wat vind jij nou van horsemanship? vergelijk met VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

wat vind jij nou van horsemanship? vergelijk met VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 08:05

hey,
ik zie zo iedereen een beetje discusseren over horsemanship.
zelf verdiep ik me er ook in , en lukt het ook aardig met mijn paardje.
maar ff voor iedereen persoonlijk, wat vind jij nou dat horsemanship is?
ik vind zelf dat het iets persoonlijks is tussen ruiter en paard. en dat je er een band voor moet hebben met je paard.

dit is een reageer topic, geen vraag van mij

maar hoe ervaar jij dat?

wat vind jij nou leuker?
horsemanship of vrijheidsdressuur? of combineer je ze?
nou is er wel 1 ding, horsemanship is wel een omgangsmanier.
maar toch dat maakt niet zoveel uit . dat kun je ook leuker vind dan vd.

xd
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 24-05-10 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee topics gecombineerd tot één.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:13

Horsemanship is dat jij met ieder paard overweg kunt, dus niet alleen met je eigen paard. Dat je weet hoe een paard denkt, waarom hij reageert zoals hij reageert en daar op in kunt spelen. Dat je in kunt grijpen in een intensiteit die nodig is, zonder dat je onnodig hard wordt. Dat je genoeg pijlen in je koker hebt zitten om problemen die je tegenkomt op een paardwaardige manier op te lossen.

Horsemanship hoeft niet speciaal Natural Horsemanship te zijn. Een speciale band met een paard is daarvoor NIET nodig.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 08:15

Cassidy schreef:
Horsemanship is dat jij met ieder paard overweg kunt, dus niet alleen met je eigen paard. Dat je weet hoe een paard denkt, waarom hij reageert zoals hij reageert en daar op in kunt spelen. Dat je in kunt grijpen in een intensiteit die nodig is, zonder dat je onnodig hard wordt. Dat je genoeg pijlen in je koker hebt zitten om problemen die je tegenkomt op een paardwaardige manier op te lossen.

Horsemanship hoeft niet speciaal Natural Horsemanship te zijn.

daar ben ik het opzich wel mee eens. als je weet hoe een paard denkt,
en daar mee om kunt gaan hoef je er miss helemaal geen band voor te hebben.
als je maar weet hoe een paard denkt. daar mee om kunt gaan.
en respect en geduld hebt voor je paard. en hoe vaker je het doet,hoe beter je er in word.
dat laatste zeg ik verkeerd. tis niet erin beter worden maar eigenlijks steeds meer paarden snappen. zodat je goed met paarden kunt omgaan.
Laatst bijgewerkt door grietje14 op 24-05-10 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:17

Mooi verwoord Cas, zo denk ik er ook over ;) !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:17

Timing is belangrijk. Weten wanneer je door moet gaan, weten wanneer je kunt stoppen. Ingrijpen in de juiste intensiteit. Durven in te grijpen, ook tot een fase 4 of hoger. Dat hoeft maar 1x, daarna weet een paard de volgende keer wat er komen gaat als hij op een lichtere aanwijzing niet reageert. Maar die fase 4 en hoger moet je wel durven toe te passen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 08:18

Cassidy schreef:
Timing is belangrijk. Weten wanneer je door moet gaan, weten wanneer je kunt stoppen. Ingrijpen in de juiste intensiteit. Durven in te grijpen, ook tot een fase 4 of hoger. Dat hoeft maar 1x, daarna weet een paard de volgende keer wat er komen gaat als hij op een lichtere aanwijzing niet reageert. Maar die fase 4 en hoger moet je wel durven toe te passen.

heb jij zelf ook ervaring met nh?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:20

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:24

Grietje, ik zie dat je 14 bent, dus dat is wel een stukje jonger dan dat Cassidy en ik zijn ;) .
Citaat:
tis niet erin beter worden maar eigenlijks steeds meer paarden snappen. zodat je goed met paarden kunt omgaan.

