Hoe natuurlijk is zijwaarts?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Hoe natuurlijk is zijwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:24

Na 2 dagen cursus en heel wat bevindingen verder is dit wel iets wat ik me ben gaan afvragen.

Hoevaak gaat een paard in de natuur zijwaarts en hoe?
Hoe willen wij dat het paard het doet in de NH tak?
Hoe in andere takken?
Wat heeft het voor positieve effecten?
Wat heeft het voor negatieve effecten?

Ik ben erg benieuwd, en ben uiteraard ook berreid mijn bevindingen hier neer te zetten, als daar intesse naar is, maar ze zijn wel gewaagd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe natuurlijk is zijwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:05

Ik denk vrij natuurlijk. Als ze in de wei schrikken van een kikker of wat dan ook doen ze ook wel eens een pasje opzij.
Chiel kan er ook lol in hebben om weidemaatjes een beetje te etteren, dan vliegen ze alle kanten op waaronder ook zijwaarts.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:07

haha: bij schrikken: zak door de grond en spring opzij.

Maar over het geheel genomen draaien ze of de achterhand óf de voorhand. Echt spontaan zijwaarts in de wei zie ik ze niet vaak doen ;)

veropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:08

ik denk niet zo natuurlijk, ze maken soms wel eens een pasje maar ze gaan heus niet zijwaarts door de wei

edit: tegelijk :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:10

Naja niet echt paniek, maar ojee een kikker, zoiets.
En je wilt niet weten hoevaak Flame in een opgewonden bui op buitenrit vanalles moet demonstreren. (Zijwaarts, piaffe, passage %) )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:28

Mijn paard is erg lenig en zijwaards is voor hem geen probleem,zowel onder het zadel...met grondwerk als los in de wei.
Vind het op zich belangrijk dat ze het kunnen,je weet immers nooit wanneer het nodig is vind het bij de basis horen.

Hier zie je hem vrij lopen en er gebeurde waarschijnlijk wel iets spannends en zijn reactie is dan ook zijwaards en dat kan hij heel snel (onder het zadel moet je hier ook rekening mee houden anders lig je ernaast :D )

Afbeelding

Hier wordt het gevraagd en doet hij het ook vol overgave :)
http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... 879akl.jpg

Positief...paard is lenig door deze oefening
Negatief...kan ik niet bedenken als is het zeker belangrijk dat het paard niet omgetrokken/geprikt wordt maar dat lijkt mij duidelijk ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:41

lailapri schreef:

Zal van het paard afhangen, sommige paarden doen het gemakkelijk en gebruiken het bij schrik of imponeren.

lailapri schreef:

Dat vraag ik me dus af, gezien de manier van zijwaarts die vaak getoond wordt......

lailapri schreef:
Hoe in andere takken?

Wat bedoel je met "hoe"? Want in de dressuur zijn vrij veel verschillende versies van zijwaarts en de enige algemene noemer is dat het nageeflijk over de rug moet (net als bij andere rijstijlen).

lailapri schreef:

Goed toegepast wordt het paard soepeler en ontwikkelt het draagkracht, daarnaast is het gewoon handig in te zetten als je (aan de hand of op een buitenrit) moet manoevreren.

lailapri schreef:

Sommige mensen vinden dat het paard er te beweeglijk van wordt :P

lailapri schreef:
Ik ben erg benieuwd, en ben uiteraard ook berreid mijn bevindingen hier neer te zetten, als daar intesse naar is, maar ze zijn wel gewaagd.

Ik zou vooral graag willen weten wat je hier nou eigenlijk mee wilt. Daarnaast lijkt het me wel verhelderend als je je eigen vragen ook beantwoord, zodat misschien ook duidelijker wordt waar je precies op doelt.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:47

best vaak, ga maar eens een dagje naar een koppel paarden in de wei kijken, de leider gaat weinig zijwaarts maar de rest gaat voor de leider opzij.

Hoe willen wij dat het paard het doet in de NH tak? op lichte aanwijzing moet het paard met het deel wat gevraagd wordt opzij gaan

Hoe in andere takken? in de western moet het hetzelfde als bij de NH, in de trail moet elk deel van het paard of het hele paard in 1 keer opzij kunnen worden gezet op de mm nauwkeurig andres kom je je hindernis niet door.

