Vervanging voor stick en leadrope?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Vervanging voor stick en leadrope?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 23:25

Vandaag heb ik les gehad van Janet Bos ( www.incontactmet-paarden.nl ) en in deze les zijn we bezig geweest met een leadrope en stick. Met dit grondwerk wil ik wel verder gaan, maar omdat ik eerst wil kijken of het werkt en voor hoe lang wil ik eerst nog geen leadrope en stick kopen omdat dit toch weer en vrij dure aanschaf is. :)

Heeft iemand een idee wat ik kan gebruiken als vervanging voor een stick en voor een leadrope?
Als je een link hebt naar goeie en goedkope sticks/leadropes, mag je die ook altijd plaatsen!

Puchje

Re: Vervanging voor stick en leadrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:35

Wij hebben goede en vrij goedkope sticks + strings en leadropes in de 'juiste' maten.
De sticks zijn rond half januari weer leverbaar, ze gaan hard (wat een heel goed teken is! :D )

De site staat in mijn onderschrift :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:30

Ik heb er een geknutseld van een bamboestok, en bij de watersport winkel touw gehaald delke overeenkomt met een gewone string.
Leertje aan de bamboe, lusje in de string, string door leertje, et voila, een stick + afneembare string :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:33

Bij de watersportwinkel is het soms zelfs mogelijk om direct een musketonhaak/bullsnap (of welke sluiting je voorkeur heeft) in het touw te laten vlechten. Heel handig!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:34

op de website van equiplay vind je ze ook vrij goedkoop. En evelien levert echt goed materiaal!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 13:39

Goed, ik ga het sowieso even ergens bestellen. :) maar weet iemand ook wat ik op dit moment dan even kan gebruiken, tot ik het binnen heb?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:45

Ik zweer bij touwhalsters.nl! :) heel goedkoop en met de kwaliteit is niets mis. Ook al erg snel binnen! Ik geloof dat ze daar alleen geen sticks hebben. Misschien ook wel hoor, ik weet het niet zeker.
Ik gebruik zelf een gewoon simpel longeertouw en een lange zweep (niet zo'n echte longeerzweep maar gewoone en lange dressuurzweep). Het nadeel van zo'n zweep is natuurlijk dat hij makkelijk ombuigt maar voor tijdelijk is het wel te gebruiken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:49

een longe en een dressuurzweep?

ik heb een leadrope, maar veronderstel dat als je een beetje handig bent je ook met een longe kan werken, alleen dat die eigenlijk te weinig weegt om te kunnen zwaaien etc.
zelf gebruik ik soms mijn dressuurzweep, je kan ermee wijzen, zwaaien, betasten,... alleen geen druk geven. En meer weet ik niet wat zo'n carrotstick moet doen, want heb zelf maar 1x een les meegevolgd.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 14:30

Bedankt! Dan ga ik het daar vanmiddag eerst maar even mee proberen. :) Het enige nadeel aan een dressuurzweep is dat er geen lang touwtje aan zit, lijkt mij. Of zou dat meevallen?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:42

Ik irriteer me juist altijd aan een touwtje :')
Maar zelfs dat kun je er ook zelf aanknopen, in de weet dat het maar tijdelijk is ;), en anders kun je ook gewoon een longeerzweep gebruiken. Het nadeel daarvan vind ik dat ze zo lang zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:48

De longeerzweep kan je om te duwen of beter wijzen altijd even omgekeerd vast pakken ;) Dan buigt die minder snel en heb je een groter drukvlak.

Je kan idd ook gewoon een longeerlijn gebruiken, of een lang halstertouw. Wel moet ik zeggen dat ik het touw van een leadrope fijner in de hand vind liggen, ookal is de klip zo zwaar..

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:11

het grote nadeel aan een zweep (dressuur of longeer) is dat je het te gemakkelijk kan inbuigen. Je gaat je paard ermee leren tegen druk in te gaan ipv ervan te wijken want het stokje buigt toch...
Een longe is te licht... je kan er geen duidelijke signalen mee geven...

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:40

@willeke_nijs: je hebt gelijk, maar als tijdelijke oplossing kan het volgens mij prima. Ik vind het altijd een beetje onzin dat je altijd precies díé 'natural tools' moet hebben voor een goede samenwerking met je paard, daar komt echt wel meer bij kijken dan de perfecte hulpmiddelen ;)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:14

het is dat die hulpmiddelen een verlengde worden van je arm... Daarom zijn die zo belangrijk. Het probleem is dat je het paard héél moeilijk wat kan aanleren met hulpmiddelen die niet volledig geschikt zijn voor het doel waarvoor je ze wil gebruiken. Een longe bijvoorbeeld, wanneer je daarmee de druk laat vallen blijft die nog even doorgaan juist door het licht gewicht. De leadrope is veel zwaarder. Wanneer je bijvoorbeeld dmv golfbewegingen in de leadrope te brengen je paard vraagt achterwaarts te gaan en je paard doet een stap achterwaarts en je stopt valt onmiddelijk de hele leadrope stil. De druk is onmiddelijk weg, juist door het gewicht van die leadrope. Bij een longe speelt de wind een héél belangrijke rol. Die blaast in de longe waardoor je de druk soms niet op tijd kan laten wegvallen, gevolg: geen juiste release op het juiste moment en het paard weet niet of hij juist zat. Je kan prima een zweep gebruiken, maar niet om je paard te laten wijken... Want de zweep buigt in en je paard leert zo alleen tegen de druk in te gaan. Je kan dan wel dmv je handen proberen om druk uit te oefenen en je paard ervoor te laten wijken. Maar je armen zijn vaak te kort om aan bepaalde punten te komen. Een zweep kan je wel gebruiken voor een friendly game (het strelen en leren accepteren van aanrakingen van de zweep). En dan moet je er nog aan denken dat er toch vrij veel paarden zijn die een zweep associëren met iets onaangenaams... Misschien staan ze in het begin nog wel argwanend tegenover die carrotstick, maar juist door de andere kleur en het anders omgaan met die tool gaan ze het ook niet associëren met een zweep.

