NH pensionstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xbeauty

NH pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:35

Hallo,

Ik zou graag later een NH pensionstal willen beginnen. Ik ben heel benieuwd wat jullie eisen zijn aan een pension stal en wat jullie aantrekkingskracht heeft dat je daar wilt staan.

TurdusMerula

Re: NH pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:39

Aandacht voor wat mijn paard écht (niet) nodig heeft. Het hangt van de regio af maar vermoedelijk is 24/7 buiten met soortgenoten en regelmatig relatief veel en goed hooi al bijzonder: al het extra is al meegenomen.

Daarbij komen dan het niet zelf hoeven mesten, duidelijk ontwormbeleid (mestruimen), faciliteiten, neuzen dezelfde kant op, uitrijmogelijkheden, enz.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:45

Naast NH huisvesting (toch) een goede rijbak! Dat ontbreekt relatief vaak bij NH pensionstalling vind ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:50

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:47

Bedoel je met NH pensionstal eigenlijk een pensionstal waar veel aan NH wordt gedaan, of een Natural huisvesting?

Dat is namelijk niet hetzelfde en hoeft ook niet samen te gaan.

Xbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:52

Bijde, Waar je lessen in NH kan krijgen bijv. ev. ook cursussen en clinic en een Natural huisvestiging
LindyH schreef:
Bedoel je met NH pensionstal eigenlijk een pensionstal waar veel aan NH wordt gedaan, of een Natural huisvesting?

Dat is namelijk niet hetzelfde en hoeft ook niet samen te gaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:02

Het prettigst zou ik het vinden dat de neuzen er ook dezelfde kant op staan, dus dat er geen gebruik wordt gemaakt van hoefijzers, sporen, bitten, zwepen, in principe geen dekens, in principe geen krachtvoer, hulpteugels, enz.

Maar ik stel dat echt niet als eis... Met een natural stalling en mijn eigen ding kunnen doen ben ik al tevreden. Heb liever bepaalde faciliteiten dan dezelfde mensen om mij heen...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:14

Ik zou het inderdaad een verááádeming vinden als onzinzaken als bitten, sporen, zwepen, dekens en krachtvoer gewoon GEEN toegang tot het erg zouden hebben.

En verder natuurlijk gewoon buiten in groepsverband. Veel mogelijkheid tot bewegen, verschillende soorten ondergrond, goede schuilplek, goed en voldoende hooi (zie link van Arabesk).

Om faciliteiten geef ik niet zoveel, maar een plek om je spullen op te bergen en fijne uitrijmogelijkheden is wel fijn.

Lessen volgen... Tja... Ik kies graag mijn eigen instructeur, dus dat hoeft van mij echt niet. Clinics zijn natuurlijk altijd leuk.

Aan welke omgeving zit je te denken?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:27

Mijn punten:
- dag en nacht buiten met inloopstal
- zowel zand, beton als gras als ondergrond
- inclusief hooi en stro
- ruime afsluitbare zadelkamer met eigen kastje voor klein spul
- goede altijd bruikbare rijbak met verlichting
- goede uitrijmogelijkheden
- veel toezicht
- flexibele stalhouder die ook bereid is afgstemd op het paard te voeren
- vaste lessen hoeven niet, maar regelmatig een clinic zou leuk zijn
- ik wil vrij zijn om zelf te bepalen wat goed is/ik goed vind voor mijn paard. Een verbod op dekens, bitten en zweepjes vind ik bijvoorbeeld echt onzin. Dat het niet aangemoedigd word is daarintegen wel heel fijn.
- een picadero op het erf zou ook erg fijn zijn

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:13

Iemand die ik ken staat hier: http://www.27ranch.be/ ze hebben binnenkort een open dag om een kijkje te nemen en iets met clinics.
Zoals ik het goed begrijp moet het er een geweldig klein paradijs zijn voor de beestjes.

