Hier even in het kort, ik hoop dat het hier goed staat, aangezien ik met dit paard op 2 manieren bezig wil gaan.
1 : bitloos
2: met bit
Het betreft een 9 jarige merrie, die nog vrij onbeleerd is, ik heb er nu 4 keer opgezeten, en gestapt met de eigenarese ernaast .
Het paard is een enorme zenuwelijer, en heeft veel tijd nodig. in eerste intsstantie zou ik dit niet zelf oplossen, ze zou naar een proffecioneel iemand gaan.
Dit is niet gebeurt, en het gaat erg goed!
Het probleem : het hoofdstel
Dit dier accepteerd geen bit, steigert, is bang... gooit het hoofd omhoog.
conclussie : last van de tanden?
tandarts komt in december.
we zijn dus bitloos begonnen, eerst gewoon met halster, toen met neusriem met ringen aan de zijkant, bevalt goed, ze snapt het natuurlijk nog niet, aangezien we maar een paar rondjes aan de hand stappen als ik erop zit. maar ik vind het een veilig gevoel. Ik zeg eerlijk : een fijner gevoel dan met bit...
Ik weet niet hoe dit komt, aangezien ik dit bij de andere paarden niet heb, deze zijn met bit ingereden.
Ik wil voorlopig doorgaan met een bitloze optoming, maar ik hoor van meerdere mensen dat een gewoon stalhalster niet handig is..
hebben jullie tips wat een fijne optoming is.
We hebben nog een neusriem met kruislinks systeem (zeg ik dat goed?)
En nog een losse neusriem, met 2 teugels die onder de kin doorgaan. (voorbeeld : http://www.paardenschoenen.nl/art/bitloos_hoofdstel.jpg ) dit is niet ons hoofdstel.
Ik heb weinig ervaring met bitloos rijden, maar ik wil mij er graag voor openstellen, ben nu topics op bokt aan het doorlezen, websites aan het bekijken

Mischien wil ik in een later stadium toch haar leren wennen aan het bit, zodat ook andere er eventueel op kunnen rijden, die het niet durven zonder bit.
maar dit kijk ik eerst wel aan, wat het paard aangeeft

De reden waarom ik bitloos wil
is niet alleen om de tanden, want dit gaat verholpen worden.
Ik ben op vakantie in spanje geweest bij bokker Blensink en haar paardje Flash.
Ik had gevraagd of ik wel even op flash mocht zitten, paard werd uit de weide gehaald met een touwhalstertje met teugels, ik werd erop getilt... en losgelaten... naast een weg, bij een viaduckt...
en ja.... dan ben je op jezelf hoor.. en zal je op het paard moeten vertrouwen... wat voor mij erg lastig was.. openbare weg, langsrijdende auto's.. in spanje...
paard reageerde totaal niet op mijn hulpen..
Waarom niet? Omdat ik ze verkeerd gaf, zij reageert op lichte druk, en op zit..
en dat kende ik niet. sinds die dag wel... en sinds die dag heb ik mij ervoor opengesteld..