Elke keer NET een stapje voorbij me

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Elke keer NET een stapje voorbij me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:03

En meneer weet het heus wel hoor... :+

Vandaag gingen we een heel stuk wandelen. Eerste tijd ging super, liep netjes naast/achter me en stopte goed voor de schouder lijn met zijn eigen schouder. We gingen naar een gedeelte dat ie nog niet kent, en dat was te merken. Dan word ie wat meer wakker. Hij begint dan te drammen, en loopt me telkens NET een beetje voorbij, of als we stoppen loopt ie net het piep kleine stukje voorbij. Achter me is achter me en niet dat kleine stukje voorbij me en ik ken 'm langer van vandaag, laat het 1 keer toe en de volgende keer rent ie me hard voorbij bij wijze van spreken (wat ie vandaag ook zo nu en dan probeerde als ik hem in zijn achteruit zette)

Uiteindelijk hebben we echt om de 2 meter gestopt en ongeveer 95 procent van het hele pad heeft ie me elke keer voorbij gelopen. Ik corrigeerde hem door het touw tegen zijn borst te tikken, te slaan, te meppen, door hem constant in zijn achteruit te zetten als ie me voorbij liep, hem constant bezig te houden door de hele tijd dingen te vragen als doorstappen, langzaam, stop, achteruit, opzij, enz maar daar word ie alleen maar heter en drammeriger van. Ik heb vanalles geprobeerd maar ik werd er aan het einde ook schijtziek van...

Het punt is vooral op zo'n moment, ik weet dat ie het kan, ik weet dat hij het weet, maar niks lijkt te helpen! Overigens is het wel een heel dominant ventje dat het vooral niet leuk vind als iemand hem verteld wat ie moet doen, iets waar we de laatste tijd veel mee bezig zijn en wat voor de nodige spanning en shagerijnige hoofden bij ons beide opleverd.

Iemand tips hoe dit het beste aangepakt kan worden? Iemand die dit ook herkent en mij hoop geeft dat het goed komt?

boooo

Re: Elke keer NET een stapje voorbij me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:05

He, dat ken ik :+
Op eigen terrein gaat het prima, maar zodra ik een stukje verder gaat is ze plotseling alles vergeten! :=

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:08

Precies! Het heeft ook helemaal geen nut als ik in de bak ga oefenen want dan doet ie het picobello. Ook in de buurt van het erf, super. Onbekend weggetje en hij loopt me nog zowat onver als ik 'ineens' stop.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:09

Veel gaan oefenen buiten het erf is denk ik de enige oplossing.

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:14

Het is HEEL simpel, en dit trucje werkt (bijna) altijd. laat het einde van de leadrope naast je zwaaien. Dus echt rondjes zwaaien ter hoogte van en net voor je heup. Zo krijgt hij als hij je voorbij wil een dreun. Een dreun die jij niet uitdeelt en die hij gewoon kan vermijden door gewoon netjes naast en achter je te blijven lopen. Dat hebben ze erg snel door hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:17

annebe schreef:
Veel gaan oefenen buiten het erf is denk ik de enige oplossing.

Nee, want zelfs na 10 jaar doet mijn merrie het nog, als ze wat nieuws of engs ziet. Zoals vanmorgen in gezelschap van een ander paard niets aan de hand als die ontspannen is, maar zodra ze alleen is en iets nieuws of vreemds ziet is het snurkerdesnurk en wil ze sneller lopen. Als ik haar dan corrigeer luistert ze wel, maar ik heb het er nooit uit kunnen krijgen :-). En erger me er ook niet meer aan, zo is ze nu eenmaal, af en toe een kikkertje. O ja, mijn merrie is dominant naar andere paarden toe, maar niet naar mij, ze is prima te hanteren, behalve dus in dat soort gevallen, of ik er nu op zit of er naast loopt maakt dan geen verschil. En ze blijft altijd te hanteren, een ruk aan het touw is voldoende en ze gaat er niet vandoor, maar wel vallen dr oren bijna van dr hoofd af en zijn de spiertjes gespannen. Zijn we voorbij het enge / nieuwe, is het weer klaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-11 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:17

Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd :) Maar vervolgens gaat ie er omheen proberen te lopen. Opgelost door naast een muur te gaan lopen, en dan zie je hem gewoon denken 'moet er doorheen.... zal ik het proberen?' hij heeft het niet geprobeerd, maar gaat dan aan mijn andere kant lopen. Ik heb het verder niet door gezet.

