Dubio over optoming...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Dubio over optoming...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:11

Hallo.

Hier even in het kort, ik hoop dat het hier goed staat, aangezien ik met dit paard op 2 manieren bezig wil gaan.

1 : bitloos
2: met bit

Het betreft een 9 jarige merrie, die nog vrij onbeleerd is, ik heb er nu 4 keer opgezeten, en gestapt met de eigenarese ernaast .
Het paard is een enorme zenuwelijer, en heeft veel tijd nodig. in eerste intsstantie zou ik dit niet zelf oplossen, ze zou naar een proffecioneel iemand gaan.
Dit is niet gebeurt, en het gaat erg goed!

Het probleem : het hoofdstel
Dit dier accepteerd geen bit, steigert, is bang... gooit het hoofd omhoog.
conclussie : last van de tanden?
tandarts komt in december.

we zijn dus bitloos begonnen, eerst gewoon met halster, toen met neusriem met ringen aan de zijkant, bevalt goed, ze snapt het natuurlijk nog niet, aangezien we maar een paar rondjes aan de hand stappen als ik erop zit. maar ik vind het een veilig gevoel. Ik zeg eerlijk : een fijner gevoel dan met bit...
Ik weet niet hoe dit komt, aangezien ik dit bij de andere paarden niet heb, deze zijn met bit ingereden.

Ik wil voorlopig doorgaan met een bitloze optoming, maar ik hoor van meerdere mensen dat een gewoon stalhalster niet handig is..
hebben jullie tips wat een fijne optoming is.
We hebben nog een neusriem met kruislinks systeem (zeg ik dat goed?)
En nog een losse neusriem, met 2 teugels die onder de kin doorgaan. (voorbeeld : http://www.paardenschoenen.nl/art/bitloos_hoofdstel.jpg ) dit is niet ons hoofdstel.

Ik heb weinig ervaring met bitloos rijden, maar ik wil mij er graag voor openstellen, ben nu topics op bokt aan het doorlezen, websites aan het bekijken :)
Mischien wil ik in een later stadium toch haar leren wennen aan het bit, zodat ook andere er eventueel op kunnen rijden, die het niet durven zonder bit.
maar dit kijk ik eerst wel aan, wat het paard aangeeft :)

De reden waarom ik bitloos wil

is niet alleen om de tanden, want dit gaat verholpen worden.

Ik ben op vakantie in spanje geweest bij bokker Blensink en haar paardje Flash.
Ik had gevraagd of ik wel even op flash mocht zitten, paard werd uit de weide gehaald met een touwhalstertje met teugels, ik werd erop getilt... en losgelaten... naast een weg, bij een viaduckt...
en ja.... dan ben je op jezelf hoor.. en zal je op het paard moeten vertrouwen... wat voor mij erg lastig was.. openbare weg, langsrijdende auto's.. in spanje...
paard reageerde totaal niet op mijn hulpen..
Waarom niet? Omdat ik ze verkeerd gaf, zij reageert op lichte druk, en op zit..
en dat kende ik niet. sinds die dag wel... en sinds die dag heb ik mij ervoor opengesteld..

Mizora

Re: Dubio over optoming...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:36

Ik zou voor een touwhalster of een sidepull gaan. Misschien een kaptoom. Dit zijn degene met de duidelijkste hulp (vind ik persoonlijk), met bepaalde type sidepulls en kaptoom kan je ook met constant contact rijden voor bijvoorbeeld dressuur.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:38

Kaptoom vind ik niets, dat vind ik te grote dingen.

Touwhalster heb ik hier liggen, maar ik wil graag een beide kanten van de neus iets hebben. En dan gewoon een compact net hoofdstelletje.

Sidepull ga ik even opzoeken, wel van gehoord, maar deze ken ik niet zo goed.

het gaat voornamelijk om recreatief rijden :) en eerst maar lekker het inrijden, wat maanden in beslag gaat nemen voor dit in orde is :)

edit : bedoel je zo'n sidepull? http://www.longridersgear.com/catalog/i ... depull.jpg

zo een hebben wij dus als losse neusriem

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:42

Je zou eens kunnen kijken bij de sidepulls van Marylot.
Die heb ik ook en er zitten ook bithangers bij.
Dus je kunt het hoofdstel zowel met als zonder bit gebruiken, dus afwisseling binnen handbereik ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:50

Ik zal eht eens opzoeken.

heb hier ook 2 halsterhoofdstellen liggen, dat zou ook nog een optie zijn..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:18

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:22

ik heb een meroth en vind die erg duidelijk en eerlijk. ben zeer tevreden alleen het rubber laat snel los. (rubber waarmee de neusriem onderlegt is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:43

Het kruislings systeem en de neusriem met kruislings onder de kin kun je natuurlijk gewoon mee beginnen.
En een stalhalster werkt als een sidepull, dus nu heb je al 3 verschillende systemen om te proberen. ;)

Voor anderen is niet te zeggen welk hoofdstel/systeem het beste werkt voor jou en je paard, omdat dit voor ieder paard/ruiter/combinatie verschillend is.
Je hebt er nu 3, dus ga met elk een week (of langer) rijden en ervaar gewoon welke het prettigst is.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:08

Jolliegirl schreef:
Kaptoom vind ik niets, dat vind ik te grote dingen.

