De plus en minpunten van NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

De plus en minpunten van NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 14:38

Ik lees hier vaak topics over dat bepaalde dingen van NH niet eens zo goed zijn voor een paard, en sommige dingen weer juist wel.
Leef je uit met jouw plus en minpunten van NH

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:00

Ik zou me geen minpunten kunnen voorstellen van iets wat je zelf uitvoert, waar je met je volle verstand bij bent. Als je er een minpunt zou zijn, zou je gewoon jezelf en je methode moeten aanpassen.
Aan bepaalde methodes zitten wel 'dingen' die zwaar discutabel zijn, als je dat als minpunt beschouwt neem je dat ook niet over lijkt me.

De enige minpunten van NH zijn, vind ik, de mensen die het beoefenen. Diegenen die alleen even een middagje 'NH gaan doen'. Diegenen die menen dat zij het licht hebben gezien en daardoor boven de rest van de paardenwereld staan, en er zo voor zorgen dat er een aversie tegen NH bestaat. Diegenene die denken dat alles om trucjes, of om bitloos rijden gaat. Kortom; mensen die de intentie niet begrepen hebben.

Cassidy

Re: De plus en minpunten van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:09

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 17:14

Dankjewel, ga ik zeker even kijken Cassidy

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:32

Voor mij heeft het enkel voordelen, minpunten kan ik niet direct opkomen.
Denk dat het wel is zoals bij bijna elke sport, de minpunten veroorzaak je meestal zelf, al dan niet bewust natuurlijk (bv. Learned helplessness).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:35

wimmus schreef:
Ik zou me geen minpunten kunnen voorstellen van iets wat je zelf uitvoert, waar je met je volle verstand bij bent. Als je er een minpunt zou zijn, zou je gewoon jezelf en je methode moeten aanpassen.
Aan bepaalde methodes zitten wel 'dingen' die zwaar discutabel zijn, als je dat als minpunt beschouwt neem je dat ook niet over lijkt me.

De enige minpunten van NH zijn, vind ik, de mensen die het beoefenen. Diegenen die alleen even een middagje 'NH gaan doen'. Diegenen die menen dat zij het licht hebben gezien en daardoor boven de rest van de paardenwereld staan, en er zo voor zorgen dat er een aversie tegen NH bestaat. Diegenene die denken dat alles om trucjes, of om bitloos rijden gaat. Kortom; mensen die de intentie niet begrepen hebben.

Klopt. NH is super om het talent/feeling die je met/voor paarden hebt te laten groeien, maar dan moet je wel begrijpen waar je mee bezig bent en aan jezelf willen werken. Als je niet weet waarom (en dus ook wanneer wel/niet) je iets doet krijg je of een robotpaard of een onhandelbaar paard.

Ik ben het ook wel eens oneens met sommige dingen van een methode, meestal omdat de reden ervoor mij niet duidelijk is. Weet ik eenmaal waarom dat gebruikt wordt is dat anders. Of ik het dan wel zou toepassen hangt van de situatie af.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:48

NH is voor mij eigenlijk geen methode, het is een hele levensstijl. Paard altijd buiten in kuddeverband, zonder ijzers, bitloos e.d. Het enige nadeel vind ik dat ik in de wintwer door de modder heen moet banjeren :P maarja het feit dat mijn paarden in de groep staan en tevreden in de sneeuw staan te eten maken dat weer helemaal goed voor mij :P

Ik kan me persoonlijk ergeren aan mensen die zichzelf uitgeven als Natural en vervolgens huin paard weer lekker terug zetten in zijn stalletje met 2 kg krachtvoer en zn winterdekentje. Dan vind ik dat je een belangrijke essentie van Natural Horsemanship niet begrepen hebt.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:51

Vind dat dat niets met NH te maken heeft. Dat is gewoon natuurlijk houden vind ik :)
Maar dat is voor iedereen verschillend denk ik :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:31

Idd, Natural en Natural Horsemanship zijn twee heel verschillende dingen (en vandaar dat er ook twee vershillende fora op bokt zijn :D)

Je kunt "aan NH doen" (vind die omschrijving walgelijk, vandaar tussen aanhalingstekens) , je paard met boomzadel en met bit rijden, ijzers onder de hoeven van je paard laten slaan, hem in een box zetten, in de winter scheren en onder dekens zetten.
Je kunt zelfs met NH insteek meedoen aan de Olympische Spelen.
Wat voor essentie van NH heb ik niet begrepen als ik bovenstaande stappen volg? NH is inspelen op het paard, communiceren op een niveau dat het dier begrijpt op het moment dat wij er mee bezig zijn.

Misschien kun je voor het gemak even googlen op David O' Connor, en Karen O' Connor?
Doe er dan voor het gemak even de specificaties "Olympic games" en Parelli bij.

