Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
quartel schreef:als een paard mij probeert te bijten dan neem ik het velletje van de neus tusse mijn vingers en draai die om tot ik reactie krijg.
Gaat paard het op die manier niet afleren dan krijgt deze tijdens de bijt het halstertouw flink op de neus en dan is het wel meteen klaar.
Als een paard mij durft te schoppen.....sja....dat is foute boel en dus schop ik zo hard als ik kan terug...........onder de buik......
Ook dan is het gelijk klaar.
Lief en aardig blijven is altijd wel belangrijk.......tenzij ze dingen gaan doen die niet veilig meer zijn.
straffen mag best maar alleen als het volledig terecht is
Herve schreef:ik vind niet dat je echt ..mag SLAAN. je mag wel een flinke tik geven.
het grote verschil is: slaan doe je volgens mij met agressie. dat kennen paarden niet.
een tik doe je zonder agressie. dat beschadigd jullie band ook niet.
serameijer heeft een paar hele goede tips. die zou ik maar eens even gaan uitproberen als ik jou was.
Slofje schreef:[ Een paard voelt een vlieg op zijn huid, je hoeft 'm wcht niet gemeen gaan lopen trappen, vaak is een woord al zelfs genoeg. Sorry hoor, -nee het spijt me niet- maar mensen zoals jij.. Die komen m'n strot uit. Ik vind zulke dingen echt niet kunnen, bah
S_Evelyne schreef:Vandaag moest ik ff een pony van een meisje van stal poetsen/ de stal doen, waarvan ik weet dat ze wel eens wil happen. Dus ik zet haar vast, begin te poetsen op der schouder en ze zou me zo in mn hoofd happen! Voelde echt net haar lippen over mn hoofd gaan en toen heb ik der ook een flinke pets op der neus gegeven, en heel hard gezegd OPPASSEN JIJ! Ik heb haar niet echt pijn gedaan hoor, maar ik vind dat ik der dan toch best even flink mag laten schrikken. Daarna heeft ze ook niks meer geprobeerd, dus was ik ook gewoon weer lief voor haar.
Cassidy schreef:Slofje schreef:[ Een paard voelt een vlieg op zijn huid, je hoeft 'm wcht niet gemeen gaan lopen trappen, vaak is een woord al zelfs genoeg. Sorry hoor, -nee het spijt me niet- maar mensen zoals jij.. Die komen m'n strot uit. Ik vind zulke dingen echt niet kunnen, bah
Cassidy schreef:En snap jij dan ook wat een fase 4 of hoger is?
Een fase 4 is lichamelijk inkomen in een intensiteit die aankomt. En als dat die trap is, dan is dat die trap.
Parelli is geen voorstander van standaard meppen. Parelli is wel een voorstander van: zo hard als het moet en zo zacht als het kan...
Cassidy schreef:Als je paard voldoende heeft aan een "foei" is dat toch alleen maar mooi?
Alleen, hou in je achterhoofd dat een paard standaard niet onder de indruk is van een verbale correctie.
Dus ergens in zijn leven is hem bijgebracht dat een verbale correctie waar hij niet op reageert een fysieke correctie als gevolg heeft.
A horse knows exactly what happens, before what happens happens.
Hoeft maar één keer.....
Maar wel in een intensiteit die aankomt.
Want een verbale correctie waar het paard niet op hoeft te reageren, en waar geen fysieke correctie op volgt creeert alleen maar ruis.
En ruis zorgt ervoor dat er op een volgende correctie niet naar behoren wordt gereageert. Ruis stompt een paard af, en dat is niet wat je wilt.