hoe krijg ik mijn paard ijzerloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aelin

hoe krijg ik mijn paard ijzerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 08:24

Hallo,

ik zal jullie eerst de situatie voorleggen hoe mijn paard staat. Hij staat in de winter van 9 tot 6 in een groot stuk land met hooi en maatjes en snachts staat hij op stal waar hij veel hooi en voortdurend contact heeft met zijn maatjes.

Als il rij rijd ik buiten en ik moet sommige stukken over asvalt.

Toen ik mijn paard een jaar geleden kocht stond hij zonder ijzer. Echter stond hij daar alleen op stal. Ik heb van de zomer vrij weinig met hem gedaan ivm zijn leeftijd,dus hij heeft alleen maar op het land gestaan. Zijn hoeven zijn echt toen stompjes geworden. Ik weet dat het geen ramp is dat hoeven kort zijn dat is natuurlijk maar dit werd wel heel erg. Mijn paard kreeg er ook duidelijk last van. Hij wilde niet meer op asvalt lopen en stond continu heel zielig in een hoekje. Ik heb toen de horfsmid er bij gehaald en die kon geen medische oorzaak vinden behalve dat zijn hoeven exstreem kort waren. Hij heeft toen met moeite alleen voor ijzers er op getikt. Mijn paard leefde meteen weer op en had nergeens meer last van. Na acht weken heb ik zijn ijzers er weer af laten halen en het weer geprobeerd. Dit ging een tijdje goed tot een maand geleden. Ik heb er toen weer ijzers onder moeten slaan ook achter plus rubbers voor het geval het nog gaat sneeuwen. Ik heb mijn paard liever zonder ijzers want het is nog al een sulletje. Hij stopt overal zijn benen in..gaat gerust lekker in de badkuip staan enzo. Twee weken geleden was hij dus ergens blijven haken en zijn been lag flink open en ijzer er af. Ijzer zit er inmiddels weer op en hij loopt nu sinds een week niet meer kreupel. Wondem gaat nog wel een paar weken duren voordat dat helemaal netjes geheeld is.

Maar jullie snappen denk wel dat ik mijn paard dus weer graag zonder ijzers heb ook omdat ik weet dat dit het beste voor de hoeven is.. Alleen nu rijd ik hem nog niet veel en ze zijn al zo kort. Hoefschoenen vind ik niks want dat zou betekenen dat hij ook in het land daar mee moet lopen.ik geef hem twee minuten en hij heeft ze gesloopt.

Hebben jullie andere tips of heb ik geen andere keus dan ijzers? Kwa voeding krijgt hij halve kilo basisbrok per dag en onbeperkt hooi.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:41

Mmm lastig zeg.. als ik je verhaal zo lees zou ik ijzers eronder laten zitten. Ik snap ook dat je zonder ijzers wil..maar als de hoeven zo kort worden kan ik even geen andere optie bedenken.. Je kan er natuurlijk ijzers onder zetten en de hoeven laten groeien.. daarna af en zorgen dat de hoeven droog blijven.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:52

Als ik het zo lees is dit paard erg gebaat bij hoefijzers.
Je kunt wel zelf wat doen om de hoeven harder en sterker te maken.

Zelf geef ik altijd gedroogde rozenbottel en in het voorjaar kleefkruid (ia ook wel gedroogd verkrijgbaar, maar ik pluk het zelf)
Mijn merrie is na een halfjaar van de ijzers af.

