Agressie tijdens voedertijd en de parelli-oplossing...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linda

Agressie tijdens voedertijd en de parelli-oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 04:03

Hier zakt m'n broek van af!! Toch geloven heel wat mensen heilig in deze marketeers...

Citaat:
Feed Time Aggression, And Making Excuses

So here is part of a Parelli email that I received. The topic is aggression at feed time, and the Parelli solution. You might find it interesting, or sickening. Whichever....
Feeding time can stir up emotional and dominance-based behaviors in horses. In the herd environment some of the biggest pecking order battles occur over who gets to drink or eat first. Even though your horse may not be kept with other horses, this behavior is still a strong part of his instincts. You may find your horse performing these same behaviors with you.

Here are some of the most common behaviors:

· Ears back
· Charging or kicking at you
· Pacing, head tossing, pawing and other demonstrations of impatience
· Aggressive behavior towards other horses
· Anxiety

AND THEIR SOLUTION...
Don't feed at exactly the same time every day
Allow a two-hour window for feeding (for instance, anywhere between 5PM and 7PM). Horses learn habits very quickly. If you are regimented in your feeding times, you will teach horses to become demanding, impatient and emotional if you are late.

And Now for Real Life...
I would love to write into Parelli and tell them that we feed our horses at the same time everyday and that none of our horses are allowed to be disrespectful towards us. This is exactly why the horse industry is struggling. Making excuses for the horses. "Oh it's showing aggression because I've been feeding him at the same time everyday."

No, it's showing you aggression because it doesn't respect you as a human or the dominant handler- feeding time or any other time. But hey I guess if excuses make you rich, and that's what ignorant people will believe... more power to the Marketer. Just sucks that the horses are done a disservice because of it.

And I suggest folks get out and see "natural horses" unspoiled by the tripe above watch the pecking order as they are fed. There generally isn't any serious fighting, because of the established pecking order.

Ok off my soap box...
Lori,
Start 'em Right Senior Intern

8/1/2011 Added by Mike.
As I fed the training pasture this morning, and the five in training went past me to their respective pens, without threatening me, without fighting within my area of control, I wonder why the Animal Rights (AR) folks don't recognize that they, and the horse owners that are so gullible and willing to fall for the get-rich-clinicians can't accept that horses are horses. Horses are a dominate or be dominated culture. One either recognizes and deals with it naturally, or one can call it "Natural" and set the horse up to be abusive to humans and potentially take the long trailer ride to a slaughter house when the horse is so disrespectful that it becomes dangerous.
If the novice owner and AR folks could see the suffering they perpetuate.... It makes this old horseman's stomach turn to know so many folks with good intentions do such terrible things to one of God's creatures.

http://www.startemright.com - Ontzettend veel respect voor deze horseman met z'n common-sense aanpak.

lailapri

Re: Agressie tijdens voedertijd en de parelli-oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:16

Dus als ik het goed begrijp is het advies van parelli om je voertijden te sprijden tussen 2 uur (zodat het geen vaste tijd meer is).
Opzich doe ik dat ook, maar vooralsnog accepteer ik geen dominant gedrag, een kind zou hier de kudde in moeten kunnen lopen met een arm met hooi.
Ik voer ook niet helemaal onbeperkt omdat het veel hooi verspilt dus zorg dat ze met voeren net weer een beetje honger hebben. Maar ze krijgen wel veel voer.

Vandaag voer ik een uur eerder als gister op mijn vrije dag. Paardjes staan dan rustig te wachten en vermaken zich met een tak of knabbelen wat aan het stro.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:47

Ik vraag me af of het überhaupt zou werken.
Mijn kleine uk vind dingen met mij doen belangrijker dan zijn weidegang en eten. Toch maakt het niet uit op werk tijdstip ik kom, hij is altijd een tikkie überenthousiast door zijn box aan het stuiteren (of de wei) als het niet snel genoeg gaat.
Met voeren lijkt me dat net zo. Een paard dat kan wennen aan altijd gevoerd worden om 10 uur, kan ook wennen aan altijd gevoerd worden tussen 8 en 10 uur. Kom je dan om 11 uur, ben je dus nog te laat...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:20

Misschien zou je dan ook bijvoorbeeld
dag 1 eerst mesten, dan voeren
dag 2 eerst krachtvoer dan mesten en dan ruwvoer
dag 3 eerst voeren dan mesten
dag 4 eerst een ochtend wandeling dan voeren en dan mesten
dag 5 eerst mesten dan voeren dan rijden
dag 6 eerst rijden dan mesten en dan voeren.

