stalhalster of touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marloverobs

stalhalster of touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 13:57

wat heb jij voor een halster?en waarom?
ik weet niet zo goed wat ik nou moet nemen.

Jenkins

Re: stalhalster of touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:59

ik heb ze beide :)
Als ik kinderen met sil laat lopen dat doe ik het gewone halster en als ik zelf met hem aan het werk ga doe ik het touwhalster. maar dat ook niet altijd :) :P
Ik had het touwhalster genomen omdat mijn 2jarige niet snel onder de indruk is en ik met het touwhalster net iets meer te zeggen had en mijn bewegingen beter overkomen.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:01

Voor grondwerk een touwhalster omdat je met het materiaal van het touwhalster veel verfijnder contact kunt hebben met je paard. Het stalhalster gebruik ik voor uit de wei halen, poetsen, etc.

Nooit een touwhalster gebruiken voor het vastbinden van een paard dat daar niet aan gewend is en ook geen paard zonder toezicht met een touwhalster laten rondlopen, het touw breekt niet en gaat dus snijden wanneer het paard eraan gaat hangen.

Kijk anders op touwhalsters.nl voor een uitgebreid assortiment, fijn prijsje en de info die je nodig hebt ;). De eigenaars van die site zijn hier volgens mij ook actief op bokt.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:03

ik heb ze altijd met een stal halster, waarom geen idee,

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:05

Ik gebruik beide. Als ik met grondwerk bezig ben, heeft mijn merrie een touwhalster om. Anders altijd een stalhalster.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:08

Een touw halster is een WERK-halster en vanwege zijn scherpe inwerking niet geschikt voor vastzetten ed.

marloverobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 14:13

bedankt voor de info :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:02

stalhalster gebruik ik alleen in de trailer :+ voor de rest uit gemakzucht het touwhalster omdat ik daar ook mee rij. Ik bind mijn paarden niet vast, ze blijven gewoon staan als ik het touw over een hekje hang.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:06

ik heb alleen maar stalhalsters :P 4 zwarte, 4 bruine en 4 landhalsters en een scapa die netjes moet blijven en nog een reservelandhalster als het goed is :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 04:17

Ik heb ook allebei, ligt eraan wat ik wil doen. :)

Vanwaar je vraag, als ik dat weten mag? :)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:07

Ik heb een stalhalster voor in het land, om te poetsen enz. En een touwhalster om mee te wandelen, grondwerk en soms rijden :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:13

Stalhalster is hier ook voor poetswerk (vastzetten dus), naar de wei enz.
Voor grondwerk een touwhalster. Geeft de signalen een stuk subtieler door.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:15

Grinnik- wouw dat zijn veel halsters ROoszs...gezien het aantal van elk, heb je vier paarden of houd je heel erg van halsters :)

Ik heb toevallig twee touwhalsters (eentje gekregen) en een gebruikshalster en een leren halster waarmee mijn peerd in de trailer staat. Verder heb ik nog een halster die onder mijn paard z'n hoofdstel gaat als ik op pad ben. Dat is een simpel dingetje maar de rest van mijn halsters rinkelen zo (losse ring aan onderkant halster) en dat vind ik nogal irritant in het bos....

Ik gebruik de stalhalsters om vast te zetten, de touwhalsters om mee te werken idd. Helaas staat mijn paard niet zo netjes stil als die van Arabesk, maar da's mijn schuld...ik heb ook geen rust in mijn gat...ooit gaan we dat leren.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:24

Ik heb 1 stalhalster voor tijdens het poetsen, naar de wei, stukje wandelen.
Een touwhalster voor het grondwerk en foto`s.
En 1 reserve stalhalster.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:30

Citaat:
maar de rest van mijn halsters rinkelen zo (losse ring aan onderkant halster) en dat vind ik nogal irritant in het bos....

