Monty Roberts: Dually halter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Monty Roberts: Dually halter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 12:19

Sinds ongeveer 2 weken gebruiken wij een Dually halter voor het trailerladen.
Ik heb sindsdien echt het idee dat dit paard aan het veranderen is. Na 3x loopt hij nu goed de trailer op. Hij is heerlijk in de omgang.
Normaal is hij wat draaierig op de poetsplaats, wil voor je gaan lopen richting wei, etc.

Nu hij was meer respect voor mij heeft gekregen (voornamelijk door dit halster) lijkt het wel een ander paard !
hij dribbelt vrolijk achter me aan, probeert me echt bij te houden als ik te hard loop. Stopt wanneer ik stop, staat redelijk stil op de poetsplaats (dit kan nog iets meer verbetering gebruiken).

Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen met die halster.
Zelf besef ik ook wel dat het niet aan het halster ligt, maar dat hij het er nu (misschien) eindelijk mee eens is dat ik de leider ben en dat eigenlijk wel prima vind.
(hoop niet dat ik te vroeg juich :P)

caj2008

Re: Monty Roberts: Dually halter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:21

ik lees even mee

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:23

Is het niet zo dat jij wellicht in combinatie met dit dually halster je anders bent gaan opstellen t.o.v. je paard?
Heb je een trailerlaadcursus bij Petra gedaan soms?
Fijn dat het nu zo goed gaat!

Ik gebruik het halster zelf niet maar wanneer ik voor mezelf wat extra zekerheid nodig heb, doe ik de leadrope op een bepaalde manier door een normaal goed aansluitend halster en dan heeft het een heel eind dezelfde soort werking (druk achter de oren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:06

Ik denk eigenlijk dat het wel gewoon aan het halster ligt, als je ziet hoe dat ding inwerkt, paard zou wel gek zijn als hij er tegenin ging :)

Als je hetzelfde voor elkaar krijgt met een gewoon stalhalster, vind ik het wat anders.

Ik vind dit halster echt hélemaal niks, zo dwingend......

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:23

Ik denk inderdaad dat het geen 'wonderhalster' is ofzo. Maar het veel ook met de omgang te maken heeft. Goed kijken naar het gedrag van het paard (bv. kauwen) hoog hoog laag en hierop inspelen.

Ik heb een trailerlaadcurses bij Geertje gedaan van www.animal-abc.be. Ik ben er erg over te spreken (sluikreclame :P)
De eerste keer ging echt niet heel soepel. Maar zij heeft ons deze manier geleerd en nu kunnen wij hier op voort oefenen.

In 3 keer lijkt de angst weg te zijn en loopt hij in vertrouwen achter mij aan de trailer op.

Maar ook in de hand. Wel vind ik het zelf even wennen met de juiste druk geven, wanneer wel maar vooral ook wanneer los te laten. Het paard waar het om gaat liet dit gelukkig heel goed merken en wees me direct op mijn fouten.

Yamcha: Ik denk dat je gelijk hebt dat het een dwingend middel is. Maar als ik naar het paard kijk, 0 protest, 0 angst, gewoon enorm braaf. Ik kan me niet voorstellen dat dit hem pijn doet, dan was hij veel gestresster, maar hij is juist enorm rustig ! (wat hij voorheen een stuk minder was).

Nu krijg ik hetzelfde voor elkaar met een stalhalster verwacht ik. Maar voor de trailer gebruik ik voor de zekerheid voorlopig de dually. Aan de hand zonder trailer oefen ik dezelfde dingen met een gewoon halster en dat gaat nu (na gebruik van dually) ook enorm goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:31

Misschien reageert hij goed op de duidelijkheid die het halster heb geeft. (ik ben nu wel aan het speculeren).
Sommige paarden zíe je gewoon kalmeren als ze heel duidelijk aangepakt worden, zodat ze zelf weinig keus hebben, paarden hechten echt aan duidelijkheid, heb ik gemerkt. Het kan dat de combinatie van jouw toegenomen zelfverzekerdheid en de duidelijkheid van het halster jouw paard zo kalmeren :)

Kan dat?
Ik laat er zo even mijn gedachten over gaan hoor.

Ik heb veel gezien dat als paarden een verzorger hadden die heel duidelijk was in wat ze wilde, en in haar lichaamstaal dat paarden daarop kalmeerden, vooral sensibele, nerveuze paarden reageren daar vaak goed op. Met een heel sensibel paard moet je zo'n halster denk ik niet gebruiken, volgens mij is de inwerking dan te sterk, maar bij de meeste htk-paarden zou mijn verklaring wel kunnen denk ik.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:32

Yamcha schreef:
Ik denk eigenlijk dat het wel gewoon aan het halster ligt, als je ziet hoe dat ding inwerkt, paard zou wel gek zijn als hij er tegenin ging :)

Als je hetzelfde voor elkaar krijgt met een gewoon stalhalster, vind ik het wat anders.

