Bitloosvraagje icm dit paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Bitloosvraagje icm dit paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 14:22

Nu ik weer iets meer aan het rijden ben, ben ik ook wat aan het rondspeuren voor een fijne optoming.

Andere topic's heb ik wel gelezen, maar mijn paard is net iets anders dan de meesten :o

Op het moment rij ik op een touwhalster of een gewoon stalhalster. Ik stap voornamelijk en werk daarin aan het sturen, buigen en de ontspanning van mijn paard. Ze raakt namelijk erg snel gespannen en vind het dan erg moeilijk de steun te vinden bij degenen die erop zit. Nu gaat dat in stap erg fijn en is ze snel weer met haar gedachten bij mij, doordat ik haar figuren kan laten maken en ze dus na moet denken ipv kan spannen en rennen.
Nu gaat het in stap fijn, ik hoef maar iets mijn gewicht te verplaatsen en een beetje teugelhulp te geven en ze gaat de kant op die ik wil. Ook omstellen is geen probleem.

Maar.. zodra ik aandraaf is er die spanning en gooit ze vaak haar nek dwars (letterlijk). Ze loopt onder mij vandaan in een te hoog tempo, gaat meestal scheef en blijft, zeker de eerste paar passen, stug voor mijn hulpen. Beenhulp kan ik op dat moment echt niet geven, want dan is het einde zoek en zitten we in een ongecontroleerde galop. Wanneer ze zo gespannen is reageerd ze ook op alles extreem, behalve op mijn stuurhulpen natuurlijk :o

Maar nu ben ik op zoek naar een optoming waarmee ik even streng door kan komen en zodra ik mijn hand ontspan, de hulp ook niet meer er is. Op dat moment van aandraven moet ik haar net weer even kunnen rechtstellen, waardoor ze redelijk in de houding blijft die ik wil en ik vanuit daar weer terug kan naar de ontspanning in de draf.

Wie heeft er suggesties?
Kruislings valt voor mij al af, de release moet ik echt zelf en snel kunnen regelen.
Ik denk zelf dat het een sidepull zal worden, zal binnenkort eens proberen op een kaptoom te rijden, maar misschien is een bosal ook iets?

troi

Re: Bitloosvraagje icm dit paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:41

Een bosal vraagt om een totaal andere rijstijl, namelijk met gebruik van neckreining. Je zou even kunnen googlen voor meer info. Ik ben geen expert maar ik schat in dat dat niet direct geschikt is voor het probleem dat jij beschrijft. Van de andere optomingen heb ik niet zo gek veel verstand behalve dat ik de sidepull erg vaak voorbij zie komen en ik de indruk krijg dat dat een geschikte optoming is voor allerlei problemen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:45

Waarom probeer je niet eens een kleine hackamore?
Een sidepull gaat hem denk ik niet worden, daar kan je niet streng mee inwerken als je een normale neusriem hebt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 14:47

Ah, wat betreft de bosal heb je natuurlijk helemaal gelijk. Wel iets waar ik uiteindelijk heen wil (en evt. wat in stap al kan) maar voor de draf (en voornamelijk die overgang) zal dat nog niet geschikt zijn.

Dankje voor het meedenken vast :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 14:49

Euhm, ik ben nog wat twijfelachtig wat betreft de hefboomwerking. Natuurlijk wel iets wat direct weg valt als de druk weg is, goed punt.
Maar hoeverre is die duidelijk genoeg wat betreft het hoofd weer in het midden van het paardenlijf te 'krijgen'.
Had ook al gekeken naar zo'n 'bloem'.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:51

Het gedrag dat je omschrijft komt mij bekend voor, gelukkig is dat inmiddels verleden tijd bij mijn merrie.

Ik denk niet dat je het moet zoeken in een optoming die strenger (scherper) inwerkt. Ik vind het klinken alsof jullie nog niet echt op elkaar afgestemd zijn en niet voldoende vertrouwen in elkaar hebben. Wellicht dat je door bijvoorbeeld grondwerken meer vertrouwen in elkaar krijgt en beter met elkaar leert communiceren. Daarnaast is goede instructie erg belangrijk! En heb je medische problemen uitgesloten waardoor ze in verzet zou kunnen komen als je draaft of galoppeert?

