Wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardrijmiep

Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:57

hallo,
ik zit te twijfelen tussen les in vd(vrijheidsdressuur) of les in parelli(naturalhorsemanship) ?
wat vinden jullie? en wrm?
en kennen jullie ook nog mensen die daar les in geven omg. noordwolde(fr)
Groetjes,
Laatst bijgewerkt door paardrijmiep op 12-12-10 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Re: Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:58

wat is VD en parelli?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:24

Persoonlijk vind ik VD(=vrijheids dressuur) niets, en ik zou gaan voor natural horsmanship lessen niet zozeer van parelli maar als jij je daar goed bij voelt denk ik dat je daar meer aan hebt dan aan VD.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:26

oh op die manier, ik vind persoonlijk VD wel heel leuk om te zien altijd :D

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:27

Ik zou persoonlijk voor vd gaan
Want eerlijk gezegd vind ik dat natural horsemanship maar onzin :o

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:33

vd want paarden leven nu niet meer in de natuur en vind het dan ook klets
Laatst bijgewerkt door vivione op 12-12-10 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:35

vivione schreef:
vd want paarden leven nu niet meer in de natuur en vind het dan ook klets om te doen iemand op onzo mange doet het ook en het paard word er niet beter van en dan zegt hij krijgt weer een buikje ja logies als je er niet fanatiek mee bezig bent!

Over vooroordelen gesproken, pfff...

TS, het ligt eraan wat je wilt bereiken. Ik doe beiden, en ik rij ook nog eens dressuur, en zodra de bak weer goed is ga ik ook een begin maken met het springen, en dan hopelijk wedstrijden starten.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:38

Als je niet kan kiezen zou je ook aan deze dingen kunnen denken: Wat denk je dat het beste bij je paard past? Wat wil je bereiken met het paard, welke optie (dus in jouw geval vrijheidsdressuur of parelli) past daar het best bij?

Zelf lijkt het me erg leuk om met vrijheidsdressuur bezig te zijn, maar me verdiepen in bepaalde methodes van training en omgang vind ik ook interessant. Ik zou het dus niet zo kunnen zeggen, het zou afhankelijk zijn van hoe de band is met dat paard, wat bij het paard zou passen en wat het beste aan zou sluiten bij de doelen die ik met dat paard wil bereiken.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:20

Ik sluit me volledig aan bij het antwoord van Girassol. Het zijn 2 totaal verschillende dingen. Wat wil je bereiken? En hoe bereik je dat?
Pirelli is een stijl, een manier om met je apard om te gaan. VD is dat niet", dat is meer een tak van de paardensport zoals dressuur, western, voltigeren of longeren.

Ik ben zelf van mening, dat je met behulp van de omgangsmethoden zelf heel makkelijk VD kan aanleren, daar heb je dan niet echt meer hulp bij nodig. Je paard is dan al volledig op je geconcentreert en is al gewent om aan de hand of zelfs los jou te volgen en met jou samen te werken.

Als je veel ervaring hebt met omgaan met paarden, kun je je ook verdiepen in verschillende methodes, zoals Pirelli, Voest, Hempfling en Tellington-Jones. Dan kan je kijken wat jou het beste ligt en daaruit je eigen manier om met paarden om te gaan samenstellen. Als je veel ervaring hebt, zie je snel genoeg welke dingen uit welke stijlen jou het beste liggen en dat kun je dan combineren.
Als je nog niet ze heel veel ervaring hebt met paarden dat je nog niet je eigen stijl kunt ontwikkelen, kun je over meerdere stijlen wat lezen en daarvandaan kiezen welke stijl het beste bij jou ligt en je dan helemaal in die stijl gaan verdiepen.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 12:14

okee bedankt voor de reactie's!
ik heb al een best sterke band met me pony,
ook heb ik zo'n boek over die oefenigen van dat hij uit je bepaalde circel moet blijven wijken op druk etc.
maar daar tegen over is hij ook weer heel leergierig naar kunsjes zo kan hij bijvoorbeeld al als ik met mijn hand onder zijn buik ga gaat hij buigen.
dus ik zat even in zon dipje waar zou ik verder mee gaan want ik vind het allebij hardstikke leuk!
dus ik wou even jullie ervaringen met verschillende dingen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:49

