Zonder zadel en bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Layco_

Zonder zadel en bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:55

Hee bokkers,

Ik heb echt een super lieve pony van 16 jaar waar ik alles mee kan doen. Ook zonder zadel
en bit rijden, maar niet op het gras. Zodra ik op het grasveld achter ons huis eventjes wil rijden
zonder bit en al die andere prut is zijn hoofd gewoon niet omhoog te krijgen! Hoe hard ik ook ''trek''
hij blijft maar gras eten. En dit vind ik dus echt niet leuk, want ik wil gewoon overal lekker met hem kunnen rijden, zonder dat hij mij eraf trekt.. Iemand tips hoe ik dit kan voorkomen ?

En dan nog een ''probleempje'', ik kan ook echt niet zo op hem buiterijden, dan is hij totaal niet meer te houden..
Als ik hem iets teveel ruimte geeft sprint ie ervandoor en lig ik ergens in de berm in de hoop dat hij stopt..
Iemand hier ook tips voor?

Alvast bedankt,

Groetjes

Somebitch

Re: Zonder zadel en bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:10

Waarmee rijdt je bitloos?

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 21:42

Dat vind ik gewoon veel fijner, en ik denk ook
dat mijn pony er meer plezier aan heeft dan met zadel
en bit, omdat hij nogal wat spanning met zich meebrengt dan..

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:44

Ben je wel de leider op de grond?
Het lijkt erop dat de pony je gewoon niet respecteerd.
Hoe gaat het als je hem aan de hand meeneemt het weiland in? (ik doe alles eerst aan de hand, leer hem ook dat hij niet mag eten tenzij ik het toesta)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:45

Met of zonder zadel zou niet uit moeten maken als je zadel goed past. Als je paard buiten niet te houden is buiten zonder bit zou ik als die het met bit wel braaf doet eerst oefenen buiten zodat ie wat rustiger word.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:50

_Layco_ schreef:
Dat vind ik gewoon veel fijner, en ik denk ook
dat mijn pony er meer plezier aan heeft dan met zadel
en bit, omdat hij nogal wat spanning met zich meebrengt dan..

Ik vraag niet waarom maar waarmee je rijdt. Touwhalster of wat anders?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:14

Touwhalster omdoen, zodra hij z'n hoofd naar beneden doet doe jij met dezelfde snelheid de teugels omhoog. Gooit ie vanzelf z'n eigen hoofd in het touwhalster, zijn ze snel klaar mee 8-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:33

Maar waarom trekken? Dat win je toch nooit?
Als je nou les zou nemen had je instructeur je wel verteld dat het gewoon een kwestie is van been geven, en idd nog een ophouding indien nodig. ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 00:20

Gypsy schreef:
Maar waarom trekken? Dat win je toch nooit?
Als je nou les zou nemen had je instructeur je wel verteld dat het gewoon een kwestie is van been geven, en idd nog een ophouding indien nodig. ;)

Pff mijn paard gaat echt niet vooruit als hij op weg naar beneden naar het gras is, maakt niet uit of k hem been geef. Wat Arabesk zegt doe ik inderdaad ook.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:56

Rij je met een halster of een bitloos hoofdstel, dit kan best wel uitmaken.
Verder inderdaad been geven, voorwaarts moet ie ipv naar beneden! En daarbij desnoods een ophouding, maar met trekken alleen redt je het niet. (heb me wel eens laten vertellen dat een paardenhoofd 75kg weegt en jij wilt dat optillen ;) )

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:42

Ik rijd met halster en dan halstertouw eraan in de vorm van teugels, maar dat is het nou juist,
als ik been geef, gaat ie er keihard vandoor. En ik moet zijn hoofd wel naar boven trekken van het gras weg, hoe anders ? Hoe doen jullie dat dan ? En dat ie mij niet repecteerd vind ik eerlijk gezegd nergens op slaan, want dat doet ie wel hoor, aan de hand is ie veel rustiger buiten en kan ik ook alles doen, maar zodra je erop zit is het echt een stinkerd hoor :P Dan heeft ie heel wat streken

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:43

Oja, en als ik dan ophoudingen ga geven zodat hij niet ervandoor gaat, en teugels dan in de lucht,
dan gaat hij kleine bokjes geven met zijn hoofd omhoog, en dan kleine stijgertjes, en dan draaft hij
zo weg en daardoor ben ik er al regelmatig vanaf gemieterd.. :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:46

Tja zoals ik al zei TS, les nemen.
Kennelijk gaat er toch iets niet helemaal goed....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:14

Misschien werkt het met een gewoon halster en teugels wel niet voor je pony.
En ja hij respecteerd jou zeker niet als jij erop zit..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:47

dan zou ik al helemaal niet zonder zadel rijden als die dat doet

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:41

Somebitch schreef:

Dat lijkt me sterk eerlijk gezegd.. Waarom zonder zadel niet, en met wel ? ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:22

Paard weet dus precies wat ie moet doen om lekker gras te kunnen eten!

Toch maak je me niet wijs dat je pony op de grond alles probleemloos doet, met zadel ook, maar dan zonder zadel zijn er ineens problemen. Denk ik dat er toch al wat spanning is ook als je er naast loopt of met zadel rijdt, maar het dan geen probleem is als je paard in een drafje ervandoor gaat bijv.