Aangezien je naar ik begrijp dressuurmatig wilt rijden valt voor mij de bosal af. Ik rij zelf met het kruislingse systeem en ondervind helemaal geen hinder van slechte release. Maar een sidepull of kaptoom kun je natuurlijk proberen als jou dat meer aanspreekt.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:02

Afbeelding

Ik heb zelf een tijdje met deze hackamore gereden en is een hele zachte/lichte..
het gedeelte op de neus is alleen een bandje met bont en niet zoals sommige met een draad of een harde leren steun..
zeker op het moment dat je de teugels niet aanpakt zit het heel prettig op de neus/hoofd van je paard.. en de scharen zijn vrij kort..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:13

RianneH schreef:
Euhm, ik ben nog wat twijfelachtig wat betreft de hefboomwerking. Natuurlijk wel iets wat direct weg valt als de druk weg is, goed punt.
Maar hoeverre is die duidelijk genoeg wat betreft het hoofd weer in het midden van het paardenlijf te 'krijgen'.
Had ook al gekeken naar zo'n 'bloem'.

Ik heb een bloem liggen.
Als je wat maten wil weten moet je het zeggen. :)
Het nadeel dat ik bij een sidepull ondervind is dat ze er zo erg op hangt.
Actief rijden etc. haalt daarbij niks uit, hang er een bitje in zonder druk er op en weg is het probleem.
Met een hack schijnt dat hangen veel minder te zijn..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:15

moonfish, ik heb een pony die net zo hangt op een hackamore.. Zelfs gaat duiken in de hand. Been geven heeft weinig zin, want ze is al voorwaarts zat. Kruislings tot nu toe werkte niet bij haar. Dus als ik bitloos rijd, dan met een sidepull. :j
Ik ga nog wel wat proberen met mijn Rambo micklem multibridle omdat je dan meer mogelijkheden hebt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 20:14

Daan_Ordeal schreef:
Het gedrag dat je omschrijft komt mij bekend voor, gelukkig is dat inmiddels verleden tijd bij mijn merrie.

Ik denk niet dat je het moet zoeken in een optoming die strenger (scherper) inwerkt. Ik vind het klinken alsof jullie nog niet echt op elkaar afgestemd zijn en niet voldoende vertrouwen in elkaar hebben. Wellicht dat je door bijvoorbeeld grondwerken meer vertrouwen in elkaar krijgt en beter met elkaar leert communiceren. Daarnaast is goede instructie erg belangrijk! En heb je medische problemen uitgesloten waardoor ze in verzet zou kunnen komen als je draaft of galoppeert?

Aangezien je naar ik begrijp dressuurmatig wilt rijden valt voor mij de bosal af. Ik rij zelf met het kruislingse systeem en ondervind helemaal geen hinder van slechte release. Maar een sidepull of kaptoom kun je natuurlijk proberen als jou dat meer aanspreekt.

Goede vragen en ik zal er even uitleg bij geven. Zoals ik al zei, mijn paard is een geval apart ;)

Een (groot) aantal jaar geleden is ze ziek geweest en heeft ze een verlamde achterhand gehad. Gelukkig is dit weer hersteld, maar heeft ze een verzwakte achterhand eraan over gehouden. Daarna is ze naar een kinderboerderij gegaan en hebben meisjes daar haar ingereden. Een draver die (vermoedelijk) nog nooit iemand op de rug heeft gehad, een zeer zwakke achterhand heeft en mensen die geen verstand van inrijden hebben, dat geeft een (bijna) getraumatiseerd resultaat. Op dit moment kan ze dus in stap gereden worden en ontspannen, maar ik heb jaren gehad dat ze alleen maar ging galopperen en 1 bonk spanning was. Sinds ik over ben overgestapt op bitloos en zadelloos eigenlijk valt een hoop druk bij haar weg en kan ze ontspannen. Bij te veel spanning slaat ze dicht en gaat ze ongecontroleerd galopperen. Het is een soort van angst mag je bijna zeggen, boos worden of 'erdoorheen rijden' helpt niet, dit paard rent zich eigenlijk liever kapot. In de loop van de jaren erachter gekomen dat rust en kalmte en af en toe op het juiste moment een duidelijke hulp het beste helpt.

