Paard in hokjes stoppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard in hokjes stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:36

Tegenwoordig hebben we die mogelijkheid ook :P
Left Brain, Right Brain, Extrovert of Introvert (Parelli), Water, Aarde, Vuur, .... En dan nog een hele resem persoonlijkheden volgens K.F. Hempling. Dat zijn degene die ik al ben tegengekomen. Zijn er misschien nog meer? :+

Puur uit interesse ben ik eens gaan kijken en mijn pony kan je bij Parelli & de elementen echt duidelijk in 1 klasse terugvinden, vond ik wel grappig :) Bij K.F. Hempling ben ik er nog niet geraakt (heb z'n boek wel maar denk dat ik er misschien nog niet klaar voor ben ofzo :o :)) ) maar ga ik binnenkort nog wel eens een poging toe doen.

Werkt het? Je paard/pony in een bepaald hokje duwen en daar (vooral) naar handelen? Of moet men niet zo zweverig doen en gewoon kijken naar je paard & daar naar handelen?

amyz

Re: Paard in hokjes stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:43

Tsja, ik ben sowieso geen fan van hokjes :+ Heb die testjes wel is op poown losgelaten, vind sommige uitkomsten handig, kan er wat mee (poown is ''mouthy'' dus dat happerige gedrag moet op een andere manier worden opgelost, poown is ''vuurpaard'' dus heeft extra bewondering nodig) maar over het algemeen is t meer ''voor de grap'' zeg maar.. Kijk liever naar mn paard dan naar een tekst die me vertelt hoe mn paard zou zijn..

En bij mensen is t ook altijd anders... Ken bijv 5 weegschalen (waaronder mezelf), weegschalen zouden goede smaak hebben, houden van opgeruimde omgeving, bemiddelaars, charmant, enz enz. Nou, eentje heeft een smaak als een betonmolen (ok, over smaak valt niet te twisten, maar die gozer is echt té erg), mijn kamer is altijd een (georganiseerde) chaos, een gozer deelt liever klappen uit dan vrede te stichten, vriendin van me past voor geen meter in t plaatje... Alleen de laatste die overblijft past bijna helemaal in t weegschaal-plaatje... Dus ja, paarden of mensen... Je kan geen van beiden in hokjes stoppen denk ik :+ Denk dat je nog het beste de info tot je kan nemen en gewoon zien wat je ervan kan gebruiken, en wat eigenlijk helemaaal niet klopt...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:54

Linkjes? Heb parelli trouwens al gevonden, dan is pown een leftbrain introvert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:58

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:03

Ik reageer even zodat ik dit terug kan vinden, ik heb lang geleden ook eens gekeken of ik kon uitvogelen wat voor "hokje" onze muts past. Helaas ben ik er nooit uitgekomen hij past in teveel hokjes (ik zal wel wat vreselijk verkeerd hebben gedaan :P)

De enige "hokjes" die ik ken is die van dressuurpaard, springpaard, fokpaard ed. maar die zul je zeker niet bedoelen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:23

haha, die van mij is een left-brain introvert. Nou daar hebben we wat aan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:26

Ze zijn precies populair :+ :))

Ben net nog eens het boek van Hempling aan het doorbladeren, ik vind het maar moeilijk gedoe hoor :+ Bij de rest ging het snel, heb ik gewoon voor de grap eens bekeken, maar dit gaat toch niet zo vlotjes :')

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:28

Ik heb twee totaal tegenovergestelde paarden.
Een left-brain introvert en een right-brain extrovert.
Iedereen is gelijk voor de wet, maar natuurlijk hebben bijde een andere werkwijze nodig.

Ik wist trouwens niet dat KF Hempling dat ook deed (in hokjes). Heb het hele boek gelezen maar nergens zoiets gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:31

Neem aan dat je altijd al gemerkt hebt dat ze verschil in aanpak nodig hadden? (tenzij je eerst hebt opgezocht wat ze waren toen je ze pas had ofzo :P) Of viel dat pas op toen je wist in welk hokje ze hoorden?

Het boek "paardenpersoonlijkheden" lijkt me toch wel duidelijk hokjes-stoppen ... "Elk paard kan ingedeeld worden in 1 van de 26 karaktergroepen".

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:39

Als er iets is wat de horsenality chart van parelli NIET is, dan is het wel in hokjes stoppen.

Vaak zitten paarden overwegend in een kwadrant, maar net als mensen verandert dat in verschillende situaties. De bedoeling is dat je met training meer in balans komt, dus meer naar het midden toekomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:44

En toch vertrek je van je paard in een hokje te stoppen ... anders kan je nooit naar het midden toewerken .. En van een dominant paard kan je geen onderdanig paard maken lijkt me .. en van een kalm paard zou je geen hyper-paard moeten willen maken zal ik maar zeggen .. Of dat vind ik toch :+

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:49

Ik wist van het begin al dat ze allebei een andere aanpak nodig hadden ja, maar toen werkte ik niet op de Parelli manier (nu ook niet helemaal).

