sturen als je erop zit zonder hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

sturen als je erop zit zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 12:41

Hallo,
Ik heb heel vaak problemen dat mijn pony het hoofd omhoog doet en dan moet ik weer zorgen dat ze naar beneden gaat,
dit gaat meestal met hulpteugels.
Nu heb ik dus gehoord van NH zag ik ook dat er mensen zijn die zonder teugels halster of halstring of zelf zonder iets rijden.
Hoe kan ik mijn paard leren sturen zonder bit of hoofdstel en is het leren van het rijden zonder hoofdstel ook mogelijk,
dus dat ik hem kan sturen door middel van mijn hand o pzijn hals te leggen en dat hij dan die kan in gaat?

JoyceLa

Re: sturen als je erop zit zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:44

Sturen doe je voornamelijk met je zit en je benen, niet je handen oorsprongkelijk..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:45

Net als je je paard leert sturen met hoofdstel.
Je hoort namelijk niet alleen met je handen te sjorren om te zorgen dat je paard de bocht om gaat, hoewel veel mensen wel zo werken.
Als je op je zit rijdt en je paard op de hals leert wijken voor druk (zoals jij dat voorstelt) is het geen punt, maar daar moet je wel voor werken als hij nooit heeft leren wijken voor druk.
Het is trouwens veel makkelijker je paard gewoon op je zit en je benen te rijden, maar ook dan werk je dmv. wijken voor druk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:50

Ik denk dat je op dit moment niet op de juiste manier rijdt.
Zoals hierboven is gezegd is het de bedoeling dat je, je paard stuurt met je zit en je benen, de teugels moeten maar een kleine ondersteuning zijn.
Hetzelfde geldt voor het hoofd naar beneden doen. Hulpteugels zijn hiervoor niet de juiste oplossing. Het hoofd naar beneden doen (oftwel aan de teugel) is een gevolg van goed rijden. Het paard moet goed aan het been zijn, ontspannen zijn, zijn achterbenen en rug goed gebruiken. Als dat allemaal in orde is komt dat hoofd vanzelf wel. Heb je nu les? Leg dan je vraag eens voor aan je instructeur, wat vind hij/zij? Goed les nemen is heel belangrijk, soms lastig te vinden, want genoeg instructeurs vinden het alleen belangrijk dat het paard in de krul loopt, maar daar kom je niet verder mee.

Om nog even op je vraag in te gaan. Een goed gereden paard kun je dus zonder teugels prima sturen, daarvoor is geen speciale methode nodig.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:52

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 12:53

okee dus eerst erlang oefenen en als ze dan wijken voor druk kent er op gaan zitten en wat kan ik dan het beste doen eerst een halsring of een touw halster of gewoon niks? zelf denk ik eerst met halsring en als het goed gaat zonder iets?!
en ik weet dat ik niet met het bit moet rijden maar idd ikheb het verkeerd neergezet.
en hulpteugels moet ik an mijn instructeur maar daar gaat het nu niet om

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:58

Meisjemeisje, als jij zó graag Freestyle wilt rijden en als jij zó graag NaturalHorsemanship wilt doen, wáárom ga je dan nog akkoord als jouw instructeur hulpteugels wilt, en ga je niet op zoek naar een instructeur die van alle markten thuis is en je kan helpen met Freestyle/NH/Dressuur?

Waar woon je :+ ?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:10

er is niks mis met een bit rijden. Zolang je idd niet aan de mond sjort. Ik zou nu zeker niet ineens hoofdstelloos gaan rijden als ik jouw was! Eerst leren op je zit te rijden. Doe het rustig aan dat leer je niet in een dag! En dat hoeft toch ook niet? En waarschijnlijk protesteert je paard ergens tegen als hij/zij met zijn/haar hoofd omhoog. Ik denk dat je hem/haar nogal hard dwingt naar beneden te gaan. Ik zelf dwing het mijn paard niet. De bedoeling van aan de teugel lopen is dat ze de spieren in de rug en nek ontspannen en dit gebeurd niet als je zijn/haar nek in de krul rijd! Ik loop laat men paardje lekker warm lopen en als ze goed ontspannen is en goed voorwaarts loopt komt ze vanzelf omlaag.. Voorheen ging ik ook het gevecht aan maar waarom? Het is een zinloze strijd vind ik zelf. Het duurt 10 minuten voor je hem wint maar ze ontspant dan nog niet.. Hetschijnt er mooier uit te zienmaar ja, spuit van alles in je lippen en je tieten en en laat wat vet uitzuigen schijn er ook mooier uit zien maar is het ook goed voor je? Ik zou me eerst om mijn zit focussen als je dat onder de knie hebt kan je verder kijken..

