Traumadenken binnen natural horsemanship - waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Traumadenken binnen natural horsemanship - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:41

Je hoort tegenwoordig ontzettend veel over trauma's bij paarden, vooral in NH-kringen: als een paard ergens een probleem mee heeft, dan zal hij wel een trauma hebben. Ik vraag me af of dat nog wel realistisch is, en of het niet een vlucht is voor een veel alledaagser verklaring. Laatst hoorde ik bijvoorbeeld over een pony die wat dominant was en naar een nh trainer werd gestuurd om goed doorgereden te worden. Daar bleek hij best braaf, behalve dat als hij bij het longeren linksom in draf moest, hij helemaal door het lint ging. Conclusie van trainer: hij heeft een trauma opgelopen/iets ergs meegemaakt toen hij een keer linksom in draf moest.

En dan denk ik: ja.

En dan denk ik: nee.

Ja; er zijn paarden met echte trauma's.
Nee; als je de impact van traumatische gebeurtenissen (auto-ongelukken, rampen enz.) op mensen bestudeert, schijnen er gemiddeld genomen meer mensen te zijn die er na de eerste periode van herstel geen noemenswaardige last van hebben dan mensen die er wel nog dagelijks onder lijden - en ik kan me voorstellen dat dat bij paarden en andere dieren net zo werkt: dat ze er na de eerste shock en rouwperiode gewoon op eigen kracht weer uit komen.
Er zijn volgens mij ook veel meer paarden die geen trauma's hebben, maar die door een inconsequente training door hun huidige baas op het verkeerde pad gestuurd worden, tot het moment van ingrijpen (trainer inschakelen/nieuwe methode zoeken) daar is. Als het paard dan echt onhandelbaar is geworden, dan zou dat een oud trauma zijn dat nu naar boven is gekomen (waardoor paard niet meer stil wil staan/over mensen heen loopt/voernijd ontwikkelt enz.). En dan is het misschien inderdaad wel prettiger om de fout bij een onbekende in het verleden te leggen, dan bij je eigen handelen. Dan ben jij namelijk niet de persoon die het probleem veroorzaakt heeft, maar degene die het probleem gaat oplossen. Je wordt als het ware de psycholoog van je paard, degene die hem gaat redden.

Dat is waar het bij mij ook knelt: het hele traumadenken is binnen de (mensen) psychiatrie inmiddels redelijk achterhaald: ja, je kunt een posttraumatische stress stoornis oplopen als je bijvoorbeeld overvallen bent. Je kunt ook een gegeneraliseerde angststoornis ontwikkelen doordat je na die overval bang bent voor alle donkere steegjes. Maar er zijn nog veel meer mensen die dat soort klachten zonder duidelijk voorafgaand trauma ontwikkelen. Die op een dag wakker worden en zich steeds angstiger voelen of depressiever of agressiever en niet weten waarom. Confronteer vijf bange mensen/paarden met iets nieuws: de eerste heeft last van een posttraumatische stress stoornis voor specifiek die situatie en reageert daarom bang, de tweede is van nature sneller angstig van karakter en heeft gewoon meer tijd nodig, de derde is helemaal niet bang maar boos omdat hij het niet eens is met wat er van hem gevraagd wordt en kan dat op die manier uiten, en de vierde heeft gewoon geleerd dat nu tien seconden flink rem staan hem straks vijf minuten vervelende opdrachten scheelt/meer aandacht oplevert. 'Trauma' is slechts een van de vele mogelijkheden.

Het lijkt er ook op alsof het traumadenken redelijk specifiek is voor de nh-wereld - ik heb in elk geval nog nooit gehoord van een dressuurruiter die zijn paard naar een dressuurtrainer stuurt omdat zijn paard een uitgestrekte draf-trauma heeft. Het paard gaat gewoon naar die trainer om die draf er beter uit te rijden/door te duwen/het strekken te bevestigen of hoe ze het ook noemen, maar het paard wordt niet gezien als slachtoffer en de eigenaar/trainer niet als therapeut.

