pony weghouden van gras, zonder aan een touw te hangen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

pony weghouden van gras, zonder aan een touw te hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:09

Hallo,
Kijk. ik heb dus een probleem,
Ik verzorg nu een leuke (soms wat chagerijnige) pony
Maar elke keer als ik met haar wandel, of 1 van de games met haar doe, gaat ze tussendoor, gras eten.
Dit vind ik helemaal niet kunnen, maar heb geen zin om elke keer aan het hoofd te hangen om haar weg te trekken.

Dus had ik al bedacht om gewoon eens een middag ook daar aandacht aan te b esteden,
maar ik weet niet zogoed hoe ik dat moet doen.
Dus hebben jullie tips/ideeen?
Ik vraag het met een beetje spoed, het is niet een ernstig probleem, maar wel verrekte lastig.
Bedankt voor het lezen
Liefs,
Leonie

PS. sorry als het hier fout staat, zouden jullie het dan willen verzetten?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:11

Je zegt dat je de games met haar doet? Je bedoeld daarmee de Parrelli games?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:14

Ineke2 schreef:
Je zegt dat je de games met haar doet? Je bedoeld daarmee de Parrelli games?

Ja, maar ik bedoel gewoon in het algemeen, als ik met haar wandel probeert/doet ze het ook.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:14

ik ken het
maar dit is niet in een middagje af te leren!
ik haal pony's en paardjes er weg door keihard te schreeuwen en korte rukjes te geven aan het touw en als het nodig is met het touw tegen hun borst te slaan
het is een beetje heel vervelend want als ze het bij mij doen hebben ze alleen nog maar aandacht voor het gras, dus ik doe dit door hun aandacht te krijgen en dan kan je zo weer doorlopen...

weet niet of je dit zoekt denk het niet maar ik zou niet weten hoe je een paard af kan leren om niet te mogen eten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:15

Consequent zijn. Iedere keer dat ze met haar hoofd richting het gras gaat, korte krachtige ruk aan het touwen geven. Of met het touw richting haar hoofd zwiepen. Als je dat een aantal keer doet, snapt ze vanzelf dat 't niet de bedoeling is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:17

Je moet erop bedacht zijn in het begin.
Zodra je dat hoofd ziet gaan grijp je(stevig) in, totdat een klein rukje genoeg is, en dan is de kans dat je paard het probeert veel kleiner.

Maar nu loop je eigenlijk achter je paard aan, dat moet je dus voorzijn!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:18

Bedankt. Nee het gaat erook niet om dat het in een middagje opgelost moet zijn, maar dat ik er gewoon een begin mee wil maken.
Ik wil haar ook niet bang maken voor het halstertouw, oid. want ik ben nu juist zover dat ze dat niet meer eng vind..

Maar als ik haar wijken voor druk vraag, en ze weet het antwoord niet, gaat ze ook eten. ik kan dan moelijk aan twee kanten tegelijk druk geven, hoe moet ik dat oplossen dan?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:19

siskeh schreef:
Je moet erop bedacht zijn in het begin.
Zodra je dat hoofd ziet gaan grijp je(stevig) in, totdat een klein rukje genoeg is, en dan is de kans dat je paard het probeert veel kleiner.

Maar nu loop je eigenlijk achter je paard aan, dat moet je dus voorzijn!

Bedankt, daar heb ik echt wat aan :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:19

@ Roselique: Echt slaan en schreeuwen lijkt me hierbij niet nodig. Zoals Siskeh al zegt, je moet 't paard voor zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:22

Schreeuwen is totaal onnodig...

Als je met een 12ft touw aan een touwhalster loopt dan kun je een rukje geven aan het touw. Ten teken dat ze moet opletten/volgen. Reageert ze niet dan sla je het uiteinde van het touw vlak voor zijn neus op de grond zodat ze opschrikken en je wandeld weer verder alsof er niets gebeurd is. Loopt het paard een tijdje goed mee kun je er wel goedkeurend (niet braaf zeggen, maar gewoon een leuk verhaaltje met hogere stem) tegen praten.

Dit gewoon herhalen als hij het weer doet zonder toestemming. Duidelijk en zeer consequent zijn.

Probeer het tevens voor te zijn, jij bepaald waar en wanneer er gegraast word!

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:22

_Tara_ schreef:
@ Roselique: Echt slaan en schreeuwen lijkt me hierbij niet nodig. Zoals Siskeh al zegt, je moet 't paard voor zijn.

jaaa maar de paarden die het bij mij doen zijn afgeleid en dan help schreeuwen wel :+
en het is niet schreeuwen van keihard maar gewoon even van heee dat mag niet ofzoiets

maar inderdaad wel je paard voor proberen te zijn!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:24

Het paard voorzijn leer je ook wel vanzelf, loop vaak genoeg (kilometers soms) heen en weer, dus je weet/ziet al dat het hoofdje wat zakt, wat opzich goed is, maar vaak is het dan toch zo dat er grasspietjes interessant zijn.

als je het voor bent is een klein rukje genoeg, anders is het "flink" rukken, en dan is je doel "iets" te laten gebeuren, als het maar geen eten is :o

Leadrope/ touw ervoor slaan zou ik zelf absoluut niet doen, dat zou betekenen dat mn paard omdraaid en ik erachteraan draai, daarnaast komt het ook helemaal niet overeen met mijn "hulpen"
"schreeuwen" gebruik ik ook niet, maar even hey of euh op een duidelijke toon wil wel helpen :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:27

siskeh schreef:
Leadrope/ touw ervoor slaan zou ik zelf absoluut niet doen, dat zou betekenen dat mn paard omdraaid en ik erachteraan draai, daarnaast komt het ook helemaal niet overeen met mijn "hulpen"
"schreeuwen" gebruik ik ook niet, maar even hey of euh op een duidelijke toon wil wel helpen :j