Ik heb dit vroeger ook is geprobeerd, toen ik hem net had. Toen liep die er gewoon doorheen. Het lijkt hem weinig te doen dat ie een klap krijgt, als die een tik krijgt van het touw rent ie er snel doorheen.

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:18

Dan doe je het niet hard genoeg. Heb je wel je schouder goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:21

Hoe moet je je schouder hebben dan ?

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:22

Ben je bekend met de leidende en drijvende posities?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:25

Daar ben ik inderdaad bekend mee ja :) En dat passen we ook toe. Dat doet het ook prima, in de bak, in bekende straatjes en bosjes. behalve als die druk word, het niet kent of harder wilt gaan. Dan is die het in eens vergeten en word ook boos als je hem corrigeerd om tegenhoud en in z'n achteruit zet.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:26

he, ik ken dit probleem! :Y)

Mijn paard doet het als ze zenuwachtig is of als ze terug naar haar vriendjes wilt, heel vervelend inderdaad, maar je moet echt blijven volhouden.

de truc van ciara is inderdaad heel effectief. Ik gebruik hem wel in drie stappen (doe eerst mijn vinger omhoog, als ze dan nog niet luistert zwaai ik zacht met het touw en luistert ze nog niet dan begin ik te draaien) mijn merrie heeft ondertussen nu al genoeg aan een vinger die in de lucht gaat.
op een vertouwde plaats veel leidoefeningen oefenen doe ik ook wel vaak. pasje achteruit, halthouden,..

en zelf rustig blijven! als je zelf je begint op te jagen dan heeft het allemaal geen zin meer.

edit: lees nu de andere reacties pas..

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:28

Hoe is je eigen energie op dat moment? Want dat soort situaties zijn idd de situaties die ertoe doen. Consequent blijven, je energie laag houden en alles stapje voor stapje voorkauwen is echt DE manier. Zorg ook dat je schouder dicht staat, reageer niet op hem, maar blijf gewoon doorzwiepen. Als jij geirriteerd wordt gaat je energie omhoog en zal de druk vanuit hem toenemen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:30

Ja dat is ook waar inderdaaad. Ik merk dat hoe meer geirriteerd na de zoveelste keer ik word, hoe minder duidelijk en subtiel mijn hulpen worden en hoe minder goed hij luisterd. En zo komen we alleen maar verder van huis...

Hij is de laatste tijd sowieso alles aan het uitproberen om maar onder het luisteren uit te komen. Ik heb sinds een ruime week besloten alles aan te pakken waar ik me bij hem aan irriteer (bijv niet stilstaan met poetsen, niet stilstaan met opzadelen, constant willen grazen enz) en dat gaat nu wel goed, maar vervolgens uit hij zijn frustratie in dingen waar die meer macht in heeft, zoals het wandelen.

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:32

Stel jezelf niet te hoge doelen, alles stapje voor stapje. Mijn hengst wil ook nog wel eens proberen of hij echt niet voorbij me kan. In het begin probeerde hij het heel heftig, inmiddels is een simpele vinger van mij voldoende, maar ook daar heeft training in gezeten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:40

Ik hoop inderdaad dat het met training weer goed komt :) ik krijg genoeg begeleiding van meerdere mensen, dat scheelt vaak met dingen zien die je zelf niet ziet, bijv mijn houding die dan net niet helemaal goed is.

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:41

Ik doe nu een opleiding die gebaseerd is op de Voest methode. En dat was voor mij echt shocking NA mijn parelli avontuur. Want houding is ZO belangrijk. De eerste paar keer voelde ik me net een beginner. Inmiddels zijn we in staat tot de dingen die in mijn profiel staan. Het komt altijd goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:54

Caira schreef:
Ben je bekend met de leidende en drijvende posities?