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:14

Hmm.. ns even denken.
Om te beginnen vind ik het een super leuk idee en als mijn stal niet zo lekker dichtbij was en ik bij jou in de buurt woonde had ik er zeker over na gedacht, want op zo'n stal wilde ik altijd al staan.
Ik zou dan als ik jou was een uitloopstal maken, dat is denk ik wel een vereiste als NH- stal. Of gewoon een bak met in het hoekje een schuilstal (hoeft niet iets ingewikkelds maar zodat ze een beetje uit de wind/regen kunnen staan. Verder is een (longeer)bak altijd zeer handig en een stuk weiland voor in de zomer. Hmm.. meer dingen zou ik niet nodig hebben denk ik en ik denk dat mensen hier super blij van zullen worden.

Ik hoop dat als je de stal begint het heel mooi wordt, veel succes!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:09

Het ligt er ook een beetje aan waar. Hier in de randstad zitten we er wel om te springen eigenlijk. (denk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:27

die 27ranch heb ik mogen bewonderen zondag.. *jaloers*
echt in één woord geweldig! maar wel iets wat ik nooit zou kunnen betalen :o (prijs is het meer dan waard hoor dat zeker!)

dus mijn eisen zijn een bedrag onder de 200 euro, 24/7 hele jaar buiten met schuilmogelijkheid, goede omheining en ook droge plekken (paddocks met zand bijv. voor de winter, wei in de zomer), veel ruwvoer, met andere paarden samen kunnen staan en de aanwezigheid van een wc, buitenbak, longeersingel, poetsplaats en plekje waar je zelf even kan opwarmen en wat drinken. hoeft niet sjiek :D dan ben ik al dik tevreden :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:30

Inderdaad. Het met echt onder de 200 euro blijven.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:52

Ik denk dat de prijs sterk regiogebonden is. Een goede stal mag van mij een behoorlijke prijs hebben, al ben ik ook wel gebonden aan een bepaald budget.
Ik vind 200 euro echt niet veel en daarmee echt geen max... Ik weet dondersgoed hoeveel werk er in zo een stal gaat zitten, da's veel meer dan op het eerste zicht. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:41

Ik weet ook wat voor een werk er in zit. Maar ik geef zelf echt niet meer dan 200 euro per maand uit aan stalling. Ik stel ook geen enorm hoge eisen. Ik weet dat de randstad meestal hoger ligt qua prijzen. Maar dan zou ik dus genoegen moeten nemen met een iets minder goede rijbaan afgezet met lint in plaats van een degelijk hek en een likje verf minder op de stal.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:45

Je mag al blij zijn als je een naturalstalling weet je vinden, laat staan dat er voor dat bedrag een rijbak bij zit...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:50

Tot nu toe ben ik altijd geslaagd in het vinden van een plekje waar mijn paarden lekker buiten kunnen lopen en waar men zich niet met onze training bemoeid. En ik heb echt nooit meer dan 200 euro per maand betaald. Ik ben daar zelfs niet bij in de buurt gekomen. Zo'n stal is voor mij prima. Of er dan het labeltje 'natural' aan hangt of niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:57

Mijn kale huur is ook onder 200 euro hoor, alleen komt daar nog aardig wat hooigeld bij, en op mijn vorige stal ook nog kosten voor de vereniging omdat ik graag van de bak gebruik wilde maken. Ook ontwormen enzo moet er nog bij, uiteraard, nog wel meer.
Maar ik snap wel dat als een stal meer aanbied (dwz geen zelfdoe-land) ik goed snap dat ze meer dan 200 euro zouden vragen en dat imo terecht is, en ik dat ook best zou willen betalen voor een goede stek.
(Mocht er iemand van mijn stal meelezen: nee, ik vind het bedrag nu prachtig :+)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:06

Ontwormen, enten, hoefsmid, tandarts, extra krachtvoer vind ik er ook buiten vallen. Ik zou het ook best willen betalen als het perfect zou zijn. Maar ik zou het niet kunnen en ik wet bovendien dat het dus wel goedkoper kan. Maar iemand die met hart voor de dieren werkt en zijn/haar uiterste best doet mag van mij ook best wat verdienen hoor.