Ik vind dit halster echt hélemaal niks, zo dwingend......

Ik gebruik heb zelf het dually halster ook gebruikt bij mijn paard. En het het is inderdaad zo dat het wel wat aan het halster ligt, maar niet op de manier die jij zegt. Het halster corrigeert waar nodig is en je kan beter een corrigerent halster hebben dan dat je moet corrigeren met de zweep, dit laat namelijk veel meer sporen achter. Mijn paard is bij een bekende friese paarden trainingsstal in friesland(ik noem geen namen) geweest om doorgereden en getraint te worden voor het nakomelingen onderzoek van Wierd, hier is hij echter zo bang geworden voor alles wat maar met mensen te maken heeft en vooral de zweep, ik heb hem daar vroegtijdig weggehaald. Hij was totaal niet meer het paardje dat ik al die jaren kende, hij was veranderd in een onhoudbaar angstig paard. En mede door het dually halster, Join-Up en tips van Monty is het toch goed gekomen met hem. Met het dually halster kon ik hem zonder hem pijn te doen duidelijk maken wanneer hij iets fout deed. Hij krijgt alleen meer druk op de neus en het is de bedoeling dat je niet contant druk daar op houd maar het weer losser doet wanneer het goed gaat.

Ik vind het heel verstandig dat je het dually halster hebt aangeschaft voor de trailerladen. Als je na een paar keer het gewone halster om doet zonder daar echt bij na te denken en gewoon op dezelfde manier de trailer in loopt als je met het dually halster doet zal je zien dat ook dan je paard braaf achter je aan loopt. Het halster is een hulpmiddel voor paard én mens.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:35

Ik heb dit halster ook gebruikt voor het trailerladen van mijn paard. In het begin deed hij het moeilijk met een gewoon halster en redelijk goed met de dually.
Later kon ik hem met alles laden en uiteindelijk ook zonder hulp.

Heb het halster ook gebruikt voor grondwerk en dubbele lange lijnen. Voor mij was het echt super. Tuurlijk speelt een stukje eigen houding ook mee in hoe het paard reageert. Maar met een moeilijker paard krijg je bepaalde dingen met dit halster net iets makkelijk voor elkaar dan met een gewoon halster. Puur door de druk die je op de neus kan geven. Gaat het met dit halster goed dan kan je gewoon verder met een normaal halster.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:45

Het klinkt misschien heel stom, maar ik heb zelf nu ook meer vertrouwen in het paard omdat ik weet dat hij naar mij luisterd. Dit scheelt natuurlijk ook in onze omgang met elkaar.

Het is een braaf paard, maar geen kleintje. Hij hoeft met trailer laden maar om te draaien en ik ga gewoon mee omdat ik hem gewoonweg niet kan houden. Dit is over met het dually halster, waardoor ik denk ik zelf ook zekerder ben met het laden.

Wij zijn ook niet zomaar begonnen met dit halster wij hebben een klein ongelukje gehad emt laden: [TAO] Hoe nu te trailer laden?
Waardoor hij enorm het vertrouwen is kwijt geraakt. Dit lijkt nu langzaamaan wel weer terug te komen.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:07

Jij wordt zekerder door het halster en hij wordt zekerder doordat jij zekerder bent.
Ik weet hoe het is om zo'n bullebak te hebben, toen die van mij nog wel eens stijgerde vloog ik zo mee te lucht in !

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 23:47

Tjah, steigeren etc. doet deze niet eens.. Hij is gewoon hartstikke lief, alleen gruwelijk sterk. Enja, dan loopt hij gewoon aan als hij niet wil, in stap.. Maar ik volg braaf :P

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:51

Nee stijgeren deed de mijne ook alleen als ik te dicht bij de merries kwam en hij helemaal opgewonde raakte zegmaar. Dan kwam er zoveel testoteron vrij dat hij zichzelf ook niet echt meer onder controle had, en ik hem dan natuurlijk al helemaal niet meer. haha

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:58

Ik heb hem gebruikt om mijn paard te leren niet over me heen te lopen. Dat het geen pijn doet heb ik ervaren, want ik heb mijn vingers ertussen gestopt en iemand een keer paar keer korte rukjes laten geven zoals ik het ook doe. Geen pijn, alleen druk.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:34

