Met welk boek beginnen, in de richting van NH, grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SjakieXX

Met welk boek beginnen, in de richting van NH, grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:14

Hallo bokkers,
Ik heb een vraag, met welk boek kun je het beste beginnen, iets in de trant van NH, grondwerk??
En wil je ook aangeven waarom jij dat boek aanbeveelt, bijv. - welke ervaringen heb je er mee? - wordt het goed uitgelegt?

Het liefste een boek waarbij je niet met voedselbeloningen hoeft te werken.

Dank je wel voor het lezen/reageren!!

edit* typfoutje

Cassidy

Re: Met welk boek beginnen, in de richting van NH, grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:16

Ik kan je het boek van Parelli, Natural Horsemanship adviseren. Staan alle oefeningen duidelijk in uitgelegd, en het is onlangs in het Nederlands verschenen.

Het boek van Inge Teblick: grondwerk met paarden is ook heel goed.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:18

Ik lees even mee

Mocht er iemand zijn die tips heeft over beginnen met NH met een ongeduldig en niet te houden touw/halster opetend paard dan graag :D
(het is wel eens schatje hoor :o )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:19

Cassidy schreef:
Ik kan je het boek van Parelli, Natural Horsemanship adviseren. Staan alle oefeningen duidelijk in uitgelegd, en het is onlangs in het Nederlands verschenen.

ja en is voor normaal intelligente europeanen goed te doen. voor nietzosnuggere amerikanen is er toen dat hele pakket met dvd´s gekomen ´paarden voor dummies level 1 2 en 3´ :D

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:21

@ Cassidy, Hartstikke bedankt voor je reactie, ik kijk wel even naar de boeken, zoals jij ze beschrijft spreken ze me wel aan.

@ Rider01, Ik kan je geen tips geven. Maar dat wist je al.

@ Arabesk, Hartstikke bedankt voor je reactie, ik ben normaal intelligent ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:22

en dat boek van parelli was nog van voor de invloed van tulpetota Linda

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:23

@ Arabesk, wat is de invloed van tulpetota, ik hoop dat ik nu niet iets doms zeg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:25

SjakieXX schreef:
@ Arabesk, wat is de invloed van tulpetota, ik hoop dat ik nu niet iets doms zeg.

Linda Parelli, zij is de vrouw van Parelli geworden, zij is het brein achter de meer commerciele inslag die het nu gekregen heeft. Op zich heel goed, want daardoor is het toegankelijk voor iedereen, maar aan de andere kant slaat het soms wat door. Het boek is nog echt heel puur zonder opsmuk en lange neuzelverhalen.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:27

@ Arabesk, Bedankt voor de uitleg, ik snap het.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:09

Als het je niet alleen om training maar ook om het paardenhouden gaat dan is het boek van Paard Natuurlijk ook tof. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:17

Ik denk dat je eerst moet bedenken, wil ik een hapklare methode of wil ik zelf de visie van iemand anders op mijn paard gaan "uitproberen" Ikzelf ben niet van de methodes, geef mijn maar de gedachtengang van iemand dan pik ik er wel uit wat ik op dat moment interessant vind en nodig heb om verder te kunnen, heb een kast vol dvd's maar er zitten ertussen die elke keer als ik ze kijk weer nieuwe info geven wat me nooit eerder is opgevallen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:20

Ik vind dat laatste zeker wel afhangen van de ervaring die je hebt.
De topicstarter is 14, en ik kan me voorstellen dat het volgen van één ding dat makkelijker is. Niet omdat iemand van 14 'niets zou kunnen' he. ;)

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:22

@ turdusMerula, Het is meer voor de training, maar ik kijk wel even naar het boek, misschien spreekt dat boek mij ook wel aan. Ik wil eigenlijk beginnen met grondwerk/NH voor afwisseling van het rijden.

@ liapri, wat bedoel je met
Citaat:
of wil ik zelf de visie van iemand anders op mijn paard gaan "uitproberen"
?
Als ik in een boek bepaalde oefening vind en die vind ik nut hebben op mijn paard dan wil ik dat toepassen, maar wanneer ik denk dat het niet van toepassing is op mijn paard dan doe ik die oefening niet of ik besteed er minder tijd aan.

