Gras is belangrijker...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

4leafclover

Gras is belangrijker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 21:24

Ivm verhuizing sta ik nu op een andere stal. Op de vorige stal heb ik altijd les gekregen in centered riding en grondwerk. Ik rij bitloos, maar wil ook graag wieer beginnen met grondwerk. Vraag me niet welke methode wij altijd hebben gedaan, ik zou het niet weten. Volgens mij Voest... met grondwerk gebruikten we een leadrope, dmv draaiende bewegingen met het touw lieten we de paarden versnellen, of laten draaien door arm te strekken etc. Dmv leadrope werd ook de plaats bepaald, je ruimte (cirkel).
ik heb pas geprobeerd dit weer op te pakken. ik heb een werkbak tot mijn beschikking maar er is een probleempje: er staat gras in. En het gras is belangrijker. mijn paard gaat dus gewoon continue grazen, ik krijg hem met geen mogelijkheid zover dat hij aan het werk gaat.
Iemand tips voor mij hoe ik hem van het gras af kan houden?

Cassidy

Re: Gras is belangrijker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:32

Verdiep je eens in Parelli. En ga werken met touwhalster en leadrope. Paardlief moet zijn aandacht bij jou houden en geen tijd krijgen voor gras...

Ik weet niet of er naast de periodes dat je met je paard aan het werk gaat ook kans is voor je paard om gewoon te grazen. Is die er niet, las wat graassessies in. Maar op momenten dat jij met hem aan het werk bent, hoort hij zijn aandacht bij jou te hebben. Desnoods de druk verhogen (en niet offline gaan)

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:07

Cassidy schreef:
Verdiep je eens in Parelli. En ga werken met touwhalster en leadrope. Paardlief moet zijn aandacht bij jou houden en geen tijd krijgen voor gras...

Ik weet niet of er naast de periodes dat je met je paard aan het werk gaat ook kans is voor je paard om gewoon te grazen. Is die er niet, las wat graassessies in. Maar op momenten dat jij met hem aan het werk bent, hoort hij zijn aandacht bij jou te hebben. Desnoods de druk verhogen (en niet offline gaan)

Dank je wel voor je bericht! Ik zal me eens gaan verdiepen in Parelli. Ik heb zowieso altijd een touwhalster om en een leadrope. Maar met grondwerk habben we altijd de leadrope los in de hand.
Mijn paard heeft minimaal 7uur / dag de beschikking over gras, daarna staat hij in de paddock. Terwijl op de vorige stal juist max. 2 uur per dag weidegang was en rest vd dag in paddock.
Zolang ik de leadrope vast heb aan het touwhalster gaat het vrij aardig, maar zodra ik het ook maar ja los heb, direct het hoofd naar beneden.

(misschien smaakt het gras hier wel gewoon lekkerder :D )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:13

Of hij heeft serieus lak aan je....

Natuurlijk is het gras lekkerder als je hem verder alleen maar in de box zet en hij geen vers gras te zien krijgt.
Maar op momenten dat jij met hem aan het werk bent, en hij je ignoreert, schort er toch serieus wat aan jou verhouding tov hem (en omgekeerd)...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:45

wat doe je precies als hij gaat grazen? Op welke manier probeer je hem zover te krijgen dat hij stopt en naar je luisterd?

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 10:06

@Cassidy
Begrijp me niet verkeerd maar mijn paard heeft absoluut geen lak aan mij... Ik ben de enige die hij zich helemaal toevertrouwt met een hele geschiedenis voorafgaand te lang om hier te melden.
Hij staat vanaf 7uur 's ochtends buiten op het gras en gaat halverwege de middag naar de paddock (pp) tot 's avonds laat. Hij krijgt dus wel degelijk gras en gras te zien!! Op de vorige plek als het mee zat slechts 2 uurtjes per dag, en rest in PP.

