Natural horsemanship, niet alleen fluisteren en knuffellen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bamsie

Natural horsemanship, niet alleen fluisteren en knuffellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 19:33

Hallo!

Een tijdje terug dacht ik dat NH betekende dat je vrienden word met je paard, 'samen' dingen doet, en niet 'ik wil het en jij moet het doen', dat je alles rustig en zacht deed, zonder dwang rijden, wandelen, spelen etc.
Maar ik heb ook de andere kant ondekt, het gaat over leiderschap, vertrouwen en vooral over respect, zowel voor jou als voor je paard. Eerst schrok ik wel, toen ik voor het eerst een filmpje van The Join Up zag, ik dacht, is dit nou Natural horsemanship?!
Later leerde ik dat het volledig natuurlijk gedrag was, zoals de leidende merrie een paard uit de kudde stood tot dat het paard respect toond en zich onderdanig gaat gedragen. Ik begin nu eindelijk de snappen dat ook bij NH wij hoger in rang staan, maar door natuurlijk gedrag na te bootsen beter contact te kunnen leggen met het paard.

En juist dat leider schap is waar ik het moeilijk mee heb, mijn merrie heeft altijd het loopje met me kunnen nemen, niet in probleematische vorm, maar ik besteedde er nooit zo veel aandacht aan.
Nu ik me meer ben gaan beseffen welke houding zij tegen mij aan neemt, Vind ik dat het wel mooi is geweest voor haar, en dat ze nu echt moet inzien dat het zo niet langer kan. Ze heeft nooit kwaad in de zin, maar kan heel heet worden en mij zo omver duwen.
Ik vind het alleen heel lastig on van de een op de andere dag mij als een leider te gedragen, zonder dat ik me schuldig voel tegen over mijn merrie, die ineens niet meer tegen me aan mag leunen, schuren of duwen, en een zwiep van de leadrope krijgt als ze mijn ruimte binnen komt. Ik ben al heel snel bang dat ik onredelijk ben, maar probeer wel consuquent te blijven....

Is dit iets waar ik echt op door moet blijven gaan tot dat ze respect toond en afstand bewaard? Of is dit ook op te bouwen? En hoe dan?

Ik doe het via de methode van Voest, door haar alert te maken, en zodra ze in mijn ruimte komt zonder toesteming met mijn leadrope te zwiepen, zoals een paard zijn staard zwiept als waarschuwing.

Arabesk

Re: Natural horsemanship, niet alleen fluisteren en knuffellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:35

Tja de join up is niet echt NH wat mij betreft, maar goed, als je tijd heb zou ik zeggen zoek eens op dat onderwerp hier.

Ook ik dacht dat NH voor geitenwollensukkels was :+ tot ik me erin ging verdiepen. En ja ok je moet even heel consequent zijn tegen je paard; zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig is. Maar als de afspraken een maal duidelijk zijn hoef je eigenlijk nooit meer echt hard te zijn dat is het fijne eraan. :j

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 19:41

De Join Up is ook niet echt mijn ding, doe ik ook niet aan omdat ik denk dat ik als beginner meer leed veroorzaak dan vooruitgang.

Ik denk inderdaat dat ik nu even streng moet zijn, en zodra ze het door heefd kan ik weer ontspannen, maar pfoe ik heb me wat afgezwiept vanmiddag :o aan het einde had ze het geloof ik al beter door, ze bleef achter me en soms nog naast me, maar niet meer voor me uit.
Ik ben alleen zo snel bang dat ik iets raars verwacht waar ze nog niet aan toe is of wat ze totaal niet snap...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:51

Ik heb delen NH in mijn manier van aanpak :)

Ik zie het niet als boomloos bitloos ijzerloos (is het eigenlijk ook niet echt)
maar als een omgangs vorm met paarden. Veel lichaamstaal en contact met je paarden, dus letterlijk lezen en schrijven en ook veel in vrijheid werken.

Join up gebruik ik eerder deels als straf :+ Als mn paard over dominant naar mij reageert stuur ik hem weg tot IK besluit wanneer ik weer samen wil werken :)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:05

Hoe gebruik je het zwiepen van je lijn? Stuur je je paard steeds op dezelfde manier, met dezelfde hulp uit jou ruimte of probeer je het eerst met een kleine aanwijzing en maak je je hulpen steeds groter?
Daar ligt misschien een deel van het probleem.

