Inrijden zonder harnarchement?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Inrijden zonder harnarchement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:49

Hoi Bokkers,

Voor mij is het nog lang niet zover voor dat ik het een kans kan gaan geven maar ik vroeg me af of er hier al mensen zijn die hun paard ingereden hebben zonder harnarchement? (Een BBP daargelaten)
Zou graag ervaringen horen en hoe dat het paard het nu doet?

troi

Re: Inrijden zonder harnarchement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:55

Puur uit interesse (geen ervaring), wat zou het voordeel daarvan zijn?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:59

De magie :D

Het is niet zozeer dat er een voordeel aan vast moet zitten. Het zou meer voor mezelf zijn dat (en een beetje ter bewijs voor de wereld) dat dat te bereiken valt. Zonder dwang, puur en alleen samenwerking. Dan heb ik voor mezelf toch het ultieme rijden bereikt. (Kan op mijn paard ook wel zonder harnarcement rijden, maar dat is toch anders)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:02

Ik denk dat als je dat zou willen doen alles staat of valt met je goede voorbereiding. En het moet kunnen, toen het eerste paard getemd werd waren er ook nog geen zadels per slot van rekening. Vraag is hoeveel geduld jij hebt en hoeveel blauwe plekken je er voor over hebt, je bent toch op een indirectere manier aan het communiceren met je paard dat lijkt me wel nadelig als je nog in het opleidingstraject zit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:08

troi schreef:
Ik denk dat als je dat zou willen doen alles staat of valt met je goede voorbereiding. En het moet kunnen, toen het eerste paard getemd werd waren er ook nog geen zadels per slot van rekening. Vraag is hoeveel geduld jij hebt en hoeveel blauwe plekken je er voor over hebt, je bent toch op een indirectere manier aan het communiceren met je paard dat lijkt me wel nadelig als je nog in het opleidingstraject zit.

Deze kans zit er voor mij binnen de komende 10 jaar sowieso nog niet in. Dus kan me nog zat voorbereiden. En geduld heb ik wel, al lukt het niet, ik wil het toch geprobeerd hebben!
En onder de blauwe plekken zit ik toch altijd al, dus dat is ook geen punt. (En als ik denk er af te vallen bij een paar fikse bokken oid, dan ga ik het uiteraard niet doen)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:18

Dat zal zeker kunnen, maar ik vind 'magie' eigenlijk niet zo een goede reden, sorry. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:30

@ Turdusmerula, ik denk dat de TS bedoelt dat ze een magisch gevoel gaat ervaren als ze het doel bereikt heeft.
Weet niet zeker, maar misschien is het voor haarzelf in het dagelijks leven ook wel een doel om de contole meer uit handen te geven en met het minimale het "maximale" te bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:31

Mits de voorbereiding goed gebeurt en daar ook echt alle tijd voor genomen wordt, dan zie ik niet in waarom het niet zou kunnen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:36

Ik denk dat als je zo bewust bezig bent met de omgang met je paard, bezig bent een band op te bouwen en aan het trainen bent - je de magie dan 'vanzelf' ervaart. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:45

TurdusMerula schreef:
Dat zal zeker kunnen, maar ik vind 'magie' eigenlijk niet zo een goede reden, sorry. :)

Haha dat van de magie was een grapje. De echte reden stond er onder ;)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:21

Hai, alle jonge paarden die ik inrij worden eerst bekend gemaakt met een BBP, eventueel ook met het zadel, maar niet gelijk met iemand erop. De eerste keren rij ik de altijd alleen met een BBP, niet met een zadel. Met een BBP kan jij veel meer voelen van je paard en omgekeerd ook, belangrijk is natuurlijk wel (en dat is net zo goed met inrijden met een zadel) dat je weet wat je doet. Verder gebruikt ik altijd alleen een touwhalster en absoluut geen bit! Inrijden met een bit de eerste malen dat je erop zit werkt vaak alleen maar spanning en stress in de hand, omdat je, indien je een hulp moet geven meteen in de mond zit.
Mocht je hulp willen, dan kan je altijd contact opnemen met me! We hebben ook een website met informatie.