Maar dan is de orde en regelmaat ver te zoeken.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:03

Beetje offtopic, maar je programma voor dag2 lijkt me niet zo'n strak plan :n ik zou nooit krachtvoer vóór ruwvoer geven...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:33

dr zitten wel meer nietuitvoerbare mogelijkheden in :+ was ook beetje de bedoeling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:47

Voordat iedereen in de startblokken staat om Parelli de grond in te boren, is dit filmpje misschien ook weleens leuk om te bekijken:

http://www.youtube.com/watch?v=wBSJdu6lEjM

http://www.youtube.com/watch?v=tAM8QGN1TPw

en deze vind ik helemaal meesterlijk

http://www.youtube.com/watch?v=da7KfzTKjaY

Dus hoezo marketeers, niet uitvoerbare oplossingen? Werkt zo te zien wel...zelfs bij jaarling hengsten.
En even voor de goede orde, er komt meer bij kijken dan alleen het spreiden van voertijden. Maar goed, gezien de quote in de openingspost ziet men alleen dat stukje advies (we krijgen het hele antwoord ook niet te horen) dus what's the deal?

Dus ts, als je dit topic alleen maar gestart bent om weer eens lekker op Parelli te gaan katten, verdiep je eens in zijn hele programma?

En btw. als advertentie voor de "Start m Right" manier van aanpak vind ik het katten op andermans trainingsprogramma zwaar onder de gordel.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-08-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:02

@Cassidy: dat laatste filmpje is geweldig.
Blijkbaar voer ik mijn pony ook een beetje op de parelli manier. Want die moet altijd achterin de stal wachten (als ik het eten in de bak doe), tot ik zeg dat ie mag komen eten. Mijn vader die er laatst was vond dat zielig en dat ik mijn paard als hond behandelde, maar daar ben ik het niet mee eens :o.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:08

Duidelijk iemand met een klein beetje frustratie := :+

@cassidy: je was me voor, dat laatste filmpje is echt top :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:28

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 16:01

Ik ben niet tegen parelli, ik heb een kennis die level 4 is. En ja, het is zeker gaaf wat ze allemaal doet met haar paarden! Verder helpt parelli de mensen goed op weg om veilig met paarden om te gaan.

Maar wat mij irriteert is dat veel clinicians (dit voorbeeld toevallig parelli), de mensen vertellen wat ze graag willen horen met heel wat bla bla bla eromheen: een band met je paard en al dat i.p.v. gewoon simpel horsemanship. En hiervoor vragen ze veel geld. Natuurlijk slim van hun, want veel mensen gaan ervoor. Ik zie teveel paarden in training komen die gefixd moeten worden omdat de persoon iemand probeerden te volgen. Er lopen heel wat goede horseman mensen rondlopen die heel goed zijn met een simpelweg een pak door gewoon logisch na te denken, alleen niet commercieel gaan.

Filmpje van voeren is wel goed en gaaf. Maar door het paard ter plekke te corrigeren wanneer ze agressie naar je tonen wordt het ook snel gefixd. Waarom vertel je de mensen gewoon niet dat het paard verwend is en geen respect voor je heeft? En dit is niet alleen parelli hoor, maar veel clinicians doen dat, werken op de 'touchy feely' van mensen. En daar zit het geld.

Gewoon een post om mensen aan het denken te zetten, niet gericht op een specifieke marketeer clincian.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:32

Iemand die een clinic volgt en daar geld voor betaald (en soms veel geld voor betaald) wil niet te horen krijgen dat hij de grootste idioot is wat betreft de omgang met paarden. Die wil zien wat er mogelijk is, en handvaten aangereikt krijgen hoe hij daar komen kan. En dan maakt het niet uit of je een clinic van Parelli, Cox, Anderson, John Lyons, Craig Cameron, Monty Roberts en co gaat bekijken.