@Jojootje84
Zodra hij zijn hoofd naar beneden doet spreek ik hem aan en zeg 'Nee' en hou zijn hoofd naar boven, de leadrope heb ik dan nog vast aan het touwhalster.
Als hij los is in de werk bak geef ik met de leadrope mijn ruimtes aan maar voor de leadrope gaat hij niet
(meer) aan de kant. Ik weet niet wat ik in dit soort situaties moet doen, juist door gaan en hem met de leadrope aantikken of juist niet. Doordat ik hierdoor gefrustreerd raakt stop ik hier dan ook mee en klik hem weer vast aan de leadrope om het toch goed te eindigen en doe dan nog wat oefeningen aan de hand zoals volgen, halt, buigen etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:09

Ja doorgaan en met de leadrope aantikken. Juist omdat jij je aanwijzing niet versterkt creeer je ruis. Je paard weet donders goed dat, als hij je aanwijzing negeert, er toch geen sterkere komt.

Iedere aanwijzing waarop je paard niet hoeft te reageren is er een die je niet had mogen geven omdat hij het paard afstompt. Kun je daar inkomen?

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 10:15

Cassidy schreef:
Ja doorgaan en met de leadrope aantikken. Juist omdat jij je aanwijzing niet versterkt creeer je ruis. Je paard weet donders goed dat, als hij je aanwijzing negeert, er toch geen sterkere komt.

Iedere aanwijzing waarop je paard niet hoeft te reageren is er een die je niet had mogen geven omdat hij het paard afstompt. Kun je daar inkomen?

Daar kan ik zeker inkomen! Ik vind het gewoon moeilijk om in zulke situaties zo streng te moeten zijn en hem met de leadrope een aantal keren te moeten aantikken.
Maar daarna zal de reactie vast wel beter zijn en is bij een volgende keer een minder aantal keren nodig voor reactie en hopelijk gauw genoeg daarna direct reactie.

Ik ga hier mee oefenen, bedankt. Ik ben ook bezig met het zoeken van nieuwe instructie in deze omgeving die mij verder kan helpen met NH en CR.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:18

A horse knows exactly what happens before what happens happens. Je hoeft maar een keer door te zetten, de volgende keer laat je paard het niet zover komen omdat hij weet wat je daarna gaat doen. Dat lukt ook alleen maar als je heel konsekwent bent...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:19

longeerzweep meenemen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:21

Denk dat het paard dan net buiten afstand van de longzeerzweep blijft. Helemaal als je hem los hebt :D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:24

dan pak je m (in t begin) aan een longeerlijn, net zolang tot hij doorheeft dat hij naar je moet luisteren..
En anders de helft van de bak afzetten.. Dan is hij altijd binnen bereik..

Lees: je hoeft hem niet te raken.. Het "zwiepen" is vaak al genoeg..

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 10:34

De werkbak is ca. 15x15, dus hij is altijd binnenbereik ;) . Maar dat zou ik ook eens kunnen proberen, want dáár reageerd hij wel op. En zodra hij daar op reageerd de leadrope er weer bij pakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:35

Goed lezen. Voor het zwiepen met de leadrope gaat hij niet (meer) aan de kant. Dus dan moet je wat strenger ingrijpen.
Dus als je een paard los hebt, en je gaat hem een tik geven met longeerzweep of leadrope, gaat hij de benen nemen.

Het is juist de overgang van aan de leadrope vasthebben en compleet los die het probleem is.

@TS, Parelli heeft leadropes van verschillende lengtes die hij gebruikt om het paard ook op afstand te kunnen blijven controleren. Ga met Parelli aan de slag....

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 10:36

Cassidy schreef:
A horse knows exactly what happens before what happens happens. Je hoeft maar een keer door te zetten, de volgende keer laat je paard het niet zover komen omdat hij weet wat je daarna gaat doen. Dat lukt ook alleen maar als je heel konsekwent bent...

Dat wordt doorzetten geblazen en consequent blijven :(:) . We gaan het proberen :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:37

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 10:39

@cassidy
Ik ga me zeker eens verdiepen in Parelli. thx voor het filmpje.
Duits is geen probleem voor mij ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:45

Website Parelli: www.parelli.nl
Je kunt voor een maand gratis lid worden van de Savvy Club en hebt dan toegang tot een heleboel filmmateriaal.
Parelli heeft ook een Youtubekanaal
Ga maar eens zoeken op Parellitube.