Wat heeft het voor positieve effecten? een lekker soepel scherp aan de hulpen te rijden paard wat ook nog eens makkelijker recht te maken is.
Wat heeft het voor negatieve effecten? dat zo´n lekker soepel paard voor anderen die niet op deze manier rijden niet te rijden is ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 10:49

Ik ben vooral bezig geweest met de beweging in de rug. Kijk in maar mijn paarden blijft het bekken gelijk en openen ze met het buitenachterbeen (of binnen in een andere zijgang) en gaan met het andere been voorwaarts (en plaatsen weer onder het lichaam) Ik zie nooit een paard zomaar achter overkruizen hoewel ik dit wel vaak in mijn lessen heb gehoord, zogenoemd het ondertreden van het binnenachterbeen onder het zwaartepunt of daar voorbij. Ik heb mijn welshje heel vaak in zijgang langs het hek zien rennen, dit kon hij super handig en snel (is een snelle draf) maar het bekken bleef gelijk. Paarden die met binnenachter ondertreden zakken in het bekken wat frictie geeft in het lendengebied.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:30

lailapri schreef:
Ik ben vooral bezig geweest met de beweging in de rug. Kijk in maar mijn paarden blijft het bekken gelijk en openen ze met het buitenachterbeen (of binnen in een andere zijgang) en gaan met het andere been voorwaarts (en plaatsen weer onder het lichaam) Ik zie nooit een paard zomaar achter overkruizen hoewel ik dit wel vaak in mijn lessen heb gehoord, zogenoemd het ondertreden van het binnenachterbeen onder het zwaartepunt of daar voorbij. Ik heb mijn welshje heel vaak in zijgang langs het hek zien rennen, dit kon hij super handig en snel (is een snelle draf) maar het bekken bleef gelijk. Paarden die met binnenachter ondertreden zakken in het bekken wat frictie geeft in het lendengebied.

Ja, dan wordt het van "beweging" opeens "gymnastiek". De meeste paarden doen dingen zo gemakkelijk mogelijk, dus waarom zou je je bekken kantelen als je ook met slappe buikspieren opzij kunt gaan? Het is voor wilde paarden niet functioneel om er meer energie in te stoppen dan strict nodig is.
De paarden die wij hebben, hebben meestal ook een "baantje" als rijpaard. Dat is een behoorlijke lichamelijke belasting waardoor er meer eisen gesteld worden aan het lichaamsgebruik dan wanneer ze alleen maar onbelast hoeven rondlopen of zo nu en dan de belasting in de buik hebben zitten (korte periodes). Om die lichamelijke belasting goed aan te kunnen is het van belang dat de paarden hun lijf anders leren gebruiken, dus leren dragen. Zowel voor het paard als voor de ruiter is het comfortabeler als de rug soepel is en de buikspieren goed ontwikkeld. Zijgangen zijn een methode om aan beide aspecten te werken, je traint bijvoorbeeld maar een achterbeen tegelijk in krachttraining en krijgt ook een grotere soepelheid in de rug door dat zakken van het bekken. Uiteraard moet je wel goed in de gaten houden wat de fysieke en mentale grenzen van het paard zijn bij deze training, dat is per paard ook verschillend.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:43

ik bedoel niet het kantelen van onderbrengen van het achterbeen want dat is natuurlijk alleen maar goed, maar kantelen laten zakken aan 1 kant (wat je ook wel ziet als een paard op rust staan)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:48

lailapri schreef:
ik bedoel niet het kantelen van onderbrengen van het achterbeen want dat is natuurlijk alleen maar goed, maar kantelen laten zakken aan 1 kant (wat je ook wel ziet als een paard op rust staan)

Ik vrees dat ik niet snap wat je nu precies vraagt. Het verschil in beweging in het bekken bij ondertreden of op rust staan ken ik, maar wat wil je er nu mee?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:32

als het paard zou overkruizen met zijn achterbenen lijkt mij dat dat ook gebeurd. Maar goed mijn vraag is eigenlijk gewoon hoe natuurlijk is het en hoe goed is het nu echt voor je paard en verschilt dat per dicipline.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:55

Een stil uit een filmpje van hoe ik het bedoel wat betreft draaien in het bekken.
Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:12

Die eerste foto geeft een beeld wat ik liever niet zie, het is een acceptabel beeld bij het aanleren van wijken voor druk, maar het heeft niets te maken met goed lichaamsgebruik. De achterhand is nogal achter het paard, niet aangesloten. Tweede foto lijkt een beter beeld te geven, maar het is uit die hoek niet zo goed te beoordelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 13:24

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI&translated=1
op dit filmpje zie je eerst een stuk zijwaarts onder zadel wat ik netjes vind, dan een stuk waarbij de achterhand omgaat en het paard niet overkruisd en vind ik dus ook netjes maar rond de 2 min een stuk zijwaarts wat ik dan weer niet mooi vind:

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:38

Eerste zijwaarts ziet er inderdaad wel vrij goed uit (niet helemaal tactmatig), tweede stukje (voor dat rijtje tonnetjes) is een soort schouderbinnenwaarts, maar niet echt mooi uitgevoerd. Het zijwaarts waar hij ernaast loopt ziet er afgeraffeld uit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:41

Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Binnen NH is het de bedoeling alle bewegingen van je paard op een lichte hulp te kunnen uitvoeren. Alle verschillende vormen van zijwaarts gaan komen ook daarbij aan bod.
Al die verschillende vormen hebben allemaal hun eigen doel en hun eigen voor- en nadelen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:03

lailapri schreef:
Na 2 dagen cursus en heel wat bevindingen verder is dit wel iets wat ik me ben gaan afvragen.