Ik zeg niet dat dat beter is. Het lijkt me alleen maar toe te juichen als mensen hun paard zien als levend emotioneel wezen in plaats van een drafrobot, en daar weldenkend mee omgaan. Maar slachtofferdenken is slechts een van de mogelijkheden, en ook een die volgens mij nogal wat risico's aan zich heeft kleven. Toch wordt de diagnose 'trauma' erg vaak gesteld (door nh-trainers, goeroes, paardenfluisteraars, eigenaren zelf, telepathisch contact enz.) en ik vraag me af waarom, en ik vraag me vooral af wat de mens daar dan zelf uit haalt.
Ik ben erg benieuwd naar hoe anderen hierover denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:57

Ik volg je :j Hoeveel paarden met bv. trailerlaadproblemen hebben dit door een opgelopen trauma?
Kan natuurlijk altijd, maar ik denk dat hoe je er zelf na een bepaalde gebeurtenis mee omgaat bepaalt hoe het paard zich gaat gedragen. Bij mijn pony staat er eentje die van nature erg claustrofobisch is (heeft elk paard wel maar bij haar is het echt extreem) dus ze heeft moeite met stallen en trailers en zelfs binnenpistes ... Die trailer heeft even geduurd maar is gelukt en ging goed. Tot op een bepaald moment we naar een wedstrijd gingen, paardje erop, geen probleem, stang erachter dicht en ineens gaat ze helemaal over de rooie (echt geen idee waarom), wil eruit, komt onder de stang, verbuigt deze en ze zat dus gewoon vast .. Ik vanvoor erin om haar te kalmeren en vanachter met man en macht die stang proberen los te krijgen, heeft best wel even geduurd .. Toen het éénmaal gelukt was wist ze niet hoe snel ze van die trailer afmoest, wij hadden ook iets van "ohjee, daar gaat de training etc.etc.", het zogenaamde trauma dus ... Paard loopt nu nog steeds op gewoon dezelfde manier de trailer op :+ In het begin duurde het wel iets langer, ze moest het weer even onder de knie krijgen zeg maar ... Maar van een trauma is er toch geen sprake, al was het op dat moment een heel traumatische ervaring voor een claustrofobisch paard ...

Ik heb het idee dat mijn pony, gedeeltelijk tussen z'n oren en gedeeltelijk niet, een singelprobleem heeft .. Hij wordt echt niet blij als er nu een singel rondgaat door ervaringen in het verleden.. Is dan ook een trauma? :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:03

Ik heb niet zoveel contacten in NH-kringen, maar van wat ik hier op bokt lees en rondom me af en toe hoor kan ik het alleen maar met je eens zijn.

Hoeveel meiden hier hebben een paard gekocht, die in de eerste weken een keer niet helemaal reageert zoals ze verwachten en vervolgens ineens verwaarloosd of mishandeld is geweest? En dan alle credits verwachten omdat zij het beestje nog een kans geven en hem weer 'opknappen'. Knap hoor, als er helemaal niets aan op te knappen valt!
De trailertrauma's buitenrij-trauma's, wedstrijd/vreemde omgevings-trauma's zijn ook ontelbaar aan het worden.

Mijn eerlijke mening, ik geloof er geen hol van. Een groot deel is gewoon aandachttrekkerij en 'kijk eens hoe goed ik ben dat ik hem weer op heb geknapt'. Ik vind het bloedirritant.

Vivat

Re: Traumadenken binnen natural horsemanship - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:11

Helemaal mee eens! Ik vraag mij ook af in hoeverre een paard dingen onthouden kan die in het verleden zijn gebeurd, uiteraard kan een paard dingen onthouden maar imo werkt dat heel anders dan bij ons mensen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:18

xyzutu2 schreef:
Dat is waar het bij mij ook knelt: het hele traumadenken is binnen de (mensen) psychiatrie inmiddels redelijk achterhaald: ja, je kunt een posttraumatische stress stoornis oplopen als je bijvoorbeeld overvallen bent. Je kunt ook een gegeneraliseerde angststoornis ontwikkelen doordat je na die overval bang bent voor alle donkere steegjes. Maar er zijn nog veel meer mensen die dat soort klachten zonder duidelijk voorafgaand trauma ontwikkelen. Die op een dag wakker worden en zich steeds angstiger voelen of depressiever of agressiever en niet weten waarom.

Dat ligt eraan hoe je trauma definieert. PTSS komt door een acuut trauma dat op slag het wereldbeeld veranderd. Maar een scheiding, psychische mishandeling of wat dan ook kan ook een trauma zijn, terwijl daar doorgaans meer vage klachten van komen (zoals bv angsten en depressie) dan van een acuut trauma.

