www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:55

Hoi
Ik heb een website over natural horsemanship gemaakt!
Ik ben benieuwd wat je ervan vind!
Vooral wat je van de informatie vind!
Verder zijn tips altijd welkom!
Ik bepaal alleen zelf wat ik ga doen, maar ik sta altijd open voor je.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:28

Ik heb even globaal gelezen. Kwam een aantal punten tegen die ik niet begreep. Horsemanship 'doe' je niet even, het doel van naturalhorsemanship is jezelf ontwikkelen, de horseman in jezelf naar boven halen. Om een horseman te worden maak je een grandioze persoonlijke ontwikkeling door, er wordt je telkens een spiegel voor gehouden en je moet continu aan je mogelijkheden blijven werken en continu jezelf de vraag stellen waarom deed mijn paard dat.
Daarnaast heb je een stuk over Parelli staan, dat kun je beter verwijderen of jezelf beter inlezen over het hele Parelli systeem. Onzin gaan verspreiden over een iets terwijl je de ins en outs totaal niet begrijpt is het domste wat je kunt doen.
Parelli 'denkt' namelijk helemaal niet in 'hokjes', wat de heer Parelli ons wil leren is jezelf te leren ontwikkelen en je paard altijd de juiste zorg, op ieder moment te kunnen geven. Waarschijnlijk versta jij de horsenalitys onder hokjes. Dat zijn géén hokjes. Niet iedereen beschikt over de juiste gave en het juiste gevoel en deze hulpsteuntjes geven je een beter inzicht in het gedrag wat je paard op ieder moment van de dag vertoont en het leert je hoe je daar op in moet spelen en wat je precies op dat moment moet doen en belangrijker nog, waarom.

grietje14

Re: www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:37

Klopt, ik ben zelf ook contineu in ontwikkeling.
En vraag me steeds af waarom mijn paard iets deed.
Ik vind het zelf ook wel fijn om steeds die horseman naar boven te halen.
Alleen zo had ik er niet echt over nagedacht, eerder van je bewust worden van jezelf, en dingen inzien en beseffen. Is opzich hetzelfde, en dat doe je dan steeds weer. Ik wist dat ook wel van die spiegel, alleen daar dacht ik niet echt over na toen ik erover schreef. Ik ben zelf ook persoonlijk veranderd. En kan steeds meer zien. Alleen ik dacht alleen aan dat van dat je je bewust van jezelf moet worden. Denk dat als ik over een paar jaar het weer zou schrijven het er wel in zou zetten.
Dat van parelli, tsja zo denk ik erover. Heb ik ook weleens in een topic over gesproken, sommigen
waren het er wel mee eens en sommigen niet. Dat van die hokjes klopt dus niet.
Maar toch, bij parelli zijn de paarden veel anders dan bij nh.
Verder bedankt!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:41

En wat is het verschil tussen Parelli en NH? Volgens mij is Parelli namelijk een van de stromingen/methodes in de Naturalhorsemanship wereld. Pat Parelli is een horseman in hart en nieren en heeft de gave zijn kennis ook daadwerkelijk over te dragen net als nog een aantal horsemans met hem.

In mijn ogen zit er wel een verschil tussen Natural horsemanship en horsemanship.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:46

Ja, horsemanship zijn volgens mij gewoon oefeningen,
bij naturalhorsemanship ben je ook bewust van jezelf, en doe je dus wat ik ook op mijn site beschrijf, en doe je ook die oefeningen.
Nouja,bij parelli schijnen de paarden als ze daar eenmaal mee doorgetraind zijn, nergens
meer op te letten , en alleen maar rustig te zijn.
Ik denk dat het verschil tussen parelli en nh is dat je je bij nh wel bewust van je jezelf
bent en, bij parelli niet. En daardoor dacht ik het paard in hokjes te zetten, en daarom te weten hoe je moet doen. Er werd mij ook eens verteld dat je je bij parelli heel erg in het wezen van het paard verdiept.
Dan dacht ik van, ja want als je iets in hokjes zet, en je gaat op die manier verder, dan moet je je
er heel erg in verdiepen. Want ik zei eens in een topic dat je je bij nh ook bewust moet worden
van jezelf, en toen zei een parellier dat dat bij parelli helemaal niet hoefde. Dat vond ik dus al niet kloppen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:09

Nu sla je compleet de plank mis.... heb je jezelf wel eens verdiept in het Parelli programma buiten alle verhalen om? Wat jij beschrijft zijn paarden van mensen die aan parelli 'doen' en het niet snappen. Het parelli programma is er voor de MENS en niet voor het paard, het is namelijk gebaseerd op het natuurlijke gedrag van het paard en het leert ons bewust te worden van de signalen die wij verspreiden naar onze paarden toe, de handelingen die we uit voeren en waarom we dingen doen zoals we ze doen.
Wat jij dus verteld over het Parelli programma is dus niet wat het Parelli programma inhoudt.

