paard/pony slaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eviennoortje

paard/pony slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 21:11

Hallo allemaal!

Ik ben begon met rijden op een Holistische wijze, en ben daarna verder gegaan met mijn verzorg paard om die zo 'natuurlijk' mogelijk te behandelen. Via kuddegedrag, om het zo maar te noemen. Maar ik heb nu een ander verzorgpaard, en die bijt mij wel eens (ze is nog erg jong) of doet vervelend. Eigenlijk sla ik nooit paarden, maar in de kudde wordt een een paard toch ook gebeten of geschopt als hij ongehoorzaam is? Dus dat zou eigenlijk natuurlijk zijn, maar toch ook weer niet... Wat kan ik heb beste doen?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:15

als een paard mij probeert te bijten dan neem ik het velletje van de neus tusse mijn vingers en draai die om tot ik reactie krijg.
Gaat paard het op die manier niet afleren dan krijgt deze tijdens de bijt het halstertouw flink op de neus en dan is het wel meteen klaar.
Als een paard mij durft te schoppen.....sja....dat is foute boel en dus schop ik zo hard als ik kan terug...........onder de buik......
Ook dan is het gelijk klaar.

Lief en aardig blijven is altijd wel belangrijk.......tenzij ze dingen gaan doen die niet veilig meer zijn.
straffen mag best maar alleen als het volledig terecht is ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:32

De vraag is hier: van wie is dat paard wat nu slaat en schopt?
Als het een paard is waar jij zelf mee aan het werk kunt en mag, dan kun je grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. En maak je geen illusies, ook met grondwerk moet je soms een keer flink inkomen.
Is het een paard van een ander, en laat hij dit gedrag in de wei zien, en mag jij er verder niets mee doen, ook dan zou ik gewoon lichamelijk inkomen. Dus idd eens een welgemeende klap of een schop onder zijn waarde achterwerk. Maar kijk wel uit, als hij terug gaat slaan (zoals paarden dat onderling ook kunnen doen) heb je een probleem.
Maar als het een verzorgpaard is - je zegt zelf dat ze jong is - moet je de verhoudingen recht gaan zetten. Domweg slaan of schoppen gaat niet werken. Je moet weten wanneer je moet inkomen, hoe je moet inkomen en waarom je moet inkomen.

En NH is niet alleen fluisteren, paardje instralen en een dansje om je paard heenmaken. Ook met NH moet je soms hard inkomen en een flinke tik verkopen. Als je het goed doet hoeft het namelijk maar een keer.

A horse knows exactly what happens before what happens happens.

[NH] Natural horsemanship, niet alleen fluisteren en knuffellen?

En een mooi voorbeeld dat NH niet alleen maar zacht inkomen is

http://www.youtube.com/user/camarko#p/u/4/kslW2MW_G4s

http://www.youtube.com/user/camarko#p/u/3/R9IBHkrMpAc

Ik weet niet wat jij verstaat onder holistisch rijden en omgaan met paarden. Maar ik versta onder NH dat je zo zacht moet zijn als het kan, en zo hard moet inkomen als nodig is. En als je weet waar je mee bezig bent, hoeft dat zo hard inkomen als nodig is steeds minder voor te komen. Blijf je te soft, ga je niet door tot je de gewenste reactie krijgt, krijg je daar op den duur een probleem mee. In het minst erge geval een paard dat je niet ziet staan, in het ergste geval een staatsgevaarlijk paarden dat je leiderschap aanvecht en je te lijf gaat. Zoals de palomino op het filmpje hierboven.

Desireex

Re: paard/pony slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:23

Mijn pony was ook heel happerig toen ik VD aan ging leren en als je pony bijt ofzo mag je best een tik geven maar niet zo hard dat je paard meteen bang is maar ik vind wel dat je een punt hebt :)*

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:28

Ik vind dat je best op je strepen mag staan en best boos mag worden en je eigen plekje verdedigen, het belangrijkste is alleen de timing van stoppen, kunnen uitademen en afwachten (paard kan dan even nadenken) en daarna verder te kunnen gaan alsof er niets gebeurd is (paard leeft in het nu). Dat gebeurt hier ook, merrie zet veulen terrecht, veulen wordt onderdanig, merrie loopt weg om te gaan eten, veulen bllijft vaak nog even staan, briest of schud een keer en loopt weer naar de groep om ook weer te gaan eten. Verhoudingen tussen merrie en veulen zijn dan echt niet slechter geworden, maar het is wel weer even duidelijk waar de grens zit.