Zo hoorde ik laatst een collega over iemand die plotseling paniekaanvallen kreeg in de auto. Na doorvragen bleek dat de man het alleen op een bepaalde route had. En na nog meer doorvragen dat hij ooit in een grijs verleden een dodelijk autoongeluk overleefd had (de passagiers niet) én dat op de bewuste route een kennis van hem een autoongeluk had gehad. 1 + 1 bleek 2 en hoewel hij niet bewust was van enig trauma of een link tussen de twee gebeurtenissen was hij door de juiste therapie snel van zijn klachten af.

Overigens is fysiek trauma ook trauma.

Dus het is maar net hoe nauw of breed je de term trauma definieert imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:19

Ik kwam er zelf weer op door de pony waar ik nu mee train die nogal fel kan reageren op de zweep, vooral rond de achterbenen. Dan is de logische gedachte: een plus een is twee, dus pony zal wel mishandeld zijn met de zweep. Terwijl ik er volledig van overtuigd ben dat dat niet het geval is omdat hij altijd in het bezit van zijn huidige eigenaresse is geweest. Hij heeft (volgens mijn bescheiden mening ;) ) gewoon een hekel aan de zweep, aan aangetikt worden en aan gerommel rond zijn achterbenen.

Een oplossing is dan: sorry paard, maar die zweep blijf ik gebruiken in de training dus ga ik jou leren hoe je ermee om kunt gaan en jij leert mij wat je wel/niet tolereert. Een andere oplossing: dan gebruik ik die zweep niet en voor die overgevoelige achterbenen gaan we eens over balkjes/banden lopen zodat je leert dat het niet eng is.

Wat voegt een trauma-idee daar dan aan toe? Dat de eigenaar toch wat voorzichtiger met zijn paard omgaat en niet meteen weer dezelfde (te hoge) eisen stelt aan een paard dat nog niet zo ver in het leerproces is?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:24

Maar het klinkt toch veel 'stoerder' als je zegt dat je je paard van zijn trauma af hebt geholpen, of dat hij vroeger mishandeld is geweest maar dat jij er nu alles mee kan doen? Dat is toch veeel beter dan gewoon zeggen, ach hij vond dit of dat niet zo leuk maar nu gaat het wel?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:25

HEt is net als met kinderen, als je lang genoeg zoekt hebben ze allemaal wel een trauma :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:26

sallandval schreef:
Dat ligt eraan hoe je trauma definieert. PTSS komt door een acuut trauma dat op slag het wereldbeeld veranderd. Maar een scheiding, psychische mishandeling of wat dan ook kan ook een trauma zijn, terwijl daar doorgaans meer vage klachten van komen (zoals bv angsten en depressie) dan van een acuut trauma.

Zo hoorde ik laatst een collega over iemand die plotseling paniekaanvallen kreeg in de auto. Na doorvragen bleek dat de man het alleen op een bepaalde route had. En na nog meer doorvragen dat hij ooit in een grijs verleden een dodelijk autoongeluk overleefd had (de passagiers niet) én dat op de bewuste route een kennis van hem een autoongeluk had gehad. 1 + 1 bleek 2 en hoewel hij niet bewust was van enig trauma of een link tussen de twee gebeurtenissen was hij door de juiste therapie snel van zijn klachten af.

Fysiek trauma kan zeker ook een psychisch trauma opleveren. Ik vind het trouwens een mooi voorbeeld van die collega van dat er inderdaad een trauma nog diep weggestopt bleek te zitten. Maar ik heb ook een hoop mensen meegemaakt die ineens paniekaanvallen kregen en na verschillende maanden opname en therapie nog steeds niet wisten waar het vandaan kwam - sommigen waren angstig voor specifieke zaken zoals auto's/drukke plekken, anderen 'gewoon' de hele tijd bang.