Als jou paard in jou ruimte komt en jij stuurt hem weg, ben je dan tevreden met 1 aarzelend stapje naar achteren of word je vanlieverlee groter en duidelijker en stuur je hem een aantal resolute passen achterwaarts?

Bij dat aarzelende stapje naar achteren ben je te snel tevreden en jou paard zal je blijven testen en steeds weer opnieuw naar je toe blijven komen (wat ik vermoed dat hij doet aangezien je zegt dat je wat hebt afgezwiept vanmiddag) . Als jij hem een keer of 3 de kans hebt gegeven om met een kleine hulp uit jou ruimte te gaan en ook uit jou ruimte te blijven en hij komt steeds weer terug, dan wordt het tijd om grotere hulpen te geven en duidelijker te zijn.
Dit doe je door jezelf "groter" maken (goed rechtop gaan staan) en uit te stralen dat je het meent.

Ik weet niet precies hoe Voest de hulp met het touwzwiepen doet, maar bij mijn training heb ik geleerd om eerst alleen vanuit m'n pols te zwiepen. Dan beweegt je touw niet hard (hulp 1), reageert hij daar niet op, dan zwiep ik vanuit m'n elleboog (hulp 2) en dan zit er al meer beweging in het touw.
Nog geen reactie, dan vanuit je schouder (hulp 3) en dan gaat het touw dus flink heen en weer.
De meeste paarden zijn dan allang naar achteren.

Misschien kun je er iets mee. Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:32

@ts

In mijn ogen de Join Up geen NH.

Als je voor het eerst kennis maakt met NH, ga je jezelf ontwikkelen, en dat moet je de tijd geven. Dingen waar je je nu ongemakkelijk bij voelt, gaan straks echt vanzelfsprekend worden. Je bent echt niet onredelijk als je van je paard eist dat hij uit je persoonlijk ruimte blijft, en je bent ook niet onredelijk als je iets aan je paard vraagt en vervolgens ook verwacht dat hij het uitvoert. Je begint zachtjes en geeft hem alle kansen om het gevraagde uit te voeren. Sterker nog - en daarin verschilt NH echt niet van iedere andere manier om met paarden om te gaan - je leert consequent te zijn. En omdat jij consequent bent, gaat je paard steeds meer snappen wat jouw grenzen zijn, kun je heel licht worden, en kan de omgang met je paard een feestje worden, voor jezelf, voor je paard, en voor iedereen die naar jullie kijkt...

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:54

manex schreef:
Hoe gebruik je het zwiepen van je lijn? Stuur je je paard steeds op dezelfde manier, met dezelfde hulp uit jou ruimte of probeer je het eerst met een kleine aanwijzing en maak je je hulpen steeds groter?
Daar ligt misschien een deel van het probleem.

Als jou paard in jou ruimte komt en jij stuurt hem weg, ben je dan tevreden met 1 aarzelend stapje naar achteren of word je vanlieverlee groter en duidelijker en stuur je hem een aantal resolute passen achterwaarts?

Bij dat aarzelende stapje naar achteren ben je te snel tevreden en jou paard zal je blijven testen en steeds weer opnieuw naar je toe blijven komen (wat ik vermoed dat hij doet aangezien je zegt dat je wat hebt afgezwiept vanmiddag) . Als jij hem een keer of 3 de kans hebt gegeven om met een kleine hulp uit jou ruimte te gaan en ook uit jou ruimte te blijven en hij komt steeds weer terug, dan wordt het tijd om grotere hulpen te geven en duidelijker te zijn.
Dit doe je door jezelf "groter" maken (goed rechtop gaan staan) en uit te stralen dat je het meent.

Ik weet niet precies hoe Voest de hulp met het touwzwiepen doet, maar bij mijn training heb ik geleerd om eerst alleen vanuit m'n pols te zwiepen. Dan beweegt je touw niet hard (hulp 1), reageert hij daar niet op, dan zwiep ik vanuit m'n elleboog (hulp 2) en dan zit er al meer beweging in het touw.
Nog geen reactie, dan vanuit je schouder (hulp 3) en dan gaat het touw dus flink heen en weer.
De meeste paarden zijn dan allang naar achteren.

Misschien kun je er iets mee. Succes!