IK denk dat je eerst aan horsemanship moet gaan werken, dus begrijpen hoe een paard natuurlijk reageert, dan pas zou ik aan de VD gaan beginnen, want als je geen leiding hebt over je paard is VD best lastig te gaan doen, want ze moeten eerst leren wijken voor de druk .

Ik zou zelf eerste het freestyle systeem gaan leren, Parelli kan ook, maar persoonlijk vind ik Parelli veel druk , vaak bozig kijkende paarden en ook als je verder wil met dressuur moet je het tegen de druk in komen van het parelli systeem in bepaalde oefeningen weer afleren, maar dat is mijn mening.
Maar denk dat er eerst een basis moet zijn zoals horsemanship en dat zou elke ruiter moeten hebben, want horsemanship is niet perse gelinkt aan het freestyle of parelli, maar in de omgang met een paard en ook als je hoog in de dressuur rijd hoor je over het nodige horsemanship te bezitten.

HorseSense12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:23

NH is juist geen onzin, hoor!
VD is meer onzin, koop gewoon een boek op http://www.vrijheidsdressuur.info , kan je ook NH doen!

Hoe leuk vVD er ook uitziet moet je net zoals midgie zei, ook eerst een goeie band met je paard hebben, wil je paard het voor je doen!
ik heb het VD boek ook en het is heel goed uitgelegd, echt een aanrader.

HorseSense, because i live the
naturel way! :):)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 14:36

okee,
ik ga me denk dan eerst maar even orienteren in de verschillende stylen van nh :P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:38

Verplaatst naar VNA, geen rijtechnische discussie :-)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:43

Citaat:
NH is juist geen onzin, hoor!
VD is meer onzin

Wat een belachelijke post? Beide manieren zijn prima, vrijheidsdressuur is bijvoorbeeld heel leuk om te doen en om je pony soepel te maken (denk aan het buigen, strekken, spagaat, noem maar op) en sterker, bijvoorbeeld met het steigeren en de spaanse pas. Het is ook vooral leuk om te doen en een leuke bezigheid met je paard of pony, je leert elkaar op een andere manier kennen en je kunt héél wat leuke dingen aanleren! :)

NH is ook harstikke leuk, leren communiceren met je paard via 'hun taal' en werken op een andere manier! :) Beide zitten voordelen aan, zeggen dat NH of VD onzin is vind ík persoonlijk erg kinderachtig :)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 17:33

zo denk ik er ook over e_nalanta maar andere denken er mischien anders over!
gr,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:38

Waarom zou je niet beide kunnen doen?
Eigenlijk heeft het allebei te maken met het vertrouwen en het leiderschap van jou tegen over het paard.
Ik ben zelf van beide geen echte fan, maar kan me er wel in vinden als anderen er veel plezier aan beleven.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 17:42

wat vind u dan leuk om met u paard te doen? aerdenhout1?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:55

Paarden herscholen die niet meer zijn te benaderen of te rijden, daar ligt mijn passie!
Maar ook dat is NH natuurlijk, alleen doe ik dat dan al heel mijn leven zo'n beetje en was er toen nog geen naam voor.
Nu heet dat NH en verdienen sommige mensen daar heel veel geld mee.
Kunstjes leren aan je paard vind ik eigenlijk een beetje het circus, maar dat kan best heel leuk zijn voor zowel het paard als de eigenaar!