Kwa vertrouwen is het ook al een lastig punt. Door bovenstaande (en dit is kort samengevat) is ze eigenlijk het vertrouwen in de ruiter kwijt. Wanneer het goed gaat, ze aan het werk is en ontspant dan kan is ze goed te rijden, maar stel dat er een ander in de bak zal gaan draven, dan is de concentratie weg, zal ze gaan spannen en minder/slecht/niet op mij als ruiter reageren.
Dit gaat echt puur op als ik erop zit. Wanneer ik ernaast loop, dan is er geen enkel probleem en vertrouwd ze me volledig. Bij wijze van spreken, zouden we het aller moeilijkste schrikparkoers met vlag en wimpel doorlopen. Grondwerken doen we regelmatig en met veel plezier overigens. Communicatie is ook geen enkel probleem, ik hoef het maar te denken en ze doet het. In de ontspannen stap ook wel, maar vooral in de draf is het weg.
Het ligt dus niet aan het algemeen vertrouwen, maar het vertrouwen in de ruiter en dat zal alleen komen door ook als ruiter te blijven oefenen. Wel helpt het als ze steun kan vinden bij iemand in de bak, maar dit is niet altijd te realiseren.

Medische problemen, zoals je kan lezen, meer dan genoeg om aan te werken en het te verklaren. Mijn training heeft ook als hoofddoel niet het rijden, maar het sterker maken van die achterhand zonder soepelheid te verliezen en natuurlijk de juiste activiteit te behouden. Ik werk met haar aan de hand, longeer en doe grondwerk.
Ik rij ook zeker niet regelmatig, hooguit eens in de 2 weken en dan voornamelijk stappen. Brengt ze daar haar benen goed onder haar lichaam, is ze ontspannen en (voor haar doen) goed over haar rug, dan wil ik wel een paar rondjes draven.
Instructie is zeker belangrijk, maar omdat het rijden niet mijn hoofddoel is, besteed ik liever mijn lessen aan het aan de hand werken.

Euhm, volgens mijn heb ik zo een beetje antwoord gegeven. Als iemand nog iets niet snapt, roep gerust ;)

Ik zoek ook niet direct een scherpere optoming, maar eentje die gemakkelijker onderscheid maakt tussen de verschillende hulpen. Wil ik opzij en moet ik eens wat strenger doorkomen, dan geven zowel het touwhalster als mn gewone halster te veel verschillende signalen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:11

Ok, een geval apart ja! Eerst wil ik toch nog even inhaken op het medische verhaal. Hoewel het op mij meer overkomt als iets wat tussen de oren niet goed zit zou ik als ik jou was toch eerst zeker willen weten of ze wel sterk genoeg is om bereden te worden. Misschien dat het haar gruwelijk veel moeite kost om te draven of galopperen met iemand op haar rug en daardoor zo gespannen raakt.

Als is uitgesloten dat ze het medisch niet aan zou kunnen dan is het wellicht een kwestie van vertrouwen. Misschien dat je vaker zou moeten rijden, niet te lang maar wel wat vaker zodat je ook meer ergens naar toe kan werken en op kan bouwen.

Wat optoming betreft, ik denk dat ik voor een sidepull zou kiezen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:26

Een geval apart, maar ik ga toch antwoord geven. Ik ben wel eerlijk, maar het is niet onaardig bedoeld...

Je schrijft zadelloos, en ik vraag me oprecht af hoe handig dat is. Een zadel verdeeld de druk, een boomzadel doet dat nog het meest, maar ook een boomloos zadel zorgt voor drukverdeling. Waarom rijd je zonder zadel?

Verder geef je aan ongeveer één keer per twee weken te rijden. Dat is weinig, te weinig om écht te trainen (ik weet niet wat je er nog naast doet) en daarmee conditie te verbeteren of spieren sterker te maken. Je zult dan ook een hele minimaal resultaat hebben. Juist een pony met een zwakke achterhand moet zijn spieren trainen, lijkt mij...

Hoe erg gek is flipstand? Wat gebeurd er als hem op een kleine volte zet? Of eens heel flink vooruit rijdt, echt een poosje? Hoe bevestigd is zijn achterwaarts?

Kan behalve minder vertrouwen ook een minder evenwicht meespelen?

Wat doe je verder nog, doe je nog iets anders aan training?

