Bitloos buiten rijden, dan ben je niet verzekerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Bitloos buiten rijden, dan ben je niet verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 22:57

Hallo allemaal.

Wij hebben zojuist een paard gekocht en het feit dat dit paard het bit eigenlijk niet verdraagt maakt de keuze voor ons nog makkelijker, we gaan bitloos. Maar nu zegt iemand dat als je bitloos rijd dat je dan geen buitenritten mag maken en doe je dit toch ben je niet verzekerd?! Ik geloof er eigenlijk niets van en kan er ook niets over vinden, mischien weten jullie hoe dit zit?

Groetjes amillia

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:01

Ik heb er nog nooit van gehoord! Volgens mij is dat grote onzin, vooral omdat er kwa controle over een paard weinig verschil zit tussen met bit of zonder bit rijden. Ik rij mijn bijrijdpaard zowel met als zonder bit buiten en ik weet dat hij met bit net zo goed ervandoor zou kunnen gaan.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:11

Niets van waar, je mag zelf rijden zoals je wilt als je maar controle houdt over je paard. Tuurlijk ben je gewoon verzekerd, ongeacht of je paard in bit in had of niet.

emma525

Re: Bitloos buiten rijden, dan ben je niet verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:12

volgens mij als je zonder zadel en alleen met halster rijd ben je gewoon verzekerd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:16

Citaat:
Ondanks alle fabeltjes die er circuleren ben je gewoon verzekerd hoor. Er zijn twee soorten verzekeringen van toepassing: de ziektekostenverzekering en de WA (Wettelijke Aansprakelijkheid). Ziektenkostenverzekeringen betalen altijd, al lig je in het ziekenhuis door roken of zelfs een regelrechte zelfmoordpoging: Eigen-schuld-dikke-bult is geen argument voor de ziektenkostenverzekering. Wat de WA betreft: die keert uit als je aansprakelijk wordt gesteld voor schade die door jouw toedoen is ontstaan. Als je bijvoorbeeld een bal trapt door de ruit van de buren doet het er niet toe of je wel goedgekeurde voetbalschoenen aanhad of dat je met je sandalen tegen de bal trapte. Zo doet het er ook niet toe als je met je paard brokken veroorzaakt hoe je dat precies voor elkaar hebt gekregen, met of zonder bit, of zelfs zonder iets.

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:25

je mag zeker wel buiten zonder bit bij het appelspoor(tocht van 37 km in landen)waren er zoveel ruiters buiten zonder bit dus

_natliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:41

Er is geen probleem en normaal ben je verzekerd. Heb deze vraag vorig jaar ook gehad, aangezien ik was gaan buiten rijden met iemand die ook bitloos reed. En heb toen het antwoord gekregen, dat je wel verzekerd bent ookal rijd je bitloos. Je moet wel de volledige controle over je paard kunnen hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:45

BRT --> NA

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:13

Zoals hierboven al wordt gezegd, je bent gewoon verzekerd. :)

Je wordt wel geacht controle over je paard te hebben, maar dat heeft dus totaal niets met een bit te maken. ;)

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:28

Dat is inderdaad complete onzin!
Als jij controle over je paard hebt, maakt het helemaal niet uit waar mee je rijd!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:29

Ik heb er speciaal bij mijn verzekering naar gevraagd, ik ben gewoon verzekerd buiten als ik bitloos rijd :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:29

Al wil jij onderaan zijn buik hangend gaan paardrijden. Volgens mij ben je gewoon verzekerd.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:52

mathes schreef:
Al wil jij onderaan zijn buik hangend gaan paardrijden. Volgens mij ben je gewoon verzekerd.

:D whahaha geweldig! heb ik weleens gedaan, alhoewel dat niet de bedoeling was :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:54

Ik wilde net zeggen, dat houd je vast niet lang vol... :P

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:34

ik weet zeker dat je gewoon wa verzekerd bent.
In augustus heb ik met mijn paard een aanrijding gehad met een auto. De schade aan de auto werden gewoon vergoed. Ik rij mijn paard gewoon met een touwhalster.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:36

Vlinder32 schreef:
mathes schreef:

:D whahaha geweldig! heb ik weleens gedaan, alhoewel dat niet de bedoeling was :+

Ik ook, een ronde pony die ervandoor ging :+ Maar heel fijn dat ik inderdaad ook bitloos in principe gewoon buiten zou kunnen rijden

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:41

In principe zou kunnen...?

Voel je je nog niet safe of wat?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:45

mijn pony is ook erg rond en ik reed boomloos. Hij ging er niet vandoor, maar nam een hele scherpe bocht in de galop; in mum van tijd zag ik de wereld op zijn kop :+

Gelukkig reageert mijn paard ook vrij goed op stem, je had hem moeten zien kijken toen hij er achter kwam dat ik er nog onder hing :D

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 16:08

TurdusMerula schreef:
In principe zou kunnen...?

Voel je je nog niet safe of wat?

zeker wel, vooral met dit paard maar met in principe bedoel ik als ze hier staat en als ik daar zin in heb (en het weer een beetje mee zit, ook moet ik ff de routes ondekken hier)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:11

Oh oké, dacht twijfel te lezen. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:11

Je bent inderdaad gewoon verzekerd via je WA, als je bitloos rijdt. Ik heb dat destijds nog maar eens gecheckt nadat ik ook dit soort fabeltjes hoorde (op bokt ;) ).

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:47

Ik wandel weleens met mijn pony, maar mijn moeder zegt dat wij niet verzekerd zijn als er iets gebeurt. Maar dat is dan dus ook gewoon verzonnen om mij van de weg af te halen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:56

Haha geweldig, wat sommige mensen wel niet bedenken... ;)
Mij is het inderdaad ook verteld, door iemand waarvan je bijna alles met 3 kilo zout moet nemen. _O-

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:00

Hallo

Natuurlijk mag je alles buiten doen met je paard. behalve rijden zonder cap dat is bij wet geregeld.
Verzekeringen kunnen moeilijk doen over het bitloos buiten rijden.
Moeilijk gaan ze doen op het moment dat het ze geld gaat kosten.

Hoe toon jij aan dat jij je paard voldopenmde ondercontrole heb zonder bid.

Men kan alleen tot opheden dressur proven doen met bit in een van de bewijzen die je kan ovelggen waarmee jij aan toont dat jij je paard voldoende onder controle heb.

Het is en blijft een feit dat het bij wet niet geregeld is.

Zolang er geen duidelijkheid is over de wettelijke aanspraakelijkheid van het met bit of zonder bit rijden ligt het bij je verzekering wat die er van vind.

Nu kun je je kop in het zand steken en het gewoon doen. Als er wat gebeurd dan maar kijken wat de uitkomst is.

Of het uitzoeken en overleggen met je verzekering en het zwart op wit laten stellen door je verzekering zodat er geen mis verstanden door ontstaan.

Bij wettelijke aanspraakelijkheid blijft de vraag heb jij er alles aan gedaan wat binnen je vermogen lag om het ongeluk of schade te voorkomen.

Had het ongelijk of schade ook gebeurd als je een bit in had. Kan een punt van de verzekering zijn om uit te zoeken.

Wat als men zegt van als jij een bit had in gehad was dit niet gebeurd. Toon jij dan maar aan dat het ook met een bit in was gebeurd.

Het gaat ook om een stuk bewijslast die er bij komt kijken.

Wat is jullie ervaring hier mee.

Basbokito

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:31

Je bent dan gewoon verzekert hoor ;)