"Beter worden" kan je iig leren; ga gewoon kijken bij ervaren paardenmensen en schroom vooral niet om te vragen.
De meeste mensen zullen je graag behulpzaam zijn :) .
Je kan natuurlijk ook eens een clinic volgen; erg leuk en je zult er een hoop van leren.

Cassidy

Re: wat vind jij nou van horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:26

Tegenwoordig heb je met het internet zoveel meer kennis en informatie tot je beschikking dan wij dat in onze jeugd hadden. Maak daar gebruik van!

Het youtubekanaal van Pat Parelli:

http://www.youtube.com/user/ParelliTube

Helaas is heel veel informatie in het Engels, en ik weet niet of je Engels zo goed is?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 08:28

dit ook niet echt een topic met vragen van mij.
maar tis gewoon ff een topic om te zien wat voor mening
andere mensen hebben over nh.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:30

Ik vind Horsemanship een geweldig iets :j
2,5 jaar was ik aan het rommelen met mijn paardje en stond ik op het punt van verkopen omdat ik niks met hem kon. Toen zijn we ermee in aanraking gekomen via Klaus Ferdinand Hempfling en hebben we alles 200% omgegooid.
En sindsdien is het alleen maar beter en beter gegaan en is het tussen ons helemaal goed gekomen. Voor mij een volmondig Ja dus ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:35

grietje14 schreef:
dit ook niet echt een topic met vragen van mij.
maar tis gewoon ff een topic om te zien wat voor mening
andere mensen hebben over nh.

Ik denk dat je hier in dit forum alleen maar voorstanders gaat krijgen. :D
Er zijn er die vinden dat er niets nieuws onder de zon is, en dat ze al jaren goed met hun paard omgaan, dus NH is helemaal niet nodig. Ze vergeten dat er zoveel meer mensen zijn die de mogelijkheid krijgen om met paarden om te gaan, ook op latere leeftijd. Die niet vanaf de kinderschoenen in de paarden zitten. En die in het begin zoveel fouten maken dat paarden op een gegeven moment niet meer leuk zijn.

Of er wordt zoveel commercialiteit aan gegeven, dat ze het daardoor al helemaal niets vinden. Per definitie tegen als iets te populair wordt...:D

Maar steeds meer mensen zijn NIET tevreden met de resultaten die ze krijgen omdat ze dingen doen zoals ze dat al jaren doen. Ze willen meer. Ze bekommeren zich om het geestelijk welzijn van het paard. En die tendens is alleen maar goed...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:35

:j ben hem nog elke dag ontzettend dankbaar als ik naar mijn paardje sta te kijken.

Cassidy

Re: wat vind jij nou van horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:36

Cassidy

Re: wat vind jij nou van horsemanship? vergelijk met VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:11

Aangezien dit topic nu is gecombineerd met een ander, namelijk wat je leuker vindt, NH of VD, zal ik hier dan ook maar even op ingaan.

Ik geef de voorkeur aan NH, omdat je VD kunt toepassen zonder ook maar enig benul te hebben van NH. Ik zie te vaak topics gestart worden door jongere bokkers die aan VD willen doen maar de tijd niet willen nemen om de basis mee te nemen. Ze willen direct naar het steigeren toe, met alle mogelijke gevolgen van dien.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:17

je vorige topic over ''is zonder zadel en hioofdstel rijden ook NH '' is op slot gezet .

maar om je vraag toch even te beantwoorden;

zonder zadel en hoofdstyel rijden is een deel van nh omdat het een vorm van vrij werken is . maar lang niet alles . het bestaat ook uit grondwerken .

maar het belangrijkste is je verdiepen in het gedrag en in zijn mnaier van denken . en op een natuurlijk manier met je paarden omgaat ( dit geld voor mijzelf;) )

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:48

eigenlijk met het dus goed gecombineerd worden.