Ik denk dat je moet oppassen je paard als 'zielig' te beschouwen, daar heeft een paard ook niets aan. Ik zeg niet dát jij dit doet, maar wil je er wel voor waarschuwen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:29

denk dat een glucksrad aardig in de buurt komt van wat je zoekt
kan evt met verlenging omgebouwd worden tot hack
en kan je met 2 teugels rijden
1 op de sidepull (welke ik persoonlijk heb gemerkt erg goed door komt beter als de andere types) en 1 paar teugels aan de hack
waar je indien nodig even stuk sterker mee door kan komen

maar denk slechts de normale uitvoering ook al een behoorlijke verbetring kan geven

let wel
zadel checken en nadenken of je paard wel los genoeg sterk genoeg is om te doen wat je wilt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:37

Ben je trouwens niet bang dat ie van die extra druk niet alleen maar erger gaan stressen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:49

Ik denk dat je beter de draf aan de lange lijnen (of dubbele longe) kunt opbouwen, zodat het paard eerst sterker wordt en je beter kan dragen. En voor dit soort training zul je een aantal keer per week ermee bezig moeten gaan. Wanneer het paard sterk genoeg is, is met rijden ook regelmaat belangrijk, anders train je niets. Wil je gericht iets trainen, zul je minimaal 3x per week aan de bak moeten.
Als je de draf eerst correct aan de lijnen voor elkaar hebt, is de stap naar gereden draf gemakkelijker voor het paard. Je hebt dan namelijk het paard al uitgelegd wat je bedoelt met "draf", dus dat levert een stuk minder stress. Daarnaast heb je, als je het goed hebt gedaan, gezorgd voor spieropbouw, zodat het paard je ook gemakkelijker kan dragen in de draf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:57

Heb even alles gelezen.
Hoe goed draaft je paard aan de longe? Of lange teugels of leidsels?
Loopt ze dan wel ontspannen? Of dan ook niet?
Kan het paard zelf wel goed de balans houden in draf?

Trainingsinterval is allicht wat lang.
Je rijdt zonder zadel, hoe goed is jouw balans? verstoor je de hare niet, doordat je misschien te veel hobbelt (niet rot bedoeld, maar zonder zadel netjes zitten en paard niet in de weg zitten valt nog niet mee...)
Met een zadel verdeel je je gewicht enigzins, zonder zadel zit alle druk op zeg maar je zitbeenbotten. (weet niet wat je weegt, maar hoe meer hoe meer druk op dat kleine plekje)

Nog een probeer optie, iemand erop die eigenlijk alleen maar zit, en jij ernaast, wat doet ze dan?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 00:09

@TM, eerlijk is altijd welkom, anders had ik het niet op bokt gezet ;) Hoop dat je even de tijd neemt om mijn, weer, lange bericht te lezen ;)

Er staan een hoop vragen in je bericht, waarvan ik al een deel heb beantwoord in mijn laatste post. Als ik op sommige dingen niet te uitgebreid in ga, staat het daar.

Zadelloos: natuurlijk verdeeld een goed passend (boom)zadel de druk prefect, een boomlooszadel is ook zeker een goede optie. Ik heb de mijne destijds verkocht omdat ik hem in verhouding vrijwel niet gebruik. Dan vind ik het zonde om hem in de kast te hebben, naast het feit dat ik mijn paard wel degelijk train en de bespiering veranderd. Als ik iets niet wil is die pijn er (weer) inrijden met een zadel die niet past, omdat mijn paard zich vergeleken met de vorige keer rijden weer heeft ontwikkeld. Een boomlooszadel geeft dat probleem natuurlijk minder en zal er zeker weer komen wanneer ik regelmatiger ga rijden. Nu zie ik die nood nog niet echt. Ik rij haar al jaren (af en toe) zonder zadel, heb een eigen zit en dankzij haar vlakke gangen is de draf wanneer die normaal is, goed te doen. Enigste 'probleem' is dat ik eens opzij glij, maar in al die jaren ben ik er nog nooit naast gegleden.

Trainen: Ik gaf geloof ik ook al eerder aan, dan het rijden niet mijn hoofddoel is en niet mijn trainingsmethode is. Ik pak het rijden er af en toe bij om ook daarin te kunnen blijven groeien, maar het werkelijke trainen gebeurd vanaf de grond. Ik ben nu al een aantal maanden serieus aan het trainen door aan de hand te werken en te longeren (nee, niet rond te slingeren maar te werken) en kan duidelijk verschil merken kwa bespiering, sterkte en soepelheid. Ze moet hard werken en we zijn hier echt bewust mee bezig. Nu ze sterker wordt, heb ik besloten om weer te gaan rijden. Daarvoor reed ik eigenlijk niet.