Maar je voorbeeld zet me wel aan het denken: als jouw collega een paard was geweest, dan was er dus inderdaad in een ver verleden een trauma geweest - maar misschien ook niet. Paard weet het niet, trainer weet het niet en de laatste komt daar ook niet achter: hij werkt alleen in het heden, met het paard dat hij direct voor zijn neus heeft staan. Terwijl een psycholoog met zijn client eindeloos terug kan gaan in de tijd. Lichaamstaal kent helaas geen werkwoordstijden.
Heeft het dan bij zo'n paard zin om maar alvast uit te gaan van een mogelijk trauma omdat hij bang is voor water/trailer/zweep/stal? Of beter gezegd: wat levert het je op?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:29

Ik denk ook dat je de definitie van trauma niet zo zwaar moet zien. Een trauma kan ook zijn dat het paard een verwarrende ervaring heeft gehad (door onkunde van de mens) en daardoor niet meer weet wat hij met een bepaalde situatie aan moet, en niet meer 'naturel' reageert.

Het woord trauma is daar ook eigenlijk te zwaar voor, maar ik zou niet weten hoe je dat anders zou moeten noemen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:30

xyzutu2 schreef:
Ik kwam er zelf weer op door de pony waar ik nu mee train die nogal fel kan reageren op de zweep, vooral rond de achterbenen. Dan is de logische gedachte: een plus een is twee, dus pony zal wel mishandeld zijn met de zweep. Terwijl ik er volledig van overtuigd ben dat dat niet het geval is omdat hij altijd in het bezit van zijn huidige eigenaresse is geweest. Hij heeft (volgens mijn bescheiden mening ;) ) gewoon een hekel aan de zweep, aan aangetikt worden en aan gerommel rond zijn achterbenen.

Een oplossing is dan: sorry paard, maar die zweep blijf ik gebruiken in de training dus ga ik jou leren hoe je ermee om kunt gaan en jij leert mij wat je wel/niet tolereert. Een andere oplossing: dan gebruik ik die zweep niet en voor die overgevoelige achterbenen gaan we eens over balkjes/banden lopen zodat je leert dat het niet eng is.

Wat voegt een trauma-idee daar dan aan toe? Dat de eigenaar toch wat voorzichtiger met zijn paard omgaat en niet meteen weer dezelfde (te hoge) eisen stelt aan een paard dat nog niet zo ver in het leerproces is?

Dat heeft dan denk ik weer met trainingsmethoden te maken.

Een kind dat bang is voor zijn vader omdat hij af en toe klappen krijgt als hij niet luisterde (en de vader tolereerde dat niet) was vroeger normaal. Tegenwoordig zou zo'n kind misschien wel door jeugdzorg worden weggehaald.

Dit soort opvoedingsstijlen als traumatisch classificeren of niet is volgens mij een taalkwestie. Feit is dat een term er toe kan bijdragen dat iets maatschappelijk niet meer wordt geaccepteerd en je met teveel klappen tegenwoordig het risico loopt op uit huis plaatsing van je kind. Bij paarden is dat (nog) niet zo.

Dus snap ik wel dat de term trauma irritatie kan opwekken als iemands mening is "een paard moet af en toe een mep krijgen als hij iets doet wat ik niet tolereer". Waarschijnlijk zou de vader uit het voorbeeld hetzelfde hebben gezegd over zijn kind (die mensen zijn er nog genoeg zou ik denken trouwens).

Maar veel mensen denken ook dat er tegenwoordig genoeg kennis is om kinderen en dieren te trainen zonder fysieke correctie/slaag/ gebruik van zweep. Daarom nemen ze een woord als trauma sneller in de mond denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:41

sallandval schreef:
Dus snap ik wel dat de term trauma irritatie kan opwekken als iemands mening is "een paard moet af en toe een mep krijgen als hij iets doet wat ik niet tolereer". Waarschijnlijk zou de vader uit het voorbeeld hetzelfde hebben gezegd over zijn kind (die mensen zijn er nog genoeg zou ik denken trouwens).

Maar veel mensen denken ook dat er tegenwoordig genoeg kennis is om kinderen en dieren te trainen zonder fysieke correctie/slaag/ gebruik van zweep. Daarom nemen ze een woord als trauma sneller in de mond denk ik.

Ik ben zelf ook zo'n softie die traint met voer en zonder fysieke correctie/slaag/zweep, 8-) en ook ik word af en toe moe van alle trauma's, vooral als die over het verleden van het paard worden geplakt. Als iemand hier en nu een paard in elkaar timmert, dan zie ik dat absoluut als potentieel traumatiserende gebeurtenis.
Waar ik het hier over heb en waar ik moe van word is het terugprojecteren van trauma's; hij zal vroeger wel met een zweep mishandeld zijn want hij bokt als ik hem aantik, hij zal vroeger wel iets engs meegemaakt hebben want hij wil nu niet in de trailer...

