Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
flappie2 schreef:Door zijn slechte start denk ik dat hij vrij bang en onzeker is, en dit overschreeuwd door zeer dominant gedrag. Als hij ze maar hard genoeg weg jaagd en zo ver mogelijk uit zijn buurt houd, dan kunnen ze hem in iedergeval geen pijn doen.
wimmus schreef:flappie2 schreef:Door zijn slechte start denk ik dat hij vrij bang en onzeker is, en dit overschreeuwd door zeer dominant gedrag. Als hij ze maar hard genoeg weg jaagd en zo ver mogelijk uit zijn buurt houd, dan kunnen ze hem in iedergeval geen pijn doen.
Volgens mij is dit nogal menselijk gedacht.
Met hoeveel maanden is hij bij z'n moeder weggehaald?
Ik vraag me af of hij het echt zo slecht had in de opfok trouwens. Geen toezicht zegt mij weinig. Een verbrijzelde tand kan ook tijdens spelen gebeuren, in een hengstenkudde gaat het er hard aan toe. Als hij in de opfok gestaan heeft, dan heeft hij iig wel een heleboel van de kuddetaal meegekregen. Zelfs als hij onderaan de kudde stond.
Hoe lang staat hij al op de huidige stalling, en in wat voor situatie?
Als hij nu alleen staat, kan hij ook niet leren hoe het wél moet.
Ik denk dat NH een paard wel veel brengt, maar uiteindelijk zal hij toch z'n plekje in de kudde moeten vinden.
Cassidy schreef:Op het moment dat de veiligheid van andere paarden in gedrang komt omdat er een paard niet weet hoe hij zich tegenover andere paarden gedragen moet, heb ik de beslissing snel gemaakt. Één verkeerde trap op en verkeerde plek en je kunt je paard wegbrengen.
hyppolyte schreef:In een hele kudde misschien niet, maar misschien wel in een kleine kudde of in ieder geval met 1 ander paard, ik neem toch niet aan dat je het beest dan maar zijn leven alleen laat slijten, dat is toch geen optie.
flappie2 schreef:Cassidy schreef:Op het moment dat de veiligheid van andere paarden in gedrang komt omdat er een paard niet weet hoe hij zich tegenover andere paarden gedragen moet, heb ik de beslissing snel gemaakt. Één verkeerde trap op en verkeerde plek en je kunt je paard wegbrengen.
Trappen doet hij gelukkig niet, ik heb hem nog nooit zien trappen , hij jaagt ze weg met oren in z`n nek en gebruikt zijn tanden.hyppolyte schreef:In een hele kudde misschien niet, maar misschien wel in een kleine kudde of in ieder geval met 1 ander paard, ik neem toch niet aan dat je het beest dan maar zijn leven alleen laat slijten, dat is toch geen optie.
een paard is en blijft een kuddedier, dus als het aan mij ligt dan laat ik hem niet zijn leven alleen slijten, maar dan moet ik wel een manier zien te vinden om hem duidelijk te maken hoe hij zich hoort te gedragen tegen over andere paarden, en dat hij niet bang hoeft te zijn voor andere.
sanne83 schreef:Ik heb zelf het idee dat je wel van invloed bent op de rangorde van de paarden in een groep. Je kan daar dus ook wel invloed op uitoefenen in zo'n geval als dit. Je moet dan alleen wel flink wat ervaring hebben, dit is niet iets wat je makkelijk kan bereiken.
ceesje schreef:Ja ik denk dat het werken met paarden met mens , wel invloed heeft op hoe hij daarna zich in de kudde gedraagt.
Een dier kan ook van mensen grenzen leren , en leren luisteren.
Mijn Arabier is een solistisch dier in de kudde , zij heeft de neiging om als ik met andere mensen samen een buitenrit ga rijden , de
paarden die te nabij komen te meppen.( met name de paarden die niet uit haar eigen kudde komen) Door toch steeds dit aan te gaan ,( tijdens buitenrit steeds het vreemde paard te passeren, en weer door het paard gepasseerd worden en) ander gedrag te vragen in plaats van ruimte te geven voor dreiging , neemt dit gedrag af. Het blijft ten alle tijde een aandachtspunt , in de kudde zie ik, dat naarmate zij paarden tijdens de buitenrit (gedwongen) naast zich tolereert , zij in de kudde de nabijheid van andere kuddegenoten beter hanteert.Doordat zij vanaf 8 maanden veelal indezelfde kudde staat , zie ik op sociaalvlak wel verandering en is zij wel degelijk de kuddetaal gaan begrijpen.
(Het is echter geen type wat ik wisselende in een andere kudde zou zetten)
Welke concrete oefening in jouw situatie zou passen , is moeilijk achter de PC concreet te noemen. In de situatie wat ik me bij het lezen van jouw topic voorstel , is dat je paard het allemaal wat duidelijker mag hebben. De slechte voorgeschiedenis welke jij benoemt is een reden om duidelijk grenzen te stellen.
Allereerst controle of hij klophengst is. Verder zou ik hem bij de dominantste merrie / ruin zetten die je kan vinden. ( duidelijke grenzen is veiligheid)
En fysieke beweging , wandelen , lopen/draven naast de fiets , laten bewegen, eventueel als handpaard mee naast een dominante merrie/ruin,maak hem moedig wandelen op straat ( verkeersmak maken) En kijk naar de dingen die goed gaan , niet ieder dier is op en top sociaal kuddedier (soms ligt iets wel eens besloten in een ontwikkelingsfase - en is het gedrag waar je nu tegenaanloopt over een 2 jaar niet meer zo actueel....)
flappie2 schreef:ik heb wel ervaring met parelli, maar ik denk niet dat dat de juiste methode is voor mij.
ik vind het niks om maar in z`n vel te prikken totdat hij het zo vervelend vind dat hij uiteindelijk wel wijkt voor de druk. en om met het touw te zwaaien totdat hij schichtig een stapje achteruit zet en vervolgens al schrikt als ik hem op z`n hoofd wil aaien, en niet meer terug wil komen. ik heb het idee dat mijn paard er alleen maar onzekeder van wordt. de keren dat ik het met hem gedaan heb, wilde hij het liefst zo ver mogelijk bij mij vandaan vluchten.