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 21:15

Puchje schreef:
Meisjemeisje, als jij zó graag Freestyle wilt rijden en als jij zó graag NaturalHorsemanship wilt doen, wáárom ga je dan nog akkoord als jouw instructeur hulpteugels wilt, en ga je niet op zoek naar een instructeur die van alle markten thuis is en je kan helpen met Freestyle/NH/Dressuur?

Waar woon je :+ ?

leende dicht bij eindhoven
krijg nu mis van iemand les ben nog even aant kijken
had oiok bij jouw gekeken en miss wordt het dat maar ik moet wel 20 euro zelf betalen en ik verwacht niet het in eemn les is aangeleerd!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:00

Dat is het ook zeker niet, maar ik kom regelmatig in Eindhoven.
Kan je ook dressuurlessen geven én NH, kun je aangeven wat je wilt en dan kun je je slof-instructeur de laan uitsturen :+

Zeg maar ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:02

Puchje schreef:
Dat is het ook zeker niet, maar ik kom regelmatig in Eindhoven.
Kan je ook dressuurlessen geven én NH, kun je aangeven wat je wilt en dan kun je je slof-instructeur de laan uitsturen :+

Zeg maar ;)

Waarom woon jij zo ver weg? :+
sorry beetje offtopic

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 22:04

neej blijf lesseen vanhaar onmdat ik buiten dat om al heeel veel hebv geleerd in een p]aard weken!!!!
En het gaat bij har ook niet alleen maar om slof enzo want ik heb nou al 3 maanden er niet meer mee gereden maar ik kijk nog ven! weet iemand een goed boek ?
Ik heb nog iemand anders gevonden mzaaar denk nart het trew ver weg is!
Hoelang doe je er ginmiddeld over? je krijgt pb

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:27

Je wil wel iets maar bent niet bereid en geld en tijd in te stoppen.
Freestyle rijden of laten we zeggen, goed rijden leer je niet in een dag. Dat heeft tijd nodig, tijd voor jou en voor jouw paard.
We kunnen je zo 100 tips via internet geven maar als er geen goed persoon aan de zijkant staat die jouw fouten corrigeert heb je er nog niks aan. Je zou een aantal goede dvd's aan kunnen schaffen die je al iets opweg helpen en zo kun je het goed zien en proberen uit te voeren maar zelfs dan heb je nog iemand nodig die jou helpt en corrigeert.
Als je nou niet meer lest bij jouw doe-er-maar-een-hulpteugel-aan instructrice en dat geld spaart voor 1 keer in de 2 weken/maand les van een ervaren goede instructrice ben je al op de goede weg. Misschien even je ouders lief aankijken voor wat centjes en zo beginnen aan een nieuwe, goede basis voor jou en jouw paard. Dat is namelijk het aller belangrijkste.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 09:34

nogmaals ik blijf bij die instructeur omdat ik haar fijn vindt en als lang genoeg opzoek ben geweest naar iemand waarmee ik een klik heb! zei vraagt niet zoveell 10,- per week dat komt omdat ze nog opleiding aan het volgen is (hier gaat het topic ook niet over)

Ik ben nu aan het kijken bij wie ik les ga nemen en ik heb wel een idee bij wie. ik ga vanmiddag naar de bieb en dan ga ik wat boeken halen! ik kijk op het internet ook nog goed rond naar filpjes!

ik wil zlefs gaan kijken om les te krijgen van de site die in je onderschrift staat!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:42

Je vindt haar wel goed maar zij kan jou niet Freestyle leren rijden of een begin laten maken met grondwerk?
Volgens mij weten alle instructeurs wel wat leuke rechtricht oefeningen om zo op de grond te beginnen, dit kun je uitbreiden maar dat ligt aan de kennis van de instructeur tot hoever die loopt. En als jouw instructeur goed les kan geven hoor je niet direct met een slof te rijden als je paard alleen zijn hoofd naar boven doet. Dit hoor je rijtechnisch op te lossen..... En daar is een goede instructeur bij nodig.
Maar zoals ik al zei ik weet wel een aantal leuke dvd's die je op weg kunnen helpen... daar zul je het niet helemaal uit leren omdat je zéker nog iemand nodig hebt die jouw fouten corrigeert maar dvd's helpen je in ieder geval al op weg en geven je info. Uit een boekje kun je Freestyle rijden niet leren... Je kunt opzoek gaan naar wat grondoefeningen in een boekje maar zelfs dan vind ik dat je in het begin goede begeleiding nodig hebt.