Dankjewel!
Ik ben van mening dat mijn hulpen groot genoeg zijn, eigelijk fase 3, het touw gaat hevig op en neer, maar de enige reactie die ze geeft is haar hoofd op zij gooien, en misschien een stap opzij, echt toen ik pas met het touw om me heen ging zwaaien, dus links rechts links rechts zoals een paard doet, hield ze de gewenste afstand. Omdat ze anders een flinke oplawaai zou krijgen van mijn touw. Is dit normaal dat ze in het begin zo moeilijk reageerd?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:02

Nou, ieder paard reageerd anders natuurlijk. Die van mij is ook niet snel ergens van onder de indruk.
Daar moest ik de vergotingen 1 voor 1 toepassen en bij de derde vergroting ging ze ook nog niet van haar plaats.
Dat gebeurde pas toen ik met allebei m'n armen aan het zwaaien was en op en neer stond te springen,
recht voor haar. Bij mij kwam van lieverlee het stoom uit m'n oren en zij deed, uiteindelijk !!! heel relaxt 1 pasje achterwaarts. En aangezien ik achterwaarts vroeg, moest ik van m'n trainer stoppen met vragen en even helemaal niks doen. Dat was haar beloning.
Een paar tellen later moest ik het nog een keer vragen en toen ging ze al bij de tweede vergroting naar
achteren. Als je in het begin dus even goed doorzet, kunnen de hulpen daarna vrij snel kleiner worden.
Ik hoef nu maar te wijzen en ze gaat al naar achteren. Maar eer ik zover was, waren we wel een paar weken trainen verder.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:05

De join up valt bij mij ook zeker niet onder NH.

NH is inderdaad een omgangsvorm, niet iets wat je er even bij doet.
Ik ben via een clinic van een bekend persoon in aanraking gekomen met NH en in het begin is het inderdaad moeilijk om die onmschakeling te moeten maken. Je hele houding t.o.v je paard veranderd.
Maar toen het zijn vruchten af ging werpen merkte ik echt een wereld van verschil.
Met kleine aanwijzingen weten we allebei waar we aan toe zijn en dat scheelt een hoop gedoe.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:08

ik ben snel bang dat als ze niet reageerd dat ze het dan per definitie niet snapt en dat ik dus onredelijk ben... Maar dat schijnd dus veel tijd nog te hebben!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:30

Zo dacht ik eerst ook, maar het blijkt dat mijn paard erg dominant is. Je moet echt van goede huize komen wil je haar er van overtuigen dat je weet waar je mee bezig bent.
T'is dat ze geen middelvinger kan opsteken, maar ze kan heel goed kijken alsof ze het wel doet.
De eerste maanden koste het heel veel moeite om iets van haar gedaan te krijgen qua grondwerk. Ze was
er gewoon niet van overtuigt dat ze moest doen wat ik vroeg. Maar door vol te houden en de kleinste
reacties te belonen zijn we nu zover dat ik maar kleine aanwijzingen meer hoef te geven.

En met kleine reacties bedoel ik ook heel kleine reacties. Als voorbeeld: stel je vraagt achterwaarts. Als ze dan 1 voet optilt (maakt niet uit welke) en met die voet een achterwaarste beweging maakt, dan stop je al met vragen. Zit dit er goed in, dan ga je je hulpen verkleinen. Gaat dat goed, dan ga je 1 duidelijke pas achterwaarts vragen.Gaat dat goed, dan ga je het aantal passen uitbreiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:26

In het begin moet je doorgaan tot je reactie krijgt. En ik zwaai met daar dan ook nog met mijn stokje bij en loop op een paard af. Krijgt ze dan een tik met de stok, heb ik haar niet geslagen, ze liep gewoon in mijn stokje...:D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:31

Cassidy schreef:
In het begin moet je doorgaan tot je reactie krijgt. En ik zwaai met daar dan ook nog met mijn stokje bij en loop op een paard af. Krijgt ze dan een tik met de stok, heb ik haar niet geslagen, ze liep gewoon in mijn stokje...:D

Inderdaad :D }>
ze hebben lang genoeg de tijd gehad om aan te zien komen wat er kon gaan gebeuren, maar ze gokken er in het begin gewoon op dat hun mens toch wel opzij gaat :+, dat zijn ze zo gewend. Mensen zijn dingen waar je gewoon overheen kan lopen, denken ze :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:35

Een filmpje uit het oude parelli pakket, over de werking van de leadline in combinatie met het rope halter.

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

Kijk en zie wat er gebeurt en wat voor een impact het wapperen met dat touw heeft.
Als het paard een fase drie of vier kan ignoreren, is het wel heel erg stoicijns (of afgestompt)....