Dan het verschil dus horsemanship en naturalhorsemanship. Horsemanship is niet spelletjes doen met je paard, horsemanship draait om de mens. De mens die een horseman wordt/is. Als je naar alle grootmeesters kijkt dát zijn horsemans. Op het juiste moment de situatie juist in kunnen schatten en juist kunnen handelen, het juiste gevoel hebben en de juiste handelingen uitvoeren wanneer nodig is. Het paard verbeteren en daarin jezelf blijven ontwikkelen. Van jezelf een horseman maken, iemand die paarden verstaat zonder daarvoor woorden nodig te hebben.
Naturalhorsemanship is natuurlijk met je paard omgaan, daarbij worden vaak spelletjes gespeeld om jezelf bewust te worden van je lichaamstaal en houding. Doordat je jezelf bewust wordt van je signalen in combinatie met deze spelletjes en het dus juist leren inschatten van de situaties bouw je een relatie op met je paard.

Een horseman dat ben je en daar hoef je geen spelletjes met je paard voor te doen. Naturalhorsemanship is bezig zijn met je paard op een andere manier, het opbouwen van een relatie met je paard. Een horseman is vanaf het eerste moment betrouwbaar.
Ze raken elkaar, maar zijn niet hetzelfde.

Enne, iemand die de Parelli methode volgt is geen Parelliër. Die gene is gewoon opzoek naar de horseman in zich en heeft daar steun bij nodig en die steun vindt hij of zij in de Parelli methode.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:18

Oke, dankjewel.
Alleen dan vind ik toch dat parelli niet zo goed is.
Want ik vind dat zoiets als horsemanship en parelli er voor het paard moeten zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:20

En waarom dan? Door namelijk jezelf te verbeteren en te ontwikkelen leer je toch je paard beter begrijpen waardoor je een betere band opbouwd met je paard en dat is toch ook heel erg positief voor het paard :D ?
Daarom ook de instelling van Parelli, Do it FOR the horse. Alles wat wij leren en ontwikkelen doen we voor onze paarden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:24

Ik vind het stuk over probleempaarden nogal symplistisch. Niet iedereen die aan NH doet kan een probleem paard helpen, lang niet alle problemen worden veroorzaakt door de ruiter. Ik zou daar een groot uitroepteken bijzetten met 'do not try this at home'.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:25

Ja, dat vond ik dus ook wel.
Alleen ik dacht als parelli er voor de mens is, dat het dan puur
voor de mens is om zichzelf te verbeteren, en niet meer.
Maar waarom zei een parellier, ik noem het ff voor het gemak zo, waarom zei die me dan toch
dat je je niet bewust van jezelf hoeft te worden?
En wat vind jij dan het verschil tussen parelli en nh ? En wat vind je beter, niet echt dat het beter kan zijn dan elkaar, maar naar jouw mening.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:27

Vjestagirl schreef:
Ik vind het stuk over probleempaarden nogal symplistisch. Niet iedereen die aan NH doet kan een probleem paard helpen, lang niet alle problemen worden veroorzaakt door de ruiter. Ik zou daar een groot uitroepteken bijzetten met 'do not try this at home'.

Oke, niet alles word veroorzaakt door de ruiter, kan ook door andere dingen komen.
Maar als je nh doet, en het goed doet, en je paard goed begrijpt, door te luisteren, dan kun je toch
ook heel veel problemen oplossen? Niet iedereen, maar wel heel veel toch?

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:30

grietje14 schreef:
Maar waarom zei een parellier, ik noem het ff voor het gemak zo, waarom zei die me dan toch
dat je je niet bewust van jezelf hoeft te worden?

Dat één persoon die aan Parelli doet dat zegt, hoeft niet te betekenen dat alle mensen die aan Parelli doen er zo over denken..
Je moet niet op het antwoord of de mening afgaan van één persoon.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:31

Nee, maar dat was een hele bekende goede.
Is dat dan een parellier die het niet goed doet?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:31

Er is een geen verschil tussen Parelli en NH, Parelli is één van de NH stromingen/methodes.
Die 'Parelliër' heeft zich waarschijnlijk ook niet goed genoeg verdiept in het Parelli programma. Dan krijg je paarden zoals jij ze beschrijft, puur door onkunde.

