is natural horsemanship wel zo goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ja want..
56 (81%)
nee want..
13 (18%)

Totaal aantal stemmen: 69

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 23:30

titel lijkt me duidelijk :D

waarom wel: je bouwd een goede band op met je paard/pony, en respecteerd elkaar

waarom niet; je doet eigenlijk het gedrag van een paard na. je corrigeerd hem op de natuurlijke wijze. maar... het paard kan ook zo dominant zijn, dat "hij jou gaat behandelen als paard"
dit kan dus ook erg gevaarlijk zijn. voor je het weet heb keert hij zich tegen je.

dus bij deze: is natural horsemanship wel zo goed?

delerium

Re: is natural horsemanship wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 00:24

RT-D -> NH aangezien dit geen rijtechnische vraag is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 00:27

het is gewoon een vriendelijke manier van paardentrainen, ik zie niet waardat dat niet goed zou kunnen zijn? Ben 't ook niet eens met jouw 'waarom niet'. Vind trouwens ook dat 't nog verder gaat dan alleen paarden trainen ofja, dat is dan weer gewoon natural. maar als je op een zo'n vriendelijke manier gaat trainen vind ik ook dat je op z'n minst moet proberen om z'n natuurlijke leefomgeving zoveel mogelijk na te bootsen. bijv. door 24/7 op de wei.

En, ik weet niet hoever je je er in verdiept hebt, maar een paard gaat jou echt niet behandelen 'als een paard' :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 00:32

Ik heb niets ingevuld omdat je er imo niet zo simpel een sticker op kunt plakken.
Ergens heb ik er zeker wel wat mee, maar ik doe wat mij goed lijkt voor mijn paard, je ontwikkeld meestal een eigen "stijl" in de omgang met paarden en of dat nu natuurlijk is of niet tja daar valt over te twisten. De ene vindt slaan,schoppen naar een paard te ver gaan, maar als ik dan bedenk dat een kudde leider ook z'n achterbenen uitslaat als het paard te ver ga dan lijkt me dat nog niet zo verkeerd. Verder heeft een goede leider zelden geweld nodig. Een kudde leider heeft meestal genoeg aan lichaamstaal.

Onderling heb je in het NH ook wel verschillen. Zo heb je emiel voest, parelli en chris irwin en vast nog 1000 andere die hun manier geweldig vinden. Je pikt eruit wat je er goed aan vindt en gaat via je eigen manier verder.
Zo heb ik ooit 1 les gehad van iemand die dan via Chris Irwin les gaf. Opzich helemaal geen verkeerde manier van denken hoor, maar mijn inziens moest ik daar te veel bij nadenken. Gewoon te veel "paard" worden. Ben er helemaal voor om je in het gedrag van paarden te verdiepen maar als wij een paard onder het zadel kunnen leren en voor de kar en allerlei rare trucs kunnen leren kunnen ze echt wel kwa omgang wat leren en op jouw manier leren werken. Als je snapt wat ik bedoel. En hoeven wij niet helemaal paards te worden om ze aan de hand te leiden of iets dergelijks. Rijden opzich is niets natuurlijks aan dus waarom zou je kwa gedragingen jezelf helemaal in je paard moeten aanpassen.

Dus ik vindt niet dat je kunt zeggen het is slecht of het is goed. Wat je mening ook is. In NH zelf heb je zoveel verschillen tussen de methodes dat je daar imo geen sticker op kunt plakken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 00:43

lovemario schreef:

waarom niet; je doet eigenlijk het gedrag van een paard na. je corrigeerd hem op de natuurlijke wijze. maar... het paard kan ook zo dominant zijn, dat "hij jou gaat behandelen als paard"
dit kan dus ook erg gevaarlijk zijn. voor je het weet heb keert hij zich tegen je.

Een paard is een paard en gedraagd zich dus ook als een paard. Hij zal dus ook vanuit dat referentiekader reageren, daar is geen NH voor nodig. Evenmin als dat een paard te dominant is voor jouw en hij dus in zijn optiek het recht heeft om jouw op je plek te zetten.