Aelin

Re: hoe krijg ik mijn paard ijzerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 09:04

Okee..het trouwens niet dat de hoeven brokkelen of scheuren

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:07

ik heb precies zo'n zelfde gevalletje, van snel slijtende hoeven. Ik heb ook voor de optie ijzers gekozen. Mijn hoefsmid gaf me de tip biotine( vitamine b) er bij te gaan voeren, en dat hij dan misschien na een half jaar- jaar zonder ijzers zou kunnen.
Biotine maakt de hoeven sterker, zodat ze dus minder slijten. Maar het is best duur, en niet succes verzekerd. Het duurt lang voordat het stuk sterkere hoef omderaan zit.
Maar het is voor jou misschien wel een optie. Er zijn wel veel forums over op bokt, moet je even zoeken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:38

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:37

Arabesk schreef:
Ik ga later even je verhaal lezen, ik heb nu weinig tijd, maar hier staat alvast heel veel info:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm

over de overgang naar ijzerloos

hallo,

Ik had dat inderdaad al gelezen, Helaas is het probleem gewoon dat hij er in het land ook last van heb, en hij wil zo graag ravotte met zijn maatjes maar hij loopt dan gewoon echt niet graag.
( hij loopt overigens niet kreupel, maar het is er een die dan heel zielig kijkt en elke keer dan zijn ene voor been op tilt en dan de ander weer..)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:44

Hoefschoenen als je naar buiten gaat en over het asfalt moet?
Een goed smid is er ook niet voor om elk beest maar vol ijzer te hangen, dus zelf zou ik deze vraag bespreken met een goede, gecertificeerde hoefsmid.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:47

ElsB schreef:
Hoefschoenen als je naar buiten gaat en over het asfalt moet?
Een goed smid is er ook niet voor om elk beest maar vol ijzer te hangen, dus zelf zou ik deze vraag bespreken met een goede, gecertificeerde hoefsmid.

Klopt , mijn smid is prima! ik ben supper blij met hem! hij denkt ook voor mij mee, ik vind het logisch dat die hoeven eerst hard slijten om weer hard te worden alleen heeft mijn paard er echt veel last van.

hoefschoen ga ik niet aan beginnen want als iemand de oplossing heeft vind ik het geen probleem om voorlopig niet meer naar buiten te gaan, mijn paard is nog jong (4 jaar) dus ik doe er zowiezo nog niet veel mee en ik kan hem gerust nog een zomer lekker in het land laten staan zonder er mee naar buiten te gaan..

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:06

De link naar www.hoefnatuurlijk.nl zou ik idd ook aanraden, maar mss is het toch een uitzondering die niet zonder ijzers kan? Ik zou, als je nog es zonder ijzers probeert, sowieso aanraden om natuurlijk bekappen te proberen, en idd hoefschoenen op het asfalt.

Wel vreemd dat de hoeven te kort worden als ze op het land staan. Normaal moeten de hoeven vanzelf sneller gaan groeien als ze te kort worden, dus als de straal de grond raakt, maar blijkbaar is dat bij jouw paard niet het geval.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:49

Er is geen uitzondering die niet zonder ijzers kan!
Ik zou alles doen om het hoefmechanise te stimuleren. Dus in elk geval het paard 24/7 buiten zetten. Als je hoefschoenen aanschaft kun je waarschijnlijk gewoon blijven wandelen/rijden buiten. Hoe meer beweging hoe beter. En ik zou een natuurlijk bekapper laten komen want hóe het paard bekapt wordt maakt echt heel veel uit.

Op hoefnatuurlijk is ook een forum, je kunt daar beter je vraag stellen omdat hoefijzers daar een gepasseerd station zijn en op bokt niet. nog niet :D.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 11:41

Dani_ schreef:
Ik zou alles doen om het hoefmechanise te stimuleren. Dus in elk geval het paard 24/7 buiten zetten. Als je hoefschoenen aanschaft kun je waarschijnlijk gewoon blijven wandelen/rijden buiten. Hoe meer beweging hoe beter. En ik zou een natuurlijk bekapper laten komen want hóe het paard bekapt wordt maakt echt heel veel uit.

Op hoefnatuurlijk is ook een forum, je kunt daar beter je vraag stellen omdat hoefijzers daar een gepasseerd station zijn en op bokt niet. nog niet :D.

Ik weet dat elk paard zonder ijzers kan..
Ik ben nu met de hoefsmid bezig bo wat platter te zetten want toen ik hem kocht vorig jaar stond bo erg stijl..zou het daar ook door kunnen dat het zo hard slijt??

