Wat vind jij nou echt natural horsemanship?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

- werken in vrijheid met je paard (liberty)
31 (26%)
- rijden op touwhalster of neckrope
8 (6%)
- lange lijnen
1 (0%)
- grondwerk met touwhalster en leadrope
6 (5%)
- de band tussen paard en mens
55 (46%)
- anders...
17 (14%)

Totaal aantal stemmen: 118

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 08:32

Voor een promo-filmpje wil ik graag weten wat jullie nou het toppunt vinden van natural horsemanship
en wat je dus graag in zo'n soort filmpje zou willen terugzien.
Het liefst heb ik dat je je reactie even toelicht als je gestemd hebt.

groetjes

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:36

Naturell horsemanship is dat een paard zoveel mogelijk paard kan blijven en een fijne omgang en vertrouwen in de mens heeft.
Een paard moet het leuk vinden voor je te werken, zo is er ook weinig druk nodig.

celticpony

Re: Wat vind jij nou echt natural horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:41

Menselijke handelingen gebruiken om aan te sluiten bij het natuurlijke gedrag van een paard. Dus gebruik maken van mijn lichaamstaal om zo mijn taal duidelijker Te maken voor het paard. Mijn flexibiliteit en verstand gebruiken om te kunnen reageren/aan te passen naar de situatie die op dat moment gevraagd word. Ik denk dat non-verbale communicatie als een van de grootste punten terug moet komen in zo'n filmpje. Het verschil tussen die van ons en het paard, maar ook hoe wij juist aansluiting kunnen krijgen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:53

wederzijdse communicatie tussen ruiter en paard op een wijze die het paard snapt, met een mens die gedrag en communicatie van het paard snapt.

Al het andere (hetgeen jij als opties geeft boven) zijn afgeleiden van die basisstelling. Als je paard jou begrijpt en jij begrijpt het paard en er is een vorm van communicatie die beiden begrijpen en het is voor jou mogelijk gedrag en houding te interpreteren, dan is er ook vertrouwen en zijn zaken als grondwerk of het rijden met alleen een touwhalster e.d. mogelijk.

Bovendien vind ik dat het rijden met een touwhalster juist NIET gelijk gesteld mag worden met natural horsemanship. In veel gevallen worden toevallige uiterlijke kenmerken (bitloos e.d.) daarmee gelijk gesteld, maar dat zijn verschillende visies. Zo ook de visie om paarden zo natuurlijk mogelijk en bijvoorbeeld zonder deken te houden. Dat gaat verder dan die communicatie en begrip waar ik het over heb. En heeft niks te maken met bit of geen bit, deken of geen deken, halsringen, hoefijzerloos e.d.

Bovendien is het ook niet altijd lief. Paarden onderling communiceren ook niet altijd lief. Ze communiceren zodat ze elkaar begrijpen. Dat geldt ook voor communicatie tussen mens en paard.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:14

Helaas vind ik in de praktijk Natural Horsemanship steeds meer een verzamelnaam wordt voor maar een beetje aanrommelen. Mensen zijn geen paarden en die paar uurtjes per dag dat wij met ons paard bezig zijn maakt ons nog geen volwaardige lid van een kudde en zeker geen expert op dit gebied. Ten tweede hoort bij de meesten het onderdeel grondwerk als doel. Prima als dit hetgeen is waar je je op wilt richten maar het is wel erg eenzijdig en geestdodend als je dit keer op keer in de paddock doet, wat helaas vaak het geval is. Wanneer er wel op het paard gestapt wordt en rijden wel tot een van je doelen behoort, ben je ook verplicht om daarin het beste voor je paard te kiezen, vind ik. En in dat stukje zie je de, zo belangrijke band tussen mens en paard naar de achtergrond verdwijnen want daar houdt kennis (en de motivatie om beter te worden voor je paard) heel vaak op.

Ik vind dat er weinig wordt gekeken naar de echte behoefte van het paard en meer een een hoog gehalte Mc Clouds dougters heerst. Ik heb dus voor optie "anders" gekozen.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 13-06-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:36

Kijken naar de behoefte van het paard is volgens mij echt weer heel wat anders dan natural horsemanship. Dat is in de basis ontstaan om te kunnen communiceren.

Het ging om 'natural' in de zin van aangeboren vermogen. Sommige mensen zijn naturals met paarden, anderen met honden, katten, kinderen.