Er zijn echt wel meerdere instructeurs waarmee je een klik hebt en die jou en jouw paard op een goede manier behandelen en jullie goed op weg helpen met welke oefening dan ook. Een instructeur moet meer weten dan alleen een paard in de krul trekken imo.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:04

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:06

Wijken voor druk in de puurste vorm ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:07

kunnen we het evn niet meer hebben over MIJN instructeur daar gaat dit allemaal NIET om in dit topic!

Maar dvd's waar kan ik die halen ik mag ze niet via internet bestellen van mijn moeder! en ik snap je niet ik vindt haar goed ja en ze kan mij dan met dat niet helpen dus ik moet het zelf maar leren maar ik heb wel iemand nodig die me helpt zeg je even later? of snap ik het niet helemaal goed :P

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:08

puchje

heb je mijn pb gehad?
Sorry kon het bovenstaande bericht niet meer weizigen om een of andere domme reden!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:09

Wil je het wel écht leren?
Heb je PB gehad, ga je antwoorden.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:10

okee ik wil het echt leren ik heb een gespannen paard en al afgelopen jaar veel problemen gehad dus tijd om te ontspannen!!! zeker voor m'n paardje)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:13

wil je wel mt zit rijden? Het gaat niet om de hand maar om de signalen die erachter zitten. Wat ze met haar hand doet is een soort van nekreining. Dit gebruiken ze ook in de westernsport. Je geeft met je bekken die je kantelt en gewichtsverplaatsing aan waar je heen wilt en als extra ondersteuning doe je ook de teugels tegen de kant van de hals aanleggen waar de paarden voor moeten wijken. Dus de tegengestelde richting inlopen.

Het enige wat ze hier dus met haar handen doet is het paard begrenzen. Hoe meer druk hoe meer het paard begrenst word en daarom wijkt het ervoor uit naar de andere kant om de druk minder te laten worden.

Om eerlijk te zijn weet ik niet of het jouw gaat lukken, want wat ik hier allemaal lees wil je het in 1 dag leren. Dat gaat niet, dit heeft zijn tijd nodig en wat hierboven al staat goede instructie!

Daarnaast zeg je dat je dit wilt doen om je paard te laten ontspannen. Geloof dat je eerst een hoop grondwerk moet verrichten voordat jij zo op je paard kan stappen. (overigens spreekt hier wel een bitruiter, leuk feitje ;) ).
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 28-08-09 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:15

Ik wil het egt wel leren en heb er ook wel de tijd voor, maar moet even kijken of ik iets met mijn ouders kan regelen!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:17

Ietjelover, vind je het goed dat ik mijn PB aan jou in dit topic zet :) ?

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:19

ietjelover schreef:
Hallo,
Ik heb heel vaak problemen dat mijn pony het hoofd omhoog doet en dan moet ik weer zorgen dat ze naar beneden gaat,
dit gaat meestal met hulpteugels.
Nu heb ik dus gehoord van NH zag ik ook dat er mensen zijn die zonder teugels halster of halstring of zelf zonder iets rijden.
Hoe kan ik mijn paard leren sturen zonder bit of hoofdstel en is het leren van het rijden zonder hoofdstel ook mogelijk,
dus dat ik hem kan sturen door middel van mijn hand o pzijn hals te leggen en dat hij dan die kan in gaat?

Hulpteugels krijgen je pony niet naar beneden. FOUT van je instructeur! Blijf van de mond af, drijf met je benen tot je paard zachtjes tegen het bit oploopt. Houdt em daar, meer been geeft meer inbuiging mits je weet hoe je met een bit weet om te gaan. Leer dat eerst bij een goed instructeur.