Mijn paard staat vanaf maat tot begin november dag en nacht buiten en de rest van het jaar alleen s'nachts op stal. Ik kan hier in de buurt helaas niks vinden wat dag en nacht buiten kan met schuilstal. Hier in de buurt is dit al pure luxe.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:47

ik begrijp iets niet....zonder ijzers heeft hij pijn en staat zielig in een hoekje zijn voorbenen te ontlasten en met ijzers knapt hij ziender ogen op....dan kan de keus toch nooit zo heel moeilijk zijn lijkt mij.
Of je moet het leuk vinden om hem zielig in een hoekje te zien staan,maar dat lijkt mij niet.
Gewoon even JOUW principes opzij zetten en aan het paard denken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:55

Ik heb het zelfde probleem gehad. Wat mij erg heeft geholpen is hoefschoenen. Misschien een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:56

Zou kunststof beslag een optie zijn voor je. Geeft meer vering, gaan er minder snel vanaf en zou een overgang naar blote voeten kunnen zijn ( hoeft niet ) Ze slijten overigens heel langzaam en kunnen minimaal 1x verlegd worden. Ook zijn ze licht ( endurance ruiters rijden bijna allemaal met kunststof bv)
Er werken meerdere hoefsmeden op die manier
Ikzelf en een aantal stalgenoten van me zijn klant bij
http://www.hoofcomplete.com/

Mijn paard staat op blote voeten sinds kort, maar ik heb het kunststof beslag al bij meerdere paarden goed zien werken

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:57

Ik heb niet het idee dat het belang van het paard hier vergeten word daarom loopt het dier nu tenslotte op ijzers.
De bedoeling is natuurlijk om hem pijnvrij zonder ijzers te krijgen, hopelijk gaat het lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:03

geerke schreef:
ik begrijp iets niet....zonder ijzers heeft hij pijn en staat zielig in een hoekje zijn voorbenen te ontlasten en met ijzers knapt hij ziender ogen op....dan kan de keus toch nooit zo heel moeilijk zijn lijkt mij.
Of je moet het leuk vinden om hem zielig in een hoekje te zien staan,maar dat lijkt mij niet.

Ik snap deze reactie ook niet helemaal. Hij staat toch op ijzers. Ze vraagt hier om tips en ervaringen. Uiteindelijk is zonder beter voor de hoeven, Ik denk niet dat dat nog een discussiepunt is ( en ja ik timmer er ook ijzers onder voor de keuring of op wedstrijd ... )

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 13:42

geerke schreef:

Pardon??? Toe mijn paard last kreeg zijn er meteen ijzers ondrr gegaan.

Nu probeer ik op oplossing te komen om hem weer zonder ijzers te krijgen dit omdat ik weet dat dit beter voor de doorbloeding van de hoef is enz..

Ik vind jouw reactie dus ook behoorlijk ongepast en ik ben dus ook benieuwd waar jij je mening van dat ik niet aan mijn paard denk. Want volgens mij doe ik dat juist wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:49

stilstaan van de pijn is ook niet zo heel goed voor de doorbloeding van de hoef...
Ik begreep dat de ijzers er weer onder uit waren en dat hij na vier weken weer last had.
Je kunt mijn reactie ongepast vinden,zo bedoel ik het dus niet...
Jij denkt voornamelijk aan het gegeven dat de doorbloeding minder wordt in de hoef door ijzers...niet aan je paard op zich.
Ieder paard moet individueel bekeken worden....en niet aan de hand van bepaalde stromingen.
De doorbloeding van spieren en gewrichten is ook niet best als een paard op 1 plek staat zijn benen te ontlasten....dan moet je inderdaad een afweging maken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:50

geerke schreef:

Helemaal mee eens, heb ook een paard gehad dat na jaren gewenning op de ijzers zonder ijzers echt niet fijn kon lopen.
Waarom dan je paard daar persé doorheen willen zeulen? Arm beest.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 13:53

geerke schreef:
stilstaan van de pijn is ook niet zo heel goed voor de doorbloeding van de hoef...
Ik begreep dat de ijzers er weer onder uit waren en dat hij na vier weken weer last had.
Je kunt mijn reactie ongepast vinden,zo bedoel ik het dus niet...
Jij denkt voornamelijk aan het gegeven dat de doorbloeding minder wordt in de hoef door ijzers...niet aan je paard op zich.
Ieder paard moet individueel bekeken worden....en niet aan de hand van bepaalde stromingen.
De doorbloeding van spieren en gewrichten is ook niet best als een paard op 1 plek staat zijn benen te ontlasten....dan moet je inderdaad een afweging maken.

Nee dat stil staan dat begrijp ik.
Waar staat dat hij na vier weken weer last had?
Ik heb hem een paar maanden terug op ijzer gezet voor en na 8 weken er weer afgehaald en daar heeft hij het drie maanden vol gehouden zonder ijzers. Nu zitten te er weer onder.
Misschien dan in het vervolg wat vriendelijker formuleren, want het komt behoorlijk ongepast over.
Klopt ik bekijk het paard ook. Ik probeer hier alleen tips te krijgen of het mogelijk is mijn paard zonder ijzers.

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:27

Een moeilijk parket waar je in zit :(:) maar als ik jou was dan zette ik hem ijzerloos op een weiland,dat hij voor zijn eten zoveel mogelijk moet bewegen en gewoon wachten op herstel van zijn hoeven en de smid/bekapper erbij halen om hem lager op zijn hielen te zetten,daardoor gaat de hele hoef dragen en niet alleen het voorkantje waardoor gevoelige hoeven enovermatige slijtage niet meer zullen zijn en de straal zal dit ook regelen mits deze de grond raakt en niet weggesneden word. .
En dit in stapjes..
Iig veel sterkte en geduld voor jou en je paardke

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 16:44

CooLLady schreef:
Een moeilijk parket waar je in zit :(:) maar als ik jou was dan zette ik hem ijzerloos op een weiland,dat hij voor zijn eten zoveel mogelijk moet bewegen en gewoon wachten op herstel van zijn hoeven en de smid/bekapper erbij halen om hem lager op zijn hielen te zetten,daardoor gaat de hele hoef dragen en niet alleen het voorkantje waardoor gevoelige hoeven enovermatige slijtage niet meer zullen zijn en de straal zal dit ook regelen mits deze de grond raakt en niet weggesneden word. .
En dit in stapjes..
Iig veel sterkte en geduld voor jou en je paardke

Hij staat al op het weiland (en hij stond ijzerloos). Het slijten gebeurde juist in het weiland. ik ben pas eind 2010 wat met hem gaan doen. en van de zomer werden ze ook al te kort

ritahaarman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:54

is het ook niet zo dat door de vorst en de ruwe harde ondergrond de hoeven harder gesleten zijn, dan zou je evt alleen in de wintermaanden ijzers kunnen doen.?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:06

Kelly1992 schreef:
Dani_ schreef:

Ik weet dat elk paard zonder ijzers kan..
Ik ben nu met de hoefsmid bezig bo wat platter te zetten want toen ik hem kocht vorig jaar stond bo erg stijl..zou het daar ook door kunnen dat het zo hard slijt??

Mijn paard staat vanaf maat tot begin november dag en nacht buiten en de rest van het jaar alleen s'nachts op stal. Ik kan hier in de buurt helaas niks vinden wat dag en nacht buiten kan met schuilstal. Hier in de buurt is dit al pure luxe.

Kleine correctie: er zijn paarden die niet zonder ijzers kunnen.
Het welzijn van het paard hoort altijd voorop te staan. Vindt een hoefsmid, dat een paard eigenlijk op ijzers moet, dan volg je zo'n advies natuurlijk op. Het zijn de mensen, die ijzers erg vinden. Het paard niet, want die gaat er vaak stukken beter door lopen.