Ik heb sommige van die ringen ingepakt met tape.Dat scheelt een hoop!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:32

Beide.
Met touwhalster heb ik in de regel toch wel meer te zeggen over mijn paard en tijdens het grondwerken gebruik ik altijd een touwhalster. Nou moet ik ook zeggen dat ik een touwhalster mooier vind als een stalhalster, dus voor foto komt ook het touwhalster erom.

Het stalhalster gebruik ik alleen maar als ik in de winter ga wandelen. Mijn paard kan dan namelijk er gek worden(ja je zou het zo niet zeggen maar tis een draakje) en dan heb ik gewoon een hengstenketting nodig. Enja paardlief staat haarfijn aan de hulpen aan de hand, maar op zulke momenten is ze echt blind en heb ik met die henstenketting toch meer te vertellen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:27

voor beide paarden hangt er een stalhalster op stal voor het geval mijn stalgenoten iets met mijn paarden moeten doen.

Ik heb altijd ruzie met die dingen dus gebruik liever een touwhalster, dan doen mijn paarden ook precies wat ik vraag, met een stalhalster gaan ze, net als vroeger voor ik parelli ontdekt had, lopen trekken en duwen en mij omver lopen, op m'n tenen staan enz.

Ik zet ze overigens alleen vast (aan het stalhalster) als ik ga bekappen, dat is NIET onze hobby en daar blijven ze niet voor staan, verder staan ze altijd gewoon los

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:01

ik heb 6 stalhalsters en die gebruik ik voor thuis
(poetsen, uit het land halen etc.)
en dan heb ik 3 wedstrijdhalsters want dan blijven die een beetje netjes. ;)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:05

touwhalster voor in de wei te staan, hij gaat altijd tegen mijn shet schuren en dan krijgt hij schuurplekjes met een stalhalster.
en dan wil ik hem wel graag kunnen pakken in de wei.

en een stalhalster als ik hem bv ga longeren even, vind ik toch net iets steviger

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:08

@Max_en_Max: ik wil niet vervelend doen hoor, maar dat is wel heel erg gevaarlijk!

Dit is de waarschuwing die op touwhalsters.nl staat:
Citaat:
Het touw is ijzersterk, het breekt niet als een paard er mee blijft of gaat hangen, dus het touw kan gaan snijden. Laat het halster nooit om in de wei of in stal en zet hem er ook niet mee vast, ook niet in de trailer. Het gebruik van een touwhalster is voor eigen risico

edit: waarom zou je je paard niet kunnen pakken als hij zonder halster in de wei staat?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:54

Max_en_Max schreef:
touwhalster voor in de wei te staan, hij gaat altijd tegen mijn shet schuren en dan krijgt hij schuurplekjes met een stalhalster.
en dan wil ik hem wel graag kunnen pakken in de wei.

en een stalhalster als ik hem bv ga longeren even, vind ik toch net iets steviger

Oei, oei, een touwhalster in de wei is niet zo slim ook al denk je misschien dat je wei veilig is en dat hij nergens achter kan blijven haken. Een touwhalster is zoveel steviger dan een stalhalster, een stalhaster breekt op den duur wel, maar een touwhalster is zo sterk, daar kan je paard zich aan ophangen (klinkt dramatisch, maar tis wel zo)

Ik heb een stalhalster voor gewoon poetsen etc, en een touwhalster voor het wandelen.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:28

ik heb ook beide. het touwhalster gebruik ik op stal en in de trailer om haar aan vast te zetten.
Het touwhalster is voor grondwerk en gaat mee op lange buitenritten/ dagtochten/ trektochten die kan dan mooi om tijdens een pauze ofzo.

PPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:52

ik zet hier ff een puntje

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:50

Ik heb ook beide.
Stalhalsters gebruik ik alleen voor vastzetten, voor in de trailer en voor het binnen en buiten zetten.
Touwhalster is indd een werkhalster en gebruik ik alleen bij grondwerken e.d.

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:15

Ik heb ze beide.
Stalhalsters: Vastzetten bij poetsen enz., In-uit de trailer en voor het aanhouden in de wei zodat ze makkelijker te vangen zijn ;).
Touwhalster: Bij het grondwerken alleen.