Marion71 schreef:Wat ik goed vind van welke vorm van NH dan ook, is dat het bij velen inzicht heeft gegeven hoe anders er met een paard omgegaan kan worden, dat paarden eerst moeten leren en dan pas uitvoeren, dat leren niet erin slaan betekent. Nadeel is dat heel veel nieuwe mensen met paarden zich storten op deze nieuwe methoden, dvd-tje kopen, geen les nemen want dat is te duur en dan vooral wat aanrommelen. Daarvan worden paarden niet beter. onzeker en verward, en ontwikkelen soms zelfs echte gedragsproblemen. Maar dat ligt niet aan de methode, maar aan de uitvoering ervan.
Wat ik wel fout vind is dat het vaak een 'doel' wordt ipv een middel of methode. Ik pik eruit wat me past, van welke methode dan ook, en gebruik dat deel dat voor dat ene paard werkt en van een andere methode een deel voor weer een ander paard. Er bestaat geen methode die voor alle paarden werkt, paarden zijn individuen met elk eigen karakters, ervaringen, gevoeligheden, etc en daarin speelt leeftijd ook een rol. Een verwend paard van 25+ leer je dat zo maar even niet. Respect voor voeten en hoofd vind ik dan voldoende. Een mens zou juist in staat moeten zijn om zijn manier van leiderschap tonen aan te passen aan het paard.
als een paard niet accepteerd dat jij de leider bent, krijg je de naarste ongelukken