NH is er om de mens te leren hoe het referentiekader van een paard in elkaar zit, waarom een paard dus doet wat hij doet en hoe je daar mee omgaat. Ipv de "traditionele" uitleg van : hij loopt mij te pesten, hij stelt zich aan, enz. leer je het waarom om vandaar uit een oplossing te vinden die het werkelijke probleem aanpakt.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:10

Wat voor mij naturalhorsemanship heeft gebracht is ook vooral leren lezen van paarden, ik heb voor ik met NH begon verschillende paardjes verzorgd/geleasd en als ik achteraf nadenk op punten waar het fout is, kom ik erachter hoe het echt zat, zoals Tamary zegt, ik dacht "die is lui" "die is dom" "karakter" terwijl als ik na ga, als ik toen moeite in het gronwerken had gezet was het waarsch. Stukken beter gegaan, omdat ik uiteindelijk wel kreeg wat ik wilde, maar het paard werd er nerveus en onzeker van. Nu ik mijn eigenpaard kocht(daarvoor had ik wel NH achtergrond) als nerveus en onzeker paard, en die begint juist echt op te bloeien met NH(vorige eigenaar deed hem weg omdat ze bang werd) is echt een kindervriend, etc.

Ook denk ik, doe jij NH, en gaat je paard zich tegen je keren, ja misschien in het begin, want jij zal de leiderrol claimen, terwijl hij die wilt. Hij zal in het begin enigzinds zich verzetten, maar hij zal ook langzaam merken, als hij gestraft word, dat hij daar voor gewaarschuwd is. En ik merk dat zoiets van het een op het andere moment een knop omgezet kan worden, maar ook heel lang volgehouden kan worden door een paard. Maar er komt een moment waarbij hij inziet dat jij eerlijk bent door niet meteen uit het niets te meppen, dat je volhoud, niet bang voor hem bent omdat jij weet wat jij wilt. Dat je ook een vriend bent naast een leider, en dat als hij gewoon "go with the flow" hij het nog bestwel leuk kan hebben. Wat ze zeggen bij dominante paarden is ook "laat hem denken dat het zijn idee is" bijvoorbeeld, als hij telkens tijdens het rijden op een punt afsnijd, ga eens voordat hij afsnijd afwenden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:22

Slotje voor overleg

edit: topic blijft geopend :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:56

lovemario schreef:

Als je Natural Horsemanship goed toepast, en goed hebt begrepen, dan is er geen "zich tegen je keren". Je kunt aanvaringen krijgen, en daar moet je mee om leren gaan, en duidelijk maken dat jij de leider bent en het paard maar beter niet in discussie kan gaan.

NH is geen paardje instralen en een dansje om hem heenmaken in de maneschijn. Dat is: zo zacht als het kan en zo hard als het moet, en als dat betekent dat je een keertje heel hard in moet komen, dan moet je dat kunnen en durven doen. Ook als je een keertje een paard tegenover je vindt die je uit gaat dagen. Kun je dat niet aan, niet aan beginnen, en hulp zoeken.

Voorbeeld: paard komt omhoog, onder zadel en aan de longeerlijn. Trainer is Chris Cox, tijdens een demonstratie. Eigenaar wist daar niet mee om te gaan. Zie de veranderingen tijdens de demo.

http://www.youtube.com/watch?v=kslW2MW_G4s

http://www.youtube.com/watch?v=R9IBHkrM ... re=related

Natural Horsemanship is niet natuurlijk paardengedrag nabootsen. Het paard moet uiteindelijk ook gaan snappen wat jij van hem wilt.
Dus nee, het zijn geen natuurlijke oefeningen, laat je niet misleiden door het "natural" in de benaming. Wat je wel doet is gebruik maken van instinctieve reacties op lichaamshouding en lichaamspositie. Je leert snappen hoe een paard denkt, en waarom een paard reageert zoals hij reageert. Je gaat leren om manieren te vinden om in dat koppie te komen, leert hoe je kunt communiceren met het dier, en hem ertoe kunt brengen om actief mee te denken. Je leert de leider voor het paard te zijn, op paardenpsychologische manier, en niet door geweld en dwang.

