Natural Horsemanshippers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Layco_

Natural Horsemanshippers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 17:15

Hee bokkers,

Sinds kort ben ik ook ''begonnen'' met natural horsemanship, lekker vrij zijn op je paard etc.
Nu is er een hele bekende natural horsemanshipper, alleen ik kan niet meer op de naam komen..
Het is geen monty robberts, maar een franse man met zijn 8 witte andalusiers ofzo ?
Hij is wel heel bekend, en geeft zelf ook shows die lijken op appasionata enz.

Iemand enig idee over wie ik het heb ?

Groetjes

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:22

Jean-François Pignon?

_Layco_

Re: Natural Horsemanshippers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 18:29

Jaaaa die :D
Dankje dankje :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:29

Valt Pignon onder NH-ers?

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:32

Oja zeker wel, kijk maar eens op youtube ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:36

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:38

Staat volgens mij altijd interessant, de term nh er op plakken. Bv even erop gaan zitten in de wei terwijl je paard eet, heette ooit lol met je knol, maar nu is dat free reining/nh/een zijn met je paard en weet ik wel niet wat meer. :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:39

Precies...het is een gevleugeld woord tegenwoordig...NH. Ook al kom je niet verder dan zonder zadel rijden...:D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:41

Jep. Maar niet vergeten ondertussen alles wat zogezegd niet NH is af te kraken he. Als je uitlegt hoe sieluhg een bit is lijk jij met je hackemore met lange scharen opeens helemaal supergoed joh!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:43

Idd, boomloos, bitloos, ijzerloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijster is THE WAY TO GO!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:22

Volgens mij is hij wel een Nh'er.. Wat hij doet is ook geen ''circusact'', hij heeft een bijzondere
goede band met zijn paarden, en kan dus ook alles doen..

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 14:03

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:17

Ik ben ook zoiets aan het doen, maar volg niet echt een trainingsmethode van iemand.
Ik rij wel boomloos, en ik rij ook bitloos, maar af en toe heb ik wel een bit, ik rij dan met een Myler level 1 bit.
Dus hou dit topic in de gaten:D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:19

Maar boomloos of bitloos heeft dus imo weinig met nh te maken. Natural horsemanship = OMGAAN met je paard op een natuurlijke manier. Dus grondwerk etc die richting moet je denken.
En dan is er nog natuurlijk huisvesten etc. Maar dat heeft dus niks met nh te maken.
Ja ze gaan goed samen.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 12:21

Maar ik denk ook dat hij shows geeft om te laten zien hoe hij met zijn paarden
om kan gaan zonder enig tuig etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:26

Dat kunnen er meer. Die zijn zo op elkaar ingepeeld dat zoiets lukt. Maakt ze dat meteen tot NH-ers?
En met een voor hen compleet vreemd paard, kunnen ze daar redelijk mee uit de voeten?

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 19:12

Cassidy schreef:
Dat kunnen er meer. Die zijn zo op elkaar ingepeeld dat zoiets lukt. Maakt ze dat meteen tot NH-ers?
En met een voor hen compleet vreemd paard, kunnen ze daar redelijk mee uit de voeten?

Tja, daar heb je wel gelijk in, en ik zou het niet weten.. Het zijn idd wel zijn eigen paarden
allemaal, dus ik weet niet of hij het ook met een onbekend paard kan..

manonnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:13

het is meer een VD'er maar idd Jean-francois Pignon _/-\o_

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:18

Gypsy schreef:
Staat volgens mij altijd interessant, de term nh er op plakken. Bv even erop gaan zitten in de wei terwijl je paard eet, heette ooit lol met je knol, maar nu is dat free reining/nh/een zijn met je paard en weet ik wel niet wat meer. :')

gypsy, dat valt mij ook op inderdaad
Dat grondwerk de basis is lijkt haast vergeten in de paardenwereld
Tegenwoordig wordt je al als NH'er bestempeld als je grondwerk doet :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:56

Idd, ik ben eigenlijk er een beetje ingerold, bitloos leek me wel lekker op buitenrit, voor zowel paard als mij, ik bedoel als je dan even pauzeert hoef je niet je hoofdstel af te doen... En door een verzorgpony ging ik me ook een beetje interesseren voor 24/7 buiten, ik merkte namelijk hoe fijn het is als ze buiten hun energie kwijt kunnen, je kunt na een week zo weer opstappen niks aan de hand... Grondwerk ben ik me meer in gaan verdiepen toen poown zeer dominant bleek, maar kan niet zeggen dat ik er echt soms lang mee bezig ben ofzo.
Toen ik ontdekte dat het zadel van vzpoown niet paste, wou ik zelf wel een nieuwe kopen, maarja moeilijk want in de zomer tonnetje rond, in de winter bijna mager, en ik had geen eindeloos budget. Nou dan kom je al snel bij boomloos uit, zeker omdat een vriendin dat ook had en dat zat toch wel fijn vond ik.

