Waarom dragen van cap ontmoedigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Waarom dragen van cap ontmoedigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 20:57

Er is één ding wat mij buitengewoon stoort aan de Parelli pakketten en dat is dat het ontmoedigd wordt om een cap te dragen en ook in alle video's rijden de meeste ruiters zonder.

Hij promoot bijvoorbeeld dat als je denkt dat je een cap nodig hebt je sowieso niet moet opstijgen. Dat vind ik onzin, je doet ook een gordel om als je in de auto stapt, ook al denk je dat je een klein stukje gaat rijden en geen ongelukken maakt.

Kan iemand mij uitleggen waarom het niet meer wordt aangemoedigd? Zeker in zo'n veiligheidscultuur als de VS zou je denken van wel.

liedje89

Re: Waarom dragen van cap ontmoedigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:01

Als ik naar Amerikaanse films of tv programma's kijk zie ik ook (bijna) nooit iemand met helm rijden? Ik vraag me af of dat wel zo gebruikelijk is in Amerika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:04

Dat is ginds gewoon niet eens verplicht. Net zoals een motorpak/beschermende kledij bij ons ook niet verplicht is, enkel een helm. Nu wilden ze vanuit de regering gaan verplichten om beschermende kledij te dragen of toch minimaal zo'n motorjas, daar is zo ontzetten veel protest op gekomen als "pest de motorrijders nog wat meer". Is niet ingevoerd.

Bij beide heb ik hetzelfde idee: doe maar lekker aan, ik wil je kop niet zien als je onbeschermd tegen de vlakte bent gegaan met een harde klap...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:47

Arabesk schreef:
Er is één ding wat mij buitengewoon stoort aan de Parelli pakketten en dat is dat het ontmoedigd wordt om een cap te dragen en ook in alle video's rijden de meeste ruiters zonder.

Hij promoot bijvoorbeeld dat als je denkt dat je een cap nodig hebt je sowieso niet moet opstijgen. Dat vind ik onzin, je doet ook een gordel om als je in de auto stapt, ook al denk je dat je een klein stukje gaat rijden en geen ongelukken maakt.

Kan iemand mij uitleggen waarom het niet meer wordt aangemoedigd? Zeker in zo'n veiligheidscultuur als de VS zou je denken van wel.

Zodra jij een zinnig antwoord kunt geven op de reden waarom men bij Western-wedstrijden zo fel tegen het dragen van een cap is, dan heb je hierop ook je antwoord.........

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:04

De dressuur ruiters pakken anders ook meteen het hoedje zodra het mag volgens mij. Ik vond dat op paard en koets ook vrij eng, er gingen soms combinaties door de bak die totaal niet geoefend waren op publiek (lees staken, steigeren en rennen) maar bijna allemaal zonder cap.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:38

liedje89 schreef:
De dressuur ruiters pakken anders ook meteen het hoedje zodra het mag volgens mij. Ik vond dat op paard en koets ook vrij eng, er gingen soms combinaties door de bak die totaal niet geoefend waren op publiek (lees staken, steigeren en rennen) maar bijna allemaal zonder cap.

Het uiterlijk vertoon is anders, de werkelijke reden exact hetzelfde...........

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:43

ach je kan ook in je bikini gaan rijden maar als je dan open ligt niet gaan piepen dat je niet gewaarschuwd bent. ik vind het vooral een reden om er onderuit te komen van als je een helm opwil moet je niet gaan rijden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:04

Ontmoedigt hij het echt? Is mij nog nooit opgevallen.
Over het wel of niet (moeten) dragen zijn al topics genoeg, lijkt mij.
Ik draag er in ieder geval meestal geen (alleen tijdens wedstrijden, als het verplicht is) maar zal een ander niet zeggen dat hij of zij dat ook (niet) moet doen.

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:53

Ik denk dat het komt omdat hij een Amerikaan is, een cowboy dan ook nog vooral. Draagt het liefst een cowboyhoed. In Amerika zijn ze erg van de vrijheid om zelf te bepalen wat je wel/niet draagt (in veel staten is het dragen van een motorhelm ook niet verplicht, daarom zie je dat in films ook vaak. Op de motor dan he, niet te paard uiteraard! ;-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:01

Pfff geen helm op de motor, maar wel wapens op zak :+ rare jongens die amerikanen 8)7

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:02

Ik vind dat zo slecht, wat parelli zegt maar ook in films, en fotoshoots alleen voor de foto zonder cap (oa. hier op bokt)