Ook de mijne is braver met dit halster om. In het begin heb ik hiermee de bewuste grondwerk oefeningen gedaan. Hij heeft sindsdien echt door dat als hij dat halster om heeft dat hij dan moet luisteren. Grote kans idd dat dat komt doordat ik mij dan anders opstel maar ik merk duidelijk verschil. Toen ik m net had kon ie nog wel eens door mij heen lopen, met dat halster deed ie dat niet meer. Overigens gebruik ik het halster tegenwoordig niet meer want hij is tegenwoordig (bijna) altijd braaf maar het halster heeft me in het begin echt geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:31

Dan waren mijn ideeën over het halster misschien toch niet helemaal goed :)
Bij ons op stal is het gebruikt, en het leek me zo fel inwerken, omdat een paard wat normaal gesproken een beetje een draak is, nu opeens braaf meeliep..... maar blijkbaar doet het dan idd geen pijn, maar is het wel heel duidelijk :)

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:44

Ik gebruik nu alleen nog zo'n dually halster. Heb ook grote problemen gehad met trailer laden. Ben toen bij Annemarie vd Toorn terecht gekomen. Bij haar heb ik zo'n halster gekocht. Ik wil niet zeggen dat het bij elk paard goed werkt, maar bij de mijne in iedergeval wel. Mijn paard is vrij dominant en sterk dus heb ik echt zo'n halster nodig, bij alles. Je kunt heel makkelijk je paard corrigeren. Ik gebruik hem altijd wel in combinatie met een longeerlijn eraan. Bij het laden maar ook om hem naar het land te brengen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:46

Ik gebruik hem idd ook altijd met een longeerlijn. Bij dit paard werkt het ook super. Ik geloof wel dat er ook paarden zijn die hier 'te gevoelig' voor zijn en daardoor juist averechts reageren. Maarja, je kunt zelf bepalen hoeveel druk je zet, dus ook dit heb je zelf denk ik weer in de hand.

Hoorde wel dat hij juist ontzettend vrolijk is in de wei. maarja, hij blijft nu zo mooi naast je lopen (ook met gewoon halster) dat ook het in de wei zetten weinig problemen veroorzaakt... Blijkbaar vind hij het nu wel leuk om de rest op te stoken in de wei :Y)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:22

ik lees hier even mee
en heb gelijk een vraag
wij hebben een nogal moeilijke merrie
die als je met haar naar buiten gaat
gewoon omhoog komt omdat madam liever terug naar de wei gaat
zou zo'n halster danook helpen??

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 08:52

Ja dat denk ik wel.. Als zij niet aan een los touw mee loopt, maar omhoog komt. Komt er druk op haar neus, zodra zij weer braaf mee loopt valt de druk weg. Ik denk dat dit je zeker kan gaan helpen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 03:45

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 07:37

Mijn paard liep pas geleden los op de weg, omdat ze het 'aansnoerdeel' van het halster had losgetrokken :j Ik gebruik het halster ook voor trailerladen en wandelen: al pak ik voor wandelen nu toch liever een touwhalster of het hoofdstel :)) Overigens is de service vanuit Montyroberts.nl super, want ik heb gratis een nieuwe gekregen +:)+ Daar kun je het halster ook bestellen :j Maar mijn vertrouwen in het halster is wel even weg nu ;)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:01

Ik heb het halster ook een tijdje gebruikt, maar ik vind de release nogal moeizaam. En misschien lag het aan mij, maar het idee dat je het halster scheef trok en dat niet uit 'zichzelf' weer recht ging zitten, vond ik ook lastig.
Dus die van mij heeft via marktplaats een nieuwe bestemming gekregen en ik ben heel happy met m'n touwhalster ;)

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:02

hoi,

is dit halster alleen bedoeld om een paard mee in de trailer te krijgen? Ik heb namelijk een hele sterke fjord die, nu het weideseizoen weer begonnen is, zich probeert los te trekken als de pensionstal eigenaar hem mee probeert te nemen. Bij mij is hij braaf en stopt hij als ik stop e.d. maar bij hem wil het niet lukken. Zou ik het halster ook hiervoor kunnen gebruiken? Dus om te zorgen dat mijn paard braaf met die man (of anderen)meeloopt?

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:50

Slotty; Het halster is niet alleen voor het trailer laden, dus hierbij kun je hem ook prima gebruiken !

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:53

Ik heb hem ook en vind het super.
Heb vorig jaar ook eens een topic over het halster geopend trouwens.

Ook wij hebben een trailercursus gedaan en door het halster liep ze er gewoon in.
Zodra ze vervelend doet voelt ze de druk op haar neus, zodra ze braaf is maak ik m gelijk 'vrij' en is ze gewoon braaf.
Verder doe ik hem ook om als ik bijv. wat kunstjes met haar doe, stoppen wanneer ik wil en achteruit wanneer ik wil.

Heb er vorige zomer zelfs mee gereden en madame vond het heerlijk!