Maar als je wilt zien hoe een paard, dat nog niets kan, op NH manier beleert wordt, bekijk even deze samenvatting:

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Ik zie geen paard die de man op de grond als paard ziet of moet leren zien?

En luister naar wat de man zegt (Clinton Anderson)
website http://www.downunderhorsemanship.com

En dit is NH: http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV3 ... re=related

En ook hier zie ik geen paard dat de man op de grond als paard ziet?

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV3 ... re=related

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:32

een dominant paard wil graag de leider zijn. jij wil dus de leiderschap overnemen, en sommige paarden keuren dat absoluut niet goed, en dan word het dus gevaarlijk ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:34

Hoeveel paarden zijn er echt dominant, en hoeveel paarden maken alleen gebruik van de ruimte die jij hem geeft?

Is NH per definitie niet goed omdat iemand die niet weet waar hij mee bezig is, een paard treft dat hem gaat uitproberen?
Nogmaals, er zijn een aantal credo's binnen de NH, die je jezelf eigen behoort te maken als je eraan begint.

Make the right thing easy and the wrong thing difficult
Be as gentle as possible but as firm as necessary
Always reward the slightest try.

Vertaald:

Maak het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste gedrag moeilijk
Begin zachtjes en werk je op naar een intensiteit die aankomt als dat nodig mocht zijn.
En beloon altijd de kleinste poging.

Als je dat aanhoudt, kan het niet misgaan.

En helaas gaat het bij velen juist bij deze drie basis stappen al fout.
En mocht je echt een keer een paard tegenkomen die een maatje te groot is, is er altijd hulp in te roepen.
Maar het gaat fout op het moment dat mensen te soft blijven en niet durven door te grijpen in een intensiteit die aankomt. En dan krijg je situaties zoals Chris Cox met die palomino
Kan nog meer filmpjes hier neerzetten. Van sessies waarin gecorrigeerd moet worden omdat er te soft met het paard is omgegaan.
Is dat een probleem van de NH, of van degenen die denken dat ze begrepen hebben wat het inhoudt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:41

Het ligt eraan hoe je ermee omgaat. Een tunnelvisie is nooit goed. Je kunt zeer hardnekkig je paard behandelen alsof je zelf een paard bent maar dat gaat nooit werken. Ten eerste omdat een mens nooit zulke subtiele signalen kan geven als een paard en ten tweede omdat je paard niet achterlijk is en absoluut doorheeft dat je een mens bent. Mijn paard is gek op koeien, daar hoeven die koeien zich niet voor als paard te gedragen en mijn paard niet als koe.

Het is volstrekt toeval dat mijn paard dekenloos, ijzerloos en stalloos door het leven gaat (hij háát dekens, heeft gewoon sterke hoeven en is erg ongelukkig in een hok) Het is ook, serieus waar, toeval dat ik een natuurlijk bekapper heb (smid had me in de steek gelaten, paard meegesleept naar vriendinnetje d'r bekapper, beviel erg goed en dus niks meer aan veranderd) In sommige dingen ben ik heel traditioneel, zo rijd ik in principe met bit, dat werkt gewoon goed voor mijn paard en mij. Af en toe eens met sidepull omdat dat fijn stuurt. Het ligt er maar net aan. Je moet voor jezelf en je paard per keer en per situatie bekijken wat wel en niet werkt. Er zijn meerdere mogelijkheden, bij voorbaat een traditionele danwel NH-aanpak uitsluiten vind ik eng en kortzichtig.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:45

voorbeeld

natuur: leider loopt voorop, wil er 1 voorbij, eerst waarschuwing door met de staart te zwaaien. geenreactie, bamm, trap

NH, jij bent leider en loopt voor, paard wil voorbij, waarschuwing dmv touw,
geen reactie, klap opde borst met touw.

doe jij dit bij een dominant paard, zal hij "terugvechten"

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:47

lovemario schreef:
voorbeeld

natuur: leider loopt voorop, wil er 1 voorbij, eerst waarschuwing door met de staart te zwaaien. geenreactie, bamm, trap