Vooral op het Youtubekanaal staan zoveel leuke filmpjes dat je even zoet bent. Veel kijkplezier.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:46

je hebt een voorste cirkel en een achterste cirkel (denkbeeldig ) bij het paard, hoe was eerst de verdeling? hoe gevoelig was die op de drijfende cirkel ( achterkant) en de leidende cirkel ( voorkant)
het is duidelijk dat het paard nu een heeeeeel kleine cirkel aan de achterkant heeft omdat ie afgeleid is. je zult je hulp dus groter moeten maken om m binnen te laten komen.
je heb in principe in de meeste gevallen 3 hulpen nodig, klein, ( kleine bewegingen met je arm en leadrope maken) middel, ( grotere bewegingen met je arm en leadrope maken) en groot, ( gooien met het einde van de leadrope om je arm te verlengen ), de grootste hulp van deze drie lijkt geen effect meer te hebben dus moet je m nog groter maken.. eventueel kun je dit doen door een krakende plastic zak aan het einde van je leadrope te maken, draai dan maar flink rondjes in de lucht met de leadrope aan de drijvende kant. door blijven gaan totdat ie reageert, dan direct weer af laten vloeien.
let er wel op dat je altijd met de kleine hulp begint en opbouwt, je moet gaan oefenen dat je met de kleinste hulp afdoende effect kunt krijgen, maar het ene paard heeft vaker de grootste hulp nodig en het ander paard vliegt al bij de kleinste hulp, ligt aan de aard van het beestje, daar moet je op anticiperen

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:25

4leafclover schreef:
Cassidy schreef:

Daar kan ik zeker inkomen! Ik vind het gewoon moeilijk om in zulke situaties zo streng te moeten zijn en hem met de leadrope een aantal keren te moeten aantikken.
Maar daarna zal de reactie vast wel beter zijn en is bij een volgende keer een minder aantal keren nodig voor reactie en hopelijk gauw genoeg daarna direct reactie.

Ik ga hier mee oefenen, bedankt. Ik ben ook bezig met het zoeken van nieuwe instructie in deze omgeving die mij verder kan helpen met NH en CR.

je moet idd gewoon even doorzetten en m wel aantikken. Mijn paard had dat in het begin ook wel, toen stond er ook nog gras in de longeercirkel bij ons. Eten was voor haar ook aantrekkelijker dan werken. Wanneer zij vlak bij me begon te grazen en ze niet op mij reageerde slingerde ik het einde van de leadrope heel zacht tegen haar wang of neus (echt heel zacht, was bij haar dan al voldoende om haar aandacht weer te krijgen). Wanneer ze dit op de 'hoefslag' deed en ik in het midden stond en ze reageerde niet op de normale hulpen kreeg ze gerust de leadrope tegen haar billen. Het hoeft echt niet met geweld. Ze moet alleen even weten dat als er niet gereageerd wordt op de kleine hulp ze dan toch echt een duidelijker aanwijzing krijgt. (wanneer zachtjes aantikken niet werkt zul je het natuurlijk iets harder moeten doen, wat natuurlijk niet gelijk betekent dat je een gruwelijke mep verkoopt). Vergeet niet te belonen wanneer ze netjes weer aan het werk gaat, dan is dit zo opgelost!
In de bak waar ik nu met mijn paard werk hangen takken die erg smakelijk zijn. Ik kan haar daar nu gerust onder stil zetten zonder dat ze daar aan begint te knabbelen.
In dit geval met het gras heeft ze nog niet echt respect voor je. Het gras is duidelijk even belangrijker als jij. Je paard moet leren dat wanneer jullie aan het werk zijn ze toch echt constant op jou gefocust moet zijn. Wanneer je nu duidelijk bent door iets grotere hulpen te geven zal dat snel niet meer nodig zijn zolang je maar consequent bent!