In heel veel gevallen weet men dat helemaal niet. Je kunt in feite net zo goed zeggen 'mijn paard heeft vroeger vast iets engs meegemaakt op de trailer want hij heeft er nu helemaal geen last meer van.'
Maakt het het voor het paard beter als hij een traumatisch verleden tussen de oren geplakt krijgt?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:42

In welke nh-kringen kom je dit dan tegen? Ik herken het zelf eigenlijk helemaal niet.

Ik denk wel dat er veel mensen zijn die in "trauma's" denken (om het maar zo te zeggen), zich aangetrokken voelen tot NH, door het softe imago :D

Ik mag hopen dat als deze mensen naar een NH-trainer gaan, ze snel genoeg doorhebben, dat gedrag aan de ene kant gewoon paardspecifiek is, aan de andere kant een gevolg van een slechte timing van hun eigen beloningen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:48

Ik zie idd ook steeds vaker de term 'mishandeld' voorbij schuiven.. Help nu met verzorgen van een paard dat op zn minst zwaar verwaarloosd en fout behandeld is, en ik moet zeggen, t gaat allemaal vrij rap. 2 maanden terug kon je met gevaar voor eigen leven een beeeetje poetsen, tegenwoordig staat ze er heerlijk van te genieten. Denk idd dat paarden dat soort dingen snel vergeten als ze eenmaal in een goede situatie zijn. Ook paard verzorgd dat bizar reageerde op zweep en longeren, was bij eigenaresse geboren en niks raars mee gebeurd. Overgestapt op grondwerk en binnen no time deed ze alles wat ik van haar vroeg. Trauma? Nee. Verkeerde benadering van mijn kant? Ja. Denk dat als ik t destijds hier gelanceerd had dat er echt wel zijn zou uitgegaan van een trauma. En zo teergevoelig zijn de meeste paarden nou ook weer niet. Met mn eigen uk was ik voor de eerste keer wandelen, toen nog groen veulentje en ik had m net een week. Ervaren poown mee en gaan. Werden we zowat aangereden, idioot in een auto ging vlak achter pony hangen, flink herrie maken terwijl ie best kon zien dat we nog even geen ruimte hadden om aan de kant te gaan. Oudere pony was al iets verder maar alsnog over zn toeren.. Nou zou je verwachten dat mijn pony meteen een levenslang trauma overhield aan zn eerste wandeling, maar ik banjer nog altijd rustig tussen de auto's door en hij heeft altijd veel plezier buiten :) Dus eerlijk gezegd.. Ik denk idd dat t erg makkelijk wordt geroepen. Paard laadt niet? Oh maar dat ligt niet aan mij hoor, hij heeft vast een trauma! Nee, zo makkelijk werkt t allemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:01

@ sanne:
Ik heb het zelf in een andere vorm meegemaakt met [***]: die was zo compleet anders dan [***], was niet te beleren door mij en leek haast autistisch, tot ik ging clickeren en toen ging het heel snel. Tegen die tijd had ik het idee ontwikkeld dat [***] gewoon anders was dan [***], een beetje raar in zijn hoofd (want hij deed ook heel rare dingen) en dat [***] nou eenmaal rare/aparte dingetjes had die gewoon bij zijn karakter hoorden: aan de ene kant verschrikkelijk lief, aanhankelijk, mensgericht, maar als hij iets niet snapte dan sprong hij op slot en deed hij helemaal niets meer omdat hij het niet meer kon verwerken.
Tot we bij Chris Irwin waren, en die zei: deze pony is enorm dominant en weet iedereen om zijn vingers te winden doordat hij steeds zijn zin doordrijft zonder zich openlijk dominant op te stellen.

Aha.