En voor de genen die niet willen zoeken, hier een klein tipje van de sluier

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

David en Karen O'Connor zijn ruiters die in het verleden voor het Amerikaanse Olympische team uit zijn gekomen. En daar niet onverdienstelijk hebben gescoord.

Voor degenen die deze namen niet kennen, hier een overzicht van de resultaten van David. Voor zijn vrouw Karen moet je maar even googlen.

http://en.wikipedia.org/wiki/David_O'Connor_(equestrian)

David en Pat Parelli zijn goede vrienden, en hebben elkaar gevonden omdat hun manier van aanpak van paarden niet zo heel veel van elkaar verschilde.
Door het werk met Parelli heeft David zijn kennis kunnen vergroten en het heeft een bijdrage geleverd aan het feit dat hij zo succesvol is geweest.

Dat de combi NH en competitief rijden, en het feit dat je kiest om je paard wel met krachtvoer, deken op op stal te zetten en wedstrijden te gaan rijden, niet past in het plaatje van de Natural "tot in hart en nieren", is een ander verhaal. En daar zijn al heeeel veeeel topics over geweest op bokt...:j

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 18:36

Daar ben ik het ook met je mee eens ;D

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:11

Ja jullie hebben ook gelijk. Iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuze daarin maken wat het beste bij hem/haar past. Ik heb nog niet alle topics gelezen op bokt maar ik geloof graag dat er al heel wat discussies op dit vlak zijn gevoerd :P

Janny23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:30

Bij Monty heb ik soms mijn twijfels.
Ik heb verschillende filmpjes op youtube gezien en daarbij leek het wel alsof de paarden stress hadden.
De paarden moesten 10 min in een round pen draven zonder dat Monty er op reageerde.
Ze konden niet ontsnappen of terug communiceren.
Het leek wel alsof ze alleen naar 'de baas' moesten luisteren en dit is voor mijn gevoel niet de bedoeling van NH.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 13:14

Ik ben inderdaad ook tegen de join-ups van monty, en zal deze zelf ook nooit uitvoeren.
Ik heb wel een boek van monty, maar daar staan naast de join-ups ook andere leuke oefeningen in :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:33

heavon13 schreef:
Ja jullie hebben ook gelijk. Iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuze daarin maken wat het beste bij hem/haar past. Ik heb nog niet alle topics gelezen op bokt maar ik geloof graag dat er al heel wat discussies op dit vlak zijn gevoerd :P

Het gaat me bij mijn reactie er nog nieteens om dat iets bij je past of niet, het gaat me erom dat jij het verschil niet weet of lijkt te weten tussen Natural en Natural Horsemanship (en er zijn legio tussenstappen en nuances te bedenken tussen de twee uitersten, wel behoefte hebt aan hokjesdenken of iemand in een laatje te stoppen), en roept dat ze het niet helemaal hebben begrepen als ze dingen niet tot op de letter zo doen zoals jij dat in je hoofd hebt zitten.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:39

@ Cassidy: Ik zit nog niet zolang op bokt dus moet dat inderdaad nog allemaal uitvinden. Ik heb overigens nooit gezegd dat ik mensen wil bekeren of wat dan ook. Ieder heeft zijn eigen keuze en zo moet het ook zijn. ik heb ook helemaal geen zin om mijn energie te steken in het mensen bekeren. Dat is dan verkeerd overgekomen. Ik zeg alleen dat het voor mij soms frustrerend is als mensen zeggen dat zo natuurlijk bezig zijn terwijl dat heel erg tegenvalt als je beter gaat kijken. Het is een ander verhaal als je gewoon zegt dat je NH een goede methode vind, maar dat het natuurlijke houden niet bij je past. Dat is het vervelende van communiceren vanachter een toetsenbord, dingen komen anders over dan dat je ze bedoelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:47

Janny23 schreef:
Ik heb verschillende filmpjes op youtube gezien en daarbij leek het wel alsof de paarden stress hadden.
De paarden moesten 10 min in een round pen draven zonder dat Monty er op reageerde.
Het leek wel alsof ze alleen naar 'de baas' moesten luisteren en dit is voor mijn gevoel niet de bedoeling van NH.

Er zijn twee mogelijkheden in het werken met paarden.
Of jij bent de baas, of het paard neemt het over. En dat het paard het overneemt, is iets wat je niet wilt, ook niet binnen de NH.
NH geeft je handvaten hoe je met je paard om moet gaan, hoe je hem via verschillende manieren kunt laten doen wat jij wilt. Ja het paard moet luisteren. En om dat te bereiken maak je het gewenste zo makkelijk mogelijk en het ongewenste zo moeilijk mogelijk.
NH is wat dat betreft echt niet anders dan de normale manier van omgang. Alleen pak je dingen anders aan.