Parelli is er niet alleen puur voor de mens maar het draagt wel veel mee aan het verbeteren en ontwikkelen van jezelf. Daarnaast is het natuurlijk ook voor onze paarden, wij leren onze paarden beter lezen en situaties beter inschatten waardoor onze paarden ons kunnen vertrouwen. En door de horsenalitys kunnen we ons paard de juiste 'training' geven. Een leftbrained introvert paard loopt bijvoorbeeld liever lange lijnen dan rondjes en daar motiveer je ze dan ook mee, dat maakt ons paard natuurlijk weer vrolijker. Het is een proces voor beide maar nog het meest voor jezelf, want de basis principes snapt je paard al en daarom ook de levels, hoe beter je jezelf ontwikkeld hoe meer uitdagingen en uiteindelijk kom je samen met je paard op een lijn en vanuit daar kun je samen nieuwe dingen gaan ontdekken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:31

grietje14 schreef:
Nee, maar dat was een hele bekende goede.
Is dat dan een parellier die het niet goed doet?

Ik ben benieuwd wie het dan is.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:32

Ik ook..

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:34

Dat zeg ik zo, wacht ff, ff het stukje opzoeken waarin ze dat zei.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:34

Wat jij trouwens beschrijft die paarden die zonder emotie hun 'oefeningen' uitvoeren, dat komt door mensen die zich niet goed hebben verdiept in Parelli en bv. te lang in level 1 blijven hangen en niet genoeg variaties verzinnen op de oefeningen.
Dat is niet de fout van Parelli maar van de persoon die het verkeerd uitvoert.

Ik pak ook dingetjes uit Parelli mee en ik heb echt geen pony die zonder emotie zijn ronde doet, integendeel ;)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:38

Sorry kan het stukje niet vinden, maar was cassidy.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:40

Ik ga nu
Doei

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:41

Cassidy volgt de Parelli methode niet maar die van Clinton Anderson en daar zit hem denk ik het verschil ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:43

Ik vind het een erg leuke site. :)
Natuurlijk kan er wel wat aan verbeterd worden, maar Rome is ook niet in één dag gebouwd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:50

Hoho! Cassidy is vele malen terzake kundiger dan de TS ooit zal worden als ik zo de site bekijk... en die heeft zeker nooit gezegd dat Parelli hokjes denken is of dat je je niet bewust van jezelf wordt.
*gaat Cassidy even roepen*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:02

Hier is Cassidy,

Clinton Anderson en Parelli ontlopen elkaar toch echt niet zo heel erg veel. De energie die een mens uitstraalt heeft wel degelijk invloed op de reacties van je paard, bij beide stromingen. En je moet je realiseren wat dat bij een paard doet. Waar je staat, waarom je er staat en hoe je er staat eeft invloed op de reactie van het paard. Maar Cassidy ziet dat niet als "je bewust worden van jezelf".

Cassidy heeft uit al de topics van Grietje begrepen dat die dingen zelf wil uitvinden en daarbij ook erg tendeert naar KFH, dat het "bewust worden van jezelf" niet verder gaat dan gronden, vanuit je zonnevlecht werken en met je paard gaan dansen, en er levensbeschouwende vragen eerst beantwoord moeten worden voordat je een paard dingen kunt gaan leren of met hem kunt communiceren. Helaas moet je, om echt tot een paard door te dringen, soms toch echt alle Parelli/Anderson fases doorlopen en als zachtere fases niet helpen, inkomen in een sterkte waarop het paard wel reageert. Cassidy kan daarom heel weinig met KFH, en snapt niet dat Grietje het wiel opnieuw wil uitvinden, als er methodes zijn die je bij de basis op weg helpen. Als de oefeningen er eenmaal inzitten, komt het spirituele aspect vanzelf, zonder dat je eerst de vraag van de zin van het leven voor jezelf moet hebben beantwoord. In omgekeerde volgorde (dus eerst antwoorden op levensbeschouwende vragen, en dan zonder voorbereiding een paard tegenmoet treden)zou ik vrezen voor de veiligheid van degene die het beoefend.

Edit: Cassidy heeft ook nooit gezegd dat Parelli aan hokjesdenken doet. Dit is weer een van de conclusies die Grietje zelf trekt omdat ze alles zelf wil ervaren, daarbij verkeerd interpreteerd en er niemand is die het leerproces bewaakt. En zelfs als er iemand is die het leerproces bewaakt, staat ze open voor kritiek maar bepaald zelf wat ze er mee doet.
Dus als mensen haar wijzen op dingen die ze verkeerd heeft geleerd, zet dat nog geen zoden aan de dijk, want ik zie geen veranderingen. Eenmaal ingesleten patronen zijn bij Grietje heel moeilijk te doorbreken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-02-11 20:34, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:03

:=

Ik vind het een beetje sneu.. :+
Meisje heeft een site gemaakt, die waarschijnlijk nooit landelijk bekend zal worden (net als ik met mijn site over Kim) en dan wordt ze zo bedolven onder kritiek.