Toen ik zei dat [***] in onze kudde van twee de ondergeschikte was, was hij helemaal benieuwd naar wat voor een draak [***] dan wel niet was, ;) maar daar was helaas geen tijd meer voor. Maar het was voor mij absoluut een eye-opener: namelijk dat ik vanuit een psychologische invalshoek de pony (en mezelf) een soort vrijbrief had gegeven om irritant gedrag dat al lang zijn oorspronkelijke functie had verloren in stand te houden ('hij meent het niet zo, het is gewoon onzekerheid/zijn karakter/trauma'), en niet de confrontatie aan te gaan.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:19

ik zeg amen!
ben het absoluut helemaal met je eens.
hoevaak je wel niet hoor dat een paard een 'trauma' zou moeten hebben. volgens mij ligt het negen van de tien keer aan een eigenaar die zijn paard niet baas is. en dan wil je dat graag niet horen dus zoek je het in zijn verleden. heel slim bedacht dan redt je jezelf er goed uit.
het gebeurd minder in de dressuur. zoals jij al zegt een paard wat niet strekt breng je naar een goede trainer om het te laten doorrijden. zodat jij het daarna ook kunt doen. dat is een probleem wat bij jou ligt. zo moet je de problemen ook gaan bekijken.
bovendien valt niet alles op te lossen met natural horsemanship denk ik. zeker niet op de 'trauma' manier.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:29

Nou is voor mij traumadenken toch echt iets heel anders dan soft of 'niet de baas' zijn. Volgens mij moet je juist bij een getraumatiseerd dier duidelijk en assertief zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:53

xyzutu2 schreef:
@ sanne:
Ik heb het zelf in een andere vorm meegemaakt met Sjors: die was zo compleet anders dan Blacky, was niet te beleren door mij en leek haast autistisch, tot ik ging clickeren en toen ging het heel snel. Tegen die tijd had ik het idee ontwikkeld dat Sjors gewoon anders was dan Blacky, een beetje raar in zijn hoofd (want hij deed ook heel rare dingen) en dat Sjors nou eenmaal rare/aparte dingetjes had die gewoon bij zijn karakter hoorden: aan de ene kant verschrikkelijk lief, aanhankelijk, mensgericht, maar als hij iets niet snapte dan sprong hij op slot en deed hij helemaal niets meer omdat hij het niet meer kon verwerken.
Tot we bij Chris Irwin waren, en die zei: deze pony is enorm dominant en weet iedereen om zijn vingers te winden doordat hij steeds zijn zin doordrijft zonder zich openlijk dominant op te stellen.

Aha.

Toen ik zei dat Sjors in onze kudde van twee de ondergeschikte was, was hij helemaal benieuwd naar wat voor een draak Blacky dan wel niet was, ;) maar daar was helaas geen tijd meer voor. Maar het was voor mij absoluut een eye-opener: namelijk dat ik vanuit een psychologische invalshoek de pony (en mezelf) een soort vrijbrief had gegeven om irritant gedrag dat al lang zijn oorspronkelijke functie had verloren in stand te houden ('hij meent het niet zo, het is gewoon onzekerheid/zijn karakter/trauma'), en niet de confrontatie aan te gaan.

Da's toch heel iets anders dan een trauma?
Iedereen heeft bepaalde vooringenomen ideeën over z'n paard door gedrag dat het paard bijv. in het verleden vertoonde. Soms is dat heel moeilijk om los te laten. Daarom is het vaak veel makkelijker om met een paard te werken te werken dat niet van jezelf is, dan heb je niet de geschiedenis en de emoties die daarbij horen. Je kan dan veel objectiever naar het gedrag kijken wat het paard nu, op dit moment vertoont.
Ik heb er zelf ook moeite mee als ik iets moet corrigeren waarvan ik weet dat ik het zelf veroorzaakt heb, veel meer dan iets corrigeren dat iemand anders veroorzaakt heeft, terwijl het voor het paard waarschijnlijk niet zoveel uit maakt.
Verder vind Chris Irwin elk paard dominant ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:56

Mmmh het niet is niet alleen trauma, weet ik van mijn eigen haf die hysterisch op sommige dingen kan reageren.
Ik heb hem zelf beleerd met vrijwel alles, dus weet ook hij de dingen heeft aangeleerd.

Lastig.. want het ene paard is het andere niet.
En tuurlijk zullen er genoeg paarden zijn die wel degelijk een flink trauma hebben opgelopen.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:04

Je haalt hier wel een aantal dingen bij elkaar.

Kunnen paarden trauma's hebben? Ja, ik ben ervan overtuigd van wel. Maar daar zijn we het wel over eens, geloof ik. Paarden zijn net als mensen allemaal een beetje anders en zo zal het ene paard sneller een bepaald trauma oplopen dan het andere.

