Ik heb 2 vragen;
De eerste heeft te maken met rijden.
Ik wil erg graag overstappen op een bitloos hoofdstel, aangezien ik dat met mijn vorige pony ook altijd deed.
Groot verschil tussen mijn vorige pony en Kim, is de gevoeligheid.
Ik weet wel dat het bit net zo streng is als de hand van de ruiter en ik rij Kim ook gewoon met trensje, maar ik zou me er toch beter bij voelen als ik zonder bit zou kunnen rijden.
Nou heb ik een paar weken geleden een touwhalster besteld en sindsdien gaat het grondwerken/vd'en een stuk beter.
Mijn hulpen komen duidelijker door en tegelijkertijd is er meer ontspanning, aangezien ik het touw voor het grootste deel gewoon los kan laten hangen in mijn hand.
Ik heb één keer geprobeerd om mijn teugels aan het lusje te doen en zo te gaan rijden, maar de hulpen komen simpelweg niet door bij Kim.
Het is geen onwil van haar, ze voelt het alleen niet.
Ik weet dat ik een groot aantal bitloze optomingen nu wel uit kan sluiten, en een hackamore of bosal wil ik ook absoluut niet hebben.
Daar heb ik gewoon 0% ervaring mee en ik wil Kim niet beschadigen door onjuist gebruik.
Is er überhaupt een bitloos hoofdstel dat werkt voor een paard als Kim, dat toch wel duidelijke 'druk-hulpen' nodig heeft?
Vraag 2;
Ik ben al een tijdje op internet (Youtube, Google) aan het kijken naar meer mensen die net als ik ook een [ras] hebben en daarmee aan VD en/of grondwerk doen.
Maar ik kom hoogstens uit bij Tinkers en Friezen.
Daar is natuurlijk niks mis mee, begrijp me niet verkeerd, maar het zijn toch geen echte Trekpaarden zoals de Belg, Nederlander, Shire etc.
Ik zou graag willen weten/zien hoe andere mensen met zo'n (toch wel moeilijk) dominant paard werken.
Ik ben heel benieuwd.

En nogmaals sorry als dit niet op de goede plek staat.
Liefs, [naam]