'Flipstand': dit echt niet een geval uit het boekje, ik heb vroeger genoeg paarden gereden die uit hun plaat gingen, maar hier moet je alles anders aanpakken. Dit allemaal dankzij het inrijden, waar ze geleerd heeft om alles zo hard mogelijk te doen. Toen ik haar leerde kennen (jaren terug) kon je net opstappen en zat je in een ongecontroleerde galop, netzolang totdat je eraf stapte. Gelukkig kunnen we nu door veel rust en geduld uiteindelijk ontspannen stappen, maar ook de eerste paar rondjes loopt ze gespannen te zoeken. Stel dat ik er iemand op zet die (on)bewust heel erg met de benen spant (niet eens aandrijft) dan is ze al weg. Ik denk omdat ze die druk altijd omzet in voorwaarts. Niet omdat ze niet wil werken, maar omdat ze te weinig vertrouwen heeft in de ruiter en nog altijd druk-spanning-hard gaan met elkaar in verband brengt.
Dus, flippen. Het is niet altijd zo, maar wanneer ik haar in stap heb waar ik wil, wil ik, uiteraard ook naar de draf toe werken. Het aandraven zelf is geen probleem, ik denk eraan, geef lichte hulpen (hoef alleen mijn been te bewegen, niet eens aan te drukken) en ze maakt de overgang. Echter, dan doet ze soms haar hoofd stug naar binnen, gaat ze versnellen in tempo (niet altijd uit spanning, vaak ook omdat echt een laag tempo moeilijk blijft) en dan moet ik al ingegrepen hebben, anders maakt ze zich veelste bol aan de ene kant, neemt ze de touwtjes over en gaat ze zelf lopen -> meer spanning -> minder op mij letten -> harder lopen -> enz. Voordat ze dan weer ontspannen stapt om weer een overgang te proberen, ben ik 10 minuten verder. Dat is vrij veel, voor een paard die ik niet te lang wil rijden.
Op een volte draaien heeft geen zin, dit doet ze bijna zelf al direct en ik wil dat hoofd eigenlijk niet naar binnen hebben, die moet eerst recht op haar lichaam blijven als ik aandraaf.
Dit paard kan je ook niet even flink voorwaarts rijden, want daaruit is het probleem ontstaan. Zou ik haar dan been geven, dan stopt ze niet meer met lopen. Veel andere paarden zou je idd even goed stuk laten lopen en daarna weer opvangen, maar hoe meer druk je dan op haar legt om te lopen hoe harder ze zal gaan. Zoals ik al zei, apart geval ;)

Achterwaarts heb ik vandaag voor het eerst gedaan, dus we kunnen zeggen, niet bevestigd. Verder ook is dit paard eigenlijk heel groen en is dit de basis waar we nog steeds mee bezig zijn.

Evenwicht zal idd wel meespelen, maar ook zoiets zal alleen verbeteren door het te trainen.

Wat betreft zielig beschouwen, ik denk dat ik wel mag zeggen dat dat hier absoluut niet het geval is. Ik ben echt flink met haar aan het werk, we zijn in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het is een paard die een hoop dingen mankeerd, maar wel dolgraag wil werken.
Misschien om nog een extra beeld te vormen, het is een draver ;)
Zo via de computer is het echt heel lastig om een beeld te vormen, dus ben al lang blij dat jullie zo mee willen denken :)

Owh en wat betreft druk leggen: Bij een 'normaal' paard zou je druk leggen en op het juiste moment en de juiste plaats, dan krijg je de perfecte reactie die je wilt. Echter bij haar is het zo dat wanneer het net niet op het juiste moment/juiste plaats is, ze niet weet wat ze ermee moet het het omzet in spanning -> te veel spanning, weg is paard. Na al deze jaren heb ik gelukkig een beetje de juiste verstopte knopjes gevonden en weet ik wanneer ik door kan komen en wanneer niet, altands meestal ;)

@Nickyu, mooie suggestie, ik zal er zeker eens naar kijken. Dan kan ik natuurlijk helemaal goed kiezen hoe ik door wil komen.

Trouwens, natuurlijk besef ik dat dit in principe een rijtechnisch probleem genoemd kan worden. Echter is er geen kant en klare oplossing in dit geval en denk ik zelf, dat door kort duidelijk door te komen ik de verder passen weer met zo min mogelijk hulpen kan rijden ipv eerst rondje na rondje moet 'vechten' om haar weer rustig te krijgen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:18

Bedankt voor je uitgebreide antwoord terug.
Ik heb nu even niet de energie/rust om precies te verwoorden wat ik bedoel (moe! ;)) dus ik reageer morgen ofzo even op je bericht. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 00:23

Owh, nog meer reacties, fijn dat jullie meedenken!