Is er veel traumadenken (op het moment)? Ik denk van wel. Lees maar eens rond hier op Bokt. Regelmatig zie je bijvoorbeeld bij topics over ongelukken met trailers de reactie komen; dat paard zal wel nooit meer een trailer in willen! Dat paard wordt dus gelijk al een trauma toegedicht.
En ik ben het met je eens dat er te vaak het stickertje trauma geplakt wordt als een paard niet reageert zoals we zouden willen. Terwijl dat ook andere oorzaken kan hebben.

Komt dat uit de NH-wereld? Ik denk het niet. Daar wordt juist van het wezen van het paard uitgegaan, hoe hij van nature reageert. Bij je zin;
Toch wordt de diagnose 'trauma' erg vaak gesteld (door nh-trainers, goeroes, paardenfluisteraars, eigenaren zelf, telepathisch contact enz.)
wil ik het volgende opmerken. De NH-trainers geven juist vaak aan dat het probleem bij de eigenaar/trainer ligt. Goeroe's en paardenfluisteraars wil ik niet in de nh-wereld plaatsen, die vormen een eigen categorie. Voor de eigenaars is "trauma" makkelijk te roepen, dan ligt het tenminste aan een ander. Zij mogen beweren dat ze natural zijn, maar weten er vaak maar weinig van af (klok en klepel verhaal) Degenen die het via telepatisch contact beweren te hebben ontdekt, praten vaak graag de eigenaar naar de mond. Dit heeft ook al niets met NH te maken.

Is er veel verschil in het oplossen van problemen (evt ten gevolge van een trauma) binnen NH en bijv. dressuur? Nee, als het professioneel goed gedaan wordt niet. Het antwoord is altijd; duidelijk zijn en zorgen dat het paard je begrijpt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:08

sanne83 schreef:
Iedereen heeft bepaalde vooringenomen ideeën over z'n paard door gedrag dat het paard bijv. in het verleden vertoonde. Soms is dat heel moeilijk om los te laten.

Dat is zeker iets anders dan een trauma, maar het was bedoeld als voorbeeld van hoe een psychologisch stempeltje je paard in een bepaalde hoek kan duwen - of hoe je zo'n stempeltje zelf kunt gebruiken om bepaald gedrag te tolereren ('dat kan ik niet veranderen want het is een oud trauma / hoort bij zijn karakter/ ziekte enz.).

Ik ben dan juist ook geinteresseerd in wat zo'n vooringenomen idee over het verleden van het paard zijn huidige eigenaar oplevert. In mijn voorbeeld leverde de gedachtesprong [***]=autistisch-achtig mij op dat ik irritante eigenschappen naast me neer kon leggen als onderdeel van zijn karakter en niet met hem de confrontatie aan hoefde te gaan over normale omgangsvormen die hij nogal eens schond. Daardoor ben ik juist benieuwd wat het idee van een mogelijk trauma in het verleden de eigenaar op zou kunnen leveren.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:09

Ik denk ook dat een hoop paarden snel worden bestempeld als: hij/zij heeft een trauma.

Dat je de paarden met een trauma vaker in de NH wereld ziet dat is op zicht wel logisch omdat menig dressuurruiter geen zin en tijd heeft om zo'n paard weer op te knappen (voor zover dit geheel mogelijk is).

Ik hou ook niet zo van het woord traumapaard, je hangt er dan zo'n kaartje aan.

Mijn eigen paard heeft door gebeurtenissen uit het verleden vreselijke angst op gebouwd voor de ruiter.
Ik bestempel hem echter niet als traumapaard maar als een paard wat angstig is voor de ruiter en waar iets aan gedaan moet worden.
Verder is het namelijk gewoon een paard net als ieder ander alleen door een gebeurtenis heeft hij ernstig vluchtgedrag ontwikkeld.

Ik heb het idee dat het woord trauma paard de laatste tijd een beetje een rage is geworden..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:30

sanne83 schreef:
Verder vindt Chris Irwin elk paard dominant

Da's zowel off-topic als onwaar.