Dus of ik nu Anky heet
Monty Roberts heet,
Pat Parelli heet,
Paard moet doen wat jij zegt
De manier waarop je dat bereikt is dan van geval tot geval verschillend. En daar zit nu het verschil binnen de NH en de "Normale" manier van omgang.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de "verschillende filmpjes van Monty" op Youtube.
Je mag ze met link hier neerzetten, maar ook via PB als je dat liever hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:51

heavon13 schreef:
@ Cassidy: Ik zit nog niet zolang op bokt dus moet dat inderdaad nog allemaal uitvinden. Ik heb overigens nooit gezegd dat ik mensen wil bekeren of wat dan ook. Ieder heeft zijn eigen keuze en zo moet het ook zijn. ik heb ook helemaal geen zin om mijn energie te steken in het mensen bekeren. Dat is dan verkeerd overgekomen. Ik zeg alleen dat het voor mij soms frustrerend is als mensen zeggen dat zo natuurlijk bezig zijn terwijl dat heel erg tegenvalt als je beter gaat kijken. Het is een ander verhaal als je gewoon zegt dat je NH een goede methode vind, maar dat het natuurlijke houden niet bij je past. Dat is het vervelende van communiceren vanachter een toetsenbord, dingen komen anders over dan dat je ze bedoelt.

Als jij de Natural omgang en manier van houden in je hoofd hebt zitten.
En iemand begint over Natural Horsemanship, maar jij hebt Natural in je hoofd zitten en niet Natural Horsemanship
Ga jij mensen afrekenen op wat jij denkt dat ze bedoelen.
Durf door te vragen, durf kritisch te zijn, ook naar jezelf toe.
Je roept dat je niet wilt bekeren, maar je oordeelt al wel.
En het kan best dat je nog niet zo lang op bokt zit, dus nog niet alles gelezen hebt. Gaat gaandeweg wel komen.
Maar op dit moment zou je bijvoorbeeld eens je kunnen gaan verdiepen wat NH eigenlijk inhoudt, en wat Natural eigenlijk is.
En dan ook even in je hoofd houden dat er legio tussenstappen zijn. Mensen die wel hun paard Natural houden, maar waar het paard aangeeft dat hij toch beter vaart bij dat dekentje, of dat ijzertje, of dat boomzadel...

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:21

Cassidy schreef:
heavon13 schreef:
Als jij de Natural omgang en manier van houden in je hoofd hebt zitten.
En iemand begint over Natural Horsemanship, maar jij hebt Natural in je hoofd zitten en niet Natural Horsemanship
Ga jij mensen afrekenen op wat jij denkt dat ze bedoelen.
Durf door te vragen, durf kritisch te zijn, ook naar jezelf toe.
Je roept dat je niet wilt bekeren, maar je oordeelt al wel.
En het kan best dat je nog niet zo lang op bokt zit, dus nog niet alles gelezen hebt. Gaat gaandeweg wel komen.
Maar op dit moment zou je bijvoorbeeld eens je kunnen gaan verdiepen wat NH eigenlijk inhoudt, en wat Natural eigenlijk is.
En dan ook even in je hoofd houden dat er legio tussenstappen zijn. Mensen die wel hun paard Natural houden, maar waar het paard aangeeft dat hij toch beter vaart bij dat dekentje, of dat ijzertje, of dat boomzadel...

Ik heb me een paar jaar geleden al verdiept in NH en natuurlijk paardenhouden (maar je bent natuurlijk nooit uitgeleerd). Door dagelijks met paarden te werken en dingen tegen te komen heb ik inderdaad mijn eigen visie en mening gekregen. Wat ik bedoel is dat ik mensen altijd zal willen helpen en mijn ervaringen wil meegeven, alleen als ze het daar niet mee eens zijn zal ik niet gaan proberen om hun te gaan bekeren. Ik weet dat er tussenstappen zijn, ik vind ook dat hoe dan ook je altijd naar je paard moet blijven kijken. Op het moment dat mijn paard staat te rillen gaat er ook een deken op hoor (om maar een voorbeeld te noemen), alleen vind ik wel dat je niet te snel naar de uitzonderingen moet grijpen. Daar heb ik misschien wel al een oordeel in ja, maar ik respecteer wel dat anderen mensen het anders doen. Zoals ik al zei vind ik wel dat je daar dan eerlijk in moet zijn. Het zal echter nooit mijn bedoeling zijn om mensen af te kraken omdat zij het anders doen als ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:50

Dus ook al is je plaatje in je hoofd verkeerd, mag je nog een oordeel hebben, daar heel eerlijk over zijn en ventileren?