Ik werk zelf overigens ook met de methode van voest en vind dit nog steeds een erg prettige methode. op zijn site kun je vinden waar mensen zitten die volgens die methode lesgeven

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:35

Ik heb zelf ook zo'n vreetgraag paard.
ik doe ook veel grondwerk met mijn paard (parelli) en we zijn nu eind level 3, maar we spelen pas net op het gras. De kunst met dit type paarden is dat je interessanter moet zijn dan het gras. hihi en dat is moeilijk ;)

bij ons helpt het om rustig te beginnen en het grazen ook af en toe toe te staan (op commando) waarom, omdat dat dat is wat hij niet verwacht! ships... ik mag grazen! en dan langzame dingen vragen, beetje achteraards, zijwaards, point to point, touch it met zijn achtervoet... en zodra je voelt dat de connectie er is, kan ik meer dingen op afstand vragen zonder dat hij gaat eten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:57

Parelli verdiept zich, voordat hij een paard gaat trainen, in de paardenpersoonlijkheid van het paard. Zijn horsenality. Pas als je weet wat voor persoonlijkheid je paard is, ga je met hem aan de slag. En als je een introvert paard heb, ga je daar heel anders mee om dan met een extrovert. En het moeilijkste is, dat van moment naar moment de horsenality kan veranderen. Het is helaas niet heel zwart-wit.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

En hoe dat in de praktijk uitpakt?

Bekijk onderstaande filmpjes maar eens, en zie de verschillen...

Linda Parelli en Remmer

http://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

http://www.youtube.com/watch?v=buclvhtZ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZdtOdyx7 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ef5PiNUC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=pWIhYYxT ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=dDxPsVD6 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=PHXGSW1i ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Xv9p1_Kx ... re=related

Linda Parelli en Allure.

http://www.youtube.com/watch?v=zZceHllD ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=VXMM8GKJ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=tSYj2zLK ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=p6MAAqaF ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NXKliGSy ... re=related

Probeer in het koppie van je paard te komen, op een golflengte te gaan zitten. Parelli kan je daarbij helpen...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:20

maar ze werkt al volgens voest toch? waarom niet gewoon door gaan op de manier die ze al kent, want volgens mij zijn parelli en voest toch wel weer heel anders en dat kan zowel voor paard als baasje alleen maar verwarrend werken. Met voest kan dit probleem ook prima opgelost worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:23

Volgens mij weet TS zelf niet welke methode ze altijd hebben gedaan.

Quote uit openingspost:

4leafclover schreef:
Vraag me niet welke methode wij altijd hebben gedaan, ik zou het niet weten. Volgens mij Voest... met grondwerk gebruikten we een leadrope, dmv draaiende bewegingen met het touw lieten we de paarden versnellen, of laten draaien door arm te strekken etc.

Met draaiende bewegingen van de leadrope werken er meer. Is geen indicatie dat ts met Voest bezig is geweest. Kan, maar daar zou ik niet van uitgaan.

En dan is het gevaar aanwezig dat je een zelfverzonnen programma hebt gevolgd. Beetje van het een, beetje van het ander, ervaringen die de instructeur in de loop der tijden zelf heeft opgedaan. Of iig iets waarvan de lesgever overtuigd was dat het zo werkte. En daar heb ik dan weer mijn vraagtekens bij. Als ik niet zwart op wit zie dat iemand volgens een bepaalde methode gecertificeerd is, blijft het een zelfgebakken recept.

Parelli is goed doordacht, er zit een volgorde in die oefeningen en de oefeningen zitten er niet voor niets. Dus ook als je denkt dingen te kunnen overslaan, of dat oefeningen stom zijn omdat je het toch al weet of je pony dat toch wel doet, neem ze mee.
Zo werkt Parelli in het begin met de korte leadrope, stapt over op de wat langere en eindigt met de hele lange leadrope. Puur om op grotere afstand toch nog wat aanwijzingen te kunnen geven als pony op een gegeven moment de spreekwoordelijke middelvinger opsteekt. Ook al heb je van dichtbij alle respect van je paard, naarmate de afstand tussen jou en het paard groter wordt, wordt ook jouw invloed minder. En dat kan een paard gaan misbruiken. Meteen los gaan vanaf de korte leadrope gaat zelden werken. Set yourself up for succes. Volg dat programma, iig een keer volledig. Kun je vervolgens gaan aanpassen, schrappen of dingen toevoegen.