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:15

Vind het een leuk streven om in te delen op hokjes, om duidelijk te maken dat niet alle paarden hetzelfde zijn en dus verschillende aanpak/benadering nodig hebben (voor diegenen die dat nog niet doorhadden :Y) ), maar verder kan ik er persoonlijk niets mee.

Parelli-chart op deze manier is leuk 'oh, mijn paard is een....', maar aangezien ik de aanvullende trainingstips/dvd niet heb is het niet meer dan een leuke observatie.

Vijf elementen, en het bijbehorende voeradvies dat er vervolgens aan verbonden wordt, vind ik nogal dubieus omdat ik veel vragen meer afhankelijk vindt van de ruiter/eigenaar van het paard dan van het paard zelf.
Voorbeelden: 'Kan je paard zowel in de rijbak als bij een buitenrit zelfstandig en regelmatig tempo vasthouden zonder dat je hem/haar tegen moeten houden of aansporen?', 'Reageert je paard slecht op beenhulpen?' en 'Vindt je paard het nodig om tijdens een buitenrit iedere grasspriet op te eten?'
Lijken me allemaal dingen waar je als ruiter ook en vooral zelf bij bent. Als ik mijn paard continue zou schoppen wordt hij vanzelf slecht aan het been, als ik hem continue toe sta gras te eten onderweg gaat hij het vanzelf nodig vinden om het de hele tijd te proberen.
Om daar nu een voedingsadvies op te baseren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:24

Ik snap zeker wat je wil zeggen :j (naar het voedingsadvies heb ik trouwens niet eens gekeken :+) maar volgens mij zijn er wel sowieso paarden die het eerder zullen proberen. Je ziet dat mooi in de kudde waar mijn pony staat .. een paar (halfbloed)arabiertjes en hij ... Die arabiertjes leven om te lopen (worden ook in de endurance uitgebracht), die gaan zodra ze mogen en stoppen niet voordat dat gevraagd wordt, en onderweg is er natuurlijk geen tijd om te eten want er moet gelopen worden, dat is het leven ... Zou je tegen die van mij eens moeten zeggen :+

En natuurlijk kan veel opgelost worden met trainen, het is niet omdat ie het graag zou willen dat hij tijdens het rijden mag eten, maar je kan niet ontkennen dat er gewoon verschil in de type paarden zit, die van mij zal het altijd proberen, terwijl die anderen er nog niet eens aan zullen denken...

Edit; oh, ik heb trouwens mijn Hempfling-hokje ook gevonden, volgens mij was ik die eerder overgeslagen ofzo, want ook hier is het weer allemaal duidelijk (ofwel kende ik mijn pony toen nog niet goed genoeg...) :)) Wel leuk :+ Ken mijn pony nu een paar jaar, heb mij sinds vorig jaar echt in hem verdiept zeg maar, het rijden aan de kant gezet en echt gekeken naar & geleerd van de pony .. en dan nu de tekst gelezen die bij die persoonlijkheid past ... Eng gewoon :')

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:59

Ben het met je eens dat er absoluut paarden zijn die bepaalde eigenschappen van nature meer hebben, maar die test is verdraaid lastig invullen als je op die manier moet gaan denken ;). Dan moet je al je training eigenlijk van het gedrag 'aftrekken' voordat je een realistisch beeld krijgt. En aangezien training ook weer het karakter/de gedragingen van je paard beinvloedt...

Ik wil ook helemaal niet ontkennen dat er verschillende types paarden zijn, zo was mijn post helemaal niet bedoeld, alleen dat ik de manier van vragen bij de vijf elementen test vaak té afhankelijk vind van de invloed die wij als ruiters/eigenaren op onze paarden hebben. Kan me bij die test voorstellen dat als er twee ruiters op een paard rijden, de één wel eens een ander advies zou kunnen krijgen dan een ander, door de manier waarop zij het gedrag van het paard interpreteren.

Staan de hempfling-hokjes ook online? Vind het toch leuk om te kijken in welke hokjes ik paardlief allemaal kan proppen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:09

Ik volg je :j Daarom ook dit topic eigenlijk, in hoeverre moet je je omgang etc. baseren op het resultaat van zo'n testjes ... Wat zijn daar de verschillende meningen over/ervaringen mee .. ;)

Heb die laatste hokjes niet online gevonden, maar misschien weet ik gewoon niet waar zoeken :P Heb dat boek trouwens al een hele tijd (een paar jaar) maar er nooit echt iets uit kunnen halen, en nu viel het allemaal op z'n plaats :Y) Blijf het trouwens wel een moeilijk boek vinden :P

Ik vind die dingetjes gewoon leuk om te weten, om te zeggen van 'ey, kijk nou, dat is typisch die van mij, hahaha', maar ik heb dan misschien wel het geluk om zo'n typisch geval te hebben (alhoewel, als je de resultaten bekijkt zouden anderen misschien eerder van ongeluk spreken :+ ), ik zou bv. niet kunnen zeggen waar de andere paarden die bij hem staan in thuishoren (behalve dan niet in dezelfde reeks), maar met hen heb ik ook vrij weinig contact zeg maar in vergelijking met mijn eigen pony, dus dat speelt ook mee neem ik aan ... ik weet gewoon niet hoe ze op bepaalde dingen zouden reageren bv., en dat weet ik van mijn pony wel .. maakt het indelen toch makkelijker.