Daarbij is je intentie belangrijk, doe je het om het paard een lesje te leren of bijvoorbeeld om de veiligheid. Een paard dat niet luisterd kan gevaar opleveren voor jou en zichzelf. In dat geval laat je het paard als individu die het is in zijn waarde maar laat je wel merken dat jij graag gehoorzaamheid zou willen zodat jullie veilig samen aan het werk kunnen.
Wil je hem een lesje leren omdat het een etter is en zal je hem wel even is dit tegen het paard als persoon gericht en kan een correctie heel anders uitpakken als gewenst.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:08

Mijn verzorgpony is een dominant krengetje. En van mij heeft ze ook wel eens een schop op tik gehad.
Als ze wilde bijten, direct een tik. En die schop, dat is precies haar eigen manier: 'Wie niet horen wil zal voelen.'
Zo doet ze het ook altijd naar de andere pony's. En als ik haar gewoon wil aaien in de wei, dan mag ze het laten en zij draait zich om om te schoppen met oren in de nek, dan krijgt ze een schop van me onder haar kont. Ze heeft me nooit meer geschopt, en niet omdat ze bang voor me is. Zo heb ik het geleerd van de eigenaar van mijn verzorgpony.
En natuurlijk grondwerk ik ook veel om het op te lossen. Rond februari kregen we echt problemen met haar. En nu is het weer goed, door grondwerk. De methode van schoppen heb ik overgens maar 1x hoeven gebruiken!

SeraMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:20

Je paard bijt.. Hij toont dus geen respect voor je.. Dus je moet eerst respect krijgen. Dat doe je zo:

Grondwerk: /3

Je hebt een paard aan een halster en halstertouw. Je staat voor het paard. Tussen jou ogen en die van het paard moet 1,5 meter tussen zitten. Je loopt achteruit (met je ogen naar het paard toe) en het paard moet mee lopen, naar jou toe. En je staat plotseling stil en dan moet hij ook stil staan. Loopt hij nou door, dan sla je met het halstertouw tegen zijn borst aan totdat er weer 1,5 meter tussen jullie ogen zitten. Dit doe je een paar keer. Lukt het nou? Beloon hem dan.

Dan ga je een stapje verder. Je loopt weer achteruit met je ogen naar het paard toe. Je staat weer stil. En dan loop je naar hem toe. Dan moet hij achteruit lopen. Dit kan enige moeite zijn voor een dominant paard. Loopt hij nog niet naar achter als jij naar hem toe loopt? Sla hem dan weer met het halstertouw tegen zijn borst aan totdat er weer 1,5 meter tussen jullie komt. Dit is enig oefenen. Als hij het nog niet doet wat je dan ook probeert en loopt hij ook niet achteruit met het rijden, wat je ook probeert, heeft hij waarschijnlijk rug problemen maar dat is alleen als hij het echt maar dan ook echt niet wilt doen!

Oke.. Eventjes weer terug naar het achteruit lopen. Doet hij dit nou? Beloon hem dan en knuffel met hem!

Heeft hij nou zijn hoofd heel erg hoog? Pak dan het halstertouw en duw hem dan zijn hoofd naar onder totdat hij zijn ogen onder jou ogen zijn; Jij bent de baas en jij staat nu hoger dan hem. Doe dit overal. Met opzadelen, poetsen, lopen.

Kauwt hij nou constant? Dat is goed!!! Dan geeft hij aan dat hij het probeert en zijn best doet! En respect voor je heeft! :)

Maar ook met het lopen.. hij moet altijd ACHTER jou lopen.

Loopt hij ACHTER jou, ben jij de baas, jij bent hoger dan hem, en hij gehoorzaamd!
Loop je NAAST hem, zijn jullie vriendjes. Dat kan niet! Een paard is namelijk een vlucht dier en de mens is een prooi dier.
Loopt hij Voor jou, is hij de baas!

Dit Allemaal heel natuurlijk! En alle paarden weten dit!! Echt waar!! :j

Heb je nog een paar vraagjes, hoor ik die graag. ;)

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:20

ik vind niet dat je echt mag SLAAN. je mag wel een flinke tik geven.
het grote verschil is: slaan doe je volgens mij met agressie. dat kennen paarden niet.
een tik doe je zonder agressie. dat beschadigd jullie band ook niet.
serameijer heeft een paar hele goede tips. die zou ik maar eens even gaan uitproberen als ik jou was.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:43

quartel schreef:
als een paard mij probeert te bijten dan neem ik het velletje van de neus tusse mijn vingers en draai die om tot ik reactie krijg.
Gaat paard het op die manier niet afleren dan krijgt deze tijdens de bijt het halstertouw flink op de neus en dan is het wel meteen klaar.
Als een paard mij durft te schoppen.....sja....dat is foute boel en dus schop ik zo hard als ik kan terug...........onder de buik......
Ook dan is het gelijk klaar.

