Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Die is veel speelser en enthousiaster zonder voer.
Er is geen 1 vaste regel imo. Je moet doen wat het beste werkt voor jou en je paard.
Echt ideaal, hij wordt er net zo enthousiast van als met snoepjes, maar minder happerig en opdringerig

Hangt er dus erg vanaf hoe je paard erop reageert.
Ze krijgen wel eens wat, voor of na die tijd, apart in hun voerbak en heel soms als het niet anders kan uit mijn hand. Zo heeft Stan vanmiddag samen met mij bramen geplukt
Ik heb dus ook nooit paarden die je half opeten, achter je aanrennen, kinderen omver lopen of bijten....Of paarden die zeuren omdat ze voer willen.
Je kunt je paarden er dingen mee aanleren, op het gemak stellen en gewoon lekker belonen als hij bijv. lekker gelopen heeft! 

)
Ik [***] zelf met de clickermethode en we zijn nu bezig met koothappen. Zodra meneer 't doet en ik click krijgt hij de beloning.. dan doen we iets anders.. Dan hapt hij zelf koot om een beloning te krijgen, een paard weet dus wel degelijk wanneer hij voer krijgt en wat hij daarvoor moet doen! 
)

kom ik inderdaad ook erg veel tegen, mijn paarden gelukkig niet. Met voedsel beloningen moet je erg consequent zijn, ben je dat niet dan heeft je paard gauw genoeg door dat JIJ snoepjes hebt en dat jij NIET in staat bent om 500kg spieren tegen te houden.
er bestaat niet iets 'slechts' of iets 'goeds'!
) en ook heel duidelijk maken na welk signaal het paard de beloning krijgt, zodat het voor het paard igg duidelijk is wanneer hij dat voer krijgt.
randalinpony schreef:Mij is trouwens weleens opgevallen dat juist heel dominante paarden minder gemotiveerd worden door voer, maar dat kan toeval zijn. Andere ervaringen?
haha. Maar bij haar mag bijv. mijn zusje ook niet zomaar met die voedselbeloningen de kunstjes doen. Pas als ik zelf het helemaal bevestigd heb mag mn zujse het zo nu en dan doen (is 13, en vindt het heel erg leuk maar is nog niet consequent genoeg). Puur om het feit dat de pony er anders inderdaad ontzettend misbruik van gaat maken bij haar omdat ze wéét dat ze bij haar wel kan bietsen en licht dreigen. Maar bij mij probeert ze het niet eens, omdat ze weet dat ze dat echt niet hoeft te proberen.
Ik heb weleens geprobeerd met een clicker aan een buideltasje want ik had mijn handen vol, en in het buideltasje ook de snoepjes. maar dat werkte gewoon niet lekker... in vrijheid trainen gaat ook niet altijd. (heb dan nog wel een 1,5jarige merrie dus echt trainen doe ik natuurlijk niet
)