Misschien een barebackpad een idee? Dan glij je in ieder geval niet zo op die vacht. Let op: bij sommige barebackpads is er de mogelijkheid de beugels er aan te hangen. Dit mag je NIET doen! Alle druk die jij op de beugels zet komt op 1 plek van de rug, er zit geen boom in voor een drukverdeling. Je moet leren een onafhankelijke zit te krijgen waardoor het niet uitmaakt wat jouw paard doet. Jij zit.

Je kunt een rodeo bokkend paard met BBP uitzitten, als je maar soepel genoeg zit;)

Daarbij zou ik er ook niet zonder zadel opstappen als je denkt er af te kunnen vallen. Dan bouw je namelijk spanning op in je spieren, waardoor je er juist sneller afvalt.

Een paar zitlessen aan de longe zijn geen overbodige luxe ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:11

Ik adviseer om met zadel te rijden, niet omdat ie dan braver is maar omdat je over het algemeen beter zijn gebok uit kan zitten en hij dus veel beter te corrigeren is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:32

_Layco_ schreef:
Somebitch schreef:

Dat lijkt me sterk eerlijk gezegd.. Waarom zonder zadel niet, en met wel ? ;)

Ik lees nergens dat je pony dit alleen zonder zadel doet? :?

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 17:13

@Somebitch:
_Layco_ schreef:
Ik rijd met halster en dan halstertouw eraan in de vorm van teugels, maar dat is het nou juist,
als ik been geef, gaat ie er keihard vandoor. En ik moet zijn hoofd wel naar boven trekken van het gras weg, hoe anders ?

;)

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 17:14

_Layco_ schreef:
Oja, en als ik dan ophoudingen ga geven zodat hij niet ervandoor gaat, en teugels dan in de lucht,
dan gaat hij kleine bokjes geven met zijn hoofd omhoog, en dan kleine stijgertjes, en dan draaft hij
zo weg en daardoor ben ik er al regelmatig vanaf gemieterd.. :')

;)

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:24

ga daar maar eens longeren en waneer hij begint te eten sla je met de longeerzweep op de grond

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:17

Uit die 2 quotes haal ik niks dat hij het alleen zonder zadel doet hoor? Maargoed.

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:13

ik denk dat je hier wel wat aan kunt hebben. mijn pony begon vroeger (ook toen ik nog met bit reed te grazen op de wei niet echt maar als ik ergens langs reed waar erg lang gras was dan had ik het zitten. ik wil je al zeggen dat je dit met trekken niet op lost uiteindelijk trekken ze zich toch weer los. ik heb men paard geleerd dat hij niet mag eten als ik het niet toe laat door iedere keer als ik voelde dat hij het zou gaan doen een tikje te geven op de hals met een zweep en nee te zeggen na een tijd hoef je enkel nog nee te zeggen als hij zen hoofd naar beneden wil doen. deze manier heeft erg goed gewerkt voor mij en nee mijn paard heeft geen lappen gekregen van de zweep voor de genen die er zo over zouden denken.
nu kan ik zelfs prima neckrope gaan rijden zonder dit vervelend probleem met gras. als ik hem zelf laat eten en ik wil weet voort gaan hoef ik enkel maar men teugels of men neckrope op te pakken en zeggen genoeg.
dat weg lopen zonder bit zou je kunnen afleren met een one rince stop of door je paard een commando aan te leren zodat je paard weet dat hij moet stoppen ;)

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:23

Aaronliefde schreef:
ik denk dat je hier wel wat aan kunt hebben. mijn pony begon vroeger (ook toen ik nog met bit reed te grazen op de wei niet echt maar als ik ergens langs reed waar erg lang gras was dan had ik het zitten. ik wil je al zeggen dat je dit met trekken niet op lost uiteindelijk trekken ze zich toch weer los. ik heb men paard geleerd dat hij niet mag eten als ik het niet toe laat door iedere keer als ik voelde dat hij het zou gaan doen een tikje te geven op de hals met een zweep en nee te zeggen na een tijd hoef je enkel nog nee te zeggen als hij zen hoofd naar beneden wil doen. deze manier heeft erg goed gewerkt voor mij en nee mijn paard heeft geen lappen gekregen van de zweep voor de genen die er zo over zouden denken.
nu kan ik zelfs prima neckrope gaan rijden zonder dit vervelend probleem met gras. als ik hem zelf laat eten en ik wil weet voort gaan hoef ik enkel maar men teugels of men neckrope op te pakken en zeggen genoeg.
dat weg lopen zonder bit zou je kunnen afleren met een one rince stop of door je paard een commando aan te leren zodat je paard weet dat hij moet stoppen ;)

Bedankt, ik ga dit zeker proberen. Het liefst wil ik het ook zelf kunnen oplossen, omdat ik niet voor niks
zelf een pony heb gekregen, en als ik het zelf oplos, word onze band ook beter(jaja, klinkt misschien dom, maar
dan krijgt ie miss wel wat meer respect voor me dan eerst)