als je alleen zonder materiaal rijd maar geen idee hebt van hoe paarden denken en hoe ze in een kudde leven is dit geen NH.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:53

Zou willen toevoegen dat een goed zadel imo een minimum uitrustingsstuk is als je wilt paardrijden, en dat heeft niets met wat of hoe het paard denkt te maken en alles met hoe je zijn rug verstandig belast.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:51

Ik doe voornamelijk aan VD, geweldig vind ik het!
En ben me nu meer aan het vediepen in NH, erg bijzonder allemaal :D

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:31

wat ik nog ff wil toevoegen is dat als je gewoon met een zadel rijd , je ook gewoon aan horsemanship kunt doen .

het gaat hier niet zozeer om wanneer je wel of gen horsemanship doet , als jij vind dat jij aan horsemanship doet , is dat ook zo ! er zijn verder geen ''regels'' , want iedreen weer wel dat je geen nH doet als je het slof , sporen en kingketting rijd .

horsemanship is voor mij je verdiepen in het gedrag van een paard , je verdiepen in zijn manier van denken . hier kun je zelf wel wat oefeningen bij verzinnen !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:11

Waarom mag je niet met sporen rijden en met een bit met kinketting? Ook mensen die NH volgen kunnen tegelijkertijd bezig zijn met een sportcarriere. Het gaat niet om het harnachement dat je aan je paard hangt, het gaat om het gebruik ervan.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:15

heb het niet over een bit;) één van de belangrijkste dingen Bij NH is dat wanneer je paard een probleem heeft je naar de e oplossing gaat zoeken en niet de symptomen gaat weghalen . het hangt er natuurlijk wel vanaf wáárom je bepaalde dingen gebruikt , als je sporen gebruikt om de hulpen te verfijnen is daar natuurlijk helemaal niets mis mee , maar wat ik bedoel is wanneer je allemaal hulmmiddelen gaat gebruiken . zoals ik al zij , je haalt de symptomen weg maar de oorzaak niet.

en over een bit heb ik niets gezegd;) wel over de slof.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:16

YelaBrenda11 schreef:
heb het niet over een bit;) één van de belangrijkste dingen Bij NH is dat wanneer je paard een probleem heeft je naar de e oplossing gaat zoeken en niet de symptomen gaat weghalen . het hangt er natuurlijk wel vanaf wáárom je bepaalde dingen gebruikt , als je sporen gebruikt om de hulpen te verfijnen is daar natuurlijk helemaal niets mis mee , maar wat ik bedoel is wanneer je allemaal hulmmiddelen gaat gebruiken . zoals ik al zij , je haalt de symptomen weg maar de oorzaak niet.

soms gebruik je de slof niet bepaald voor dressuur. b.v paula in de manege word met slof gereden omdat ze anders last van haar rug heeft als ze haar hoofd niet wat naar beneden doet. ik dacht ook bij haar wat een onzin die slof, maar toen reed ik er ff zonder en zij iemand dat tegen mij dat hij wel om moest omdat haar rug anders zeer deed. toen begon ze meteen beter te l open.

dat heb je zeker van mij dat van die oplossing, want dat had ik jouw ook weleens vertelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:21

YelaBrenda11 schreef:
het gaat hier niet zozeer om wanneer je wel of gen horsemanship doet , als jij vind dat jij aan horsemanship doet , is dat ook zo ! er zijn verder geen ''regels'' , want iedreen weer wel dat je geen nH doet als je het slof , sporen en kingketting rijd .

YelaBrenda11 schreef:

Je had het over de kinketting. En die hoort bij bepaalde optomingen, daar al eens bij stilgestaan? Een stang en trens of een correctional? Net als het rijden met sporen, behoort het gebruik van deze bitten ook tot het verfijnen van de hulpen....

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:49

had ookal gezegd dat het er vanaf hangt hoe je het gebruikt en wáárom je het gebruikt . dat laatste is ook erg belangrijk . de gedachte achter iets heeft wel wel Nh te maken .