Helpt bij mij pony anders verbazingwekkend goed en dan hoef ik niet te trekken, schreeuwen e.d.
Ik hoef dat nu niet meer te doen, hij weet aan mijn houding al wanneer het genoeg is en hij het niet nog eens moet proberen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:27

Hangt er misschien ook vanaf wat je je paard hebt aangeleerd verder kwa met het touw voor 'm slaan/zwiepen. Als jouw paard dan omdraait, is 't niet echt handig inderdaad :P

sandra83

Re: pony weghouden van gras, zonder aan een touw te hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:17

Ik zou dus NIET aan de leadrope komen om je paard uit het gras te halen. Het wordt dan al gauw een spelletje touwtrekken, wat je paard gegarandeerd wint en waarvan jij een schouder uit de kom krijgt.

Het gaat er simpelweg om dat je een "knopje" op je paard hebt zitten waar je op kunt drukken dat je paard weet dat hij zijn hoofd omhoog moet doen.

Ik heb dat knopje op de schouder van mn pony geinstalleerd. Dit is een makkelijke plaats omdat je er met grondwerk en rijden makkelijk bij kunt. Maar het zou net zo goed zijn rechteroor kunnen zijn, bij wijze van spreken. :D

Het is dan gewoon een kwestie van in 4 fases tikken op de schouder zodra je paard met zijn neus het gras in duikt. Eerst heel zachtjes, en daarna elke 3 seconden iets harder. Fase 4 is echt wel heel duidelijk, waardoor je paard 100% zeker op zijn minst op zal kijken wat je aan het doen bent. Die reactie uiteraard belonen (desnoods met voer afhankelijk van de horsenality van je paard).

Als je dit consequent volhoudt, (misschien makkelijker om te beginnen in een bak zonder lekkere grasjes) heb je in no-time een paard dat op een lichte aanraking op de schouder zijn hoofd omhoog brengt.
Heel erg handig! Geen gesleur aan het touw, je hebt lekker je handen vrij, en kunt met een zacht klopje je paard al laten stoppen met eten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:43

@Sandra83:
mijn ervaring daarmee is anders(touwtrekspelletjes zijn simpelweg niet toegestaan :o ), maar wat je qua fases zegt klopt wel :j

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:27

Als je al merkt wanneer je paardje met zijn/haar hoofd naar beneden dreigt te gaan meteen eeen rukje omhoog geven, mijn fjord deed dit ook aaaltijd, maar nu gelukkig niet meer :D !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:42

jij bepaalt of en wanneer er gegraasd mag worden.
ik geef meestal een rukje aan het touw,komt er een hoofdje omhoog dan direct de druk eraf(slap touwtje).
conequent volhouden.
en als hij wel eens mag grazen,mag dat pas als jij toestemming geef,en niet als hij zichzelf die geeft.

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:07

Je goed opletten en wanneer je ziet dat je paard naar beneden wil gaan met zijn hoofd, geef je een kort rukje. Dan zal hij vanzelf gaan begrijpen dat hij het niet moet doen en dat ook geen nut heeft.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:21

Anoniem schreef:
jij bepaalt of en wanneer er gegraasd mag worden.
ik geef meestal een rukje aan het touw,komt er een hoofdje omhoog dan direct de druk eraf(slap touwtje).
conequent volhouden.
en als hij wel eens mag grazen,mag dat pas als jij toestemming geef,en niet als hij zichzelf die geeft.

Moet je daar dan niet een commando aan koppelen? Anders is 't misschien verwarrend dat 'ie de ene keer wel mag grazen en de andere keer niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:23

@Tara: ik heb niet het idee dat het nodig is(al zijn er wel mensen die hun paarden op commando laten grazen)
Meestal is het zo dat ze het (duidelijk en langszaam) proberen, als jij dan aangeeft dat het niet mag weten ze dat het niet mag.
En als het wel mag, mag het wel

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:12

Als mijn paard gaat eten en ik ben met ze aan het werk haal ik ze van hun plek af, gewoon even zwaaien
met touw/armen/zweep of wat ik dan bij me heb.
Niet agressief, gewoon even duidelijk maken dat we bezig zijn :)
Nu hoef ik alleen nog maar me vinger naar ze te wijzen en ze houden op :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 06:47

grappig dat bijna iedereen een oplossing aan het hoofd geeft terwijl beweging (en dus van het gras afgaan) vanuit de achterhand komt. Vraag je paard in fase 1 van het gras af, doet hij dat niet dan kijk je naar de achterhand om het hoofd naar je toe te laten draaien, reageert die niet geef dan een zwieper met leadrope of string naar de achterhand!! zodat hij de achterhand draait en met zijn hoofd naar je toe komt.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:44

Hihi, een slim LB paard, draait dan alleen zijn kont weg en graast gewoon door ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:50

Waarom niet gewoon in een roundpen beginnen en jezelf iets interessanter maken? Wil ie grazen is dat OK, maar gewoon proberen wat anders te vragen en dat belonen. Mijn paard ( helaas overleden toen ze zes was) dat was ook een paard waar je gewoon een koekjesfestijn mee kon maken. Leg zeiltjes neer, zet tonnen neer, en verstop je snoeppies. Wauw dat was echt een feest voor haar en je hoefde dus helemaal niet te straffen, te trekken of te drijven, je moest haar nadoen, negeren, weglopen van haar en dan had je haar aandacht wel! Zij was extreem LBI.