Over het zwaaien met de stick: niet helemaal het voorbeeld wat ik zocht, maar je krijgt een idee.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:39

salome_maybe schreef:
ik ben snel bang dat als ze niet reageerd dat ze het dan per definitie niet snapt en dat ik dus onredelijk ben... Maar dat schijnd dus veel tijd nog te hebben!

Nee hoor. A horse knows exactly what happens before what happens happens. Je moet het hem een keertje goed uitleggen, en als je dan door moet naar een fase vier, so be it.
De keer daarop, als je echt bent doorgegaan tot fase vier en het paard doorkrijgt dat hij je serieus moet nemen, hoef je niet meer zo hard te worden. En dat kan met 5 minuten...
Maar iedere keer als jij een aanwijzing geeft en niet doorgaat tot je het gewenste antwoord krijgt, dat stompt een paard af, en leert hem dat hij je niet serieus hoeft te nemen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:46

@ Cassidy, ben het grotendeels met je eens, maar ik heb zelf ook wel eens gemerkt dat ik niet of niet helemaal duidelijk ben ik mijn lichaamstaal. Gelukkig werd ik daarvan bewust en nadat ik mezelf daarin heb verbeterd begrijpt mijn paard het wel. Als ik zeker weet dat ik duidelijk ben en dat hij me moet begrijpen (herhaling van een oefening bijvoorbeeld) dan ben ik wel ferm in mijn hulpen.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:52

Ik weet nog goed dat ik me een beetje wilde verdiepen in NH, ik had een jonge ruin waar ik mee kon wandelen en borstelen, maar het leek me wel leuk om al iets samen te gaan doen vanaf de grond.
Ik ging een boek lezen van Parelli, want dit leek mij een boek waar je veel tips uit kon halen.
Dus ik ging vol goede moed met een leadrope en touwhalster naar mijn paard om wat dingen te oefenen.
Meelopen en halthouden gingen prima aan een halstertouwtje maar blijven staan op afstand etc, nee dat niet.
Dus daar stond ik met mn paard in de bak, lopen, volgen, halthouden, en dat deed hij dus niet. Maar ik had op de plaatjes in het boek gezien dat je een beetje moest golven met het touw, dan zou hij blijven staan, of zelfs achterwaarts gaan. Maar nee natuurlijk mijn paard snapte het niet, dus ik geloofde er niet in.

Op een gegeven moment begon mijn paard grenzen op te zoeken, luisterde niet en liep soms door me heen, wassen was een probleem want hij stond meteen rechtop als je met de slang aankwam etc.

Toen kwam er iemand bij me langs om ons uit die negatieve spiraal te trekken, en hij ging met mijn paard aan de slag, echt 10 minuten maar ik heb mijn ogen uitgekeken. Hij deed dus dingen die ik in het boek gelezen had, en het kwartje viel ineens bij mij.

Ik begon dus al met heeel kleine hulpen, en dat snapte hij dus niet, en ik snapte niet dat ik ze groter moest maken en dus duidelijker.

Hij zwaaide met het touw, en best ruig ook. En mijn paard reageerde! Hij stopte, liep achterwaarts als hem dat gevraagd werd, vooruit als hem dat gevraagd werd, en die man kon zelfs met de slang zijn hals afspoelen.
Toen snapte ik dus dat je DUIDELIJK moet zijn, dus als het nodig is de hulpen vergroten tot reactie en dat hoeft niet te betekenen hard slaan oid, maar idd duidelijk, zwaaien met het touw om hem uit je ruimte te houden, dat mag best hard om je heen, als het paard geraakt wordt is dat zijn probleem want dan stond hij dus te dichtbij je.
Uiteindelijk kan je dat door oefenen verkleinen tot minimale hulpen.

Nu zijn we een poosje verder en volgt hij me op afstand, stopt als ik stop en hij stapt weer door als ik dat hem vraag.Loopt niet meer door me heen en is zelfs helemaal te wassen. Ook heb ik veel mijn stem gebruikt bij al die dingen. Wat nu weer makkelijk is bij het beleren.