Volgens mij heb je hierbij die grote nutteloze halsters met teveel ijzer op de neus voor ogen.

Academische kaptooms (kaptomen? :+ ) zijn nogal minimaal en ik vind ze zelf ideaal om mee te rijden. Zie deze link naar Marijke de Jong voor voorbeelden en meer uitleg. Deze kaptooms hebben overigens wel ijzer in de neusriem, je kan ook kiezen voor een kaptoom zonder ijzer. Marylot heeft ze ook volgens mij, met een wat bredere neusriem.
Mocht je deze wel bedoelen, heb ik niks gezegd :o

In feite werken ze trouwens hetzelfde als sidepull's, alleen zit hij vaak beter om het hoofd waardoor je minder ruis hebt. Een gewoon halster werkt NIET hetzelfde als een sidepull, deze schuift te veel en is gewoon niet bedoeld om mee te rijden. Ik ben zelf niet zo'n fan van kruislingse systemen, maar dat is persoonlijk.

Ik denk dat voor het inrijden een touwhalster wel voldoende is, zodra je 'op contact' gaat rijden en meer gaat vragen zou ik kiezen voor een 'echt' bitloos hoofdstel wat ook bedoeld is om met contact te rijden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 21:10

oh hahaha ja ik had die grote dingen in gedachte.

een hele weke oefenen heeft geen nut, paard is nog niet wekelijks onder het zadel... :) dit heeft meerdere redenen.
Dus over het beslissen wat we uiteindelijk gaan gebruiken gaat wel een paar maanden in zitten.

Maar een touwhalster heb ik één knoop onderaan, dat vind ik erg vervelend... ik heb dan liever een neusriem met 2 ringen, zodat ik duidelijk kan sturen?
of zit dit tussen mijn oren? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:14

De marylot crosslink is een erg prettig hoofdstel en multifunctioneel.

Een academisch kaptoom is idd ook fijn om mee te werken en duidelijker dan de meeste side pull's

Touwhalster vind ik niet prettig. Mijn paard begreep het niet en ik vind ze vaak wat scherp...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 21:20

Ik ga alle soorten morgen eens op een rijtje zetten, bekijken.. en natuurlijk speelt de prijs ook mee!

Touwhalster draagt ze wel als gewoon halster met meelopen enzo... zit vaak een bontje om het neusstuk, en is vrij dik touwhalster. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:27

Jolliegirl schreef:
Ik ga alle soorten morgen eens op een rijtje zetten, bekijken.. en natuurlijk speelt de prijs ook mee!

Touwhalster draagt ze wel als gewoon halster met meelopen enzo... zit vaak een bontje om het neusstuk, en is vrij dik touwhalster. :)

Dan valt het reuze mee ja!

Ik moet trouwens zeggen dat ik erg tevreden ben over de Marylot crosslink zodat als je paard gewend is om op bitloos te rijden en je wil haar ook aan een bit laten wennen je 2 teugels vast kan maken(1 bit en 1 bitloos) en het paard zo geleidelijk maar wel erg duidelijk kan leren op een bit te reageren!

En ze zijn er in alle kleuren van de regenboog en dat vind ik erg leuk :) en ze kunnen gewoon in de wasmachine dus je hoeft ze niet te poetsen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:50

Jolliegirl schreef:
Dus over het beslissen wat we uiteindelijk gaan gebruiken gaat wel een paar maanden in zitten.

Dat is toch prima?
Beter beslissen op basis van eigen gevoel en ervaring dan op basis van suggesties van anderen. ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:25

Persoonlijk zou ik voor de basis geen gekruis systeem willen gebruiken.
(maar dit is echt puur persoonlijk)

Ik weet niet of je, je ingelezen hebt over de inwerking?(waar het druk legt e.d.)
Misschien dat je dan beter je keuze kan maken nl.