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:08

aerdenhout1 daar hou ik ook van om paarden te herscholen,
zo was een hengst was bij zijn vorige eigenaar zo mishandelt dat je hem niet meer kon pakken niks,
toen heeft de eigenaar van mijn verzorgpaarden hem gekocht en ze moesten hem als ware in de trailer jagen,
toen ben ik heel voorzichtig met hem bezig geweest te poetsen en goed belonen,
uiteindelijk was ik de enige die hem goed kon aanraken,
zo was hij keer ontsnapt in het weiland touw zat er nog aan niemand kon hem aanraken behalve mij dat was wel heel leuk om te zien uiteindelijk moest hij toch nog naar de slacht omdat bij de koop over het hoofd is gezien dat hij een ei op zijn been had,
bleek dat hij bij zijn vorige eigenaar gebroken been had gehad niks aan gedaan en is zo vast gegroeit,
en als hij zeg maar zou blijven leven had hij er alleen maar last van want hij begon steeds meer te kreupelen!

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:10

Ik zou voor de parelli gaan. Er staan wat mensen op stal,
die hiermee ook bezig zijn, en het is gewoon zo fantastisch
om te zien dat het ook op een andere manier kan. En je
hebt er nog wat aan bij het rijden ook! Ik vind vrijheidsdressuur
eigenlijk maar niks

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:11

okee,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 02:52

Ik zou ook Parelli adviseren.
Omdat het je leert te zien waarom paarden denken zoals ze denken, waarom ze reageren zoals ze reageren.
Omdat Parelli je de basis geeft voor de rest van je hele paardencarriere.
Omdat VD daar eigenlijk een logisch gevolg van is.
Omdat je ook via Parelli en grondwerk je paard kunt gymnasticeren (beter nog dan met VD)
Omdat je met Parelli verder kunt komen en meer kunt bereiken dan je met de hele VD ooit voor elkaar kunt krijgen.

http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7 ... re=related

Filmpje 1: Pat Parelli
Filmpje 2: Honza Blaha met Gaston
Filmpje 3: Clinton Anderson en Mindy.

En nee, dit is geen VD. Dit kun je bereiken met Parelli en aanverwandte stromingen.
Met VD bereik je dit niveau NIET

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:55

Ik zal kiezen voor naturel horsemanship, omdat dat gewoon mooi is :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:39

Cassidy schreef:
Filmpje 1: Pat Parelli
Filmpje 2: Honza Blaha met Gaston
Filmpje 3: Clinton Anderson en Mindy.

En nee, dit is geen VD. Dit kun je bereiken met Parelli en aanverwandte stromingen.
Met VD bereik je dit niveau NIET

Cassidy, Honza Blaha mengt wel degelijk VD in zijn shows.
En ik vindt het wat overdreven om te stellen dat je "dit niveau" niet zou kunnen bereiken met VD. Om te beginnen wil niet iedereen "dit" bereiken en daarnaast gaat het gewoon om verschillende zaken. Freestyle (om het maar even zo te noemen) gaat in principe om bewegingen die je in normale dagelijkse omgang zou kunnen vragen. Het rijden bevat de oefeningen die je bij wedstrijden ook zou gebruiken en het grondwerk is ook voornamelijk gericht op bewegingen die je bij rijden zou gebruiken.
VD gaat juist om dingen die je niet voor dagelijkse gang van zaken "nodig hebt", die ook niet, of veel minder, in het normale bewegingspatroon van een paard voorkomen. Een hoog niveau VD is zeker niet "minder" dan een hoog niveau freestyle, het is alleen anders. Dat jij het als minder waardeert is dan jouw interpretatie. Weet je nog wat Freddy Knie allemaal kon met zijn paarden? Dat zie ik PP, HB en CA nog niet zomaar bereiken......
Het ene is niet beter dan het andere, het is alleen een andere tak van sport. En er is niemand die beweert dat je het niet allebei zou kunnen doen. Parelli kan een leuke basis leggen om vanuit te gaan werken met VD, maar je kunt VD ook vanuit andere uitgangspunten doen. Het is maar net wat je aanspreekt.