@ nog een keer TurdusMerdula, ik heb geen ervaring, daarom wil ik ook graag advies van waarom u dat boek aanbeveelt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:25

Noem me maar 'je' hoor. ;)

Kijk maar even op de site van Paard Natuurlijk, daar kun je het boek vinden en kun je ook zien wat er ongeveer in staat.

En ik denk dat als je helemaal geen ervaring hebt met grondwerk en je nog jong bent je het beste éen methode kiest, zodat je niet in de war raakt. Les is uiteraard ook altijd handig. ;)

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:29

@ TurdusMerdula, Oke is goed, zal ik doen. Ik zal even kijken op die site, idd handig dat je kunt zien wat er ong. in staat. Ik wil eerst de wat makkelijkere dingen proberen, om te kijken of hij het wel leuk vind. Daarna ga ik overwegen om les te nemen of niet. Zou je misschien ook willen reageren in dit topic: Praktijkproblemen>> ongeduldig paard probleempje?? (mag ik dat eigenlijk wel vragen??)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:31

SjakieXX schreef:
@ liapri, wat bedoel je met
Citaat:
of wil ik zelf de visie van iemand anders op mijn paard gaan "uitproberen"
?
Als ik in een boek bepaalde oefening vind en die vind ik nut hebben op mijn paard dan wil ik dat toepassen, maar wanneer ik denk dat het niet van toepassing is op mijn paard dan doe ik die oefening niet of ik besteed er minder tijd aan.

En daar zou ik voor willen waarschuwen. Het Parelli programma - want dat is het uiteindelijk - zit zo in elkaar dat je eigenlijk geen oefening kunt overslaan omdat je hem minder leuk vindt. Helemaal als je nog helemaal geen ervaring hebt, kun je niet gaan schrappen. Je kon weleens een hele belangrijke oefening overslaan.

Stel je voor dat je een appeltaart wil bakken. Je hebt alle ingredienten in huis, maar je houdt niet zo van appelen, dus die laat je weg. Gaat de Appeltaart nog lukken? Misschien, maar het is geen appeltaart meer.
En als je nu beslist om wel de appelen te doen, maar geen meel? Dan heb je alsnog geen appeltaart, maar wel een vorm van appelmoes.

Snap je waar ik heenwil? Wil je optimale resultaten, volg dat programma. Gaandeweg kun je schrappen.

En ik adviseer Parelli omdat het een programma is waar je vooral in Nederland hulp bij kunt krijgen, en dat in een duidelijk stappenplan is gegoten...

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:35

@ Cassidy, Bedankt voor je verhelderende uitleg, ik snap waar je heen wil, dankzij uw uitleg heb ik ondervonden dat ik idd niet zomaar een oefening kan schrappena. Ik wil zoiezo alles van de basis doen, dat was ik al van plan. Als uw uitleg er niet was geweest, dan was het misschien helemaal verkeerd gegaan, als ik er bijv. morgen al mee zou beginnen (dat doe ik niet, maar even ter voorbeeld)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:37

Ik denk dat dat heel persoonlijk is, ik heb parelli lessen gevolgt op mijn 14e ik zoch toen ook naar iets waar ik me goed bij voelde, omdat ze met bekappen heel goed waren met mijn pony was ik wat blind en vond meteen alles goed maar mijn pony heeft me dat wel even duidelijk gemaakt dat zij dat niet vind en eigenlijk ook niets voor mij is. Zij werd gewoon een gevoelloze robot :P

Daarom denk ik wel een goede vraag om je af te vragen, er is veel keuze en de een is heel duidelijk stap voor stap en de ander moet je eerst een nachtje over slapen voordat je er iets mee kan, vervolgens na het gedaan te hebben weer lezen, etc en dan vallen er meer en meer kwartjes.