Zelf ben ik trouwens "verliefd" geworden op dit hoofdstel> [HAR] Rambo Micklem competitie hoofdstel, maar ik weet niet of hij goed bevalt (daarom ga ik dat topic ook eventjes lezen)

Maar voordeel daarvan is dat je verschillende manieren in 1 hoofdstel hebt.(en ik vind hem erg erg soepel uitzien)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:41

Voor mij is de sidepull favoriet. heb er vorig jaar mijn verzorgpaard mee ingereden. Ook een zenuwlappige welshcob merrie van ongeveer 9 jaar en we rijden er nog steeds met veel pelzier mee. Mijn eigen merrie rijd ik er ook mee. Ik heb ook een kruislings hoofdstel waar ik een ander paard vaak mee rijd maar die vinden beide merries weer niet fijn om mee te rijden. Veel rijden en goed op je zit leren rijden dan hoef je je paard ook niet teveel lastig te vallen met gedoe aan het hoofd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:00

siskeh : ik weet eigelijk niets van bitloze optoming.. ik reed vroeger gewoon emt stalhalstertje haha voor de lol .
maar wil er nu toch wat serieuzer mee bezig.

Ik ga eens kijken of ik ergens wat hoofdstellen kan regelen, om mee te oefenen e.d..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:04

Het is ook een beetje afhankelijk van welke discipline je rijdt.
Zo rij ik western en was voor mij een Bosal weer de beste keuze... Dat gaat zo goed dat we inmiddels af en toe met een alleen een nekring om rijden : )
Een stalhalster is idd niet zo geschikt om daar je hulpen mee goed te kunnen aangeven.

Op deze site worden verschillende bitloze optomingen met elkaar vergeleken, ik vond het erg handig!

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:12

Ik ga de site bekijken :D

Ik weet niet wat we met dit dier gaan doen, mischien lekker recreatief, als ze goed o.h.z is lekker verkeersmak maken e.d
mischien beetje western.. maar mischien ook wel gewoon dressuur... we weten het nog niet :P

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:23

Ik rijd mijn paard in op neckrope. Reden: ik wil dat het paard zelfstandig loopt en bij een 4-jarige heb je mijn inziens niet meer nodig. Met elke optoming kun je de allereerste basis leren, dus dat is sturen, terugnemen, achterwaarts, voorwaarts, halthouden. Daarna ga ik wel met bitloos hoofdstel rijden omdat je dan wat verfijndere hulpen kan geven. Als er ooit een bit in komt, dan is dat alleen als ik haar zeer verzameld kan rijden op losse teugels en dus zeker neit voor een rondje in de bak of buitenrijden.

Ik rijd met een touwhalster of liever met een kaptoom, die schuift wat minder. Misschien zie jij als kaptoom een halster met heel veel ijzer op de neus, maar ik heb een fijne leren. Licht, schuift niet, en helemaal geen ijzer op de neus.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:29

Een marylot crosslink kan ik ook aanraden.
Helemaal als je misschien in de toekomst om wil scholen naar een bit.
Ik heb er zelf ook een.

Bitloos is niet eng hoor, ik vind het wel leuk dat je gaat proberen.
Ik zelf rijd met en zonder bit en dat bevalt prima.
Eigenlijk puur uit nieuwschierigheid mee begonnen, ik vind alles wel leuk om te proberen.

Verder vind ik de Rambo micklem multibridle héél gaaf.
Ook een hoofdstel met meerdere optomingen, 2 sidepulls, kruislinks, bit én kaptoom.
Ik heb trouwens een glucksrad (bloem) te koop staan, maar die is met hefboomwerking maar kan ook zonder.
Link staat in mijn onderschrift.

Jij ook al siskeh? :D
Echt een zwijmelhoofdstel vind ik het.. Maar ik weet inderdaad niet hoe hij bevalt maar hij is wel 130 euro... :Y)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 20-11-09 15:49, in het totaal 5 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:32

Bij http://www.nickyskeet.nl kun je verschillende bitloze optomingen een week lang testen geloof ik, zo krijg je nog best van al een beeld wat werkt!

Ik heb zelf al gereden met touwhalster, kruiselings touwhalster, kruiselings hoofdstel en kaptoom. Het is heel paardafhankelijk en ook hoe je met de optoming wilt gaan rijden.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:39

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:41

Deze hierboven is de Rambo micklem multibridle die ik aanhaalde.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:47

poes schreef:
Bij http://www.nickyskeet.nl kun je verschillende bitloze optomingen een week lang testen geloof ik, zo krijg je nog best van al een beeld wat werkt!

Ik heb zelf al gereden met touwhalster, kruiselings touwhalster, kruiselings hoofdstel en kaptoom. Het is heel paardafhankelijk en ook hoe je met de optoming wilt gaan rijden.

Helaas is een week te kort, maar mischien kan ik iets met nicky regelen, ik ken haar al langer van bokt.
Paard is verder nog neit op eigen benen onder eht zadel, dus vandaar dat we nog erg in dubio zitten.