Voor complete doe het zelf, kaal maar met redelijke rijbaan heb ik tot nu toe 60 tot 70 euro per paard betaald.
Voor een stal (paddock/weiland met schuilstal) met complete verzorging, wel hooi, geen krachtvoer binnenbak, buitenbak, longeerbak, stapmolen betaalde ik 110 euro in de maand per paard. Dit was wel een vrij drukke stal.
Nu sta ik op een stal (paddock met schuilstal) waar ik iets meer betaal. Maar nu staan we aan de rand van het bos, complete verzorging, fijne buitenbak, inclusief hooi en lekker rustig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:10

Ik zou geeneens een stal kunnen vinden hier voor 110 euro, maakt niet uit wat voor een.

Ik denk dat onze regio's sowieso niet te vergelijken zijn, en dat we een andere definitie hanteren van 'stal'. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:22

O, andere regio's, dat kan best hoor. Ik woonde eerst in Noord Holland tussen Hoorn en Heerhugowaard en nu bij Bergen op Zoom in Noord Brabant. Een beetje de middenklasse qua stalingsmogelijkheden denk ik. Maar die andere definitie van stal?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:31

Ik lees hier: alle neuzen dezelfde kant op. Hoe stellen jullie je dat voor? Dat er alleen aanhangers van een bepaalde guru rondlopen?

Verder vind ik dat je heel goed aan NH kunt doen zonder dat daar meteen Natural aan vast hangt. Het verplicht weren van IJzers, dekens en andere dingen die IK nodig vindt bij mijn paard, of die ik eventueel zou willen gebruiken, zouden voor mij een reden zijn om op een dergelijke stal NIET te gaan staan.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 02:20

Nou als ik het zo lees.. Hebben wij zo'n stal.
24/7 buiten met inloopstal; paddock hard zand, weide en de bak met los zand als verschillende ondergrond. Paarden lopen daardoor diverse meters op en dag. Goed en veel hooi bijgevoerd. 2 maal daags, voor wie dat wil extra gevoerd(behoeften van paard afgestemd). Geen hulpmiddelen, liefst zonder deken en ijzers (ook weer afgestemd op paard). 2 keer per jaar wormcontrole door da en daarop beleid afstemmen. Clinics free-style systeem, instructeur emiel voest, orun gediplomeerd in huis, een moestuin erbij aangelegd, zorg voor kinderen. Die hutten kunnen bouwen in de bosjes eromheen.
Veel buitenrijden, in naastgelegen bos en polder, een goede bak zelf gelegd door geel Zand boven te laten halen, weidegang maar niet vol gestopt met allerlei kunststoffen, wel iedere dag mest geruimd. we hebben koffie, zelfgebouwde wc, hooischuur, spuitplaats gemaakt en afgesloten ruimte voor zadels en het mooiste het is van onszelf (3 vriendinnen)dus alles in eigen beheer. 1 nadeel we zouden dit zo graag uitbreiden(nu bijna 1 hectare groot) om er meer mensen van te kunnen laten genieten, maar ja, Nederland en ruimte??? We zijn er wel mee bezig en zou als ik zo zou moeten inschatten qua prijs denk ik rond 200 euro liggen....Hypothetisch als die extra ruimte er zou zijn.
Hahaha....zit ik hier even blij te zijn met onze stal. Nee serieus, lang naar moeten zoeken om zoiets te vinden.. Zou zo fijn zijn als er meer van dit soort plaatsen zouden komen!
Nee, ik mag niet klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:49

dat bedrag is ook mijn max he, dat is voor iedereen natuurlijk anders :) en ik begrijp heel goed dat een stal als de 27ranch duurder is met hoe dat is opgebouwd :)

en ik heb nu toch een stal gevonden die aan al mijn eisen voldoet, midden in de randstad. het is even zoeken en er is weinig 'luxe', maar paardje staat 24/7 hele jaar buiten, swinters op winterlandje met schuilstal, zomer op grote land, veel hooi en met rijbak, longeerbak, poetsplaats, wc en kantine :D en dat is een 'gewone' pensionstalling.