Bijvoeren paard dat 24/7 buiten staat in kudde..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela_28

Bijvoeren paard dat 24/7 buiten staat in kudde..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:47

Ik hoop dat mijn topic hier goed staat hoewel ik me kan voorstellen dat het misschien bij voeding of huisvesting in het algemeen thuis hoort... Als dat zo is dan zie ik het wel verplaatst worden... :o .

Mijn paard staat 24/7 buiten in kuddeverband. Op een terrein zonder elektriciteit, verharding etc. in de directe omgeving van de paddock. Ik voer hem bij en zal dat ook heel de winter moeten blijven doen om hem voldoende gewicht en energie te kunnen bieden. Nu werk ik elke dag tot 17.00 uur dus als straks de klok achteruit gaat dan kom ik bij het terrein aan als het helemaal donker is... Er liggen wel huizen omheen maar dat licht is niet afdoende. Het voerhok (onverlicht) ligt in een andere paddock dus ik vermijd het liefst de situatie dat ik in het donker tussen de andere kudde door voer moet gaan klaarmaken.

Ik moet dan vanaf het parkeerterrein ook nog een eindje lopen voordat ik bij de paddock ben. Ik voer geweekte grasbrok met spelt en wortel (en heel klein beetje muesli, die moet op :D ) dus het heeft ook nog even bereiding nodig :+ .

Eigenlijk denk ik erover om de grasbrok, spelt en muesli in de auto gaan zetten in kleinere emmers zodat ik alles bij de auto klaar kan maken en alleen nog met de bak erheen hoef te lopen. Ik ga deze week ook even kijken bij de Beversport voor een fatsoenlijke lamp die ik makkelijk kan gebruiken en die me genoeg licht biedt om mijn paardje uit de kudde te vissen. (Heb al eentje op het oog).

Ik vraag me af hoe andere "naturals/bokkers" dit doen die hun paard 24/7 in een weiland hebben staan zonder voorzieningen zoals electra en verharding en overkapping etc. Misschien dat ik nog blij word van tips/trucs waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.. :D .

Caira

Re: Bijvoeren paard dat 24/7 buiten staat in kudde..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:15

Hooi en goede voordroog voer ik bij, en af en toe een handje marstall force vitaminebrok wat ik in mijn zak heb zitten. Meer krijgen ze niet

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:32

Snap ik en daar heb je helemaal gelijk in... maar mijn paard staat in pension in een kudde ;) . Ik kan dus niet zelf garanderen dat er elke nacht hooi genoeg is tot aan de volgende ochtend en dat hij genoeg ter beschikking heeft daar ze met meerderen staan... Daar ga ik natuurlijk wel vanuit maar ik zie niet wat er over is 's ochtends. Hij heeft veel last gehad van de verandering van eigenaar, omgeving en kudde (staat ook onderaan) en heeft daardoor aardig gewicht en weerstand ingeleverd de afgelopen maanden. Natuurlijk werk ik daaraan en gaat het nu al een stuk stabieler maar ik wil niet dat hij meer gewicht gaat verliezen en in de winter valt hij sowieso nog af. Vandaar mijn keuze (en op advies van pensionstalling) om bij te voeren. Maar dat is natuurlijk een ander (ook interessant :+ ) onderwerp...

Ik zou graag praktische tips/ervaringen van mensen willen die ook op zo'n terrein in winterse omstandigheden bijvoeren. Maken meer mensen het voer thuis al klaar, welke draadloze verlichting wordt er gebruikt, wat zijn dingen waar je tegenaan kan lopen in je eentje etc. :o
Laatst bijgewerkt door Angela_28 op 10-10-11 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:37

Mijn pony's staan ook in kuddeverband 24/7 buiten. 's ochtends en aan het eind van de middag wordt er hooi gevoerd door ons pensiongasten. Wij zitten middenin in het bos en hebben idd ook helemaal niks kwa licht. Dus ik ga rond schemering, als ze eenmaal hebben ga ik er gewoon doorheen. (kudde)
Verder voer ik op het oog krachtvoer bij, maar dat zal minimaal worden.

Ik heb een aantal jaar geleden een heule goeie schijnwerper/ flink formaat zaklamp gekocht. Was van plan die wel standaard opgeladen in mn auto te hebben liggen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:39

Mijn paarde staan overdag in een kudde en savonds samen op een stukje grond met een schuiltent en omdat er nu eindelijk stenen en zand in die tent liggen gebruik ik geen stro meer. Dus des te meer hooi. Mijn volwassen merrie krijgt een beetje meusli en mijn jaarling krijgt veulenbrok. Maar ik denk dat het ook aan de kwaliteit van je hooi ligt in hoeverre je nog brok moet bijvoeren wat en hoeveel..

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:42

mirka1994 schreef:
Mijn paarde staan overdag in een kudde en savonds samen op een stukje grond met een schuiltent en omdat er nu eindelijk stenen en zand in die tent liggen gebruik ik geen stro meer. Dus des te meer hooi. Mijn volwassen merrie krijgt een beetje meusli en mijn jaarling krijgt veulenbrok. Maar ik denk dat het ook aan de kwaliteit van je hooi ligt in hoeverre je nog brok moet bijvoeren wat en hoeveel..