NH, jij bent leider en loopt voor, paard wil voorbij, waarschuwing dmv touw,
geen reactie, klap opde borst met touw.

doe jij dit bij een dominant paard, zal hij "terugvechten"

En dus krijgt hij nog een klap ;)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:47

ja, maar die kans heb jij dan ook, en geloof me, zo'n paardenhoef komt hard aan ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:49

Wat ik goed vind van welke vorm van NH dan ook, is dat het bij velen inzicht heeft gegeven hoe anders er met een paard omgegaan kan worden, dat paarden eerst moeten leren en dan pas uitvoeren, dat leren niet erin slaan betekent. Nadeel is dat heel veel nieuwe mensen met paarden zich storten op deze nieuwe methoden, dvd-tje kopen, geen les nemen want dat is te duur en dan vooral wat aanrommelen. Daarvan worden paarden niet beter. onzeker en verward, en ontwikkelen soms zelfs echte gedragsproblemen. Maar dat ligt niet aan de methode, maar aan de uitvoering ervan.

Wat ik wel fout vind is dat het vaak een 'doel' wordt ipv een middel of methode. Ik pik eruit wat me past, van welke methode dan ook, en gebruik dat deel dat voor dat ene paard werkt en van een andere methode een deel voor weer een ander paard. Er bestaat geen methode die voor alle paarden werkt, paarden zijn individuen met elk eigen karakters, ervaringen, gevoeligheden, etc en daarin speelt leeftijd ook een rol. Een verwend paard van 25+ leer je dat zo maar even niet. Respect voor voeten en hoofd vind ik dan voldoende. Een mens zou juist in staat moeten zijn om zijn manier van leiderschap tonen aan te passen aan het paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:49

Lovemario: Krijgt hij behalve een brul en een ruk aan z'n halster nog een schop onder z'n hol. Issie nou helemaal betoeterd. Heb ook geen NH- of andere goeroe nodig om me te vertellen hoe mijn paard tot de orde te roepen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:50

Marion71 schreef:
Wat ik goed vind van welke vorm van NH dan ook, is dat het bij velen inzicht heeft gegeven hoe anders er met een paard omgegaan kan worden, dat paarden eerst moeten leren en dan pas uitvoeren, dat leren niet erin slaan betekent. Nadeel is dat heel veel nieuwe mensen met paarden zich storten op deze nieuwe methoden, dvd-tje kopen, geen les nemen want dat is te duur en dan vooral wat aanrommelen. Daarvan worden paarden niet beter. onzeker en verward, en ontwikkelen soms zelfs echte gedragsproblemen. Maar dat ligt niet aan de methode, maar aan de uitvoering ervan.

Wat ik wel fout vind is dat het vaak een 'doel' wordt ipv een middel of methode. Ik pik eruit wat me past, van welke methode dan ook, en gebruik dat deel dat voor dat ene paard werkt en van een andere methode een deel voor weer een ander paard. Er bestaat geen methode die voor alle paarden werkt, paarden zijn individuen met elk eigen karakters, ervaringen, gevoeligheden, etc en daarin speelt leeftijd ook een rol. Een verwend paard van 25+ leer je dat zo maar even niet. Respect voor voeten en hoofd vind ik dan voldoende. Een mens zou juist in staat moeten zijn om zijn manier van leiderschap tonen aan te passen aan het paard.

als een paard niet accepteerd dat jij de leider bent, krijg je de naarste ongelukken

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:51

hestejente schreef:
Lovemario: Krijgt hij behalve een brul en een ruk aan z'n halster nog een schop onder z'n hol. Issie nou helemaal betoeterd. Heb ook geen NH- of andere goeroe nodig om me te vertellen hoe mijn paard tot de orde te roepen.

daar ben ik het mee eens, maar als jij dus een enorm dominant paard hebt, zal dit niet accepteren en gaat zich verzetten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:51

Als jij weet waar je moet staan, namelijk in een hoek van 45 graden schuin voor je paard, kan het paard je niet raken.
Filmje bekeken van Chris Cox met de Palomino? Nee? Toch even doen. Hij weet precies waar hij moet staan en hoe hard hij in moet komen.
Je moet alleen niet onder de indruk zijn van een paard dat tegen begint te sputteren.
En wil je wat meer afstand hebben, doorgaans heb je een stokje met een string.
En als je het hoofd naar je toehaalt en de achterhand wegdraait, kan hij je met zijn achterbenen niet raken. En op het moment dat hij op je afkomt, met leadrope of stick and string in handen, mag je hem echt raken waar je hem raken kunt.

