Rijden met neck-rope.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Rijden met neck-rope.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:39

Ik ben steeds meer aan het trainen op het rijden op neck-rope met mijn paard! Het ging heel goed, hij stopte súper. Nu gaat het sturen eigenlijk super, maar het stoppen dus weer een stuk minder. (De fout zal bij mij liggen, maar waar ?) Ik hoef geen commentaar van les, dat ga ik over een tijdje ook volgen maar dat is voornamelijk dressuur voor een goede basis.

Heeft iemand hier nog tips voor oid :) ?

zij

Re: Rijden met neck-rope.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:14

ik stop met mijn stem... zit je verder goed op je kont? evt naar achteren?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:15

De stop is ook een van de moeilijkste oefeningen. Stop is geen energie. Elke spanning, beweging, gedachten van jouw is doorgeven van energie.

Zoals ik stop is bekken kantelen (achter op je kont zak)met bovenlichaam in verhouding iets naar voern gericht. Verstillen dus niet meer mee bewegen. Ter ondersteuning onhouding op de neckrope richting je gulp.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:23

Hier zijn al veel topics over...
Even intikken op de zoekfunctie ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:57

Hoe gaat het stoppen mét een hoofdstel?
Wat voor hulpen geef je?
Doe je (misschien onbewust) iets anders als je met neckrope rijdt?

Ik vind dit trouwens een duidelijk voorbeeld:
http://spirithorses.be/zitles.html

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 03:04

hier moet je florrtje (zo heet ze geloof ik?) eens over pb'en :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 04:09

Stilstaan moet je eerst en vooral als iets actief leren zien, maakt het een stuk makkelijker om je paard uit te leggen wat je wilt (ook als ze fris zijn).

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 08:46

Ik laat m stoppen door, volgens mij komt dat uit de western, mijn benen naar voren te steken. Als hij echt niet luistert dan trek ik wel aan de neckrope. Daarna maak ik uiteraard nog een keer die overgang, dan luistert ie wel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:12

Steek je je benen naar voren of is dat een (extra aangezet) gevolg van het kantelen van je bekken? :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:40

Nou, het was dus laatst in de bossen. Ik had wel crb met teugels aan, maar die kon ik zo 1,2,3 niet oppakken, anders dan was het niet bepaald vriendelijk. (zat zonder zadel, met neckrope te oefenen). Dus ik besloot dat ook niet te doen, maar we gingen nogal hard in galop uhh . xd. En hij reageerde even niet (hij was een beetje blij, hyper). En ik kantelde mijn bekken en ging dus niet meer mee met de bewegingen. Hij reageerde, maar veel zachter ging hij niet, laat staan stoppen. (Voorheen ging het goed, kon hij zo vanuit galop naar halt houden). En ik kon natuurlijk de teugels oppakken, maar als ik dat deed kwam die crb best scherp aan en dat wilde ik niet.. En dus toen zette ik wat druk (niet een klein beetje, maar moet je ook niet denken dat ik er aan ging hangen) en zei HALT. Toen stond ie dus wel stil, maar dit is niet de manier die ik bedoelde.. :P.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:26

Persoonlijk is ho bij mij nogal heilig, als ik een stop vraag en er totaal geen reactie komt dan vrees ik niet om scherper in te werken hoor. Ik wil het graag vriendelijk vragen, maar mijn veiligheid komt eerst.

Alleen snap ik eigenlijk niet dat je in het bos in galop met een neckrope gaat oefenen, of gaat het andere al perfect?

En wat bedoel je met 'dit is niet de manier die ik bedoelde'?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:35

Nou, het ging voorheen dus super zoals ik aangaf. Maar toen dus niet, en in de bak geoefend, ging het ook niet meer zoals het was. :P

En daarmee bedoel ik, dit is niet de manier die ik bedoelde om hem terug te halen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:44

Dus eerst ging het wel goed?

Dan lijkt het me dat er iets nu anders gaat dan eerst...

Dat kan (onbewust) bij jou liggen, maar ook bij het paard...

Is er iets veranderd de laatste tijd?
(voer, buitenstaan, duur van de training, enz.)
+ met dit weer zijn de paarden frisser - maar ik vind ongehoorzaamheid nooit goed te praten. :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:28

Het kan idd zijn dat er iets aan mij ligt, onbewust toch mijn houding. (Ga ook weer lessen).