Lief en aardig blijven is altijd wel belangrijk.......tenzij ze dingen gaan doen die niet veilig meer zijn.
straffen mag best maar alleen als het volledig terecht is ;)

Het verschil is dat een paard geen gemene plekken opzoekt om hem daar eens even lekker een trap te geven. Een klap op de neus kan bij een onzeker paard dat bijt uit verdediging kan leiden tot kopschuwheid. Ik ben zelf bezig met mijn paard natural te rijden en te xommuniceren, een klap met het halstertouw op de borst wanneer hij iets doet dat echt niet door de beugel kan werkt even goed. Trappen... Tja, als een paard dat doet is ie niet goed opgevoed. Als ik jou zou zien zou ik zeggen dat je je paard onnodig hard aan het mishandelen bent. Een paard voelt een vlieg op zijn huid, je hoeft 'm wcht niet gemeen gaan lopen trappen, vaak is een woord al zelfs genoeg. Sorry hoor, -nee het spijt me niet- maar mensen zoals jij.. Die komen m'n strot uit. Ik vind zulke dingen echt niet kunnen, bah

@ts, jij probeert je paard te behandelen zoals een leidende merrie dat doet. Dan nodig jij je paard uit om jou ook als een paard te behandelen, dat werkt heel simpel. Dan kan je ook een knauw verwachten, dat gebeurd. Als je dat niet wilt hebben, moet je als menselijke leider optreden, je bent geen paard en je zult je ook nooit helemaal als een paard kunnen gedragen, daar is de mens al te verpest voor.

@ts, als jij probeert je paard hetzelfde te behandelen als de leidende merrie in de kudde.. Dan nodig jij je paard uit om jou ook als een paard te behandelen.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:20

slofje: ik snap jou reactie heel goed, maar misschien kan je het wat minder direct reageren. ik vind idd ook dat 'dat soort mensen' het paard niet echt op een manier aanpaken hoe ik dat zou doen.
mijn instructrise zegt ook altijd; jij bent geen paard, je bent gewoon de leider. dus zoals slofje ook al zegt, een tik op de borst is vaak ook al genoeg. je hoeft niet per see de zwakste plekken van een paard op te zoeken om die eens even 'lekker' te slaan...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:26

nu kan ik heel lief terug gaan reageren maar........misschien schreef ik het wel een beetje nors :+
Ik geef liever 1 x een duidelijk signaal dan dat ik 100 tikken moet geven die niet aankomen.

Ik ken ze ook wel hoor.....die mensen die maar uit blijven halen en schreeuwen om niks.
Ben er zelf zeker geen fan van. ;)
Maar bij sommige paarden is het nodig, die moeten nog even opgevoed....
Bij andere paarden moet de eigenaar eigenlijk opgevoed maar dat is weer een heel ander verhaal.

Ik houd wel van directe reacties....... :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:46

Herve schreef:
ik vind niet dat je echt ..mag SLAAN. je mag wel een flinke tik geven.
het grote verschil is: slaan doe je volgens mij met agressie. dat kennen paarden niet.
een tik doe je zonder agressie. dat beschadigd jullie band ook niet.
serameijer heeft een paar hele goede tips. die zou ik maar eens even gaan uitproberen als ik jou was.

Je mag gerust heel kwaad worden op je paard, als je dat helpt om door te dringen in een intensiteit die aankomt.
Je mag alleen niet kwaad blijven. Dus ook kwaad reageren als het dier allang heeft ingebonden...
Een correctie, ook uit kwaadheid, beschadigd je band niet.
Onnodig kwaad blijven uiteindelijk wel..,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:51

Slofje schreef:
[ Een paard voelt een vlieg op zijn huid, je hoeft 'm wcht niet gemeen gaan lopen trappen, vaak is een woord al zelfs genoeg. Sorry hoor, -nee het spijt me niet- maar mensen zoals jij.. Die komen m'n strot uit. Ik vind zulke dingen echt niet kunnen, bah

A horse knows exactly what happens, before what happens happens....