Ik ben 1 keer keihard met mn hoofd tegen een paaltje gevallen, klats, een scheur van 10 cm in mn cap. Vlak nadat ik was gevallen was ik nog flauwgevallen. Had ik geen cap op gehad, dan was ik misschien wel dood geweest of verlamd. Ik rijd dus nooit zonder cap. Nouja, 1 uitzondering dan, op een joekel van een wat ouder paard gaan we wel eens gewoon zonder iets in de wei opzitten en dan met iemand ernaast. Maar die bokt nooit, heeft ook een hele spitse rug dus daar val je niet af! Echt, ik heb nog nooit zo'n goedzak als dat beest gezien!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:12

Als dit 'als je denkt dat je een cap nodig hebt je sowieso niet moet opstijgen' echt wordt gepromoot dan vind ik dat wel slecht. Dat ze het zelf niet doen is 1 ding, maar andere mensen laten denken dat een cap onzin is vind ik niet kunnen. Ik ben er zeker voor om altijd een cap te dragen als je op een paard zit. In Amerika is het misschien niet zo gebruikelijk, toch apart omdat daar wel veel gebruik wordt gemaakt van helmen bij het fietsen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:17

ikke schreef:
Arabesk schreef:

Zodra jij een zinnig antwoord kunt geven op de reden waarom men bij Western-wedstrijden zo fel tegen het dragen van een cap is, dan heb je hierop ook je antwoord.........

Bedoel je in Amerika? Daar weet ik niets vanaf, maar ik kijk er wel van op. Weet in ieder geval dat op western-wedstrijden hier in Nederland het dragen van een cap geen enkel probleem is!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:22

Arabesk schreef:

Ja hoor, dat kan ik wel uitleggen ;)

Op de video's rijd iedereen gewoon op eigen risico, dus cap kiest iedereen zelf voor. Genoeg video's van parelli waar (vooral engelse stijl) ruiters gewoon met cap rijden.

Hij promoot en ontmoedigd helemaal niets verder. Er wordt alleen gezegd dat een veiligheidshelm opdoen en daarna niet meer nadenken over de veiligheid (zoals hier veel gedaan wordt) niet hun strategie is.
Als je verwacht er af te gaan vallen, dan moet je er niet op gaan zitten. En daar ben ik het compleet mee eens :D

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:48

1 van de eerste dingen die je leert wanneer je met Parelli NH aan rijden begint is je noodstop waarbij je er binnen een seconde afspringt.
Grote boodschap is, wanneer het niet goed voelt, is het niet goed. Ga dan oefenen vanaf de grond tot het weer goed/veilig is om op te stijgen.

Verder word er in de dvd's inderdaad niks over capgebruik gezegt behalve wat Sanne hierboven zegt.

Ik denk dat het vooral erg Amerikaans is om alles zonder cap te doen.
Ik heb ook beelden gezien van(vooral dressuurruiters) in parelli filmpjes die allemaal wel gewoon een cap dragen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:03

Men komt er vanzelf een keer achter als men de cap niet draagt (als ze het dan nog kunnen navertellen). Denk dat een cap dragen niet land gebonden is, zelfs in de USA dragen er zat een cap ook bij westernrijden, kijk maar eens in het blad van de AQHA). Dat Parelli er tegen zou zijn heb ik nog nooit van gehoord. Dat moet iedereen toch voor zich weten lijkt mij. Het is een extra veiligheidje, geen schande. Net zoals die autogordel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:31

Moet iedereen dat niet gewoon zelf weten? Als je volwassen bent en wilt paardrijden ben je wat mij betreft oud en wijs genoeg om dat lekker zelf te bepalen. Als je jonger bent heb je daar je ouders voor die daarvoor dienen te zorgen. Meneer Parelli mag wat mij betreft ook lekker doen wat hij zelf wil..
Dit zijn van die eeuwige discussies, In de VS met de caps wellicht (dragen ze op western wedstrijden niet omdat ze ze grotendeels foeilelijk vinden, en dat zijn ze natuurlijk ook) en hier in NL voor de fietshelmen (worden ook al niet gedragen omdat ze foeilelijk worden gevonden), minstens zo belangrijk als de cap bij paardrijden en wel om bijna exact dezelfde reden! Uhh.. Hoeveel van de fietsende mensen hier dragen eigenlijk een fietshelm?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:17

als ie echt caploos rijden promoot ben ik het daar niet mee eens. Vind dat je altijd een cap moet dragen. Je kan nog zo'n goede band hebben met je paard en je paard kan nog zo lief zijn, vallen kun je altijd. Ik ben een keer met paard en al geval, paard stond weer op en sprong over me heen. Wat als ik geen cap had gehad en dat paard was met z'n hoeven tegen m'n hoofd gekomen??