Terug komend op mijn training. Ik train dus voornamelijk aan de hand en aan de longe, voor de duidelijkheid, ik gebruik de 'academische' manier en ja, zeer zeer binnenkort heb ik eindelijk weer specifiek les. Betekend niet dat mijn paard nu loopt te lantervanten aan de longe, ze moet ontspannen, ondertreden, dragen, niet stuwen (fijn die dravers), in een normaal tempo lopen, buigspieren aanspannen en rugspieren ontspannen. Dus die spieren krijgen genoeg aandacht :)
Ik train gemiddeld (heel afhankelijk van de bezetting in onze bak, longeren en rijden tegelijk mag niet) 4 keer in de week denk ik. Probeer het echt regelmatig te houden, afwisselend te houden en gericht te houden.
Dus kwa training zitten we goed denk ik ;)

Zonder zadel blijft natuurlijk altijd een lastig punt, maar mijn balans is goed, ik hobbel zeker niet (is niet eens mogelijk met zulke gangen) en probeer bewust niet mn zitbeenknobbels in haar rug te drukken. Optimaal is het idd niet, tegenwoordig rij ik (ookal vind ik het zelf minder prettig) braaf met barebackpad. Toch blijf ik het fijn vinden om zo'n direct contact te hebben en direct te kunnen voelen wanneer ze haar rug spant en onspant.

Met een ander in de bak blijft ze over het algemeen rustiger, maar trekt ze zeker de eerste 2 rondjes heel erg ernaar toe, zo erg zelfs dat we soms ernaast stil staan. Dan kan ik ophoudingen maken totdat mn arm lam is, ze gooit die hals dwars erop. Als ze eenmaal terug is, dan gaat het wel redelijk, mits ze in de tussentijd niet te gespannen is geworden en we niet op nieuw hoeven te beginnen in stap.
Dus ja, iemand erbij helpt zeker, helaas niet altijd mogelijk..

@Waratje, het probleem is niet dat ze niet weet wat ik met draf bedoel of dat ze dat helemaal niet kan. Los kan ze perfect draven, zie ik haar ook steeds meer groeien naar de kant die ik wil zien, echter levert die draf onder het zadel soms zoveel problemen op.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:26

Citaat:
@Waratje, het probleem is niet dat ze niet weet wat ik met draf bedoel of dat ze dat helemaal niet kan. Los kan ze perfect draven, zie ik haar ook steeds meer groeien naar de kant die ik wil zien, echter levert die draf onder het zadel soms zoveel problemen op.

Dan heeft ie zeker weten last van zijn rug. Heb je er later nog wel eens iemand bij gehad die hem nagekeken heeft.
De oude blessure kan wel over/genezen zijn maar doordat het paard anders is gaan bewegen zijn er op een andere plek problemen gekomen.

Als je het nog niet gedaan hebt zou ik eens een iemand bellen die je paard eens goed kan na kijken , die kan je ook weer tips geven voor je training.
Wat ik zelf altijd goed vind is paard voor de wagen, neem dan een lichte wagen en ga lekker stukje rijden daar worden ze sterk van zonder dat de rug belast wordt...want dat is een groot punt bij jou paard.

succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:16

RianneH schreef:
Maar.. zodra ik aandraaf is er die spanning en gooit ze vaak haar nek dwars (letterlijk). Ze loopt onder mij vandaan in een te hoog tempo, gaat meestal scheef en blijft, zeker de eerste paar passen, stug voor mijn hulpen. Beenhulp kan ik op dat moment echt niet geven, want dan is het einde zoek en zitten we in een ongecontroleerde galop. Wanneer ze zo gespannen is reageerd ze ook op alles extreem, behalve op mijn stuurhulpen natuurlijk :o

Ik zou allereerst op zoek gaan naar de oorzaak hiervan!
"Even streng doorkomen" lost de oorzaak namelijk niet op en is bovendien niet eerlijk tegenover je paard.