Uiteindelijk pakken al deze clinicians door. In clinicverband (wat niet altijd even gewaardeerd wordt, zie rel rond Parelli met Catwalk) of thuis. In een sessie of in meerdere sessies.
Het probleem zit hem in de volgelingen. Die dingen half zien of niet goed begrepen hebben, en niet gaan doorpakken op momenten dat dat misschien aan de orde is. Voorbeelden genoeg hier op bokt. Resultaat kunnen idd staatsgevaarlijke paarden zijn, die het beste bij iemand belanden die wel even durft door te pakken. Maar is dat de schuld van het programma of is dat misschien toch te wijten aan degene die denkt dat hij het begrepen heeft maar niet goed begrepen heeft, of niet doorzet/niet durft door te zetten op de momenten dat het er echt op aankomt?

Uiteindelijk werkt methode JBF (Jan Boeren Fluitjes) net zo goed als menige Natural Horsemanship of Horsemanship methode. Alleen is de kennis van die JBF methode of Horsemanship bij degenen die pas later in hun leven in contact kwamen met paarden omdat er eerder het geld of de mogelijkheid niet voor was, gewoon niet aanwezig. En het aantal boeren die het wel weet, het met de paplepel ingegeven heeft gekregen, en waar diegenen van zouden kunnen leren, wordt helaas steeds minder...

Maar wat voorbeelden van gewoon aanpakken, in clinicverband:

Voorbeeld Anderson op paard dat over de omheining heenwil

http://www.youtube.com/watch?v=Wm-xZeI1 ... re=related

Chris Cox met steigerend paard

http://www.youtube.com/watch?v=kslW2MW_G4s

http://www.youtube.com/watch?v=R9IBHkrM ... re=related

Ik zal je de voorbeelden van niet te laden paarden, waar Monty Roberts en andere clinicians gebruik van maken, maar even besparen.

En omdat er meer mensen zijn die net als jij een lichtelijk allergische reactie hebben op de zogenaamde goeroes, voor jou een aantal topics.

De eerste is van iemand die er achter kwam dat NH niet alleen je paardje instralen en er een dansje omheen maken is (het liefste bij het licht van de volle maan)

[NH] Natural horsemanship, niet alleen fluisteren en knuffellen?

De tweede is het welbekende topic van Arabesk (met Klaus Ferdinand Hempfling in het achterhoofd), dat ik nog steeds met veel plezier doorlees.

[NH] Mini-cursus: Hoe word ik een NH-goeroe?

De derde is een reactie van Larry Trocha, die echt geen blad voor de mond neemt om iemand te vertellen dat hij serieus verkeerd bezig is.
Als jij in clinicverband iemand zo de waarheid zou zeggen, zou er geen hond meer komen kijken. Mensen willen gemasseerd worden, en niet en plein public beledigd, hoe waar het ook is wat degene zegt. Als paardentrainer moet je tegenwoordig niet alleen met paarden om kunnen gaan, je moet ook weten hoe je mensen moet benaderen. Kun je daar inkomen?

[WN-AM] De wijsheden van Larry Trocha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:23

En mocht je het toen gemist hebben, topic over Pat Parelli

[NH] Nothing is written in stone....

Er is nog een topic over het feit dat Linda Parelli een paard in een DVD van een Parelli pakket corrigeert, filmpje stond op Youtube en was in strijd met de auteursrechten. Link naar het topic is deze, misschien wil je dat alsnog doorlezen...

[NH] paardenmishandeling? Petitie

Ziedaar de reacties van mensen als je een keertje "gewoon" doorpakt.
Een clinician kan niet van lucht leven. Mensen hebben een ego en als je daar tegenin gaat, is niet iedereen daar even blij mee.
Don't bite the hand that feeds you.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:01

oooooo, dat filmpje met die voeremmers, meesterlijk! *gaat ook oefenen*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:33

_Linda schreef:
Er lopen heel wat goede horseman mensen rondlopen die heel goed zijn met een simpelweg een pak door gewoon logisch na te denken, alleen niet commercieel gaan.

[knip]

Gewoon een post om mensen aan het denken te zetten, niet gericht op een specifieke marketeer clincian.