Ik weet gewoon door die ene morgen, dat ik te onduidelijk ben geweest tegen hem, te poezelig om het maar even zo te zeggen. De fout lag dus bij mij. Hij snapte niet wat ik bedoelde en ging zn eigen gang, en nu, is het een wereldpaard :)

Misschien is het iets voor jou om iemand langs te laten komen, bij mij heeft het heel erg geholpen door met eigen ogen te zien hoe het werkt, bij mijn eigen paard.
Succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:54

Tsja, NH líjkt vriendelijk maar mijn paard heeft nog nooit zoveel klappen moeten incasseren. :D
En inderdaad, 1x heel duidelijk zijn en dan is het klaar en weet 't paard waar hij aan toe is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:57

Bekijk het leerproces maar eens van dit paardje

Wat filmpjes (methode Anderson, die Parelli niet zoveel ontloopt)
In het begin friendly game, met stick en string, vervolgens desensibiliseren voor verschillende dingen, zoals plastic zakjes....
Kijk maar hoe lang de trainer doorgaat, en begrijp waarom hij op de momenten stopt waarop hij stopt.

Filmpjes zijn allemaal de moeite waard, neem er even de tijd voor.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En omdat er zo uitgebreid grondwerk is gedaan, en goed grondwerk is gedaan, kan het paardje op de derde dag van het zadelmak maken dit trail parcours lopen:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:57

Maar, even heel erg eerlijk nu, allemaal leuk en aardig wat jullie beschrijven, het gaat om je lichaamstaal etc. Dat doe ik ook. En het heeft imo in de verste verte niet met NH te maken. Ineens is het commiceren met je paard een stuk belangrijker geworden dan "vroegah", en dan komt er een persoon aan die het in een jolige bui NH noemt en ineens is het een hele stroming.

Maar "NH", eerlijk, dat doe je altijd als je je een beetje voor je paard en zijn manier van commiceren interesseert, wanneer je wilt weten wat er in zo'n diertje omgaat etc. Dan doe je al aan "NH" imo. Alleen hoeft wat mij betreft het plakkertje NH er niet op, maakt de boel alleen maar ingewikkeld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:59

Adil schreef:
Maar, even heel erg eerlijk nu, allemaal leuk en aardig wat jullie beschrijven, het gaat om je lichaamstaal etc. Dat doe ik ook. En het heeft imo in de verste verte niet met NH te maken. Ineens is het commiceren met je paard een stuk belangrijker geworden dan "vroegah", en dan komt er een persoon aan die het in een jolige bui NH noemt en ineens is het een hele stroming.

Maar "NH", eerlijk, dat doe je altijd als je je een beetje voor je paard en zijn manier van commiceren interesseert, wanneer je wilt weten wat er in zo'n diertje omgaat etc. Dan doe je al aan "NH" imo. Alleen hoeft wat mij betreft het plakkertje NH er niet op, maakt de boel alleen maar ingewikkeld.

Het maakt mij niet uit onder welke noemer het valt. Ik ben een Parelli student. :j

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:02

ben ik met je eens Adil, ik "doe" normaal verder ook niet "aan" NH met die stempel erop.
Wat ik wilde bereiken is een paard wat naar mij luisterd, die weet dat ik de baas ben en waar ik wel fijn mee kan werken. Dat kan ik nu.

Dit topic staat nu eenmaal in dit subforum maar had net zo goed bij omgang en paardengedrag kunnen staan idd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:05

@ Adil, methode JBF(Jan Boeren Fluitjes) werkt ook hoor, als je maar probeert in dat koppie te komen. En dat doen sommige mensen niet. Daar moet het paard het maar gewoon doen, er wordt getrokken en geschopt, en voor iedere kilo krachtvoer komt er een hulpteugel bij, en wil hij niet of kan hij het niet, komt er een ander.

Dus methode JBF? Niets mis mee. Net zoals in de NH zijn er ook misstanden binnen de methode JBF. Hoe wil je dat dan benoemen?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:10

Het maakt ook niet uit wat de naam is idd, dat probeerde ik ook te zeggen met dat het net zo goed in omgang en paardengedrag zou kunnen staan.
Als je het maar bereikt( en dan idd niet met die extra hulpteugels etc) dat jij leiderschap kunt tonen.

Ik vind het iig fijn dat ik zo op weg ben geholpen

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 08:47

Wat een gave filpjes Casiddy! Heel leerzaam Ook!
Als ik wat zekerder in mijn schoenen sta en meer zelfvertrouwen krijg, wil ik met onze welsh ook grondwerk gaan doen, maar hij is heel dominant en gruwlijk eigenweis, ben benieuwd hoe hij gaat reageren. Hij kan zomaar uit het niets naar je gaan happen of trappen, dus dat word wel een uitdaging.