Ben ik niet bekend mee eerlijk gezegd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:29

Waarom wordt hij op onbekende stukken opeens meer actief? Onzekerheid? Angst? Of juist interesse in alles behalve jou?

Normaal (op bekende plekken) luistert hij goed naar je. Dominantie of niet begrijpen is het dus niet. Je paard elke keer weer achter je plaatsen is symptoombestrijding als je niet weet wat de oorzaak is dat hij elke keer harder wilt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 07:52

sanne83 schreef:
Of juist interesse in alles behalve jou?

:j

Hij heeft een erg slechte concentratie. dat is ook te merken met het achteruit zetten. Dan gaat het een paar keer goed, kijkt ie 1 keer de andere kant op, dan weet ik dat hij bij de volgende stop me weer voorbij zal lopen. Hij heeft er gewoon moeite mee om zich te focusen op mij. Maar als ik hem niet achteruit zet en hem me voorbij laat gaan, gaat het geheid fout, dan gaat ie een loopje met me nemen. Dus het is een beetje dubbel op. Ik snap dat ie er moeite mee heeft, en ik wil er wel rekening mee houden maar eigenlijk kan dat ook weer niet als ik wil dat we weer heelhuids thuis komen...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:20

Ik weet niet of het helemaal pedagogisch NH - verantwoord is, maar ik heb een dominante Dartmoor - merrie, die haar baasje en de leadrope volledig negeerde, eens aangepakt op zn Martin Gaus :x :+ . Dus lopen, leadrope op 1,5 meter lengte vasthoudend en elke keer dat de pony me voorbij ging, draaide ik me rücksichtloss om en ging 90 graden of 180 graden de andere kant op, zowel linksom als rechtsom. Mijn eigen koers en in hetzelfde tempo doorlopend (alsof ik een routeplanner in mijn hoofd had), dus kreeg de pony daarmee een ruk aan haar hoofd, stoot van mijn lichaam tegen haar hoofd, schouder of borst..... jammer dan, moest ze maar oppassen. Dit eerst in stap, daarna in draf. Heel plotseling wenden, heel plotseling halthouden, en na 20 minuutjes had Dartmoortje het helemaal in de gaten: ze kon maar beter achter me lopen, dan zag ze tenminste aankomen wat er ging gebeuren :)* .
Maar goed, dit was mijn eigen idee en of het een beetje past binnen een NH stroming weet ik niet :o .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:23

Ik wist niet dat dit Martin Gaus was, maar zo heb ik het ook nogweleens aangepakt als de aandacht overal was behalve bij mij :D

Kwartje valt meestal vrij snel :j

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:24

ik hou dit topic ook even in de gaten. De mijne doet dit dus ook :=

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:24

Haha dit herken ik maar al te goed.

Als een paard mij voorbij gaat, zet ik hem 'back up' (achteruit). Maar op den duur is dit frustrerend voor paarden die het trucje niet door hebben. Ik heb zelf geen oplossing gevonden voor dit, ben ik ook niet meer nodig, maar ik denk dat de aanhouder wint.

Dat trucje met dat touw zwaaien (draaien) vond ik ook wel een goede! Maar ik heb geen idee of het werkt, heb er geen ervaring mee. Maar het klinkt erg logisch :j

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 10:34

Ik ben niet iemand die zich vasthoud aan 1 stroming waarbij ik andere stromingen verdoem.

Lijkt me een goed idee. In de bak heb ik dit ook wel een beetje geoefend, lini-direct omdraaien, dan wel richting het paard omdraaien waarbij mijn paard zich dus zijn achterhand om moet draaien om mee te draaien. Dit doet ie best goed, maar ik heb het niet buiten uit geprobeerd. Dacht ik aan het einde pas aan, maar toen waren we alweer bijna thuis, dus wilde ik het voor de volgende keer bewaren :)