Oja om je laatste vraag te beantwoorden, alle paarden die ik heb ingereden (en dat was allemaal met BBP) doen het super! Ik maak wel snel de overgang naar zadel, omdat je met een BBP niet te lang kan rijden vanwege de drukverdeling, maar voor de eerste paar ritten is het prima, die zijn meestal niet lang en tevens rij ik ze allemaal nog regelmatig tussendoor met een BBP!

succes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:22

Wmah, ik kan me het magie-argument wel enigszins voorstellen hoor. :)

Citaat:
Het is niet zozeer dat er een voordeel aan vast moet zitten. Het zou meer voor mezelf zijn dat (en een beetje ter bewijs voor de wereld) dat dat te bereiken valt. Zonder dwang, puur en alleen samenwerking. Dan heb ik voor mezelf toch het ultieme rijden bereikt. (Kan op mijn paard ook wel zonder harnarcement rijden, maar dat is toch anders)

Om eerlijk te zijn denk ik dat die 'bewijsdrang' (naar jezelf of anderen) niet nodig is. Ik snap het hoor. :)
Maar voor jezelf weet je toch wel waar je mee bezig bent. :) En anderen, tsja, kijk naar de vele, vele Parellistudenten die er zijn, op bbp en touwhalster... Dat zou genoeg overtuiging kunnen zijn.
Loslaten moet ook zo kunnen, denk ik. :)

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:36

Ik ben mn pony toevallig aan het beleren zonder tuig! ;) Naja echt beleren is het nog niet, ik doe het meer voor de lol om leuk samen bezig te zijn zo. Ik heb er nu een paar keer zonder tuig opgezeten en kan 'm nu sturen, halthouden en in draf. :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:23

Ik denk wel dat het mogelijk is en ik wil het in de toekomst wel een keer proberen. Gewoon om te zien of het mogelijk is en om zelf wat van te leren. Ik heb het nu met Otto geleerd en wil wel eens een stapje verder. In eerste instantie zou ik denk ik wel een touw gebruiken (halsriem) maar het zou ook leuk zijn dat nog eens verder door te trekken en helemaal zonder alles een paard in te rijden. (barebackpad valt bij mij trouwens gewoon onder harnachement, niets mis mee, maar wel harnachement net als een zadel ;) )
Ik ben het niet helemaal met je eens dat je dan ineens zonder dwang rijdt (en dus met harnachement wel met dwang rijdt). In beide gevallen is het een kwestie van op het juiste moment ergens druk zetten en op het juiste moment er weer afhalen. Zonder tuig komt er veel meer vakmanschap bij kijken en zal het ook langer duren omdat je minder gericht je hulp kunt geven. Timing komt dan nog veel preciezer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:53

Wat een leuke reacties!

Ik begrijp dat een BBP ook onder harnarchement valt, maar deze zou ik dan puur voor het comfort van het paard gebruiken. (Al is er voor een zadel natuurlijk hetzelfde argument te geven, toch voelt dat iets anders)

Wat ik bedoel met dwang is dat je het lichaam van het paard al de goeie kant op kan zetten (dwingen) met een teugel bijv. Zonder teugels oid kún je eigenlijk alleen maar vragen. (Want zie een paard maar eens opzij te douwen met je been :+ )
Betekent natuurlijk niet dat je meteen een paard aan de teugel omtrekt als je teugels gebruikt.

@ SanneK: jouw paard is verder dus nog helemaal niet ingereden? Ben je ook van plan om op deze manier door te gaan? (Want dan wil ik komen kijken en aantekeningen maken *\o/* )

@TurdusMerula: Met BBP en touwhalster (+ teugels) vind ik toch nét iets anders. Ik rijd zelf ook met touwhalster, doe er alles mee (al ben ik niet zo'n dressuurmiep :Y) ) zou me dus nog wel graag willen ontwikkelen in het teugelloos/halsringloos rijden. Want een goeie proef kan ik zo nog niet rijden :+ En uiteindelijk dus inrijden. (was ik maar alvast op mijn toekomstige boerderij <3 )