tuurlijk zijn er nog andere dingen, zoals je eigen lichaam, je eigen lichaamstaal. Maar een paard is zoveel groter als ons en sommige plaatsen zijn gewoon moeilijk bereikbaar voor ons zonder dat we ons in een mogelijk gevaarlijke situatie begeven.

die natural tools zijn echt niet zomaar uitgevonden om er geld uit te slaan ofzo... Ze hebben echt een nut.
Ik heb ook een tijdje les gegeven aan enkele mensen die ervan overtuigd waren dat een zweep en een longe voldoende waren, tot ze eens met echt materiaal gewerkt hadden...

Die hulpmiddelen zijn gewoon tools om alles veiliger en correcter te laten verlopen.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:42

Ik weet waarvoor de hulpmiddelen dienen en waarom ze zo gemaakt zijn ;)
Maar het gaat hier om een tijdelijke oplossing.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:48

Even een vraagje.

Waarom zou je met minder genoegen nemen als je het perfecte hulpmiddel kunt krijgen?
Hoe lang ben je al bezig op de "jouw bekende manier", en zouden die paar dagen extra echt zoveel uitmaken?

Ik zou je willen waarschuwen om gebruik te maken van de "Minder dan perfecte hulpmiddelen". Ten ene omdat ze een paard een aanwijzing geven op het moment dat jij dat niet wilt.

En ten tweede:

Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect. En daar horen de juiste hulpmiddelen bij....Stick, leadrope and string......

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 10:32

@ Cassidy: omdat ik al maanden tegen problemen op loop. Het lijkt mij logisch dat ik dat zo snel mogelijk zou willen oplossen. :) Op dit moment ben ik alleen nog maar bezig met aan de hand bij me lopen, stilstaan en achteruit lopen en een klein beetje met longeren. Opzich heb ik daar nog niet eens echt een stick voor nodig, dus maakt het dan uit dat ik zo lang nog even een dressuurzweepje gebruik? :) Ik denk niet dat het veel schade aan kan richten als ik het eerst nog even zo doe, tot ik het binnen heb.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:55

Ik heb gewoon een longeerzweep doormidden gedaan (wel even precies afgemeten hoor) en daar longeertouwtje weer aan vast gemaakt :) Werk er al 1,5 jaar mee en bevalt me prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:09

Een dressuurzweep kan best, maar hou er rekening mee dat je daarmee geen kracht kunt zetten en dat hij doorzwiept op momenten dat je dat nou net niet wilt.

Hoe stugger de stick, hoe directer je ermee kunt werken.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:33

en de bamboe stick?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:53

Bamboe kan splinteren, en splinters zijn erg pijnlijk (en haast niet te zien). Je paard tot bloedens toe prikken, dat wil je je paard niet aandoen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:08

Och al die hype over de carrotstick en de leadropes, en dat alleen de persoonlijk door meneer Parelli (zijn commerciele talenten zijn bekend) goedgekeurde zouden deugen... Het blijven een stokje en een nylon lijn, en ja, die kun je prima zelf maken. Bamboe is prima geschikt, licht sterk en stug genoeg.
Ik vraag me serieus af hoe je je stick gebruikt als dat bij een bamboe exemlaar "gevaarlijke splinters" zou produceren, daar is een heleboel geweld voor nodig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:13

of een paard/persoon die er per ongeluk op gaat staan....

Je kunt wel roepen dat Parelli commercieel bezig is en perse zijn eigen stokje wil verkopen, maar ik heb stokjes van meerdere fabrikanten in handen gehad, en moet zeggen dat die van Dhr Parelli het beste in de hand ligt, en niet zo zwaar is als die van menig concurrende aanbieder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:21

Cassidy schreef:
of een paard/persoon die er per ongeluk op gaat staan....

En dan zou jij dus vervolgens het gesplinterde uiteinde in het achterwerk van je paard duwen? Nee dacht ik ook niet.

Cassidy schreef:
Je kunt wel roepen dat Parelli commercieel bezig is en perse zijn eigen stokje wil verkopen, maar ik heb stokjes van meerdere fabrikanten in handen gehad, en moet zeggen dat die van Dhr Parelli het beste in de hand ligt, en niet zo zwaar is als die van menig concurrende aanbieder.

Hee, als jij dat een fijn stokje vind ben ik de laatste die daar kritiek op zou uiten. ik zeg slechts dat er dat je zo´n ding niet absoluut nodig hebt, en je voor een fracte van de prijs ook een prima werkend stokje zelf kunt produceren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:58

Je moet er niet automatisch van uitgaan dat ik zou zien dat het paard erop had gestaan, en zou zien dat het stokje stuk was.
Als je dat mist (ook al zit er maar een scheur in) en je zou bijv. met de stok gaan duwen om achterhand weg te duwen, of om het hele paard achterwaarts te laten gaan, kan een klein beetje gewicht nou net het verschil uitmaken.