Zou het kunnen dat het trauma-denken (of wens?) de volwassen variant is van het Penny-meisje? De ontembare zwarte volbloed hengst die alleen voor de heldin benaderbaar is, is echt niet realistisch, maar met een verwaarloosd/mishandeld/getraumatiseerd paard kun je nog wel aankomen. Ik roep ook maar wat hoor, je moet iets op de vrijdagnamiddag. In dat geval levert het vooringenomen idee de eigenaar aandacht op, maar dat was waarschijnlijk niet jouw reden (TS) om jouw paard als autist te bestempelen?

Een andere optie dan, zomaar uit de losse pols dus niet als aanval of iets bedoeld: het zelfbedachte stempel als excuus voor het niet halen van trainingsdoelen (of voor het gemak het niet eens stellen van trainingsdoelen?) In het algemeen zijn mensen, zelfs als ze zelf niets met paarden hebben, toch nieuwsgierig naar wat je als eigenaar zoal met je paard doet en wat 'ie kan. Als iets dat elk ander paard gewoon doet niet lukt, dan is een trauma (of autisme }> ) toch een comfortabeler antwoord dan: "ik heb geen idee waarom mijn paard niet gewoon net als elk ander de trailer op gaat, zich laat zadelen, zonder zich los te rukken meeloopt van de stal naar de wei etc." Of, nog erger, erkennen dat het heel goed zou kunnen dat jouw paard best in staat is om een trailer in te lopen, maar domweg geen zin heeft om te doen wat je van 'm vraagt. Op de een of andere manier is het voor mensen gemakkelijker om slechts personeel van hun kat te zijn dan van hun paard. Ik kan me er trouwens nog best iets bij voorstellen dat ik liever tegen iemand zou zeggen dat ik een paard dominant vind dan dat ik vind dat 't beest slecht is opgevoed. Hoeveel mensen hier hebben al eens tegen iemand gezegd dat diens kind echt een eigen willetje heeft? Of ingestemd met die uitspraak als de vader of moeder in kwestie dat zelf zei? En hoeveel mensen hier hebben al eens tegen iemand gezegd dat diegene z'n kinderen echt slecht had opgevoed? Ikke niet hoor. Zou 't wel humor vinden om zoiets te horen, maar ik kies zelf toch echt liever de diplomatieke weg (of laf, net hoe je 't wilt noemen).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:33

xyzutu2 schreef:
sanne83 schreef:
Iedereen heeft bepaalde vooringenomen ideeën over z'n paard door gedrag dat het paard bijv. in het verleden vertoonde. Soms is dat heel moeilijk om los te laten.

Dat is zeker iets anders dan een trauma, maar het was bedoeld als voorbeeld van hoe een psychologisch stempeltje je paard in een bepaalde hoek kan duwen - of hoe je zo'n stempeltje zelf kunt gebruiken om bepaald gedrag te tolereren ('dat kan ik niet veranderen want het is een oud trauma / hoort bij zijn karakter/ ziekte enz.).

Ik ben dan juist ook geinteresseerd in wat zo'n vooringenomen idee over het verleden van het paard zijn huidige eigenaar oplevert. In mijn voorbeeld leverde de gedachtesprong Sjors=autistisch-achtig mij op dat ik irritante eigenschappen naast me neer kon leggen als onderdeel van zijn karakter en niet met hem de confrontatie aan hoefde te gaan over normale omgangsvormen die hij nogal eens schond. Daardoor ben ik juist benieuwd wat het idee van een mogelijk trauma in het verleden de eigenaar op zou kunnen leveren.

Ben het zeker eens met het psychologische stempeltje :j
Het is een beetje wat Pat vertelt over horsenality: Je kan je paard analyseren en je kan het als een tool gebruiken om te zien waar je nog aan kan werken, maar je kan het ook als excuus gebruiken.
Dat is wat veel mensen doen: "mijn paard kan dit niet, want hij heeft een trauma, is heel gevoelig, kan niet tegen druk, is heel dominant, is LB-i, of wat dan ook".
eigenlijk alleen maar meer redenen om eraan te gaan werken ;)
Ik denk dat het iets oplevert voor de eigenaar als diegene (nog) niet weet hoe ze dat gedrag aan kunnen pakken.
Als je dat wel weet, levert het inderdaad niets op.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:34

maura schreef:
sanne83 schreef:
Verder vindt Chris Irwin elk paard dominant

Da's zowel off-topic als onwaar.

Sorry, ik heb zelf nog een beetje een trauma aan Chris Irwin overgehouden :D