Als je een jong (groen) paard uiteindelijk bitloos wilt rijden
- begin je dan zowiezo eerst met bit en later stap je over op bitloos?
- of wissel je het af?
- of gewoon meteen zonder bit beginnen?
Tnx!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Eerst bitloos, toen een bit en ik ga nu weer over naar bitloos en blijf zo afwisselen
. Ik vermoed omdat de release van de neusriemen vaak slecht zijn (is mijn persoonlijke ervaring) en dan krijg je snel onduidelijkheid bij het paard. Heb van de week weer een Dr. Cook geprobeerd, maar dat is het ook (nog steeds) niet. Ik heb een paard met een enorme kop er op, die goudeerlijk reageert. Dan weet je heel snel waar je aan toe bent.
Sissi87 schreef:Ja ik weet het. Ik rijd momenteel zelf met een sidepull. Maar voor een jong beestje moet het toch ook duidelijk overkomen?
BrittKitt schreef:Wijken voor druk moet altijd een basisvoorwaarde zijn vind ik, of je nou met of zonder bit gaat rijden. Zonder wijken voor druk zal je paard ook nooit je beenhulpen begrijpen.

Ik was zondag bij de opendag van de Rocky Mountain Horses in Oss en daar legden ze dit ook uit. Bitloos en voordat het paard wordt ingereden is het handig dat ze al te maken hebben gehad met druk, zodat het makkelijker wordt om ze later in te rijden. Ze gebruikten daar ook een carrotstick als armverlening om het paard duidelijk te maken waar het heen moest. Dit zag er super goed uit!

Het is idd onduidelijk wanneer je pony niet begrijpt wat wijken voor druk is, maar wanneer ze dat in de gaten hebben is het een fluitje van een cent (simpel gezegd).