Je zegt dat een woord als correctie al voldoende is. En hoe bereik je dat? Juist, door aan dat woord een reactie te laten volgen (als hij daar niet op reageert) waar het paard wel van onder de indruk is.
Dus het woordje "nee", zonder versterkende optie als hij daar niet op reageert, wordt echt door een paard niet als correctie gezien.
Het woordje "nee", met als versterkende optie een flinke lichamelijke correctie (tik of desnoods trap die aankomt) gaat een paard wel onthouden. Je hoeft de correctie maar een keer te geven, als je hem maar geeft in een gradatie die aankomt. Het paard zal in het vervolg weten wat de gevolgen zijn als hij niet op "nee" reageert...

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:54

Vandaag moest ik ff een pony van een meisje van stal poetsen/ de stal doen, waarvan ik weet dat ze wel eens wil happen. Dus ik zet haar vast, begin te poetsen op der schouder en ze zou me zo in mn hoofd happen! Voelde echt net haar lippen over mn hoofd gaan en toen heb ik der ook een flinke pets op der neus gegeven, en heel hard gezegd OPPASSEN JIJ! Ik heb haar niet echt pijn gedaan hoor, maar ik vind dat ik der dan toch best even flink mag laten schrikken. Daarna heeft ze ook niks meer geprobeerd, dus was ik ook gewoon weer lief voor haar. ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:55

S_Evelyne schreef:
Vandaag moest ik ff een pony van een meisje van stal poetsen/ de stal doen, waarvan ik weet dat ze wel eens wil happen. Dus ik zet haar vast, begin te poetsen op der schouder en ze zou me zo in mn hoofd happen! Voelde echt net haar lippen over mn hoofd gaan en toen heb ik der ook een flinke pets op der neus gegeven, en heel hard gezegd OPPASSEN JIJ! Ik heb haar niet echt pijn gedaan hoor, maar ik vind dat ik der dan toch best even flink mag laten schrikken. Daarna heeft ze ook niks meer geprobeerd, dus was ik ook gewoon weer lief voor haar. ;)

Weet je zeker dat ze wilde happen?
Misschien wilde ze wel terug kriebelen...

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:56

Nee, het was echt happen, dat weet ik zeker.

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:56

Maatje 36 methode kan ik niet mee zitten, maar nooit onder de buik. Buikvliesonsteking is een naar iets en kan komen door in de buik schoppen. Schop ze dan onder de kont en niet in de buik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:59

Met je scheenbeen onder de buik is ook geen probleem hoor. Je moet het niet met de punt van je laars doen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:05

Ik kijk/lees en leer nu al een tijdje Parelli NH, maar ik heb hem toch nog nooit gehoord over een paard een schop geven onder zijn kont en ook niet dat het ok is om kwaad te worden. Hij heeft het wel over inwerken (ook fysiek) in vier fases en als het echt nodig is vier fases van fase vier... En dan begin je gewoon weer opnieuw bij fase 1. Ook heeft hij een heel duidelijke stelling over bijten en hoe je daarmee om moet gaan. En daarbij draagt hij niet slaan aan als oplossing, want dan speel je juist het spelletje mee. Zorg dat je niet gebeten wordt. Zet je paard achteruit, blijf uit zijn ruimte en zorg (door zelf lomp te doen) dat hij ook uit jouw ruimte blijft.

Kan zijn dat ik de kinder-versie van Parelli heb hoor, maar tot zo ver mijn input.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:06

En snap jij dan ook wat een fase 4 of hoger is?

Een fase 4 is lichamelijk inkomen in een intensiteit die aankomt. En als dat die trap is, dan is dat die trap.

Parelli is geen voorstander van standaard meppen. Parelli is wel een voorstander van: zo hard als het moet en zo zacht als het kan...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:17

Cassidy schreef:
Slofje schreef:
[ Een paard voelt een vlieg op zijn huid, je hoeft 'm wcht niet gemeen gaan lopen trappen, vaak is een woord al zelfs genoeg. Sorry hoor, -nee het spijt me niet- maar mensen zoals jij.. Die komen m'n strot uit. Ik vind zulke dingen echt niet kunnen, bah

Je zegt dat een woord als correctie al voldoende is. En hoe bereik je dat? Juist, door aan dat woord een reactie te laten volgen (als hij daar niet op reageert) waar het paard wel van onder de indruk is.
Dus het woordje "nee", zonder versterkende optie als hij daar niet op reageert, wordt echt door een paard niet als correctie gezien.
Het woordje "nee", met als versterkende optie een flinke lichamelijke correctie (tik of desnoods trap die aankomt) gaat een paard wel onthouden. Je hoeft de correctie maar een keer te geven, als je hem maar geeft in een gradatie die aankomt. Het paard zal in het vervolg weten wat de gevolgen zijn als hij niet op "nee" reageert...