Hoe in andere takken?

Hoe vaak een paard zijwaarts gaat in de natuur. Dat zal niet veel meer zijn dan een stapje of twee, vanwege minimale schrikreactie. Echter is het zo dat zij ook zijwaarts kunnen lopen, en het ook niet in het algemeen automatisch doen. Maar of het voor paard en voor mens verkeerd is? Ze kunnen het wel.

In de NH ben ik niet heel erg thuis. Maar in de dressuur doe je zijgangen om het paard lenig te maken. Je maakt stelling en buiging, en rijdt het paard enkele passen zijwaarts. Hierdoor moet het paard overstappen, waardoor hij weer andere spieren aanspreekt, dan normale gangen. Dit alles word in ontspanning gedaan, en goede ruiters hebben hierbij geen spanning bij zowel ruiter als paard.

Positief effect: Het paard word lening door de oefening, zowel linksom als rechtsom. Maar ook leer je het paard gehoorzamen op de eenzijdige kuit druk. Je hebt betere controle over je paard. Zijgangen is ook erg een gehoorzaamheids oefeningen. Hiermee controleer je of je paard aan het been is, op jou gericht is etc.

Negatieve effecten kan ik niet bedenken. Tenzij men met spanning gaat rijden, maar dan rij je dus niet goed. En de effecten hiervan kunnen niet afgeschoven worden op de oefening maar op de rijstijl van de ruiter

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:25

Een paard gaat zijwaarts oa. als het schrikt of bang voor iets is. Met NH wil je dat je paard alle kanten op kan wijken door middel van lichte druk. De positieve effecten van zijwaarts zijn, een leniger en gespierder paard.
Negatieve effecten kan ik niet echt bedenken. Misschien dat als je het op een verkeerde manier aanleert/ je paard het verkeerd uit voert, je de rug van het paard overbelast.

Afbeelding
Een paard gaat zijwaarts oa. als het schrikt.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:42

Ik vind het wel een interessante kwestie. Ik probeer even te verwoorden wat ik denk dat je bedoelt, om te kijken of ik het snap oke?

Als je bij dat filmpje het zijwaarts onder het zadel ziet, zou je als het ware een stok op de achterhand van het paard kunnen leggen, en die zou compleet recht blijven. Bij het zijwaarts gaan waar hij ernaast staat, lijken de bekken(?) helemaal heen en weer te wiebelen: de stok zou bewegen en vallen.
Zoiets? Of gaat het jou puur om het feit dat de achterbenen niet overkruist horen te worden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:46

idd het bekken. Op de foto van de fjord zie je ook een recht bekken

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:57

Ah, dan snap ik het :j Goede vraag idd, wat gebeurd er eigenlijk in het bekken als ze bewegen? Als de fjord, die overduidelijk gewoon schrikt, zijn bekken niet beweegt, dan lijkt het me niet de bedoeling dat het in de training wel gebeurd (overigens vind ik het moeilijk zien aan die foto, je ziet immers maar één kant van het bekken). En de fjord overkruist natuurlijk niet.

Wanneer zou het bekken wel bewegen, en wanneer niet? Ken je de oefening Follow the Lead van Voest? Daar moet het paard een heel rondje op zijn plek draaien, en voor en achterbenen overkruizen. Wat zou je van zo'n oefening vinden? (ik kan wel even een filmpje maken om het te verduidelijken)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:12

lailapri schreef:
idd het bekken. Op de foto van de fjord zie je ook een recht bekken

Op de foto van de Fjord zie je dat hij een sprong zijwaarts maakt, niet dat hij zijwaarts loopt. Bij schrik houden ze ook vaak spanning in de rug en wordt dus ook het bekken niet gekanteld. Spanning in het lijf vasthouden is nooit goed, soms wel functioneel, maar daarmee nog niet goed.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:41

Ik zit even na te denken wanneer een paard zijn achterbenen overkruist, maar ditzelfde principe speelt toch ook bij een keertwending?