Het ging voorheen wel goed idd! We trainen nu wel iets minder, ofja de afgelopen tijd ivm met die sneeuw en de grond.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:58

Blijkbaar zit de HO! er dus nog niet zo goed in of heeft je paard niet voldoende respect voor jou en/of je hulpen, anders had hij beter gereageerd. Wat bij mij heel goed heeft gewerkt was voorwaarden stellen, "jij mag alleen nog racen met mij als je naar mijn HO! luisterd". Het heeft even geduurd maar het zit erin gebakken hoor. Ik dacht eerst ook dat hij het niet zou begrijpen, maar hij heeft het prima door. Luistert hij niet? Dan maken we lekkere stapritjes (vindt hij vreselijk). Luistert hij wel? Dan kunnen we dingen doen die hij wel leuk vind. Maar goed, voor zover het buitenrijden.

Wat ik niet helemaal heb meegekregen, als je in de bak op snelheid bent en je vraagt hem snelheid te minderen of te stoppen, doet hij het dan wel? Dan kan dit inderdaad werken.

Wat voor paarden vaak duidelijker is als stop hulp, is ontspanning bij jezelf zoeken en je energie terug trekken. Het klinkt heel zweverig, maar ga maar na, als jij je paard in beweging wil zetten geef je een hulp, hoe klein die ook is, je gebruikt er energie voor. Moet hij sneller, dan geef je ook (iets meer) energie. Moet hij buigen of oefeningen doen, dan geef je energie. Wat dus veel logischer is, is zelf je energie verminderen en onstpanning bij jezelf zoeken, dat is tenslotte ook wat je van je paard verlangt. Ik heb bij al mijn paarden vrijwel gelijk een verandering gemerkt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:58

Het is gewoon de blijheid in het bos. In de bak vind hij het niet super leuk om te werken (hij vind het geen ramp, maar zijn voorkeur gaat naar het bos, haha) en let hij dus veeeeeel beter op mij!

Hoe heb jij dan dat HO erin geleerd? Dat echt HO is HO :P ?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:02

Ik geef 29 en 30 mei geef ik een basis cursus werken met neckrope in Nunspeet. Misschien leuk voor jouw om mee te doen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:46

Lees een boek van sally swift over centerd riding, daarin zal ook een simpele manier van stoppen staan.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:33

ik weet niet of dit al gezegt is,
maar als je met Neckrope rijd. Stuur je dan alleen met je zit? Of doe je iets met de rope? Want als je dit tweede doet. Word je paard 'ongevoelig' voor de hulp. Waardoor het stoppen ook moeilijker gaat.
en misschien, dat grondwerk ook kan helpen?
succes! :Y)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:03

@ kwii, je hebt toch een neckrope om je hulpen te kunnen verduidelijken? Hoe zou jij dit dan?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:03

Ik denk niet dat een paard "ongevoelig" wordt voor een hulp. Paarden worden toch ook niet ongevoelig voor het bit of voor bitloze hoofdstellen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:36

Toch wel als je geen correcte hulpen geeft, maar dat is imo iets anders dan dat er in de post hierboven gezegd wordt. :)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:04

De neckrope gebruik ik ook te ondersteuning. Ik stuur en stop vanuit mijn lichaam. Door het richten van mijn energie kan ik het paard sturen en door mijn energie te vermeerderen of verminderen heb ik controle over het tempo.

Ik vind het belangrijk dat het paard in balans loopt. Als je het paard puur rijd op de neckrope dan is dat niet mogelijk. Daarbij verdere uitbouw van oefeningen word erg lastig, omdat alle hulpen op de neckrope sterk op elkaar lijken.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:09

Ohjeej, ik was dit topic vergeten :o !

Het lijkt me zeker leuk om een keer aan een cursus mee te doen o.i.d. Maar mijn vader rijd niet graag met de trailer, helaas!

Nog bedankt voor de reactie's. Ik gebruik mijn neckrope om mijn hulp eventueel te verduidelijken. Dus als ik wil afwenden, en hij reageert niet 1,2,3 leg ik mijn neckrope erbij :)!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:01

Dikke kans dat het gewoon zo is dat in het begin de neckrope nog nieuw was , hij snel aanleerde dat wat druk erop "HO" betekende , en je vervolgens ook het sturen ging oefenen waarbij je natuurlijk ook weer druk gaf.

Doordat het dier dan meer gewend raakt aan die druk , komt de HO wellicht niet meer zo serieus over :)

Net zoals paarden minder goed stoppen als mensen altijd een beetje teveel aan de teugels zitten , of paarden niet goed reageren op het been van mensen die constant zo irritant aan het kloppen zijn :)