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:24

Ik bedoel ook niet dat ik zelf geen onderscheid zou maken tussen touwhalster en 'zonder iets', maar dat als je je zou willen bewijzen voor 'wie dan ook', die mensen het bewijs vermoedelijk niet eens willen zien, want bewijs 'in die richting' is er al.
Beetje lastig uitleggen, ik hoop dat je me begrijpt. :)

Verder kan ik mensen met 'positieve' ambities goed waarderen. ;)

Overigens zou ik me als ik jou was ook op clickeren richten. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 22:27

Ah snap een beetje wat je bedoelt :)

Ooh bah nee geen clickeren, dat vind ik echt verschrikkelijk, zo technisch en conditioneren... Om niemand voor het hoofd slaan: ik heb niks tegen clickeren, vind het voor mezelf alleen niks.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:38

Vergis je niet: als je met je paard clickert werk je juist zonder druk en met positief belonen. ;)
Creativiteit en intuïtief denken zit hem dan niet zozeer in het conditioneren, maar in het opbouwproces van de oefeningen.
Niets is helemaal zwart-wit. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:48

Natuurlijk kan het, de vraag is wat je er mee op schiet.
Een zadel is niet gemaakt om je paard te pesten en niet veel paarden zullen de eerste tijd de ruiter correct dragen. Probeer dan maar eens rugvriendelijk te draven als het paard de buikspieren nog niet goed gebruikt.
Hoofdstel of kaptoom geeft fijnere hulpen, dus duidelijkheid en dat kan heel rustgevend zijn voor een jong paard die keihard zijn best aan het doen is om het te begrijpen.
Als je denkt dat hanarchement gelijk staat aan dwang dan heb je op een rare manier leren rijden in mijn ogen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:52

Sassol schreef:
zie een paard maar eens opzij te douwen met je been :+ )

Dat is niet zo moeilijk, als je ze in de opvoeding goed te leert wijken voor druk ;)
Mijn pony kon dan ook de 3e keer dat ik erop zat al zijwaarts onder het zadel, ook al was dat niet mijn bedoeling; hij dacht gewoon dat hij moest wijken voor druk :+
Eerste keer erop was zonder harnachement; ben vanaf een emmer opgestapt in de wei, zei "stap" en na een rondje door de wei gestapt te hebben ben ik weer afgestapt. Hoe ik dat als penny ooit heb kunnen bedenken is mij een raadsel, totaal onverantwoord natuurlijk (ook zonder cap, was een onbezonnen actie) :')

Alles kan, en zeker als je een paard van veulen af aan hebt bijvoorbeeld en elkaar door en door kent, en je bouwt het inrijden goed op, zal het vast wel lukken. Maar ja, met welk nut...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 23:05

Oké blijkbaar heb ik het niet helemaal duidelijk gebracht.

Harnarchement staat niet gelijk aan dwang voor mij. Natuurlijk kun je ook vragen met harnarchement. Maar wat als het paard er vandoor gaat in rengalop? Laat je hem dan gaan of 'dwing' je hem tot een lager tempo? Als het paard links gaat ipv rechts, gebruik je de teugels dan niet wat sterker om er voor te zorgen dat het paard tóch rechts gaat?

Kortom: wat doe je als het paard niet doet wat je vraagt? Ik rijd vooral op m'n zit, maar als daar niet op gereageerd wordt, gebruik ik toch m'n teugels. Dat is dan al een vorm van 'dwingen' (Jij moet)
Zónder teugels kan ik dat niet, en zal het dus anders op moeten gaan lossen.

opisop_shop: ik bedoelde eigenlijk een paard opzij douwen, wanneer hij dit niet wilt. Dat lukt je gewoonweg niet. Een paard omtrekken lukt dan weer wel. Al vind ik jouw paardje wel érg braaf _/-\o_

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:13

Sizzle schreef:
Natuurlijk kan het, de vraag is wat je er mee op schiet.
Een zadel is niet gemaakt om je paard te pesten en niet veel paarden zullen de eerste tijd de ruiter correct dragen. Probeer dan maar eens rugvriendelijk te draven als het paard de buikspieren nog niet goed gebruikt.
Hoofdstel of kaptoom geeft fijnere hulpen, dus duidelijkheid en dat kan heel rustgevend zijn voor een jong paard die keihard zijn best aan het doen is om het te begrijpen.
Als je denkt dat harnachement gelijk staat aan dwang dan heb je op een rare manier leren rijden in mijn ogen.