De meeste paarden gaan zover niet.
Maar kom je er een tegen die zo reageert, gevecht niet aangaan, hulp inschakelen van iemand die daar wel mee weet om te gaan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:51

Bij mij, en ik denk ook Hestejente, komt een paard niet eens zo ver. Die machtstrijd heb ik nooit gevoerd en ga ik niet doen ook. Een paard is net als ieder ander levend wezen een product van zijn opvoeding.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:52

ik doe er zelf dus niet aan, en er zou misschien ook wel iets goed in zitten, maar als je kijkt naar de rissico's..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:53

Marion71 schreef:
Bij mij, en ik denk ook Hestejente, komt een paard niet eens zo ver. Die machtstrijd heb ik nooit gevoerd en ga ik niet doen ook. Een paard is net als ieder ander levend wezen een product van zijn opvoeding.

maaar heeft het paard geen juiste opvoeding gehad, zal hij geen respect tonen ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:54

Leiderschap kun je tonen op verschillende manieren en daar behoort geen leiderschap tonen niet bij hoor. De manier waarop je dat wel doet, is per paard verschillend. Een rotzak zoals jij beschrijft, heb ik nog nooit getroffen en ga ik niet doen ook. Mijn eigen paarden zijn binnen mijn normen opgevoed en een pensionpaard van dat kaliber mag dezelfde dag nog vertrekken. Verongelukken met andermans paard staat echt niet op m'n wensenlijstje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:56

lovemario schreef:
hestejente schreef:

daar ben ik het mee eens, maar als jij dus een enorm dominant paard hebt, zal dit niet accepteren en gaat zich verzetten

Hij kruipt al in elkaar als ik HEE roep. Wanneer hij toevallig in een wat dominantere bui is, hij heeft zo z'n dagen, is het in dit soort situaties voldoende om je arm in z'n hals te zetten en z'n hoofd naar je toe te trekken. Meteen klaar en duidelijk. Zo voorkom je ook dat je leiderschap verslonst en dat je die hoeven in je lichaam krijgt.

Weten, of kunnen inschatten, wat bij het paard wat je in handen hebt wel en niet werkt is een stuk effectiever dan persé een NH- danwel andere aanpak te gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:01

lovemario schreef:
Marion71 schreef:

maaar heeft het paard geen juiste opvoeding gehad, zal hij geen respect tonen ;)

Je moet het respect van het paard verdienen, je gaat het niet ongevraagd krijgen.
Een paard kan maar 6 kanten uit. Naar voren, naar achteren, naar rechts, naar links, omhoog of omlaag.
De laatste twee willen we liever niet, dus blijft over, naar voren, naar achteren, naar links of naar rechts.
Als jij vanaf de grond je paard die vier kanten uit kunt sturen, doe jij hetzelfde als een dominanter paard in de kudde.
Een paard dat ondergeschikt is in rang, gaat plaats maken voor een paard dat hoger is in rang, kun je daar inkomen?
Dus als je die natuurlijke reactie kunt triggeren, is dat gebruik maken van paardenpsychologie.
En via paardenpsychologie, kun je heel sneaky de leider worden van het paard.
Ook al is de juiste opvoeding niet helemaal aanwezig geweest.

Dus een paard dat geen of onvoldoende opvoeding heeft gehad, is via grondwerk en NH gerust te benaderen. Als zijn reacties maar natuurlijk zijn. Een verknipt flesseveulen of een paard zoals Jupp (ga maar even zoeken op Bokt) die hun leven alleen hebben gestaan, de mens als melkbar zijn gaan zien en echt geen normale paardenjeugd hebben gehad even uitgesloten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-09-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt