Parelli?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StarAnna

Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:58

Hay

Ik heb al een aantal filmpjes gezien van mensen die de Parelli-methode toepassen op hun paard
en vind het echt fantastisch.

Ik zou nu ook graag willen beginnen met Parelli,
maar zou dit gewoon als afwisseling op het gewone rijden (met bit dus) willen doen, kan dat?

Maar hoe beginnen jullie eraan?

en wat heb je echt nodig om dit te kunnen doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:03

Touwhalster, leadrope en een carrot stick. En de bereidheid om te leren.
En als je eenmaal aan Parelli begint, doet het zoveel met jou en met je paard, dat je niet anders meer kunt dan het ook in je dagelijkse omgang erbij te pakken. Parelli is iets wat je er niet zomaar bij doet, ter afwisseling. Je "doet niet" aan Parelli, Parelli gaat je leven wordn.
En Parelli adviseert er ook helemaal voor te gaan en het programma te volgen. Dat betekend: ernaast, geen bit in, vanaf de grond alles oefenen en dan in het zadel.
Je komt uiteindelijk weer bij dat uit waar je nu mee bezig bent, dus rijden met bit, je hoeft niet permanent zonder bit te rijden.

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 17:07

ach zo,
ik rijd normaal gezien buitenritten over de weg en dat vind ik toch niet zo veilig zonder bit
vandaar dat ik bedoelde ter afwisseling (in de wei ofzo), weet dat het eerst met grondwerk begint. ;)

ben echt super-geïnteresseerd in de Parelli omgang met paarden
kan echter geen lessen gaan volgen wegens geen vervoer
kan je het ook echt met boeken of DVD's zelf leren en zoja welke?

Anya

Re: Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:12

Je kunt echt zonder problemen beginnen aan het parelli-programma én blijven rijden met een bit. Zeker op buitenritten.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Ik zou zeggen: begin eerst eens met grondwerk (zoek echt goede begeleiding, dat helpt wel). Je kunt wel met DVD's leren (en begin bij het begin van de dvd's), maar je hebt echt iemand nodig die je af en toe helpt om te kijken of je op de goede weg bent. Je kunt denken dat je het goede doet, de juiste lichaamshouding hebt, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Er is vast iemand in jouw buurt wel bereid om een paar keer bij je langs te komen en je te helpen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:14

vanuit het rijden willen beginnen met 'parelli' lijkt me idd de verkeerde volgorde ;-), verder sluit ik me aan bij Cassidy en Anya

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:28

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:44

Ik heb altijd met bit gereden en nu sinds een paar weken zonder. Grotendeels buiten. Het zijn wel paarden die eraan gewend zijn maar ik heb me laten vertellen dat het bit je echt niet meer controle geeft... Met daarbij deze link gekregen...

http://www.spirithorses.be/bitloos.html

Ik moet zeggen dat ik me niet minder onder controle voel. Als een paard er echt vandoor wil dan gebeurd dit ook wel met bit... ;) .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:52

Met bit of zonder bit: de beste noodrem is de One Rein Stop, en als je paard dat niet beheerst, zou ik er niet mee naar buiten gaan.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:05

Cassidy schreef:
Met bit of zonder bit: de beste noodrem is de One Rein Stop, en als je paard dat niet beheerst, zou ik er niet mee naar buiten gaan.

Is dat niet een beetje veel gevraagd voor de gemiddelde recreatieve ruiter (zoals mijzelf :D )? Er zijn maar weinig mensen die de One Rein Stop heel goed onder de knie hebben... En om het dan voor elkaar te krijgen als je paard bijvoorbeeld achterna wordt gezeten door een hond en in paniek is? Denk niet dat mij dat lukt.... (en met mij vermoed ik nog heel veel anderen...). Als je deze stop wil maken terwijl je het niet fatsoenlijk onder de knie hebt dan kun je er nog akelig mee onderuit gaan ook...

Met (buiten)rijden blijf je altijd een risico houden. Ik denk dat dit risico wel beperkt kan worden door een goede band te hebben met je paard, vertrouwen te krijgen van je paard en vooral rustig proberen te blijven in vervelende situaties.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:09

De One Rein Stop is een kwestie van je paard een reactie aanleren, en dat lukt je alleen door herhaling. Als je ineens out of the blue je paard in volle galop gaat omtrekken, ga je idd ongelukken krijgen. Maar als jij de ORS in een reflex uit kunt voeren voordat je paard op snelheid is, is dat de beste noodrem die je kunt hebben. Je begint met het aanleren van de ORS is stap, daarna draf, daarna galop. De ORS monteren heeft tijd nodig...is geen shortcut voor mogelijk, en de ORS is geen quick fix.

Ongeacht je rijniveau, de ORS is door iedereen op zijn paard aan te leren.

Een paard dat door een hond achterna word gezeten en in paniek raakt, moet zijn voeten bewegen, maar dat kan ook met het neusje naar je stijgbeugel, en in een cirkeltje. Hoeft niet in rengalop rechtuit richting een drukke verkeersweg of een treinspoor, of een kanaal.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-02-11 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:12

Cassidy schreef:
De One Rein Stop is een kwestie van je paard een reactie aanleren, en dat lukt je alleen door herhaling. Als je ineens out of the blue je paard in volle galop gaat omtrekken, ga je idd ongelukken krijgen. Maar als jij de ORS in een reflex uit kunt voeren voordat je paard op snelheid is, is dat de beste noodrem die je kunt hebben. Je begint met het aanleren van de ORS is stap, daarna draf, daarna galop. De ORS monteren heeft tijd nodig...is geen shortcut voor mogelijk, en de ORS is geen quick fix.

Ongeacht je rijniveau, de ORS is door iedereen op zijn paard aan te leren.

Ok, weer wat geleerd. Ik heb gelezen en op trainingsfilmpjes gezien dat je dit ook niet te vaak mag herhalen/oefenen omdat dan verkeerde spieren in de nek getrained worden... Ik zal het eens opnemen met mijn instructrices :D Altijd fijn om zoiets onder de knie te hebben als dat kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:13

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:21

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:40

Cassidy schreef:

Niet mee eens. De beste noodrem is een opgevoed paard!!! Het kan helemaal niets schelen wat je vraagt, als je maar doorkomt en het paard de gewenste reactie geeft. Al zou je het doen met een hulp voor spaanse pas, wat maakt het uit? Paard moet luisteren als de ruiter/begeleider een duidelijke en zeer bekende hulp geeft. Ingewikkelder is het niet. Geen van onze paarden hebben we ooit de ORS aangeleerd, maar reken maar dat er geluisterd wordt als er met voldoende intensiteit iets wordt gevraagd, ook als er iets engs zou kunnen zijn. De jongste is nog niet zover dat ik haar mee naar buiten neem (heb haar pas een maand), maar alle anderen zijn gewoon veilig om mee buiten te rijden of te wandelen.

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:46

Ik ben net paar maand bezig met parelli :)
De dvd's heb je echt wel nodig vind ik persoonlijk, ik heb ze gelukkig van iemand kunnen overkopen voor een goede prijs.
Het touwhalster, lange koorden en stick heb ik ook.

En vanaf volgende maand komt er parelli instructrice 1x per maand kijken naar mijn vooruitgang :)
Momenteel ben ik even gestopt met rijden en begin vanaf 0.

Groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:47

Iets eng vinden maar alsnog op de ruiter vertrouwen, of compleet in paniek raken zijn in mijn ogen compleet verschillende dingen.
En ik ben het met je eens dat er aan de basisopvoedingen te vaak het nodige mankeert.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:41

Cassidy schreef:
Iets eng vinden maar alsnog op de ruiter vertrouwen, of compleet in paniek raken zijn in mijn ogen compleet verschillende dingen.
En ik ben het met je eens dat er aan de basisopvoedingen te vaak het nodige mankeert.

Compleet in paniek raken doen paarden vooral als ze de ruiter niet kunnen vertrouwen en de ruiter dus ook niet in staat is adequaat te reageren. Daarom moet je niet een trucje aanleren, maar een paard volledig opvoeden om er veilig mee te kunnen werken.
Helaas zijn er inderdaad veel mensen die de stap "basisopvoeding" overslaan en dan gaan klagen dat hun paard zo moeilijk te rijden is. ;(

Edfaulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:23

Ik vind Parelli echt geweldig! Ik was altijd een dressuur miep. Heb nu 2 jonkies (2 jaar) waar ik dus niet op kan rijden. Wel begonnen met grondwerk en zaterdag mijn eerste lesje. Helemaal leuk! En wat men zegt dat je niets anders meer wil klopt helemaal! Het voelt zo fijn om goed contact met je paard te hebben en elkaar te snappen. Ik laat ze ook op de Parelli manier zadelmak maken ipv klassieke manier.
In 1 woord GEWELDIG!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:12

Wat voor nh stroming je ook doet, je kan best met
bit blijven rijden, en of gewoon blijven rijden.
Verder heb ik niet veel verstand van parelli.
Maar ik denk dat als je eenmaal met zoiets
bezig bent, je ook wel wil proberen om bitloos enzo te gaan rijden.

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 22:32

ik zou eigenlijk nog graag willen weten welk boek/dvd van parelli ik het beste kan kopen om thuis mee te beginnen, de getting started dvd of level 1 of nog iets anders misschien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:37

Er is maar een boek van Parelli, en dat is onlangs naar het Nederlands vertaald.
Het heet "Natural Horse-Man-Ship", auteur is Pat Parelli, en is onlangs vertaald naar het Nederlands.
Verkrijgbaar via www.Bol.com of www.mediaboek.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:47

Cassidy schreef:
Er is maar een boek van Parelli, en dat is onlangs naar het Nederlands vertaald.
Het heet "Natural Horse-Man-Ship", auteur is Pat Parelli, en is onlangs vertaald naar het Nederlands.
Verkrijgbaar via http://www.Bol.com of http://www.mediaboek.nl

dit boek heb ik, maar de 7 games staan hier niet in. in dit boek word de theorie achter zijn methode uitgelegd en wat je ermee bereikt, niet hoe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:50

De games staan er wel degelijk in, maar worden niet met de naam van de games aangeduid, omdat het boek ouder is dan het hele systeem van de games.
Online is er een heleboel uitleg over de games te vinden, leg het boek ernaast en trek je eigen conclusies.
Het boek geeft je alles wat je nodig hebt.
Wil je het echt letter voor letter gespeld hebben, zou ik je adviseren om een pakket aan te schaffen.
Maar eigenlijk is dat niet nodig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:42

dan moet ik dat boek echt nog een keer lezen denk... is ook alweer tijdje geleden :p

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:42

Ik zou dat idd maar doen ja....