Naar buiten met neckrope?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Naar buiten met neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:05

Ik heb sinds een half jaar dit verzorgpaard.
Ze was een ramp in het begin met bit en na flink oefenen ben ik overgestapt op een touwhalster, daar rijd ik nu altijd, binnen en buiten, mee.
Ik ben gisteren spontaan een halstertouw in een cirkel gaan knop[en en heb ermee gereden.
Tegen verwachting in ging het geweldig, het zal schelen dat ze reckreining kent.

Nu is de vraag, wanneer zou ik het kunnen proberen met zo'n ding naar buiten te gaan?(moet nog veel oefenen, maar de vraag komt in me naar boven)
en
Kan ik het met een touwhalster blijven doen, of is het beter een officiele te bestellen
Ook wil ik graag weten of ik mag remmen door er druk op te geven, ze reageert er goed op maar ik ben bang dat ik haar luchtpijp afknel.

bvd;)

Kirrr

Re: Naar buiten met neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:10

Als je gisteren pas voor de eerste keer een soort neckrope gebruikt hebt ga er dan niet morge al mee naar buiten. Alles vergt oefening, kan goed zijn dat het morgen minder goed gaat met neckrope. Ik vind het persoonlijk nogal gevaarlijk, zeker zoals jij beschrijft, het is niet je eigen paard, je kent haar nog niet lang,.... Ik ken er sommigen die dit doen maar die zijn zowat met het paard opgegroeid en kennen het echt door en door. als je het persee wil zou ik er voor de veiligheid een bitje inhangen, teugels gewoon los, maar zodat je toch nog iets te zeggen hebt moest je paard buiten zo enthousiast worden dat ze de neckrope vergeet.
Als je veel met halster wilt rijden, zou ik toch voor een rijhalster gaan, heb er zelf ook 1 en dat is toch een heel verschil met een gewoon halstertje.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:11

Ik zou gewoon met touwhalster en neckrope naar buiten gaan. :) Dan zoveel mogelijk op de neckrope doen mocht het niet werken heb je altijd je touwhalster nog. :j

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:11

Ik kan maar op 1 vraag antwoord geven, en dat is wanneer naar buiten te gaan.
Dit is eigenlijk hetzelfde als toen je met het touwhalster de stap waagde om naar buiten te gaan.
Als het voor je zelf goed voelt, en hij luistert er goed naar, zodat het voor mede weggebruikers ook niet gevaarlijk is, ben je klaar om naar buiten te gaan!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:12

Kirr__ schreef:
Als je gisteren pas voor de eerste keer een soort neckrope gebruikt hebt ga er dan niet morge al mee naar buiten. Alles vergt oefening, kan goed zijn dat het morgen minder goed gaat met neckrope. Ik vind het persoonlijk nogal gevaarlijk, zeker zoals jij beschrijft, het is niet je eigen paard, je kent haar nog niet lang,.... Ik ken er sommigen die dit doen maar die zijn zowat met het paard opgegroeid en kennen het echt door en door. als je het persee wil zou ik er voor de veiligheid een bitje inhangen, teugels gewoon los, maar zodat je toch nog iets te zeggen hebt moest je paard buiten zo enthousiast worden dat ze de neckrope vergeet.
Als je veel met halster wilt rijden, zou ik toch voor een rijhalster gaan, heb er zelf ook 1 en dat is toch een heel verschil met een gewoon halstertje.

Ik rijd met het touwhalster en merk dat ze net zo goed reageert als met het bit. Bovendien is ze bomproof.
Ik had er ook al bijgezet dat ik nog veel moet oefenen;0

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:17

galley schreef:
Kirr__ schreef:

Ik rijd met het touwhalster en merk dat ze net zo goed reageert als met het bit. Bovendien is ze bomproof.
Ik had er ook al bijgezet dat ik nog veel moet oefenen;0

Ik bedoelde eigenlijk dat je best nog iets anders als alleen de neckrope mee naar buiten neemt. In geval van nood. Het bit was maar een voorbeeld. Ga je veel buiten met je halster? Heb je ooit het gevoel dat hij toch wel liever rent dan terug te komen als jij het vraagt?
Zulke dingen moet je je afvragen voordat je weet of het veilig genoeg is.
Maar een paard blijft altijd een paard en kan altijd iets onverwachts doen, volgens mij bestaan er dan ook geen bomproofpaarden, want niemand kan ooit zeggen of een paard nooit van iets zou kunnen schrikken.
Het is natuurlijk wel goed dat het paard van erg weinig schrikt. Hoe oud is het trouwens?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:19

Kirr__ schreef:
Ik bedoelde eigenlijk dat je best nog iets anders als alleen de neckrope mee naar buiten neemt. In geval van nood. Het bit was maar een voorbeeld. Ga je veel buiten met je halster? Heb je ooit het gevoel dat hij toch wel liever rent dan terug te komen als jij het vraagt?
Zulke dingen moet je je afvragen voordat je weet of het veilig genoeg is.
Maar een paard blijft altijd een paard en kan altijd iets onverwachts doen, volgens mij bestaan er dan ook geen bomproofpaarden, want niemand kan ooit zeggen of een paard nooit van iets zou kunnen schrikken.
Het is natuurlijk wel goed dat het paard van erg weinig schrikt. Hoe oud is het trouwens?