Maargoed, in Parelli's boek stond ook: een goede ruiter is een ruiter die nooit van zijn paard valt.
Ben ik het ook niet mee eens. :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:21

Dilan1993 schreef:
als ie echt caploos rijden promoot ben ik het daar niet mee eens. Vind dat je altijd een cap moet dragen. Je kan nog zo'n goede band hebben met je paard en je paard kan nog zo lief zijn, vallen kun je altijd. Ik ben een keer met paard en al geval, paard stond weer op en sprong over me heen. Wat als ik geen cap had gehad en dat paard was met z'n hoeven tegen m'n hoofd gekomen??

Maargoed, in Parelli's boek stond ook: een goede ruiter is een ruiter die nooit van zijn paard valt.
Ben ik het ook niet mee eens. :o

Dan heeft ie een ding toch wel begrepen: the art of riding; keeping the horse between you and the ground.

Maar eigenlijk, feitelijk, goed beschouwd is een cap als valbescherming maar zeer beperkt. Immers, de meeste verwondingen met vallen van het paard zijn aan armen en romp, in mindere mate aan benen en het hoofd komt toch echt op de laatste plaats. Natuurlijk is het wel het belangrijkste onderdeel en relatief simpel te beschermen maar mijn belangrijkste reden om een cap te dragen is toch wel om niet elke keer m'n kop te stoten aan de zoveelste laaghangende tak........

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:13

In dat geval; ook de bodyprotector mét airbags! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:20

Bravura schreef:

Persoonlijk zie ik daar niet zoveel in, maar vanuit het fanatisme waarmee sommigen menen te moeten promoten dat je een cap moet dragen (rondstrooien had het wettelijk verplicht is! :? ) zou ik daar ook wat meer fanatisme richting een bodyprotector verwachten, aangezien dat vanuit de statistieken gezien veel zinvoller is als preventie.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:04

ikke schreef:
Bravura schreef:

Persoonlijk zie ik daar niet zoveel in, maar vanuit het fanatisme waarmee sommigen menen te moeten promoten dat je een cap moet dragen (rondstrooien had het wettelijk verplicht is! :? ) zou ik daar ook wat meer fanatisme richting een bodyprotector verwachten, aangezien dat vanuit de statistieken gezien veel zinvoller is als preventie.

Als men het ruiterbewijs heeft, is men voor een bepaald bedrag verzekerd mits een cap wordt gedragen, dacht ik zo uit mijn blote hoofd...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:13

ikke schreef:
Bravura schreef:

Als mensen wat meer zouden nadenken wel, ja. Maar de mens is nou eenmaal een kuddedier dat vooral doet wat de rest ook doet en aangezien de cap veel meer gedragen (moet) worden, wordt daar vooral constant over gejankt.

Ik draag geen cap en voel me daar lekker bij! :P Voel ook niet zo de noodzaak om er wel een op te zetten. Wat een ander doet, moet een ander maar weten.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:16

In Amerika is het niet eens verplicht in sommige staten om op de motor te rijden met helm..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:19

Ik denk dan maar zo: Ik heb maar één stel hersens en het is mijn eigen verantwoordelijkheid. Wat een ander doet moeten ze zelf weten. Een cap is ook niet echt bijzonder hoor. Schijnt ook maar een wassen neus te zijn dat het veilig is, maar ja, liever een kapotte cap, dan een kapot hoofd hè?
Voor mijn idee blijft een paard een beest en een beest heeft een eigen mening en kan af en toe besluiten iets anders te doen, dan ik verwacht dat ie gaat doen. Dus ik draag een cap! En idd, ik heb al jaren geen cap nodig gehad vanwege mijn paard, maar een laaghangende tak tegen mijn cap is ook prettiger dan tegen mijn hoofd.

En voor Motors geldt hetzelfde hè? Een vriendje van vroeger van mij, kreeg pas een brommer als ie een dagje met zijn moeder had meegeholpen in het revalidatiecentrum. Nou, die ging nooit zonder helm op op pad!

Bij ons op de club is het momenteel een gesprek of onze kids een bodyprotector aan moeten. Kijk, dát gaat mij te ver. Als mijn kind een bodyprotector nodig heeft op haar pony, gaat de pony echt wieberen. Ze is al een paar keer van haar pony gevallen, hij wil nog wel eens links als zij rechts wil en zelf heb ik ook heel wat zand gehapt in mijn jeugd. Het is geen gemenigheid van de pony en ze valt nooit hard, dus zo'n bodyprotector gaat me te ver. Ik ken ook al voorbeelden van kinderen die van de pony vallen en dank zij de bodyprotector een sleutelbeen breken. :+