Hoe doen jullie dat ??? rijden met een nat paard...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

Hoe doen jullie dat ??? rijden met een nat paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:09

Hoi allemaal,

ik vraag me eens af hoe jullie dat doen.
Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken en nu met dit '' heerlijke'' weer is hij geregeld nat.

Rijden jullie gewoon met een nat paard of niet of gebruiken jullie speciale pads ?

ZusJacobs

Re: Hoe doen jullie dat ??? rijden met een nat paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:09

Ja hoor ik rijd gewoon, zorg dat hij niet te vies is op de tuigplekken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:21

Ik maak alleen waar het hoofdstel en zadel komen schoon. Even de borstel erover daarna met een handdoek wat wrijven en gaan :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:31

ik heb jarenlang geweigerd om een nat paard op te zadelen, maar nu ik een hele drukke baan heb, si de keus niet rijden of nat opzadelen en dat laatste doe ik dan maar.
Mijn paard is niet alleen nat,maar rolt ook nog es graag in de bagger....ik zadel hem gewoon op en spuit naderhand het pad schoon (schuimrubber)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:35

Even de plek waar het zadel komt te liggen droog proberen te wrijven met een handdoek en het hoofd even borstellen en dan ga ik gewoon rijden

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:39

Ik rijd gewoon , maar rijd dan ook zonder zadel :) . Natte broek maakt voor mij niks uit :)

- alleen of m'n mams dat altijd leuk vind is een andere vraag :P
Laatst bijgewerkt door Lori op 11-11-10 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:43

Zadel op natte rug zou ik nooit doen;) jij loopt ook niet graag in natte kleding..
Regendeken?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:49

en wat denk je dat zweet is? Dat schuurt meer dan water hoor. Nee hoor zadel op en rijd weg. Als ze nat en blubberig is spuit ik dat er even af. Poetsen heeft geen zin want dan poets je het juist in de vacht.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:50

Een deken lijkt mij ook een werkende oplossing!

Jacqvaliant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:56

Laatst zelfs door de deken heen helemaal nat geregend.. ff een beetje de prut/nattigheid eraf zadel erop en rijden maar. En we kwamen droger terug als dat we weg gingen. :-)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:59

smurffie schreef:
Zadel op natte rug zou ik nooit doen;) jij loopt ook niet graag in natte kleding..
Regendeken?

ik zal mijn paard nooit een deken op doen voor mijn eigen gemak.Ik verwonder me altijd weer over de perfecte werking van zijn vacht en die help ik niet om zeep met een lap stof.

Hij heeft keus: ik roep hem, hij weet wat er van hem verwacht wordt (ziet mij het zadel/hoofdstel uit de auto halen) en hij komt vrijwillig, dus zo rot zal het niet zijn voor hem.

Overigens is de plek waar het zadel ligt, bij thuiskomst altijd droog en loop ik met natte kleren ;)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 23:05

Mijn paard krijgt geen deken op omdat dat voor mij makkelijk is.
Mijn paard wordt zo natuurlijk nogelijk gehouden en daar passen geen dekens bij.

hij heeft een primavacht daar kan geen deken tegen op.
daarom heb ik deze post ook bij naturals gezet.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:12

superrizzo schreef:
Mijn paard krijgt geen deken op omdat dat voor mij makkelijk is.
Mijn paard wordt zo natuurlijk nogelijk gehouden en daar passen geen dekens bij.

hij heeft een primavacht daar kan geen deken tegen op.
daarom heb ik deze post ook bij naturals gezet.

zelfde mening ik houd m'n paard ook zo natuurlijk mogelijk . Dus geen deken en al die sh*t .

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:17

Eigengemak? NEE ik denk wel aan mijn paard, wil geen zadel op een natte rug omdat dit naar mijn idee niet lekker is voor de rug en vacht.
VAn een nat paard krijg je nooit zo veel zand als van een droog paard.

VErder is de mijne ook geschoren omdat ze in training is en haar warmte niet meer kwijt kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:19

Bij natte vacht met zand erin zet ik gewoon even de spuit erop voor ik opzadel; borstelen heeft dan geen zin.
Ik zie het probleem niet.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:25

smurffie schreef:
Eigengemak? NEE ik denk wel aan mijn paard, wil geen zadel op een natte rug omdat dit naar mijn idee niet lekker is voor de rug en vacht.
VAn een nat paard krijg je nooit zo veel zand als van een droog paard.

VErder is de mijne ook geschoren omdat ze in training is en haar warmte niet meer kwijt kon.

Heb ik of ts of iemand anders nu gezegd dat je niet mag doen met je paard wat je wilt ik doe m'n paard gewoon geen deken op. In een situati zoals van u vindt ik het redelijk normaal dat je scheert en een deken oplegt ;) . Maar ik ga het niet doen .

mvg.

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:44

Ik rijd gewoon op een nat paard, maar ik zorg er wel voor dat de tuigplekken
schoon zijn.
Dus geen zand enz. ;)
Paarden zijn geen mensen, ze vinden nattigheid niet zo erg dan dat wij dat vinden!
En een deken lost trouwens ook helemaal niks op...

Groetjes

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:48

andersom, als hij nat en warm bezweet is na het rijden, hoe doe je het dan? zet je hem dan weer in de wei zonder deken oid?

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:49

Ik leg ook gewoon het zadel erop als mijn fjord nat is, nu heeft ze dan wel een deken omdat ze geschoren is vanwege training maar dit doen we pas sinds een dit jaar, hiervoor ging ik dus gewoon met een nat paard rijden. Eventjes droog wrijven en gaan! Als ze het zo erg zou vinden dan denk ik niet dat ze zo enthousiast aan zou komen lopen als ik met een zadel naar haar toe kom.

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:14

Fokfanaat,
Wat gebeurt er als je een paard 'zomaar' op de wei neerzet?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:15

fokfanaat schreef:
andersom, als hij nat en warm bezweet is na het rijden, hoe doe je het dan? zet je hem dan weer in de wei zonder deken oid?

Niet helemaal, ik stap haar wel koud en op adem.
Maar ze gaat dan wel "nat" de wei op. (ze is dan nl wel droog op de huid)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:27

Mijn paard staat ook altijd buiten en de buitenkant van zijn vacht is inderdaad wel eens nat.
Zolang er geen laag modder op ligt (dat is echt bijna nooit, aangezien er zo goed als geen modder in de wei ligt) krijgt hij gewoon zijn zadel op zijn rug.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:56

Als mijn pony nat is gooi ik er ook een zadel op. Mocht ze heel vies zijn dan ga ik meestal fietsen. Valt het mee dan een borstel erover en gaan. :)

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:16

Wij rijden al jaren gewoon op natte paarden. Even het zand/modder eraf halen met zo`n ijzeren borstel en dan gewoon zadel op. In al die jaren, met 19 paarden is er geen een die hier last van heeft gehad.

Andersom met bezwete paarden, ik zou mijn paard zo uitstappen dat ie zijn warmte kwijt is. Nat zijn is niet erg, maar een bezweet en warm paard kan spierbevangenheid veroorzaken. Heb dit een keer meegemaakt en dat is echt niet leuk. De fout die mensen maken is dat ze denken dat een paard ook niet nat mag zijn, maardat is niet zo. Het paard mag nat zijn als hij maar niet meer warm is. Daar zou ik wel goed op letten.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:16

Ik ga eerst over de plekken van het zadel/hoofdstel heen met wat stro, en daarna borstel ik er een keer overheen. Dat is wat ik doe ;)