Ik wilde net zoiest zeggen. Het zadel is er voor het comfort van het paard. Zonder zadel rijden kunnen wij wel prettig vinden, maar dit is het niet voor het paard.
Iets aan het hoofd of om de hals is niet persee noodzakelijk, maar dan moet je het paard andere cues aanleren. Een paard kan ook op een fluitsignaal stoppen en gaan als je wilt, of op een vinger hier of daar op de hals, maar het blijft dresseren.
Een paard totaal op de zit rijden is ook mogelijk, maar dit lukt toch het best als het eerst begeleid is met iets aan het hoofd of hals.
Je kunt je ook laten vervoeren naar waar het paard wil. Op DVDs ziet het er geweldig uit, zo'n paard dat zelf zijn weg zoekt, maar wat men niet ziet is dat het ergens heen gereden of geleid is en gewoon de terugweg zelf vindt met een ruiter op zijn rug...

Je kunt met dresseren heel veel uit je paard halen, dus als je daar lol in hebt, ga je gang. *\o/*

Ik heb nog niet zonder tuig ingereden, maar wel gewoon aan halster en ik wilde met haar hoofdstelloos door, maar ze is niet meer onder ons. Zoiets doe je niet met om het even welk paard. Ik had haar van geboorte af aan. Ik heb nu weer een veulen waar ik wellicht later hoofdstelloos mee ga. Ik zie wel hoe dingen lopen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:32

Ik denk dat het heel goed mogelijk is, en je er ook zeker voordelen op na houd.
Op een nette, goede manier ingereden zal je paard veel lichter en sensibeler reageren en zijn,
het draaien in je bovenlichaam moet al genoeg zijn om je paard te laten draaien, dat kan een héle hoop voordelen geven als je later verder wilt komen in de sport, dan heb je er een superlicht paard aan waar je nauwelijks tot geen druk op hoeft te leggen.
Zelf heb je ook veel beter contact met je paard en voelt hij jou ook een stuk beter.
Met bijvoorbeeld een Christ Premium Plus heb je én de stabiele zit, én het gevoel én de drukverdeling, net een barefoot maar dan nog zachter <3 Dus het zadel-is-comfort-voor-je-paard valt daarbij ook in het niet.
(Daarbij, boomzadels zíjn geen comfort voor je paard. Als hij een volte loopt, heb je gelijk knellingen rond de binnenschouder, groeit hij een cm in bespiering of vet, knelknel... Daarom rijd ik boomloos :o maar dat is een andere discussie)
Als ik ooit de ruimte heb om een nieuw paard er bij te kopen, zal ik zeker een groene zoeken en die ook zéker bitloos en evt hoofdstelloos (laten) inrijden, zonodig is láter dat bit te introduceren, maar als het niet nodig is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:05

Definieer harnachement?
Ik ben een voorstander van het inrijden op touwhalster. Hoeft niet perse met bit
Ik ben al helemaal geen voorstander om er zonder enige vorm van optoming op te stappen.
Ik ben geen voorstander van het inrijden op een blote paardenrug. Ik zie dus het liefste een zadel, al dan niet boomloos. Heb je als ruiter toch meer houvast.
Een val van een ruiter op het verkeerde moment, en al helemaal tijdens het zadelmak maken, kan het paard een trauma bezorgen waar hij de rest van zijn leven last van kan blijven houden.
Draaien met bovenlijf en gewichtshulpen zijn dingen waar een paard aan moet wennen.
De eerste hulpen bij het inrijden zijn groot en overdreven.
Subtiliteit in aanwijzingen komt later pas....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:12

ik denk dat het zeker kan,al ligt het heel erg aan de voorbereiding die al op de grond begint..al zou ik toch wel idd op zn minst een touwhalster en Barebackpad gebruiken. Gewoon voor wat meer houvast en toch een beetje controle.. het hangt wel erg af van het dier zelf, je hebt nu eenmaal paarden die sneller in paniek raken en verschieten en paarden die heel koel in hun hoofdje zijn.