Hmm...ik denk dat je dan alleen maar een flater slaat....

Want ik heb de indruk dat je de verschillen tussen Natural en Natural Horsemanship, ondanks dat je je er in het verleden in hebt verdiept, toch niet helemaal begrepen hebt. En ik krijg ook de indruk dat je - ondanks het feit dat je er hier nu op gewezen wordt - geen moeite gaat doen om het voor jezelf recht te zetten. Dat zou ik heel jammer vinden.
Want een keer een fout maken en voor schut staan...niet handig, maar verder niets mis mee. Maar als je deze fout in de toekomst ook blijft maken, is dat ronduit dom, sorry als ik dat zo cru verwoord....

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:52

Cassidy schreef:
Dus ook al is je plaatje in je hoofd verkeerd, mag je nog een oordeel hebben, daar heel eerlijk over zijn en ventileren?

Hmm...ik denk dat je dan alleen maar een flater slaat....

Want ik heb de indruk dat je de verschillen tussen Natural en Natural Horsemanship, ondanks dat je je er in het verleden in hebt verdiept, toch niet helemaal begrepen hebt. En ik krijg ook de indruk dat je - ondanks het feit dat je er hier nu op gewezen wordt - geen moeite gaat doen om het voor jezelf recht te zetten. Dat zou ik heel jammer vinden.
Want een keer een fout maken en voor schut staan...niet handig, maar verder niets mis mee. Maar als je deze fout in de toekomst ook blijft maken, is dat ronduit dom, sorry als ik dat zo cru verwoord....

Ik wil het zeker recht zetten, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt.. Ppff blijf het moeilijk vinden om me via de computer goed te verwoorden :P. En ik vind het ook niet erg dat je het zo zegt hoor, is alleen maar eerlijk en goed. Ik heb nooit gezegd dat iets goed of fout is. Dat is voor iedereen verschillend, wat ook helemaal prima is. Wat ik dus in eerste instantie bedoelde te zeggen is dat het mij tegenvalt als ik met mensen praat dat ze zeggen dat ze zo Natural zijn en dat vervolgens blijkt dat ze alleen maar met NH bezig zijn. Uiteindelijk moet iedereen die keuze voor zichzelf maken alleen vind ik niet dat als je aan NH doet je jezelf meteen als Natural uit moet drukken. Dat is wat ik bedoelde... hoop dat het er nu een beetje beter uitkomt :P Maar uiteindelijk heb ik daarvoor inderdaad in een verkeerd topic gereageerd aangezien het niet alleen met NH te maken heeft.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:15

Imo moet je je gewoon niet druk maken in wat voor hokje jij mensen plaatsen wil, of waar andere mensen zichzelf graag in plaatsen.
Als binnenkort Anky zichzelf natural noemt omdat ze haar paard niet chipt, en zichzelf een NH'er vindt omdat ze weleens zonder zadel rijdt; I couldn't care less.
Maargoed, de hokjesgeest is natuurlijk een vertrouwd idee op Bokt.

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:18

negatief vind ik dat alles zo veralgemeend wordt.

Kijk je niet naar je paard (die bv te mager staat om zonder deken rond te lopen in de winter / Het regent dagen aan een stuk en je zet je paard niet binnen of doet hem niets van bescherming op / je weide ligt zo drassig dat je paard er rotstraal of mok van kan krijgen ) dan krijg je gegarandeerd problemen..

Gewoon kijken wat best is voor je paard.
Mijn paard heeft op deze manier dus eens een ernstige bacteriele infectie opgedaan omdat hij (zonder mijn weten) er drager van was en ik had hem lekker "natural" buiten laten staan (hij heeft schuilstal maar gebruikt hem niet) in de gietende regen en door de vochtige huid is de bacterie gegroeid.
Nu doe ik hem (tegen het NH principe in) op stal als het dagen aan een stuk regent..

suze2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:18

pluspunten vind ik dat je op een vriendelijke manier met je paard omgaat
minpunten vind ik dat het heel moeilijk is en er weinig mensen zijn die het je kunnen leren of je moet een hele dure cursus doen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:27

suze2 schreef:
pluspunten vind ik dat je op een vriendelijke manier met je paard omgaat
minpunten vind ik dat het heel moeilijk is en er weinig mensen zijn die het je kunnen leren of je moet een hele dure cursus doen

Vindt je? Ik vind 15 euro voor een half uur priveles heel netjes. Kwestie van verder kijken dan etiketjes lang zijn.........

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:41

Janny23 schreef:

voor zijn tijd was monty een doorbraak, vergeleken met zijn vader en andere paardenmensen werkt hij heel vriendelijk, echter heeft de tijd niet stil gestaan, maar dat maakt zijn methode nog niet slecht.