Sommige mensen hebben dat natuurlijk/aangeboren vermogen tot communiceren met een andere diersoort niet. Zijn dus geen naturals. Maar kunnen dit tot op zekere hoogte leren. Vandaar alle goeroe-programma's. Die later op één hoop zijn gegooid en vervolgens noemde men dat naturals. Dat zijn vaak alles behalve naturals. Dat zijn de mensen die eeuwig level 1 van parelli oefenen of een vergelijkbaar programma.

Naturals staat tegenwoordig ook nog voor de 'afscheidingbeweging' die niets met naturals zoals ik het omschrijf te maken hebben. Dat staat voor alles moet zo natuurlijk mogelijk. En bitten, dekens, stallen, ijzers e.d. zijn niet natuurlijk en daarmee niet goed. Dat denken heeft sec weer niets met communicatie of een natural zijn in communicatie te maken. Het kán samen gaan, het hoeft niet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:52

Ik verplaats dit topic van NA naar NH.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:54

Volgens mij 'Natural Horsemanship' een begrip dat is geïntroduceerd door Parelli, en in die zin dus gewoon zijn methode van omgang met paarden. Ik gebruik het begrip in elk geval alleen in die enge zin, en niet voor alles wat maar een beetje "niet-standaard-rijden" is. :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:26

Helemaal eens, maar gezien de vraagstelling van TS ziet zij het juist voor alles wat niet standaard rijden is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:22

Ik heb voor de eerste optie gekozen.

Maar....

De poll klopt niet, iig in mijn ogen. Als je in vrijheid werkt met je paard, heb je idealiter het werk aan de leadrope al doorlopen, en heb je gewerkt aan de band tussen jullie beide. Rijden op touwhalster hoort bij die ontwikkeling, bij het traject dat je samen met je paard doorloopt. Maar ook als ik met bit rijdt, kan ik aan NH doen.

Dat "anders" heb ik voor het gemak maar overgeslagen omdat ik er in principe net zo over denk als Anya. Als je aan NH doet, kan je zeer zeker met boomzadel rijden, je paard onder dekens zetten en je paard op ijzers laten lopen. NH is NIET hetzelfde als Natural.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:30

Ik heb de optie anders gekozen.
Voor werk in vrijheid is mi geen werk aan halster voor nodig maar kennis van lichaamstaal en kunnen synchroniseren met het paard. Dan kun je samen in vrijheid in de verbinding staan en samen een prestatie leveren.

Een band kwam bij mij aardig in de buurt maar ik denk dat het meer is als een band. Ik heb met meerdere paarden een band, maar slechts een enkele kan in een mee zijn. Dus een band van 2 handen op 1 buik. Met elkaar kunnen lezen en schrijven, maar is dat natural horsemanship? Niet in de vorm die we tegenwoordig nh noemen ijzer, boom, etc loos.
Je kan met bit prima met je paard een zijn, en ook met een paard dat op ijzers loopt.

Ik denk zelf dat je daar meer aan hebt als iemand die een programma doorloopt en al het ijzer uit de stalkast verband, want zonder ijzer betekend niet dat je goed met je paard kan omgaan, en een programma volgen betekend ook niet dat je paardvriendelijk met je paard omgaat. Net als met alles is het de ruiter/begeleider van het paard die dat verschil maakt.

Voor een promo filmpje zou ik graag zien dat een ruiter een paard hoofdstelloos rijdt maar wel netjes op het paard zit, ik vind houding en zit erg belangrijk zeker voor het kunnen bewegen van het paard onder de ruiter. Een ruiter kan zeer veel invloed hebben als deze niet netjes op het dier zit.

Iets anders wat ik mooi vind is vrijwerken waarbij de begeleider het paard mee kan nemen in de beweging.

Julie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:27

Ik vind Natural Horsemanship, dat je je paard kunt vertrouwen en die jou. Dat je die band hebt dat je elkaar begrijpt. Dat je zonder veel moeite je paard iets kunt 'vragen' en hij/zij dat voor je doet. Maar niet dat je jezelf zijn/haar 'baas(je)' noemt; gwn zijn/haar vriend.

=)

Miekexclinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:49

Ik de band tussen paard en mens.

Maar dan vooral op de manier van kijk hoeveel je kan bereiken door gewoon vriendelijk te zijn.
Dus niet slagen, sporen en zwepen en al zeker niet van die martelbitten dat je denkt van hoe komen ze erop. Een gewoon bitje als al meer als genoeg hoor. als je niet bitloos kunt.

Ik heb zelf 2mishandelde paardjes heb er veel mee afgezien maar met veel gedult en vriendelijkheid kan ik er alles mee doen en heb ik ze een nieuwe kans gegeven.