Heb je toevallig een foto van de schuiltent? :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:45

Ik stond ook een beetje op die manier, nu gelukkig niet meer. Maar ik vond een hoofdlampje echt een uitvinding. Je handen vrij en toch een beetje ligt. Alleen moest ik hem soms even uit zetten omdat de paarden bang voor me waren.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:46

Ik zou de voeremmers gewoon in de auto neerzetten of thuis in de schuur; Bereid elke dag zijn prakkie en neem het kant en klaar in een emmer mee naar stal. Zaklamp mee (gebruik zelf altijd een maglite) paard uit de wei, voeren en weer terug zetten. Werkt goed.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:01

Angela_28 schreef:
mirka1994 schreef:

Heb je toevallig een foto van de schuiltent? :)

Ja hoor die heb ik :j Ik heb hem een paar jaar geleden online besteld. Deze is 5 bij 3 meter. Groot genoeg voor mijn paarden. Maar je hebt ze nog groter. Hij doorstaat stormen, regen, rukwinden etc omdat de onderkant goed verankerd is en ik heb er nog een extra zeil overheen gespannen. Mijn paarden staan er graag in. Ik heb nu standaard de achterkant dicht en de voorkant open.

Afbeelding

Afbeelding Groene zeil lag hier nog niet goed..

Wij hebben ook geen stroom etc. Ik gebruik allemaal van die kleine ledlampjes oa in de tent en een hoofdlampje op mijn hoofd, maar ik vind het ook niet ideaal. Ik had een aggegaat met een bouwlampje erop aangesloten. Maar die aggegaat doet het helaas niet meer..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:49

Staat de auto te ver weg om je autolampen aan te laten staan?

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 14:08

gem schreef:
Staat de auto te ver weg om je autolampen aan te laten staan?

Ja, en ook nog eens een hoek om... Dat is wel een beetje balen. Nu heb ik een lamp op het oog met een reikwijdte van 30 meter die ik kan dragen en ook nog neer kan zetten als ik bezig ben.. Ik ga er donderdagavond voor kijken en hoop dan een "facilitair probleem" minder te hebben :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:10

Ik heb van mijn vriend een lamp gekregen die met elastiek op je voorhoofd kan.. ziet er niet uit :+
maar wél handig :D daarmee kan ik de weg vinden in het land en de paarden :')
Bijvoeren doe ik of voor het land (dus eruit halen en dan daar eten geven) of ik neem ze mee naar stal waar ze in hun box dan eten en erna gaan ze weer terug het land op.
Door de boer wordt straks hooi bijgegeven onder een grote boom op het land.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:14

Hier ook een mijnwerkerslampje op voorhoofd.heb je toch je beide handen vrij :-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:16

Bij de xenos hebben ze van die fijne hoofdlampjes: kost bijna niets, maar geeft wel veel licht! :)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:42

Hier ook een hoofdlampje als ik in het donker ga. Die van de Xenos ging hier wel gauw stuk trouwens, zit nu een stiekje om zodat ie niet uit elkaar valt.
Verder maak ik het voer ook thuis klaar en zet het in de auto. Op dit moment geef ik subli Seniores Priores bij, dat moet lang weken vooraf dus ontkom ik er sowieso niet aan om het thuis klaar te maken. Ik haal mijn paard uit de wei en laat haar dan op het veldje ervoor rustig de emmer leeg eten. Vastzetten is niet nodig, ze gaat nergens anders heen als met haar hoofd in die emmer :P
Ik vind het wel goed te doen op deze manier.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:46

Inderdaad, een hoofdlamp. :)

Verder kun je prima zien zodra je ogen gewend zijn aan het donker - maar als je uit het licht komt heb je daar weinig aan.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:50

Ik heb mijn pony tot een week geleden ook 24/7 buiten gehad in kuddeverband, zonder verlichting oid in de buurt. Ik heb altijd een hoofdlamp gehad zodat ik mn handen vrij had om eten te kunnen maken. Verder haalde ik haar nooit uit de 'kudde' (4 andere paarden) ze hadden prima door dat dat eten alleen voor Sanne was :)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:23

Marloes schreef:
Ik heb mijn pony tot een week geleden ook 24/7 buiten gehad in kuddeverband, zonder verlichting oid in de buurt. Ik heb altijd een hoofdlamp gehad zodat ik mn handen vrij had om eten te kunnen maken. Verder haalde ik haar nooit uit de 'kudde' (4 andere paarden) ze hadden prima door dat dat eten alleen voor Sanne was :)

Haha, dat hoef ik dus niet te proberen. Cos staat sowieso al onderaan in de kudde en de rest houdt er echt geen rekening mee dat de emmer voor hem is. Dan kan ik er met een touwtje naast gaan staan zwiepen. :+

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:36

Dan heeft dat inderdaad geen nut := Kan je in het weiland niet iets maken dat je hem heel makkelijk even alleen kan zetten door een draadje te spannen?

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 22:31

Marloes schreef:
Dan heeft dat inderdaad geen nut := Kan je in het weiland niet iets maken dat je hem heel makkelijk even alleen kan zetten door een draadje te spannen?

Ja, dat is er, dus daar kan ik hem wel goed apart zetten! Ik heb vandaag een geniaal lampje gehaald! 20 cm hoog maar plakt werkelijk (magnetische pootjes) aan alles waar ook maar iets van ijzer/staal in zit. Heeft een flinke lichtstraal en super compact! :D Kan ik dus gebruiken vanaf auto naar paddock en dan in het hek of aan een paaltje bevestigen om bij te lichten! :-).

Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:34

Ohh die is leuk! :D

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:39

Hoofdlamp! Draag ik ook met rijden in het donker. Liggen nu voor 2 euro ofzo bij de Action!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:41

Hoofdlampen zijn wel echt handige dingen.
Als ze nu weer ergens goedkoop liggen, dan zou ik die zeker ook meepakken. :)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 09:41

Daar blijf ik ook voor kijken. Een hoofdlamp erbij is natuurlijk nooit weggegooid. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:44

Er zijn ook lampen die je moet monteren en die zich opladen met zonlicht.