En van mij dan nog een keer een wat gedetailleerder antwoord op boven gequote opmerking.

Er lopen een heleboel horsemen rond, die heel goed met paarden zijn. Het probleem is dat ze goed zijn met paarden, maar niet zo goed met mensen.
Om een trainingsmethode aan een goed aan een groter publiek voor te stellen, heb je iemand nodig die beide kan. Goed zijn met paarden (of de drive hebben om dat te worden) en goed zijn met mensen. Ben je niet goed met mensen, ga je niet verder komen dan een locale beroemdheid. De "geheimtip" van de paardeneigenaar. Als je dat wilt, niets mis mee. Ga alleen iemand niet afkatten omdat hij een grotere visie heeft. En roep al helemaal niet dat het allemaal "commercieel geneuzel" is.

Pat Parelli heeft in zijn verleden te maken gehad met een heleboel horsemen die de drive niet hadden om mensen te begeleiden. Die hielden zich liever aan de paarden. Van hen heeft hij veel geleerd, en daar is hij ook heel eerlijk in.
Parelli heeft de drive wel om mensen te begeleiden naar een hoger niveau van horsemanship. Mensen zoals jij en ik. Die iemand volgen en daar misschien fouten in maken waardoor andere mensen weer werk krijgen om dat weer recht te zetten. Zodat uiteindelijk het paard daarvan profiteerd. Kun je classificeren onder: commercieel geneuzel, en geldgeilheid, maar niets voor niets is zijn motto: do it for the horse.....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:41

_Linda schreef:
Filmpje van voeren is wel goed en gaaf. Maar door het paard ter plekke te corrigeren wanneer ze agressie naar je tonen wordt het ook snel gefixd. Waarom vertel je de mensen gewoon niet dat het paard verwend is en geen respect voor je heeft? En dit is niet alleen parelli hoor, maar veel clinicians doen dat, werken op de 'touchy feely' van mensen. En daar zit het geld.

Ik begrijp nog steeds niet wat er nou zo raar is aan het stukje in de begintekst :? Het is alleen niet volledig.
Beetje vreemd om een stukje uit een advies te knippen en dan commentaar te hebben dat de rest van het advies er niet bijstaat :+

Parelli probeert mensen inzicht te geven in de gedragingen van een paard en de logica en reden ervan, ook al is het soms voor ons mensen minder logisch.
Als je alles als verwendheid of disrespect ziet, dan hoef je daar ook helemaal niet over na te denken. Paard moet dan gewoon doen wat je zegt.
Is een andere instelling naar het paard toe en een hele andere benadering.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:36

@Linda, ik wil je adviseren om onderstaand filmpje eens te gaan bekijken.

Het gaat over het laten stilstaan van een paard om gepoetst te worden, zonder dat je hem vastzet.

De manier waarom Pat dit aanpakt, is een indicatie hoe hij alles aanpakt of iig probeert aan te pakken. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Zonder dat hij hier hard wordt, krijgt hij van dit paard gedaan dat ze gewoon staan blijft om gepoetst te worden. Omdat hij iets in zijn hoofd heeft zitten, wat het paard uiteindelijk ook uit gaat voeren.
Had hij dit op de klassieke manier kunnen bereiken? Uiteraard. Door hard in te komen had je hetzelfde kunnen bereiken. Of je door veel te corrigeren en onnodig te corrigeren het dier uiteindelijk in zijn waarde laat, valt te bezien. Het resultaat is in dit geval gewoon hetzelfde.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ac95OrDbsA

Dus verwend en disrepectvol paard? Zie ik niet, want het dier doet wat van hem verlangt wordt. Duurt alleen wat langer.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-08-11 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:52

Cassidy, het is 2 keer dezelfde link, was dat de bedoeling?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:00

Haha grappig, dat filmpje met die voeremmers.
Ik had dat onze merries ook geleerd, dat ze bij hun kom moesten wachten tot ik toestemming gaf om te beginnen eten.
Maar daar was niks Parelli aan, gewoon elementaire beleefdheid. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:01

Was niet de bedoeling, heb er een weggehaald.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:39

_Linda schreef:
Ik zie teveel paarden in training komen die gefixd moeten worden omdat de persoon iemand probeerden te volgen.

