken dat als je deze namen gaat googlen het helemaal niet op 1 lijn zit, zeker Andrew McLean niet, en heeft ook eigenlijk weinig met 'NH' te maken. Toch pak ik daar dingen uit mee die mij aanspreken omdat ze wetenschappelijk bewezen zijn, en houd ik zulke dingen in mijn achterhoofd als ik (verder op een vrij gevoelsmatige manier) met paarden omga :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:23

Hempfling is voor de beginnend NH-er absoluut niet te volgen. Mijn niet zo bescheiden mening dan. Hempfling is hoofdzakelijk spiritueel bezig en heeft daar paarden voor nodig. En wees nu eens eerlijk, wie zou Hempfling weten te vinden als er geen paarden bij betrokken waren?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:23

als doorgewinterde NHer vind ik hempfling nog steeds bla bla hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:25

Totally agree. In mijn ogen inhoudsloos gezwets. Een blaasbalg eerste klas.

Ziezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:21

Hai,

Wij geven elke 2 maanden een NH kennismakings avond in Amstelveen, die in december is nog niet gepland. Zie hieronder die van oktober:

Kennismakings cursus Natural Horsemanship

“Ik wil beginnen met Natural Horsemanship, maar hoe?” is de vraag die wij vaak gesteld krijgen. Naast de informatie die je kan halen van DVD’s of internet is het vaak verhelderend om deze informatie te bespreken met een groep en instructeur en om te zien hoe de theorie omgezet wordt in praktijk. Ons leek het daarom een leuk idee een cursus te organiseren waarin alle basis beginselen en soorten benaderingen uitgelegd worden.

Kim (instructrice van Equi-Unity) zal tijdens deze cursus (14 okt) samen met haar eigen paard of een paard van een van de cursisten laten zien hoe je kan beginnen. Wat voor oefeningen zijn er? Hoe kan je de lichaamstaal van je paard lezen? Hoe voer je de oefeningen uit? Tijdens de cursus zal de theorie behandeld worden en krijg je naslagwerk mee naar huis.

Zaterdag 29 oktober (deel 2) kunnen cursisten met allerlei obstakels aan de slag gaan met hun eigen paarden onder begeleiding van de instructrices. Aan het einde krijg je nieuwe tips en uitdagingen/opdrachten mee naar huis om weer verder te gaan.

Heb je altijd al de band met je paard willen verbeteren en wil je de paardentaal beter begrijpen? Dan is deze cursus zeker iets voor jou! Ook als je net met NH bent begonnen en je kennis naar een hoger niveau wil tillen is dit een leuke cursus!

Deel 1:
Theorie en Demonstratie
14 okt 19.00 - 21.00
Prijs € 15,-
Zonder paard

Deel 2:
Praktijk
29 oktober 09.30 - 12.30
Prijs met paard € 37,50
Prijs zonder paard € 10,00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:45

Of het nou te volgen is of niet, Hempfling is wel degene die mij in eerste instantie "inspireerde" (om maar in de zweverige termen te blijven :D ) om naar een andere manier van omgaan met paarden te kijken. En ik geloof dat dit bij de TS ook zo is. Het hoeft niet per se te volgen te zijn in de zin van een bepaalde methode of een vast plan.. het kan je ook aanzetten op een andere manier naar dingen te kijken of dieper over sommige dingen na te denken.. dat is toch ook mooi? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:49

En zo heeft iedereen een ander die hem heeft geinspireerd.
Mijn eerste kennismaking met NH was met Parelli in Wanrooij, volgens mij in 1998 of 1999.
De beste man zelf aan het werk te zien en cursisten met hun paard op die manier te zien werken was voor mij een eyeopening experience.

KFH zelf heb ik tijdens de Equitana aan het werk gezien in Essen. Was leuk om naar te kijken maar viel toen voor mij toen al in de categorie "don't try this at home". En dat is door de jaren heen alleen maar bevestigd.

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:09

@Ziezoo: Net te laat, lijkt me wel interessant om eens bij te wonen. Is er al een nieuwe datum bekend toevallig?

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:54

Voor degenen in het midden en oosten van het land:
Parelli-introductiedag door 2* Parelli-instructeur Humphrey Dirks in Aalten, 25 min. vanaf Arnhem.
Het is ook mogelijk zonder paard te komen of een paard met Parelli-ervaring te leasen.
Aan het eind van de dag ken je de 7 games.
Mail even als je meer info wilt.

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:57

Je hebt een PB..!! :D

Ziezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:23

Madieke schreef:
@Ziezoo: Net te laat, lijkt me wel interessant om eens bij te wonen. Is er al een nieuwe datum bekend toevallig?

Hai Madieke,

De volgende datum is wrs woensdag avond 7 december. Volgende week wordt de datum definitief vastgesteld.

Groetjes Wendy

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:31

Ziezoo schreef:
Madieke schreef:

Hai Madieke,

De volgende datum is wrs woensdag avond 7 december. Volgende week wordt de datum definitief vastgesteld.

Groetjes Wendy

Oke thanks! Ik zal het in de gateen houden... ;) Al is december wel een drukke maand..?!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:54

Ik zou gewoon eerst eens gaan kijken naar welke
methodes je wat lijken.
Het beste is natuurlijk om weer les te nemen.
Je kunt natuurlijk ook boeken kopen, waarvoor hierin al een topic is
genoemd, maar dan nog is het beter om les te nemen.
Verder leuk dat je er weer mee beginnen wil :)
Zelf doe ik weleens wat grondwerkoefeningen, die ik heb gevonden op internet.
Maar wil ook graag les, en moet dit nog regelen enzo. Maar er werd mij dan ook
weer iets anders aangeboden, dus ik twijfel nog.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:51

grietje14 schreef:
methodes je wat lijken.

ik denk ook dat het beter is om les te nemen, dan word je er meteen opgewezen als er iets misgaat!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:42

kimdegroot schreef:
grietje14 schreef:
methodes je wat lijken.

ik denk ook dat het beter is om les te nemen, dan word je er meteen opgewezen als er iets misgaat!

Ja inderdaad, en dan leer je jezelf ook geen verkeerde dingen aan, maar leer je alleen de goede dingen.
Scheelt alweer :P

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:18

grietje14 schreef:
methodes je wat lijken.

Waar heb je die grondwerkoefeningen gevonden? Heeft er iemand wat nuttige links waar wat oefeningen op staan?

Ziezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:23

Hai Madieke,

De definitieve datum is woensdagavond 14 december geworden.

Groetjes Wendy

Madieke schreef:
Ziezoo schreef:

Hai Madieke,

Groetjes Wendy

Oke thanks! Ik zal het in de gateen houden... ;) Al is december wel een drukke maand..?!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:25

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:54

Renske_M schreef:
grietje14 schreef:
methodes je wat lijken.

Waar heb je die grondwerkoefeningen gevonden? Heeft er iemand wat nuttige links waar wat oefeningen op staan?

Op deze site: http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paarden/index.asp Beetje naar onderen scrollen dan kom je het wel tegen.
Maar onthoudt wel dat ook al doe je die oefeningen het nog geen nh hoeft te zijn, want als je echt nh doet snap je toch wel wat meer principes. Maar altijd leuk om aan de oefeningen te beginnen, als je gewoon goed de instructies volgt kan het niet echt verkeerd zijn voor je paard, alleen bij die verdere oefeningen kun je beter wel begeleiding hebben.

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:30