Ze is 17, is western beleerd en toen engels gereden op een manege. Toevallig was ze van de week met de vorst eschrikkerig, maar zo had ik haar nog nooit meegemaakt. Ik ga 1x in de week met haar naar buiten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:20

Ik heb wel buitengereden met neckrope in de duinen, maar op straat niet. Ik ben er mee gestopt vanwege het commentaar van tegemoet komende ruiters :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:23

Ik zou best met neckrope buiten willen(en ook durven) rijden.
Maar zelf heb ik dan wel zoiets van:
Paard moet wel een (touw) halster omhebben voor het geval dat je er af moet, of je toch in zou moeten grijpen.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:28

Ik heb hetzelfde met mijn verzorgpony, ik rijd haar nu bijna 2 jaar, en het heeft heel lang geduurd voordat ik met haar ontspannen kon rijden. en toen ging het ook met touwhalster het best, en later keer een neckrope geprobeerd en dat ging super! heel lang en veel in de bak geoefent en uiteindelijk een tijdje geleden ook naar buiten gegaan, maar voor de zekerheid gewoon een halster om gedaan met touwtje wat ik aan het zadel vast had, zodat je altijd nog iets extra's hebt voor als er wel een keer wat gebeurd. en ik was van plan binnenkort alleen met neckrope naar buiten te gaan en dan dat er iemand mee fietst.
dus ik denk dat als je na veel oefenen in de bak denkt dat het buiten goed gaat best naar buiten kan maar wel met halster o.i.d.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:08

ik vind het soms een lastig iets, rijden met enkel een neckrope buiten. Ik heb het zelf in frankrijk toen ik daar was met mijn paard vaak gedaan, maar daar was het bos een heel stuk rustiger dan hier in NL. Minder dingen om van te schrikken, minder andere mensen die jou in de problemen kunnen brengen.
Ik heb altijd zoiets van: als je liever niet aan zn hoofd komt, doe dan gewoon wel het halster met teugels om als je naar buiten gaat, maar gebruik het gewoon niet.
Dan heb je altijd nog mocht het nodig zijn een extra veiligheid ingebouwd.
Veel mensen vinden het "stoer" om aan anderen te laten zien dat ze zonder iets aan het hoofd kunnen rijden, maar ik denk dan toch dat je het beter op safe kan spelen. Blijven dieren. Zeker buiten kan er vanalles gebeuren en zijn er zoveel mensen die niet weten hoe ze moeten handelen als er een paard in de buurt is. Gebruik het halster gewoon niet, laat je teugels om de nek hangen en gebruik de neckrope :)

Oja je kan trouwens als je neckrope genoeg naar beneden ligt, dus echt voor de schouders niet de luchtpijp afknijpen hoor, daat zit teveel spierweefsel voor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:01

Ik zou het niet aandurven met alleen een neckrope naar buiten. Niet omdat ik mijn paard niet vertrouw. Ik vertrouw mijn mede weggebruiker niet persé.

En ik zou je geen toestemming geven als je dit met mijn paard zou doen. Hoe goed het ook in een veilige ruimte gaat, het is immers mijn paard en als jou wat gebeurt ben ik verantwoordelijk. En ik weet vrij zeker wat een rechter zegt als jij met alleen een neckrope buiten gaat rijden en er gebeurt je wat en ik heb die toestemming gegeven.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:44

Ik zou het ook niet aandurven, geloof ik, je hebt buiten niet alleen met jouw paard te maken maar ook met andere die iets kunnen doen waar jij geen invloed op hebt.

Je kunt natuurlijk wel je touwhalster omdoen en er verder geen gebruik van maken, en neckrope mee.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:12

rijden met zintuigen ...

of terwijl beter voorkomen dan genezen ..
Rijden met zintuigen heb ik me aan geleert omdat ik vaker zonder al te veel hulp middelen rij ..meestal alleen een neck-rope en m`n schapenvel als barepack .
Dus dan is het de kunst om elke stap voor te blijven ...proberen te voorkomen dat het mis gaat ...

de zintuigen zijn HOREN , ZIEN en VOELEN

HOREN

luister goed naar de omgeving ...hoor je honden of een zwaar geronk van een moter etc etc ...probeer dan al vast te kalmeren wat er komen zal ..
een paard zal sneller wat horen als de mens dus gebruik je de andere zintuig ..ZIEN

ZIEN

Bekijkt je omgeving en probeer dingen in te schatten waar je paard eventueel moeite mee kan hebben , of is het druk verkeer etc etc
Bij HOREN is het zintuig ZIEN gevallen ...kijk naar de oren spel van het paard een paard hoort veel beter , die kunnen heel veel vertellen ..waar iets aan kan komen ,

VOELEN

Voel of je paard gespannen is of juist ontspannen ...
Kijk ( ZIEN) waarom je paard gespannen is of luister (HOOR) of er wat aan komt ..

zo combineer ik m`n 3 zintuigen tijdens m`n rit met Axel

probeer maar eens uit ..paarden vertellen meer dan we denken ..en zo kun je VEEL voorkomen en dat is beter dan genezen

http://thatsthespirit.websitemaker.nl/n ... rsemanship

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:42

galley schreef:
Nu is de vraag, wanneer zou ik het kunnen proberen met zo'n ding naar buiten te gaan?(moet nog veel oefenen, maar de vraag komt in me naar boven)
en
Kan ik het met een touwhalster blijven doen, of is het beter een officiele te bestellen
Ook wil ik graag weten of ik mag remmen door er druk op te geven, ze reageert er goed op maar ik ben bang dat ik haar luchtpijp afknel.