Cassidy schreef:
Het probleem zit hem in de volgelingen. Die dingen half zien of niet goed begrepen hebben, en niet gaan doorpakken op momenten dat dat misschien aan de orde is.

Ik heb de indruk dat jullie het eigenlijk gewoon met elkaar eens zijn?

Voor wat betreft de OP, ik vind het advies om niet dagelijks op hetzelfde tijdstip te voeren om voernijd tegen te gaan wel een beetje apart, en ik geloof er absoluut niet in dat dat zal helpen. Maar goed, ik heb sowieso wat moeite met het beschouwen van iets als voernijd als één probleem waarbij dan ook één universele aanpak altijd zal helpen.

Voor de rest, altijd leuk om filmpjes te kijken. Het maakt mij alleen wel nieuwsgierig naar filmpjes waarin de verschillende horsemen eenzelfde probleem aanpakken. Dus: hoe gaan Clinton Anderson, Chris Cox en die anderen met voernijd om? Daarmee zou je een goede vergelijking tussen de verschillende 'goeroes' kunnen maken.

En mag ik heel even zeuren? 'Disrespectvol' is écht geen Nederlands woord, het moet zijn: 'respectloos'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:43

Je mag zeuren hoor...ik spreek en schrijf vier talen en soms heb ik het verkeerde programma te pakken.

Hoe Parelli voernijd aanpakt, zie je in het filmpje dat ik eerder heb gequote.
Er is ook een filmpje van Anderson, of dat nog op zijn Youtubekanaal staat moet ik even bekijken.

Filmpje Parelli

http://www.youtube.com/watch?v=wBSJdu6lEjM

Edit: filmpje Anderson is verwijdert.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:48

Wij hebben een paard op stal die kennelijk altijd boven op je dook als je met een voeremmertje aan kwam. Hij heeft geleerd om netjes te wachten tot het voer in zijn bak zit, wij een 'kusje' van hem vragen en dan pas te eten. Ik moet zeggen dat hij nu zo netjes wacht dat ik de kus ook wel eens vergeet :o dan begint hij maar te eten als ik weer naar buiten loop :+

Bij ons wordt er trouwens ook niet altijd op hetzelfde tijdstip gevoerd dus ik weet niet of het veel gaat werken. Maar paarden zijn wel gewoontedieren dus wie weet werkt de 'verassingsaanval' wel. Ik weet te weinig van Parelli om er iets zinnigs van te zeggen maar als je echt problemen hebt met voeren dan lijkt het me toch het proberen waard.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:25

Cassidy schreef:
Je mag zeuren hoor...ik spreek en schrijf vier talen en soms heb ik het verkeerde programma te pakken.

Thanks, 't is een tic van me. Foute/slordige spelling en dyslexie zijn één ding, maar barbarismen zitten in mijn hoofd heel dicht in de buurt van het 'nagels over een schoolbord' gevoel. Tijdens m'n opleiding met een vriendin een tijdje de tenenkrommende taalmixen van docenten bijgehouden, een persoonlijke favoriet was: 'the stippeled area'.

Goed, on-topic:

Cassidy schreef:
Hoe Parelli voernijd aanpakt, zie je in het filmpje dat ik eerder heb gequote.
Er is ook een filmpje van Anderson, of dat nog op zijn Youtubekanaal staat moet ik even bekijken.

Dat filmpje van Parelli had ik inderdaad gezien, juist daarom was ik zo benieuwd naar filmpjes van de anderen om e.e.a. te kunnen vergelijken. Dus als je iets van Anderson op dit onderwerp kunt vinden, graag.

Bij discussies over methoden zit de essentie naar mijn idee vaak in de interpretatie van gedrag en aan de aanpak van de trainer kun je vaak aflezen hoe die het gedrag van het paard / de paarden waar op dat moment mee wordt gewerkt interpreteert. Dat zou ik dus graag naast elkaar willen zetten. Daar kan ik meer mee dan met teksten als in de OP. Een goed verhaal houden is één ding, consistent naar dat verhaal handelen is een tweede.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:31