Nu ik dat zo aan het schrijven ben .. eigenlijk zou je dus eerst je paard moeten (leren) kennen, hem daarna indelen en dan eventueel wat kleine dingetjes aanpassen ofzo? Of hoe moet je er nou eigenlijk mee werken? :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:33

Ik vind de indeling van Parelli wel 'helder', en die indeling gebruikt hij ook bij het noemen van verschillende oplossingen. Daar zie ik het nu van in. :j

Het hele gebeuren rondom vuurpaarden, lompe dikke paarden (:+), enz - daar heb ik minder mee. :)

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:07

hog,ik heb het niet op hokjes,zeker niet in op 'maar enkele hokjes'.
want als je hokjes gebruikt,heb je altijd uitzonderingen die zogezegd in een bep hokje vallen,maar toch niet zo 'stereotyp' zijn als het hokje beschrijft.

geef mij maar gewoon je paardjes leren kennen en samen met je paard zoeken naar een persoonlijke manier van omgaan met....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:15

Je hebt ook nog linda tellington jones met karakter kenmerken aan de hand van uiterlijke kenmerken, en je hebt nog de bach types.
Ik kijk er wel naar, en om dingen te begrijpen is het soms heel handig, maar ga er niet mijn hele training oid op aanpassen, deze probeer ik namelijk al aan te passen als het niet werkt voor een paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:17

TurdusMerula schreef:
Ik vind de indeling van Parelli wel 'helder', en die indeling gebruikt hij ook bij het noemen van verschillende oplossingen. Daar zie ik het nu van in. :j

Het hele gebeuren rondom vuurpaarden, lompe dikke paarden (:+), enz - daar heb ik minder mee. :)

Ik ken een vuurbelg, ik denk dat je er zeker wel wat duidelijkheid van krijgt als je erachter komt dat je paard bijvoorbeeld hout is en erachter komt hoe houtpaarden werken, maar vaak is een paard een combi en wordt het alweer lastiger.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:33

lailapri schreef:
TurdusMerula schreef:

Ik ken een vuurbelg, ik denk dat je er zeker wel wat duidelijkheid van krijgt als je erachter komt dat je paard bijvoorbeeld hout is en erachter komt hoe houtpaarden werken, maar vaak is een paard een combi en wordt het alweer lastiger.

Licht dat eens toe, als je wilt? :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:40

doe ik zodra ik thuis ben, komt erop neer dat ras en postuur dus niet altijd maar hetzelfde element vertegenwoordigen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:41

Ach ja elke goeroe heeft z'n eigen hokjes bedacht, anders hoor je er als goeroe niet bij en ben je geen echte goeroe natuurlijk 8-)

Ik ben gewoon blij met mijn arabier met het karakter van een traag trekpaard :D

Die vijf elementen indeling is een verkooptruc van Erik (veel te dure) Laarakker en consorten. De bedoeling was om met deze indeling ook speciaal voer toegespitst op deze indeling te kunnen verkopen. Maar het heeft nooit echt voet aan de grond gekregen :+

whoehoehahaha, hier kán ik niet eens antwoord op geven

46. Staat je paard iedere keer als je op stal komt, argwanend achterin de stal? Ja Nee
47. Staat je paard ' s ochtends aan de deur te rammelen, omdat hij naar buiten wilt, meer dan bij andere paarden? Ja Nee
48. Als je op stal komt, is jouw paard dan de eerste op stal die je begroet?

Mijn paard zal direct veranderen in een arabische raket als ik hem op stal zet en biks ga geven. Nu staat hij 24/7 buiten en is rustig en beheerst. Het karakter heeft niet alleen met het innerlijk te maken maar ook met de huisvesting. Nu zal hij een aarde paard zijn ofzo maar op stal met brokjes wordt het vanzelf een vuurpaard. :+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-01-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:46

lailapri schreef:
doe ik zodra ik thuis ben, komt erop neer dat ras en postuur dus niet altijd maar hetzelfde element vertegenwoordigen.

Ben benieuwd... :)

Want dat een paard een eigen karakter heeft lijkt mij voor zich spreken.
Ik vind mijn haflinger ook geen 'standaard'haf...

Maar ik wacht af. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:49

maar de elementen zelf bestonden al veel langer. Ik heb dat voer ook nooit gekocht. Veel te duur en ingewikkeld.