Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Arabesk schreef:Ik ga later even je verhaal lezen, ik heb nu weinig tijd, maar hier staat alvast heel veel info:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm
over de overgang naar ijzerloos
ElsB schreef:Hoefschoenen als je naar buiten gaat en over het asfalt moet?
Een goed smid is er ook niet voor om elk beest maar vol ijzer te hangen, dus zelf zou ik deze vraag bespreken met een goede, gecertificeerde hoefsmid.
Dani_ schreef:Er is geen uitzondering die niet zonder ijzers kan!
Ik zou alles doen om het hoefmechanise te stimuleren. Dus in elk geval het paard 24/7 buiten zetten. Als je hoefschoenen aanschaft kun je waarschijnlijk gewoon blijven wandelen/rijden buiten. Hoe meer beweging hoe beter. En ik zou een natuurlijk bekapper laten komen want hóe het paard bekapt wordt maakt echt heel veel uit.
Op hoefnatuurlijk is ook een forum, je kunt daar beter je vraag stellen omdat hoefijzers daar een gepasseerd station zijn en op bokt niet. nog niet.
geerke schreef:ik begrijp iets niet....zonder ijzers heeft hij pijn en staat zielig in een hoekje zijn voorbenen te ontlasten en met ijzers knapt hij ziender ogen op....dan kan de keus toch nooit zo heel moeilijk zijn lijkt mij.
Of je moet het leuk vinden om hem zielig in een hoekje te zien staan,maar dat lijkt mij niet.
Gewoon even JOUW principes opzij zetten en aan het paard denken.
geerke schreef:ik begrijp iets niet....zonder ijzers heeft hij pijn en staat zielig in een hoekje zijn voorbenen te ontlasten en met ijzers knapt hij ziender ogen op....dan kan de keus toch nooit zo heel moeilijk zijn lijkt mij.
Of je moet het leuk vinden om hem zielig in een hoekje te zien staan,maar dat lijkt mij niet.
geerke schreef:stilstaan van de pijn is ook niet zo heel goed voor de doorbloeding van de hoef...
Ik begreep dat de ijzers er weer onder uit waren en dat hij na vier weken weer last had.
Je kunt mijn reactie ongepast vinden,zo bedoel ik het dus niet...
Jij denkt voornamelijk aan het gegeven dat de doorbloeding minder wordt in de hoef door ijzers...niet aan je paard op zich.
Ieder paard moet individueel bekeken worden....en niet aan de hand van bepaalde stromingen.
De doorbloeding van spieren en gewrichten is ook niet best als een paard op 1 plek staat zijn benen te ontlasten....dan moet je inderdaad een afweging maken.
CooLLady schreef:Een moeilijk parket waar je in zitmaar als ik jou was dan zette ik hem ijzerloos op een weiland,dat hij voor zijn eten zoveel mogelijk moet bewegen en gewoon wachten op herstel van zijn hoeven en de smid/bekapper erbij halen om hem lager op zijn hielen te zetten,daardoor gaat de hele hoef dragen en niet alleen het voorkantje waardoor gevoelige hoeven enovermatige slijtage niet meer zullen zijn en de straal zal dit ook regelen mits deze de grond raakt en niet weggesneden word. .
En dit in stapjes..
Iig veel sterkte en geduld voor jou en je paardke
Kelly1992 schreef:Dani_ schreef:Er is geen uitzondering die niet zonder ijzers kan!
Ik zou alles doen om het hoefmechanise te stimuleren. Dus in elk geval het paard 24/7 buiten zetten. Als je hoefschoenen aanschaft kun je waarschijnlijk gewoon blijven wandelen/rijden buiten. Hoe meer beweging hoe beter. En ik zou een natuurlijk bekapper laten komen want hóe het paard bekapt wordt maakt echt heel veel uit.
Op hoefnatuurlijk is ook een forum, je kunt daar beter je vraag stellen omdat hoefijzers daar een gepasseerd station zijn en op bokt niet. nog niet.
Ik weet dat elk paard zonder ijzers kan..
Ik ben nu met de hoefsmid bezig bo wat platter te zetten want toen ik hem kocht vorig jaar stond bo erg stijl..zou het daar ook door kunnen dat het zo hard slijt??
Mijn paard staat vanaf maat tot begin november dag en nacht buiten en de rest van het jaar alleen s'nachts op stal. Ik kan hier in de buurt helaas niks vinden wat dag en nacht buiten kan met schuilstal. Hier in de buurt is dit al pure luxe.