Nouja en nu mijn eigen knolles, ijzers heeft ze niet nodig, bit vind ik voorlopig ook nog niet nodig, boomloos zadel dat ik nog had van die vzpoown past ook op haar, en met de vele voordelen en beter gezondheid/humeur van 24/7 buiten in mijn achterhoofd komt zij mooi niet in een stal zolang dat niet nodig is.

En toen? Nouja was ik kennelijk een enge nh freak. Zeker omdat ik bv een poown zo goed had opgevoed dat ik er met neckrope mee buiten kon rijden. Sorry bokt zal niets meer aan opvoeding doen en het met een scherp bit oplossen. :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:41

Ik vind dat je wel degelijk een verschil kunt maken tussen NH, en tussen Natural.
NH kan als je je paard op ijzers hebt staan, niet 24 uur per dag op het land hebt (in de zomer EN in de winter) als je je paard beslaat, met boomzadel rijdt, je paard scheert en toch uiteindelijk kiest voor dat bit.
NH is NIET hetzelfde als Natural
Natural is NH en er nog wat bij. Namelijk bitloos, boomloos, ijzerloos, dekenloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijster. :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:44

Rider01 schreef:
Gypsy schreef:

gypsy, dat valt mij ook op inderdaad
Dat grondwerk de basis is lijkt haast vergeten in de paardenwereld
Tegenwoordig wordt je al als NH'er bestempeld als je grondwerk doet :+

o gosh, ik ben een natural hdinges.
(is diep geschokt)
en ik wilde alleen maar mn pony voorbereiden op het zadelmak maken.
(trillend lipje en traantjes in de ogen)

maar goed, ze heeft wel een kaptoom en een boomloos zadel later.
maar dat ej dan gelijk een stempeltje krijgt zit me niet lekker.

je vergeet de hulpteugels gypsy, en de bandages om het geheel flitsend te maken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:38

Hulpteugels? Wat moet ik daar nou mee? Vind ik maar enge dingen waar ik niks van snap. Bandages? Duur en overbodig, valt niet eens onder de noemer baat het niet dan schaad het niet, ik bedoel wie wil er nu warme pezen...

Dekens? Oja dat was ik al vergeten. Dat vind ik zonde van het geld, paard maakt helemaal zelf en gratis een eigen deken aan, die zich aanpast aan de kou, en tegelijkertijd als zweetdeken werkt! Super he?

Eigenlijk ben ik gewoon een vrek die er geen geld aan uit wil geven. :+

Achja en de vage scheidingslijn, natuurlijk paardenhouden, nh, weet je ik gebruik gewoon mijn gezonde verstand...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:57

Gezond verstand, ik ben blij dat je dat gebruikt.
Ik zie genoeg topics langskomen van extremisten die daar niet behept mee zijn.
Ik heb ook nog geen renpaard op de baan gezien in een serieuze wintervacht.
Ook op wedstrijden in de hogere categorien kom ik ze niet tegen.
Een dikke wintervacht kan tegen je gaan werken.
En bijv. speciaal beslag is nodig bij bepaalde wedstijden, noem het reining.
Wil je recreatief keutelen, niets mis mee.
Op een gegeven moment ga je echter kiezen voor een deken, of dat ijzer, of dat boomzadel. Omdat je zonder gewoon niet kunt. Uit puur behoud van je paard....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:30

Hhhm, maar ik zie dan ook zelden dat bv renpaarden een respectabele leeftijd bereiken, of dat ze een enigzins normaal paardenleven hebben...
Gezond verstand betekend bij mij ook dat ik kijk: wat is goed voor mijn paard en wat niet? Wanneer voegt het iets toe, wanneer niet. Het moet niet ten koste van je paard gaan.
Heeft je paard hoefijzers nodig, dan is dat zo. Heb jij speciaal beslag nodig voor idd bv reining, dan zou ik eerst goed kijken of je paard er last van zou hebben, en is dat niet het geval lekker doen zeker als jij geniet van de sport.
En toch vraag ik me af... Ik maakte afgelopen winter nog intensieve ritten door de sneeuw (jep je kunt hier op vele onverharde paden gewoon galoperen en doen) met een pony die zo dik in het haar zat als wat. Die was gewoon ontploft. Ja oké dan zweten ze. Nou dan zet je ze terug buiten, de vacht transporteerd het zweet van de huid naar buiten, dan verdampt het, paardje prima in orde.
Maar zodra ik dressuurmatig getraind had voor noem es wat mijn L1 debuut (minstens even intensief, zoniet minder), nee dan ben je geen recreatieruiter meer dan moet het beest opeens geschoren op stal. :')

Enneh ik spring ook mijn wisseltjes wel, rijd mijn appuyementjes, nette rollback als 't om western gaat.
Ik heb alleen niet de ambitie om iedere zondag van een of andere wildvreemde die soms al 10tallen jaren geen bijscholing hebben gehad, te horen te krijgen of ik het goed doe of niet. Nee danku, ik kijk wel naar wat 't paardje aangeeft. :)