Je kunt dit pas proberen als je ondubbelzinnig toestemming hebt gekregen van de eigenaar van het paard en als die verstandig is, geeft die die toestemming niet. Punt is dat de eigenaar altijd verantwoordelijk is voor schade door het paard, ook al ligt de aanleiding voor die schade bij een ander. Als er een ongeluk gebeurt als je alleen met halsring rijdt zal de eigenaar geconfronteerd worden met hele vervelende vragen die heel moeilijk te beantwoorden zijn. Het is nog anders als het om je eigen paard gaat, dan ben je zelf degene die aansprakelijk gesteld wordt en mag je het zelf uitvechten met de "tegenpartij".

En ja, je kunt remmen door er druk op te geven, maar je moet wel in de gaten houden waar je die druk geeft en hoeveel druk je geeft. In principe moet het paard heel licht reageren op de hulpen van een halsring wil het prettig functioneren voor beide partijen, dus als jij moet remmen door met je volle gewicht er aan te gaan hangen....... nou ja, eigenlijk hetzelfde als met bit of touwhalster, dus :+

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:39

Met alleen een neckrope naar buiten gaan zou ik niet doen, ik heb altijd een touwhalster of sidepull erbij met de teugels op de hals liggen. Al is het maar om de scheve blikken die je anders toegeworpen krijgt ;) Het zit helemaal niet in de weg.

Maar als je net begonnen bent zou ik eerst nog even flink oefenen, en er hele goede afspraken over maken met de eigenaar!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:11

Maar als je wel met alleen een halsring naar buiten zou gaan, wat als je wel eens af moet stappen en er een stukje naast gaat lopen?
Met alleen een halsring loop ik toch niet erg lekker met mn paard...

De scheve blikken maken mij niet zo uit, die krijg ik altijd al :')
Blijkbaar ga ik met een hele rare manier met mn dieren om ofzo, ik weet het niet :')

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:28

Ik kan mijn paard als ik er naast loop opzich ook goed leiden aan de halsring (ik heb nog steeds een gewoon touw om de hals), daarnaast heeft ze ook nog een hele handige grote voorpluk.. maar inderdaad, het is dan ook wel prettig om iets om het hoofd te hebben.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:56

Ireen_ schreef:
Ik kan mijn paard als ik er naast loop opzich ook goed leiden aan de halsring (ik heb nog steeds een gewoon touw om de hals), daarnaast heeft ze ook nog een hele handige grote voorpluk.. maar inderdaad, het is dan ook wel prettig om iets om het hoofd te hebben.

ik neem altijd mijn halster mee voor het geval dat ...ook als ik merk dat m`n paardje niet lekker in z`n vel zit welke reden dan ook gaat het halster gewoon om ..anders rij ik alleen met neck-rope ;)

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:40

ik zou eerst nog een tijd oefenen en dan kijken hoe het gaat en dan kan je denk ik zelf het best bepalen wanneer jullie er klaar voor zijn.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:24

Ik zou er wel voor zorgen dat je in ieder geval zelf zeker weet dat je er klaar voor bent.
Als jij denkt dat je er klaar voor bent, zou ik niet weten waarom het niet kan namelijk =)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:24

xNavatu schreef:
Ik zou er wel voor zorgen dat je in ieder geval zelf zeker weet dat je er klaar voor bent.
Als jij denkt dat je er klaar voor bent, zou ik niet weten waarom het niet kan namelijk =)

Ik wel, als de eigenaar het niet goed vindt ben je namelijk ook snel klaar!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 21:22

Waratje schreef:
xNavatu schreef:

Ik wel, als de eigenaar het niet goed vindt ben je namelijk ook snel klaar!

De eigenaar vind het geweldig in feite, alles wat ik met zijn paard doe wat anders is dan standaard.. En ben gerust, tot ik controle heb blijf ik lekker in de bak hobbyen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:50

Tot jij eraf dondert, je nek breekt en de eigenaar vanwege jouw rijden met een nekrope volledig aansprakelijk wordt gesteld voor de schade en de letselschade. Dan piept de eigenaar wel anders.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:57

Ik vind het wel een goed idee om eerst met een neckrope én touwhalster met teugels naar buiten te gaan. Je merkt vanzelf wel hoe vaak je nog naar je teugels grijpt ;).

Dan kan mét bit toch net zo goed gebeuren, Anya?