Met uitproberen bedoel ik meer als iemand zegt als ik bij de paarden ben wil ik geen verwachtingen hebben. Dan ga je dat proberen en de eerste keren lukt dat natuurlijk niet super, maar door die ervaring en wat je uiteindelijk wilt kun je wel meer vanuit je gevoel gaan werken en als je die zin dan nog eens leest dan denk je dat je hem snapt (en zo wordt alles steeds completer en duidelijker).
De andere kant is stuur je paard bij je weg en zorg dat hij op de cirkel gaat lopen. Dit lukt ook niet in een keer, maar dan staan er vaak rijtjes met fouten en foto's wat goed en fout is. Daar heb je veel meer houvast aan. Je kan hetzelfde bereiken maar 2 heel verschillende manieren. Dus wat past jou beter

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:43

Citaat:
Met uitproberen bedoel ik meer als iemand zegt als ik bij de paarden ben wil ik geen verwachtingen hebben. Dan ga je dat proberen en de eerste keren lukt dat natuurlijk niet super, maar door die ervaring en wat je uiteindelijk wilt kun je wel meer vanuit je gevoel gaan werken en als je die zin dan nog eens leest dan denk je dat je hem snapt (en zo wordt alles steeds completer en duidelijker).
Ik denk dat dit op dit moment wat beter bij mij past, maar misschien is het meer uit gevoel werken (dus de andere kant) later weer beter van toepassing. Heb ik het zo goed uitgelegd, ben namelijk niet zo goed in iets uitleggen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:48

als je eigen gevoel maar goed is.
Je zou kunnen kijken naar parellig of eventueel voest. Beide weer heel anders maar voest heeft wel alles in nederlands. Parelli ook steeds meer gelukkig.

Wat je wel al kunt doen (de beste nh die er is als je het mij vraagt) is observeren. Kijken hoe reageert mijn paard waarop, in de wei, in de paddock, op stal. Hoe als ik bij hem in de buurt komt. Vanaf welke afstand merkt mij me op en vanaf welke afstand krijg ik zijn aandacht. Hoe snel is hij afgeleid, etc. De dvd Equisence begint ook op deze manier, 10 redelijk eenvoudige lessen die je op de pc kunt lezen en bekijken.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:54

Hij merkt me wel heel gauw op, hij houdt me ook in het oog (binnen zichtbereik), hij is best wel snel afgeleid. En dus als ik het goed begrijp moet ik me dit soort dingen gaan afvragen? En hoe kan ik vanuit daaruit werken? bijv. waar moet ik aan gaan werken als hij snel afgeleid is? (even ter voorbeeld)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:58

Je leer je eigen en zijn persoonlijke ruimte kennen en deze te respecteren. Er zomaar instormen wordt niet altijd op prijs gesteld. Daarna kun je groter gaan denken. Je kan ook in verbinding zijn met iemand aan de andere kant van de bak, wei, stad, etc. De wereld stopt namelijk niet bij een hek. Maar goed das nu nog niet van belang, eerst leren je paard te lezen, dan wordt je vanzelf meer een eenheid :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:59

o dit kun je bij elke methode die je wilt gaan doen toepassen, dit is enkel wederzijds respect en met elkaar verbonden (of juist niet) zijn.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 01:04

We kennen elkaars ruimte nu inmiddels, als hij te opdringerig wordt (hij duwt tegen me aan) dan laat ik hem een paar stappen achterwaarts gaan (dit probleempje gaat de goede kant al op), ook als hij probeert over me heen te lopen, dan zet ik hem ook weer een paar stappen achterwaarts.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:05

lailapri schreef:
Ik denk dat dat heel persoonlijk is, ik heb parelli lessen gevolgt op mijn 14e ik zoch toen ook naar iets waar ik me goed bij voelde, omdat ze met bekappen heel goed waren met mijn pony was ik wat blind en vond meteen alles goed maar mijn pony heeft me dat wel even duidelijk gemaakt dat zij dat niet vind en eigenlijk ook niets voor mij is. Zij werd gewoon een gevoelloze robot :P .

Als je paard een robot werd, heb je waarschijnlijk een programma afgeraffeld en je paard niet voor nieuwe uitdagingen gesteld. Dat overkomt zelfs de beste Parelli instructeur, dus hoe je je daar niet voor te schamen. Het is wel iets waar Parelli iedere keer op hamert: hou het interessant voor het paard.

Sjakie, zie hieronder een filmpje met wat oefeningen uit een NH programma wat heel erg lijkt op die van Parelli. Deze oefeningen ga je ook tegenkomen bij Parelli, en van daaruit ga je in het zadel ook allerlei dingen doen...totdat je uiteindelijk bij het rijden zonder hoofdstel en zonder zadel uit kunt komen.
.

http://www.youtube.com/user/johnharrer# ... EnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=sxgMt459mZw