mijn paard had evenveel respwct als een aardappel en was stiekem heel dominant, en die inwerking -versterkende fysieke correctie- hoeft toch echt NIET flink te zijn. Een tik met de hand, een kneepje in de hals, dat is samen met een heftig -foei!- al meer dan genoeg, zo blijkt. Terwijl ik toch een lomperik heb.
@quartel, het ging mij om de schop onder de buik/klp op de neus, dat gaat er bij mij echt niet in. Ik deel ook wel eena een flinke lel uit, -zelden, komt soms voor- maar niet op kwetsbare plekken. Tegen een klap op z'n borst of twgen z'n bil kan hij wel, ik ga niets expres raken dat in de buurt komt van vitale of kwetsbare delen.
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 19-08-11 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:21

Ps, @quartel, ik kom in irritatie aoms ook grof uit de hoek.. Normaal ben ik heel netjea en welopgevoed :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:25

Als je paard voldoende heeft aan een "foei" is dat toch alleen maar mooi?
Alleen, hou in je achterhoofd dat een paard standaard niet onder de indruk is van een verbale correctie.
Dus ergens in zijn leven is hem bijgebracht dat een verbale correctie waar hij niet op reageert een fysieke correctie als gevolg heeft.

A horse knows exactly what happens, before what happens happens.

Hoeft maar één keer.....

Maar wel in een intensiteit die aankomt.
Want een verbale correctie waar het paard niet op hoeft te reageren, en waar geen fysieke correctie op volgt creeert alleen maar ruis.
En ruis zorgt ervoor dat er op een volgende correctie niet naar behoren wordt gereageert. Ruis stompt een paard af, en dat is niet wat je wilt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:49

Cassidy schreef:
En snap jij dan ook wat een fase 4 of hoger is?

Een fase 4 is lichamelijk inkomen in een intensiteit die aankomt. En als dat die trap is, dan is dat die trap.

Parelli is geen voorstander van standaard meppen. Parelli is wel een voorstander van: zo hard als het moet en zo zacht als het kan...

Ja hoor, dat snap ik prima en dat laat hij ook zien. :j
Ik vind toch dat je het verkeerd uitlegt, althans ik zie zijn leermethode anders. Jij zegt dat fase vier is bedoelt om lichamelijk in te komen met een intensiteit die aankomt. En wat als dat nou niet aankomt? Zo hard kan je immers niet schoppen? Of pak je dan een schep en sla je je paard daarmee voor zijn kop? Lijkt mij niet. Parelli gaat van fase vier weer terug naar fase 1. Het is meer het aanhouden/consequent zijn en vooral het ophouden(!) met het geven van "druk" waarvan een paard leert.

De quote die je geeft over "zo hard als moet en zo zacht als kan..", daarbij moet je dan ook wel uitleggen wanneer je hard moet zijn. En dat is dus niet als een paard je hapt tijdens het omdoen van een halster, ook niet als hij wegrent, bokt of niet stilstaat bij het scheren. Hard, echt hard ben je in echt gevaarlijke situaties, als laatste redmiddel.

Het is jammer dat ik hier geen savvy club filmpjes neer kan zetten, maar er zijn er genoeg die dit ondersteunen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:52

Cassidy schreef:
Als je paard voldoende heeft aan een "foei" is dat toch alleen maar mooi?
Alleen, hou in je achterhoofd dat een paard standaard niet onder de indruk is van een verbale correctie.
Dus ergens in zijn leven is hem bijgebracht dat een verbale correctie waar hij niet op reageert een fysieke correctie als gevolg heeft.

A horse knows exactly what happens, before what happens happens.

Hoeft maar één keer.....

Maar wel in een intensiteit die aankomt.
Want een verbale correctie waar het paard niet op hoeft te reageren, en waar geen fysieke correctie op volgt creeert alleen maar ruis.
En ruis zorgt ervoor dat er op een volgende correctie niet naar behoren wordt gereageert. Ruis stompt een paard af, en dat is niet wat je wilt.

Tot je een keer een paard treft die denkt: "Bring it on!!" En dan zit je pas echt met een probleem. Ik zeg niet dat je niet fysiek mag reageren hoor, helemaal niet zelfs. Maar fysiek gezien leg je het natuurlijk wel af tegen een paard.