Laat je paard goed nakijken door een tandarts, zadelmaker/-passer, osteopaat, fysio.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:17

Voor een bosal geldt dat je daarbij moet rijden met neckreining. Is niet zo ingewikkeld als het lijkt, als je tenminste geen binnenteugelhanger bent. Gewoon wat lessen bij een westerninstructeur nemen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:06

Allereest vind ik het een beetje jammer dat ik mijn best doe om zo kort maar duidelijk mogelijk achtergrondinfo te geven hierover en dat sommige mensen dit of niet lezen of er aan voorbij gaan..

Hoewel ik het wel waardeer dat iedereen mee probeert te denken en ik suggesties zeker waardeer, zeker wat betreft het rijden, is het niet zo dat ik zoek naar manieren om haar achterhand sterker te maken. De perfecte methode voor ons, op dit moment heb ik al en daar voor zover de omstandigheden het toelaten, trainen we fanatiek mee.

Ik zal nu kijken hoever ik weer antwoord kan geven op de vragen :)

Cowgirl schreef:
Dan heeft ie zeker weten last van zijn rug. Heb je er later nog wel eens iemand bij gehad die hem nagekeken heeft.
De oude blessure kan wel over/genezen zijn maar doordat het paard anders is gaan bewegen zijn er op een andere plek problemen gekomen.

Als je het nog niet gedaan hebt zou ik eens een iemand bellen die je paard eens goed kan na kijken , die kan je ook weer tips geven voor je training.
Wat ik zelf altijd goed vind is paard voor de wagen, neem dan een lichte wagen en ga lekker stukje rijden daar worden ze sterk van zonder dat de rug belast wordt...want dat is een groot punt bij jou paard.

succes ermee

Natuurlijk heeft zij een 'lastige' rug, dat kan ook niet anders na alles wat er gebeurd is en waar ze nu is. Ik zou echter niet zeggen dat ze een pijnlijke rug heeft. Maar kan mij voorstellen dat wanneer ze aan het werk is en haar rug en achterhand meer/intensiever/anders moet gebruiken ze haar rug voelt. Dat voelt ieder paard lijkt mij, die niet volledig los en perfect in training staat.
Maar, ik werk altijd los voordat ik erop ga en als ze daarin niet genoeg los laat, dan ga ik er niet op. Zelfde geld dat als ik stap en ze niet ontspannen genoeg is, dan ga ik ook niet draven. Maar aan een ontspannen draf kan ik niet werken, als ik nooit aan kan draven.

Voor een wagentje zal ik haar niet zetten. Ze kent het, heeft vroeger gekoerst, maar ik weet niet in hoeverre ze rustig zal blijven. Stel dat ze gaat rennen, dan kan ik met rijden er desnoods nog afspringen, maar met een wagentje kunnen er alleen maar ongelukken gebeuren. Daarnaast is het juist niet de bedoeling dat ze gaat stuwen in het lopen, maar dat ze gaat dragen vanuit achter.

Let wel, mijn training gebeurd voornamelijk vanaf de grond. Ik werk aan de hand en longeer (nogmaals, academisch) en dankzij deze methoden is ze al stukken beter geworden. Echter zijn we nog maar een half jaar echt aan het werk, dus klaar zijn we nog lang niet.

JoviBan schreef:
Ik zou allereerst op zoek gaan naar de oorzaak hiervan!
"Even streng doorkomen" lost de oorzaak namelijk niet op en is bovendien niet eerlijk tegenover je paard.

Laat je paard goed nakijken door een tandarts, zadelmaker/-passer, osteopaat, fysio.

De oorzaak is wel duidelijk lijkt mij. Het is een combinatie van factoren, waar naast het lichamelijk ook een geestelijke (gewenning) speelt. Dit heb ik ook al een paar keer genoemd.

Ik wil niet 'even streng' doorkomen, ik zoek een optoming die beter verschil aangeeft tussen een hulp naar opzij en een 'ho'. Dat zij nu door die hulp heen loopt kom miz doordat het niet volledig duidelijk is in die enkele secondes wat ik van haar wil.
Stel dat ik aan het longeren ben en ze loopt met haar hoofd naar buiten, dan maak ik ook een ophouding naar binnen. Reageert ze niet op mijn kleine hulpen, dan maak ik de hulp groter totdat ze wel reageert. De volgende keer begin ik weer met een kleine hulp, want daar wil ik uiteraard heen.
Daarnaast heeft het geen zin om scherp door te komen bij dit paard, want dan blokkeert alles. En kan ik weer al mn werk van 8 jaar opnieuw beginnen ;)