Ik heb wel vaker gehoord van mensen die dachten Parelli te doen maar er een eigen draai aan gaven, en middelmatige resultaten kregen. Tot ze teruggingen naar stap 1, het programma tot op de letter volgden, en ineens resultaten van hun paard kregen die compleet nieuw voor ze waren. En de communicatie ineens zoveel beter werd.

Ik zou eerst eens even een analyse maken van de horsenality van je paard. Vervolgens Parelli level 1 doen, zorg dat je daar in hele korte tijd doorheen bent want dat is de basis en puur veiligheid voor jezelf. Het wordt pas interessant blij level 2.

Succes.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:59

Daar had ik idd even overheen gelezen. Maar dan maakt het eigenlijk ook niet zoveel uit welke methode ze zou gaan volgen als je les neemt. Dan zou ik zoeken naar een instructeur in de beurt waar je je goed bij voelt, en verdiepen in de verschillende methodes. Want het is toch net wat je aan spreekt.Ik ben bv. bij toeval bij mijn Voest instructrice terecht gekomen en dat bevalt me super goed.
Ik heb een keer op dezelfde dag een demo van Voest gezien en van het Parelli demoteam. Er zaten vergelijkbare dingen in, maar ik vond er bij parelli persoonlijk dingen tussen zitten die ik helemaal niks vond. Naar mijn idee is Parelli iets 'zweveriger' (zweverig is het verkeerde woord, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet zeggen, hoop dat je t begrijpt). Volgens mij is een groot verschil ook dat Voest inprincipe begint met loswerken en Parelli eerst grondwerk doet (toch?). Of het één perse beter is als het ander? Ik denk het niet. Ik denk dat dat heel erg verschilt aan jezelf en je paard, hoe ver je al bent samen en wat de eventuele problemen zijn. Ik zelf merk wel dat als het even niet lekker gaat tussen ons (dat is nu eigenlijk niet meer het geval, maar in het begin wel) dat loswerken voor ons de oplossing is. Daar kunnen wij heel goed de verhoudingen en het leiderschap weer bevestigen. Daarna gaat alles weer lekker.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens dat je les moet hebben van een gecertificeerd instructeur in een bepaalde richting. Wel mee eens omdat ik denk dat je dan gewoon zeker weet dat je iemand hebt die goed is. Aan de andere kant denk ik echt dat er in alle methodes dingen zitten die goed zijn. Wat wel en wat niet werkt is heel persoonlijk, misschien dat t één voor jou op de Voest manier werkt en het ander op de Parelli manier. Tuurlijk is het parelli plan goed doordacht en met een bepaalde reden zo samen gesteld, net als Voest of andere methodes. Maar ik zie niet in waarom je een oefening zou doen als je die echt niks vind of als iets al lekker gaat en je zelf het nut van die oefening niet ziet. Het gaat er toch niet om dat je volgens een methode werkt (voor sommige misschien wel) maar het gaat er toch om dat je een goede band met je paard hebt op basis van respect en vertrouwen?!De dingen die je doet moeten voor jou en je paard en voor jullie als combinatie werken daar gaat het uiteindelijk toch om?!En als een bepaalde oefening voor jou dan net op een andere manier fijner is dan hoe het eigenlijk zou moeten volgens de methode die je volgt zie ik ook niet in waarom je dat niet lekker op jouw manier zou doen. Zolang het maar werkt en gebaseerd is op dat respect en vertrouwen is het toch prima?!
Maar goed, ik denk dat we oftopic gaan nu, haha.

TS vraagt naar een oplossing voor een specifiek probleem. Ik denk dat we daar ieder onze eigen oplossing voor kunnen geven (wat we al gedaan hebben) en dan moet TS zoeken wat voor haar werkt om dit op te lossen(al geloof ik wel dat onze oplossingen in dit geval aardig hetzelfde waren). Ik denk niet dat voor dit specifieke probleem perse les nodig is. Of het verstandig is om les te nemen en via welke methode is denk ik een hele andere discussie