Want zeg nu zelf een paard slaan? wat voor zin heeft dat nu? Ze geven je zoveel liefde je kan er vriendschappen mee opbouwen ze zullen je beschermen en er altijd voor je zijn.

Dus daarom mijn keuze band tussen mens en paard. gebouwd op vertouwen en vriendelijkheid

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:13

Ik heb gekozen voor "anders", wat mij betreft is Natural Horsemanship snappen waarom een paard doet wat hij doet en dat vanzelfsprekend kunnen beinvloeden.
Al die andere keuzes zijn dingetjes die daaruit voortvloeien.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:39

Ben het met waratje eens. Ik heb anders gekozen, omdat alle voorgaande zes dingen zijn die daaruit voorvloeien.
NH is communicatie met, begrijpen van en toepassen van psychologie over de natuur van het paard.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:07

ik vind het natuurlijk omgaan met je paard . ik vind leiderschap eigenlijk erg afstandelijk klinken ( heel persoonlijk natuurlijk hoor:) ) ik zie het meer als '' spelen met je paard , maar om het spel te kunnen begrijpen stel ik de regels op , als het paard ze vergeet omdat zijn aandacht getrokken wordt door iets van buiten af , gewoon weer op een vriendelijke manier erop wijzen ( of zo zacht als kan en zo hard als moet )

verder de lichaamstaal van je paard leren kennen , en daarop inspelen . daarnaast houd ik zelf mijn paard ook natuurlijk , maar dat hoeft hier niets mee te maken te hebben .

ik kan me voorstellen dat sommige mensen het niet met mijn antwoord eens zijn , maar ik heb er ook bijgezet dat dit voor mij geld.

groetjes femke

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:21

mag ik vragen hoe je dat dan doet, dat erop wijzen als de aandacht weg is?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:09

even een kort rukje aan het touw geven , en ze reageert goed op haar naam , zodra haar binnenste oor weer naar mij gericht is , weet ik dat ze weer op mij geconcentreerd is .
het is een paard dat snel afgeleid is en alles lijkt te zien, ruiken en voelen om haar heen , maar ook zo weer bij de les is. ook kan de toon van je stem veel inbrengen of haar concentratie .

groetjes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:45

Ik heb het probleem ook bij mijn hengst, soms moet ik het werk even heel spannend maken voor ik hem weer heb, dus achterhand omzetten, pasje achter, ineens wegdraven oid.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:29

dat is een prima manier om de aandacht weer te krijgen , daar heeft iedereen zijn eigen manier in :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:46

daarom vroeg ik het :P Misschien andere inzichten van een ander.

Dream_On

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:27

Ik vindt Natural Horsemanship, op een natuurlijke manier met je paard omgaan, maar eigenlijk ook in vrijheid.
Ik vindt trouwens niet dat bijvoorbeeld mensen die hun paard 24/7 hebben buitenstaan in een kudde gelijk natural Horsemanship mensen zijn, en dat mensen waarvan het paard wel naar buiten gaat maar ook in de stal staan. Geen Natural Horsemanship mensen kunnen zijn. Voor sommige paarden is het in mijn ogen gewoon slecht om 24/7 buiten te staan, bijvoorbeeld als ze daardoor ziektes enzo krijgen (Ik zeg dus niet dat ieder paard kans heeft op ziektes ;) )

Maar uiteindelijk gaat het in mijn ogen om de band die je met je paard hebt, en de respect die je voor elkaar hebt..

Zet je het filmpje trouwens ook hier neer, wil hem eigenlijk wel zien, als dat kan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:01

Honza blaha(L)

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:49

De band tussen paard en mens!

zelf ben ik hier net mee begonnen! leuk hoor om te kijken hoe het paard reageert op dingen.
En om er achter te komen hoe een paard in elkaar zit.
Vaak bedoelen paarden heel wat anders dan wij denken!

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:56

Ik ben meer van de kant van Annemarie van der Toorn.
Zij zegt: ''Alles wat mensen met paarden doen is onnatuurlijk. Echt 'natural horsemanship' zou zijn dat wij met heel Nederland in België gaan zitten en de paarden in Nederland zouden laten en dan met een verrekijker naar ze kijken om te zien hoe het met ze gaat.''
Hier ben ik het echt mee eens, want wat is er nou natuurlijk aan een paard gevangen houden, al is het in een weide? En iedereen wil dat het paard naar je luistert, maar dit is dus ook niet natuurlijk! Ik ben wel zeker voorstander voor veel dingen die mensen onder NH verstaan, maar ook niet allemaal.