Over na laten kijken/iemand bellen: Tandarts is zeer recent geweest en paard heeft gelukkig al haar hele leven een bijna prefect gebit. Zadelmaker/passer is vrij nutteloos, gezien er geen zadel op ligt ;)
Dan Osteo/fysio, zoiets heeft in mijn ogen alleen zin als het goed ondersteund wordt door training. Ik vind het niet eerlijk tegenover het paard om die los te laten trekken en erna stil te moeten zetten vanwege het weer of drukte van mijn studie. Zodra het weer beter is en ik haar zeker iedere dag bewust kan laten werken, maar ze ook meerdere uren per dag naar buiten kan (paddock's zijn momenteel ijsbanen) en ze dus niet weer zichzelf vast loopt. Ondertussen ben ik wel bewust aan het trainen en gezien ze daar beter van wordt weet ik dat dat de juiste trainingsmethode is. Helaas, de dames die hier langs zijn geweest op stal, die sluiten niet aan bij mijn trainingsmethode en zal ik ook niet mijn paard los laten trekken.
Maar goed, zo iemand laat ik wel komen, maar nu nog niet. Daar mag ieder zijn eigen mening over vormen, dit is de mijne ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:33

Zo'n probleem ga je niet oplossen met een scherper inwerkende optoming, daar kun je eeder het averechtse effect mee bekomen.

Wat betreft dat flippen als je paard gaat draven of galoperen, dit komt 9 op de 10 omdat je paard nog geen goede balans heeft met een ruiter op de rug in combinatie met een achterhand die nog niet sterk genoeg is. Ik zou hier eerst aan werken.

Ook zou ik er eerst en vooral een osteopaat bijhalen, zeker met het verleden wat dit paard heeft (verlamde achterhand) lijkt het mij noodzakelijk om op zeer regelmatige tijdstippen een osteopaat te laten langskomen. Ook al zit ze niet 'vast' zo'n behandeling werkt ook in op de energiebanen en organen.

Verder over dat zadelloos ... jij kan het wel fijn vinden om zonder zadel te rijden maar er zijn maar weinig paarden die dit even fijn vinden. Als je al probeert van niet op je zitbeenknobbels te gaan zitten zodat die niet in haar rug prikken moet je haast steeds in een houding zitten die tegen je paard zegt 'je moet vooruit, je moet sneller' wat je paard onder stress zet of in verwarring brengt. Verder
is er goed kans dat jouw paard de rugspieren gewoon niet durft ontspannen in draf of galop door het dichte contact.

Wat je verder in je begin post beschrijft 'nek dwars' en 'onder me vandaan lopen' is een rijtechnisch probleem. Het feit dat je er dan niet meer met je benen aan kan komen omdat ze dan helemaal ontploft wijst op een paard wat niet goed aan het been is.

Ik zou dus zeggen, eerst je paard eens goed laten nakijken door een osteo en dan goede lessen nemen, maar zeker geen scherpere optoming gebruiken.
Wat je wel kan doen is een sidepull ipv een touwhalster gebruiken, veel paarden snappen dit veel beter.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 01:13

Het is jammer dat je niet helemaal goed leest wat er staat.

Ik zoek niet een scherpere optoming (mocht ik dat ooit geroepen hebben excusses) maar een duidelijkere optoming waarmee ik beter onderscheid kan maken in mijn optoming.
Ik weet hoe mijn paard reageerd op scherpere middelen en dat is zeker het effect dat ik niet wil hebben.

En natuurlijk is het deels een rijtechnisch probleem, maar daarin kan ik mij wel redden, mits de optoming daarbij aansluit.
Daarnaast is het deels een 'geestelijk' probleem, dankzij de dames die haar destijds in hebben gereden. Ik weet goed het onderscheid te voelen tussen spanning vanuit het lichamelijk of het geestelijke, om ze maar te zeggen.

Over rijden zonder zadel, ik begrijp de argumenten, echter blijf ik voorlopig zonder zadel (met bbpad) rijden. De redenen heb ik al eerder gegeven.
Ik weet wat een osteopaat doet en wat de juiste training doet. Ik neem nu het besluit de osteo uit te stellen totdat ik haar regelmatig kan trainen (nu lastig ivm vorst), want ik geloof dat alleen een osteo kan werken wanneer het ondersteund wordt met training.
En die training, daarin is het rijden niet mijn hoofddoel.